zondag 19 mei 2024

Thurø Bund-Svendborg-Søby-Lunkebucht-Nyborg-Korshavn

Zondag 19 mei 2024

Thurø Bund- Svendborg Afgelegde afstand: 4nm

We slapen prima voor in het schip op anker. Anker opgaan gaat niet heel soepel, omdat de ketting soms over de nest schijf glijdt omdat wat tanden versleten zijn. Daardoor wil het laatste stuk niet helemaal lukken. Omdat ik dat met de hand probeer te doen draait de ketting niet goed in en komt klem te zitten, maar dat kunnen we later prima oplossen.

Met aanmeren in Svendborg moet je altijd rekening houden met stroom. Ook deze keer hebben we daar last van. Maar er zijn gelukkig altijd mensen die een handje willen helpen en zorgen dat je toch aan de kant komt. Het is niet druk, wel liggen er veel grote motorboten.

We lopen naar de museumhaven. Daar ligt zomaar een oude Fantasi 30 in de haven. YNog een rondje stad. Henning is nooit eerder in Svendborg geweest. Als we weer aan boord zijn, gaat hij weer op pad. En hij reserveert een restaurant voor ons vanavond.

We zien een mooie boot aan komen varen, en ja hoor het is de Fluks. Verleden jaar hebben we een aantal dagen in Kalmar naast ze gelegen. Henrik heeft hun prachtige schip zelf gebouwd, een project van zo’n 12 jaar. Gisteren toen wij voor anker gingen bij Thurø bund, hadden ze ons gezien, maar het was een ander schip. Dus zijn vertrokken. Maar vandaag hebben ze op de AIS gekeken om te zien waar we heen gegaan zijn om toch te kijken of wij het waren. Wat een leuke ontmoeting weer. Ze komen even snel het schip bekijken en om 5 uur komen ze op de borrel. Dit jaar hebben ze geen lange vakantie zoals verleden jaar, 2x2 weken, Lena is verpleegster en kan niet langer weg. Komende week gaan ze een boegschroef inbouwen. Als we in de buurt blijven, willen ze graag dat we bij ze langskomen. Wat ook grappig is, is dat zij contact hebben met de Vägvis en van hun gehoord hebben dat er een Heijmans gesignaleerd was in Fåborg. Dat zijn wij dus. Wat is de wereld dan weer klein.

Vanavond worden we door Henning getrakteerd op een etentje bij restaurant Mauritz. Daarna een Irish koffie bij restaurant Børsen. De 1e verdieping is een ode aan de Deense film uit 1967: Martha. Iedereen i n Denemarken kent deze film, aldus Henning. De 2e verdieping is gewijd aan de zanger John Mogensen. Deze 2 ruimtes kun je huren.

Museumhaven

Happy Henning
Maandag 20 mei 2024
Svendborg-Søby Afgelegde afstand: 16nm Wind: O2-4
Een mooie dag om het zeilen uit te proberen. Maar eerst onder de brug door om een beetje uit de stroom te komen. We varen met grootzeil en de grote genua. We bomen deze uit. Komen erachter dat de neerhouder een soort vlaggenlijn is. We halen de boom er weer uit. Rollen de high aspect uit. Hier past Jan de schoothoek van aan. De lijntjes van de overloop zijn veel te lang. Die moeten ook nog aangepaste worden. De boot loopt gemakkelijk hard. De elektrische lieren gebruiken veel stroom. Nou hebben we ze vandaag wel extreem veel gebruikt. Maar ikzelf ga toch voor handmatig lieren. Iets meer gevoel erbij.
We vinden een mooie plek aan de steiger in Søby. De haven is bijna leeg, maar aan eind van de dag zijn er heel wat passanten. En de havenmeester komt hier nog havengeld innen. Leuk hoor. Het is wel een praatjesmaker.

Een paar actiefoto’s

Net aangekomen in Søby

De molen van Søby

Een van de weinige havens in DK met een havenmeester die geld komt ophalen

Dinsdag 21 mei 2024
Søby Wind: ONO 6
Jan lag gisteren al heel vroeg in bed en staat daardoor om 6 uur al op. Henning is ook al op, hij gaat met de veerboot van 8.25 uur naar huis. We brengen hem naar de veerboot en lopen daarna door naar de bakker. Die is op dinsdag gesloten. Dan maar brood bij de supermarkt. Vandaag weer een klusdag. We maken de accu bak schoon, verwijderen een grote hoeveelheid zeillatten die daar bovenop opgeborgen zijn. Er is een accupool los die Jan weer vastzet. Daarna een echte schoonmaak klus, bij de boiler. Daar is het echt smerig. Heb vergeten een foto van het resultaat te maken. Ik draai een was en maak het bed in de achterhut klaar voor de volgende logees.
Het is vandaag nog steeds heel mooi weer, met een pittige wind. De was is binnen een uur droog. Vanavond hebben we weer haven-kino. Er komen een aantal Duitse huurbakken binnen. Met windkracht 6 is dat sowieso niet gemakkelijk. Maar we kunnen het allemaal mooi bekijken. De boot die voor ons komt liggen, helpen we, die kan voor ons gevaarlijk zijn. Er wordt in ieder geval een gat in de steiger gevaren en ik maak de fout door de achterlijn terug te geven aan iemand die niet weet wat hij er vervolgens mee moet doen en de lijn door zijn hand laat slippen.  Die lijn had ik natuurlijk gewoon op de kant moeten vastzetten. Tijdens eten hebben we nog een show met een huurboot die dwars op de wind tussen de palen wil afmeren, dit lukt niet, komt achterstevoren uit en vervolgens zijn ze meer dan 2 uur bezig om te proberen de lijnen behoorlijk vast te krijgen.
De havenmeester waarschuwt voor komende nacht, waarin het nog harder kan gaan waaien, maar ziet dat we al extra lijnen hebben gezet.
Henning gaat van boord

