maandag 19 juni 2023

Lustholmen-Hornö brygga-Hummelvik-Trysunda-Genesviken

Maandag 19 juni 2023

Lustholmen-Hornö brygga Wind: NO2 Afgelegde afstand: 9nm

Over de wind moeten we het maar even niet meer hebben, die is er bijna niet. We varen naar Hornö Brygga, een haventje waar we nog nooit gelegen hebben. We gaan op de plek van de poepslurper liggen. Alternatief is hekanker uitgooien, want op de boeien mag tot 6 ton. Op het eind van de middag komt er iemand zeggen dat we eigenlijk niet goed liggen, maar hij begrijpt ook dat het niet druk is en we beloven ruimte te maken als iemand poep wil slurpen. Het is een haventje dat door de gemeenschap overeind gehouden wordt. Picknicktafels met bloemetje. Mooie camperplekken met eigen picknicktafels. En een schattig huisje waar het toilet en douche in zit. Alsof je bij iemand op visite bent. Deze plek is het startpunt van de Höga kusten wandelpad en langs dit pad staan diverse huisjes waar je een slaapplek kan boeken. Vaak staan de huisjes bij een haven, dus multifunctioneel. Je mag de slaapkamer boeken, maar de rest van het huisje is voor iedereen toegankelijk. En dat alles met betaling in een honestybox.

We maken de wandeling naar het hotel bij de brug. Dat is al een aardige tippel(warmte en klimmen). Het is een populaire bestemming. Er is een erg leuke winkel bij met leuke toeristische spullen van goeie kwaliteit. We zitten een poosje bij de speeltuin met een waterspeelplaats. Jan gaat daarna terug en ik loop door naar het uitkijkpunt. Prachtige vergezichten. Het is een mooie ruige wandeling. Ik kom aardig bezweet weer aan boord en neem gelijk een duik. Heerlijk even zwemmen. Het is een mooie plek, maar ook omdat je zo dicht bij de brug ligt een lawaaiige plek. Leuk om een keer geweest te zijn maar ik denk niet dat we hier nogmaals komen.

Een schattig havenhuisje

De bedden kan je boeken

Dinsdag 20 jun 2023 Hornö-Hummelvik Afgelegde afstand: 20nm Wind: Z1

Het is blak. We gaan rustig aan op de motor richting noord. We hebben contact met de Pollux die van Trysunda komen en naar huis gaan. We spreken in de Hummelvikbaai af. Als we daar zijn meren wij af op een rots. Gaat geweldig met ons nieuwe trapje. We laten de boei vrij voor de Pollux. Als we vastliggen wandel ik naar het eind van de landtong. Een mooie wandeling. Heel veel bloemen en prachtige rotsen met rendiermos.

Als ik terug ben ligt de Pollux op de boei. Het wordt wat donker en er komt wat wind. Voor ons minder gunstig omdat we dwars op de wind liggen. En op windfinder zie ik dat in Härnösand 16 knopen wind staat. We besluiten op zwaai te gaan liggen. Als we net weer liggen, valt de wind weer helemaal weg.

We krijgen een paar spetters. Daarna komt Hein ons ophalen, want wij hebben de rubberboot opgeruimd. We borrelen voor de laatste keer met elkaar.

Onze ankerketting raakt soms een steen. Gelukkig niet heel erg, hopelijk liggen we komende nacht redelijk stil, zodat we er niet veel last van hebben. We hebben weer een zonnige avond

Blakte

We gaan verkassen

Nieuw plekje

Taxi Boersma

Woensdag 21 juni 2023 Hummelvik-Trysunda Afgelegde afstand: 18nm Wind: ZZO4

Als we wakker worden is de Pollux al verdwenen. Wij halen een heel schoon anker op. Als we de baai uitvaren en de zeilen hijsen hebben we 14 knopen wind en lopen we met meer dan 7 knopen naar zee. Maar op zee is het gelijk afgelopen en hebben we helemaal geen wind meer. Gelukkig komt dat even later toch weer terug en varen we uitgeboomd richting Ulvön. Als we daar voorbij zijn hebben we ineens 18 knopen wind en stuiven we weer met 7 knopen richting Trysunda.

Ik knijp hem wel een beetje omdat het met zuiden wind wel eens slecht liggen kan zijn in Trysunda, maar het valt gelukkig mee. En de wind gaat draaien naar oost en noordwest. De Nederlandse uitbaters Chris Koevoet en Sarina van der Werf weten precies welke Nederlanders in dit gebied varen. De Pollux is al geweest. Ze hebben de Oceans4 en de Enterprise ook al gespot. Chris vindt het jammer dat hij ons geen berichtje kan sturen via de AIS.

Het is hun 3e jaar hier. Dan zitten ze 3 maanden op het eiland en beheren 12 kamers plus een huisje met 4 slaapplekken plus de haven. Ze lopen hard en houden alles goed in de gaten. Daar hebben de Zweden wel aan moeten wennen. Ze wonen sinds 9 jaar in Zweden met Hanna van 6 en een zoon van 20. In de winter wonen ze aan de vaste wal en schildert Chris en zij werkt in de thuiszorg.

Vanmiddag wandelen we naar het prachtige kerkje en daarna naar het klapperstenenveld. En we zoeken weer een paar mooie stenen uit.

Vanavond gaan we met ons mandje aan de kant barbecuen. Zelfs met een kleedje op tafel. Van Annelies geleerd. Het is een prachtige avond. De haven loopt nog aardig vol. Vrijdag is Midsommar en dat willen veel mensen hier vieren. Er is altijd concurrentie tussen Ulvön en Trysunda. Verleden jaar waren we op Ulvön en nu gaan we het hier meemaken.

We hebben heel slecht internet dus foto’s gaat even niet lukken.

Donderdag 22 juni 2023
Trysunda
Het regent als we wakker worden. We blijven lekker liggen. Na een uurtje wordt het droog. Het is benauwd buiten. Jan moet een mail versturen, maar internet is hier heel slecht. Soms geen service, edge en dan ineens weer wel wat. Hij probeert het naast het winkeltje, maar door de regen is er een muggenexplosie, dus hij is al snel weer terug.
Ten zuiden van Trysunda ligt een berg waar we op uitkijken. We zien de mist binnendrijven. Eerst een lage band om de berg. Later op de dag ook wat hoger en nog later is het weer mooi weer.
De haven is al snel vol. We zien op de AIS dat de Enterprise binnenloopt. En even later verschijnt hij uit de mistwolk. Er is geen plek meer, maar hij heeft geluk, er gaat nog iemand weg. Aan stuurboord buitenom met eigen hekanker kan hij er nog net bij. De boten die daarna nog binnenkomen vertrekken allemaal naar Ulvön.
Ik maak vanmiddag een mooie wandeling buitenom het eiland. Aan de andere kant heb ik internet en app wat met de Ocean4 en de Pollux. De Pollux is al weer bij Agön. De Ocean4 ligt op Ulvön. Ik hoor in de verte onweer, en de Oceans 4 meldt dat zij onweer hebben. Hier krijgen we niets. Als ik terug kom op de boot heeft Jan samen met de buurman alle seinvlaggetjes gehesen. Wij doen dit meestal pas op midsummar maar de Zweedse buurman zei dat we het op Midsummar-aften al moeten doen.
Tonny en Piet komen een borrel doen. Daarna eten we en als we klaar zijn wandelen we even naar het kapelletje, waar internet redelijk is. Gatsie, wat zijn wij daar toch verslaafd aan, blijkt maar weer als je op plek ligt waar het slecht is.
Vanavond spreken we een hele poos met Chris. Leuk om te horen hoe ze hier leven. En wat mist hij het meest: kroketten en ontbijtkoek.
Mist om de berg

Vrijdag 23 juni 2023
Trysunda Wind: NW5-6
Het wordt steeds drukker op het eiland. Alle huisjes zijn zo’n beetje bezet. Het is heel gezellig allemaal. Hele groepen mensen zitten overal te eten en te drinken met elkaar. Er parkeren nog een aantal kleinere zeilbootjes in de 2e rij en een paar motorbootjes ankeren bij het strand. Er worden ook tenten opgezet.
Om 11 uur begint het versieren van de boom. Onze Zweedse buurman uit Oskarshamn gaat die kant op. Wij volgen en al snel komen Piet en Tonny ook. De buurman is bezig de berkentakken van de stam te snijden en een paar mensen binden deze rond de stang. Mensen komen bloemen brengen. De ringen worden gemaakt. Jan sjouwt ook nog wat berkentakken vanaf het strand naar de stang. Als de stang helemaal groen is worden de bloemen ingestoken. Dan gaan we gaan lunchen.
Tegen 2 uur loopt het hele eiland uit naar de stang. Deze wordt rechtop gezet en dan begint het dansen en zingen om de boom. Niet iedereen danst mee. Rondom zitten ook veel mensen op kleedjes. We ontmoeten Tobias die met een jetski hier is. Heeft een Zweedse vriendin. Zijn Canadese vriend, met een oma in Zwartsluis, is getrouwd met een Zweedse en heeft gewerkt voor Chris en Sarina. Na de viering gaan ze weer richting Övik.
Wij blijven nog even gezellig met Piet en Tonny en spreken af voor de bbq vanavond.
Ik maak nog een wandeling naar het uitzichtpunt op de Kapellenberg. Prachtig uitzicht.
Als ik terug ben gaat Jan een picknicktafel innemen. Met Piet en Tonny hebben we een gezellige bbq. Alle tafels zijn bezet en het en der staan barbecues. We zien schalen vol met gevulde eieren met garnalen langskomen, ovenplaten vol met vis, en meloen gevuld met fruit. Die doen het beter dan wij, bij ons beginnen het restjes te worden van de laatste verswaren. Het is al weer een week geleden dat we de laatste boodschappen gedaan hebben.
Het wordt wat fris en we ruimen de tafel af en zitten nog een klein uurtje op de Enterprise. Als we weer aan boord zijn, zitten er nog overal mensen gezellig feest te vieren. Jan heeft onze buurman 2 blikjes Hertog Jan gegeven. Jan noemt dit altijd zijn eigen bier. Nee zegt de buurman, dat is mijn bier, blijkt hij ook Jan te heten.