Extra knijpers zijn nodig

Woensdag 22 mei 2024
Søby Wind O 6-7
Een nacht met bijna windkracht 8, gelukkig liggen we wel op de hoge wal.Er is een heel klein beetje swell waardoor het een wat onrustige nacht wordt. We slapen in dit schip voorin, wat toch wat onrustiger is dan achterin.
Rond elven zijn we op de bus gestapt die hier gratis is. Eerst naar Æroskøbing. Altijd een mooi plaatsje met zijn mooie gekleurde huisjes. Er zijn nog weinig toeristen en tot Jan zijn teleurstelling is er geen hotdog te krijgen. En daar is Jan op uit. Na een rondwandeling stappen we op de bus naar Marstal. En gelukkig, daar is een Deense hotdog te krijgen. Jan blij.
We bezoeken een fantastische winkel, waar ze echt van alles verkopen. In Enkhuizen zeiden we vroeger, toen van Kalsbeek nog bestond: Als je iets nergens kunt krijgen moet je naar van Kalsbeek. Nou, zo een soort winkel is dit maar dan met nog veel meer spullen.
De bus terug is aardig vol. Rond vieren zijn we weer op de boot. We dachten dat de wind wat afgenomen zou zijn. Mooi niet, er staat nog steeds een goeie 6. Maar na het eten begint de wind eindelijk echt in te zakken. Er is regen op komst, volgens de havenmeester met kans op onweer. Als de wind vannacht gaat draaien krijgen we deze achterop.

Kerk in Æroskøbing

Er wonen kleine Denen in Æroskøbing

Denen houden van rotzooi

Marstal

Deense hotdog

De winkel die alles heeft

Terug in de bus
Donderdag 23 mei 2024
Søby-Lunkebucht Afgelegde afstand: 24nm Wind: W3-4
De wind is voor het eerst sinds weken gedraaid en we krijgen voor het eerst sinds weken regen. Later op de middag moet het droog worden, dus vertrekken we pas rond enen. Voor de wind op de genua door het Mørkendyb, een mooi slingertje richting Marstal. Daar gaan we weer noordwaarts langs Stubbekøbing. Het is ondertussen droog geworden en bij de brug komt de zon erbij. Voorbij de brug net buiten de vaargeul lopen we zomaar vast. De kaartplotter geeft meer dan 3 meter aan. We zien wel gelijk dat de dieptemeter niet goed ingesteld is. Jan heeft die veranderd omdat de vorige eigenaar diepte onder de kiel had ingesteld, en wij willen diepte van het water weten. Maar dat is niet helemaal goed gegaan en hij haalt er 30cm vanaf. Maar dat we vastlopen blijft vreemd. We sturen weer naar de vaargeul en komen gemakkelijk los.
Het is een prachtige avond en we zitten binnen lekker in de zon, met prachtig uitzicht te eten. Er moet nu wel een verrekijker op tafel staan haha.

Het is nog grijs en nat

Dus in pak

We passeren Stubbekøbing

En de zon komt erbij

Mooie avond op anker

Vrijdag 24 mei 2024
Lunkebucht-Nyborg Wind: NO3 Afgelegde afstand: 21nm
Het is windstil als we wakker worden. We nemen een douche in onze geweldige badkamer. Na ontbijt  gaan we het anker ophalen. Het laatste stuk anker ophalen gaat weer niet goed, maar we denken nu te weten hoe we het moeten oplossen. Het laatste stuk ketting stroopt op en er hangt dan geen gewicht meer naar binnen, dus als we de ketting, voor dit gebeurt beter spreiden in de anker bak, moet het goed gaan. Gaan we de volgende keer uitproberen.
Vanaf Lundeborg kunnen we zeilen. Aan de wind tegenstroomsmet de High aspect op loopt het nog best goed. Nyborg is behoorlijk veranderd. Langs de oude veerhavens staan nieuwe appartementen. Ook hier zijn plekken waar je als passant mag liggen.
We lopen de stad in. We gaan een broodje eten bij de oudste bakkerij van Nyborg. We hebben pech want het duurt ook héél lang voor we onze bestelling krijgen. Er zijn een aantal erg leuke winkels waar we weer onze ogen uitkijken. Vanaf 17 uur presenteert het verenigingsleven zich in de stad. Echt alle verenigingen zijn vertegenwoordigd en geven demonstraties. Het is mooi weer en lekker druk. We lopen nog een rondje om niet kasteel en de herinnering komt terug, dat Rogier heel teleurgesteld was dat wij dit een kasteel noemde toen we hier jaren geleden met hem hier waren.

Toplocatie

Wachten op een broodje

Verenigingsdag

Zaterdag 25 mei 2024
Nyborg-Korshavn Afgelegde afstand: 36nm Wind: NO 2-3
We varen naar het hoge gedeelte van de brug. Dat is voor ons een eind varen, mijltje of 8. Op de motor, er is geen wind. Na de brug trekken we grootzeil bij en de high aspect. Maar door stroom en weinig wind wil het niet echt. Ondertussen hebben we warmere kleren aangetrokken. Het is vochtig weer en daardoor fris. Na nog een stuk op de motor kunnen we eindelijk zeilen, met de genua, tot iets voor Funes Hoved. Daar stroom tegen en weer stukje op de motor tot we de bocht omgaan en met stroom mee naar de ankerplek kunnen zeilen. Er ligt maar 1 schip voor anker. In het haventje liggen wat passanten uit Odense.