Buurman Oskarshamn

Opruimen van de vlaggetjes

Zaterdag 24 juni 2023
Trysunda
Vanmorgen naar de andere kante van het eiland gelopen om fotos te uploaden. Het internet is echt beroerd hier. Het is bewolkt en koud. We vragen de Oceans4 naar hun plannen. Zij komen hier heen, dus blijven we nog een dagje. Er is nog geen plek, maar onze Oskarshamn-buurman gaat zo weg. We krijgen een briefje van hem met met de uitnodiging langs te komen op de terugweg. En waar woont hij? Op Kiddyholmen, in het huis met de gele toren. Dat gaan we wel onthouden!
Als de Oceans4 er bijna is, vertrekken ze. Mooie ruil en gezellig dat Nico en Wilma naast ons liggen. De zon gaat ook ineens aan en het wordt warm. Er komt ook wat meer leven op de haven. Het is gisterenavond nog lang feest geweest dus veel mensen slapen uit.
Jan en ik beklimmen de Kapellenberg. Jan mocht kiezen tussen een vlakke wandeling(die duren langer) of de 300m beklimming van de berg. Het uitzicht is de inspanning zeker waard. Ik wandel daarna nog naar Björnviken, een prachtig zandstrand en via Storviken met de klapperstenen terug. Het is warm dus gauw een duik nemen. En het water is toch koud! Volgens Nico 11,4 graden. Nou ja, het zweet is er af, maar lekker zwemmen wordt het dus niet.
Rond 5 uur borrelen we met Piet en Tonny en Wilma en Nico bij een van de picknicktafels. Er zitten al heel wat mensen te barbecuen en wij worden bijna uitgerookt door een stel Zweden.
Oceans4 komt binnen

Beklimmen Kapellenberg

Uitzicht

Björnviken

Verlaten stoommachine uit de mijnbouw

Borrelen met Enterprise en Oceans4

Zondag 25 juni 2023
Trysunda-Genesviken Afstand: 5nm Wind: ZO1
We gaan afscheid nemen van Chris en Sarina. Ze zitten net voor hun huis koffie te drinken. We laten een zak muntdrop achter en krijgen een dikke knuffel van Sarina.
Jan start de motor. Nee hè, weer alleen een klik. Het is al weken weer goed gegaan. Heeft het te maken met stilliggen? We zijn ook weer slordig geworden met de hoofdschakelaar die we aan laten staan. Nou ja, Jan weet hoe hij moet starten met de schroevendraaier.
We zwaaien naar de Enterprise, die zien we waarschijnlijk nog wel in Övik en nemen afscheid van Oceans4. Die komen we vast ook wel weer tegen.
Er staat geen wind, of een beetje uit oostelijke richting, mooi om weer eens naar Genesviken te gaan. Er liggen 2 zeilboten waar niemand aan boord is en 2 motorbootjes. We verkennen even en kiezen een plankier uit. De motorbootmensen helpen niet dus we moeten het alleen doen. Dat gaat vrij gemakkelijk. Het trapje heb ik al voor de boot gehangen en het plankier staat al goed, dus ik kan zo afstappen. Onze lange lijnen zijn niet lang genoeg, dus we moeten er lijnen aan vast knopen. En dan liggen we weer op deze bijzondere plek. De neus op het strand, bij kiel 3.30 meter water en hekanker op 6 meter diepte.
Het wordt een luie zondag. Op het voordek in de schaduw lezen, Jan zit binnen te schaken en af en toe een korte wandeling naar de baai aan andere kant van het eiland. Rond vijven is iedereen weg en hebben we de baai voor ons zelf. Ik heb watertemperatuur gemeten. Ook hier is het net als op Trysunda maar 11 graden. Ik duik er toch in. Net alleen dippen maar echt zwemmen. Koud hoor, vooral bij mijn polsen prikt het behoorlijk. Maar daarna heerlijk drogen in de zon.
Er komen mistflarden langsdrijven aan het begin van de baai. Af en toe verdwijnt de berg achter ons helemaal. Wij blijven volop in de zon. Het is een prachtig gezicht.
Naast de boot hebben we de hele dag al een school vissen. We houden vanavond een beetje pasta over en daar voeren we de vissen mee. Het water is heel helder dus je kan ze mooi zien eten.. Er liggen heel veel boomstammen op de bodem. Deze zullen wel afkomstig zijn van de houtbouw van vroeger waarbij de stammen van de rivier af kwamen drijven.