zondag 26 mei 2024

Korshavn-Juelsminde-Gamborg Fjord-Dyvig

Zondag 26 mei 2024

Korshavn Wind: O3-4

We liggen in de zon maar om ons heen zien we de onweersbuien langs gaan. En af en toe rommelt het wat. Nadat we gedoucht hebben halen we het gordijn weg om het iets in te korten. Dan de grote klus, de lekkage verhelpen van het waterfilter. Jan doet het nu met band. Eigenlijk was dat de klus van de dag, maar aan eind van de dag hebben we nog veel meer gedaan. Ik pomp de rubberboot op. Jan veranderd de stekker van het anker lichtje, zodat deze nu buiten ingeprikt kan worden en niet meer via het WC-raampje hoeft. Hij maakt alle sluitingen van de portaaltjes in de railing op de goeie lengte en bevestigd er touwtjes aan. Die gaan nu heel soepel open. We verhuizen wat spullen naar een betere plek.

Jan kijkt naar de Formule 1 en ik roei naar de kant en wandel naar Funes Hoved. Er gaat nog een onweersbui voorbij maar ik wandel heerlijk in de zon. Alles staat vol in bloei en de veldleeuweriken hebben het druk met zingen. Terug op de boot ga ik de naam Skuum op de boot plakken. Een spannende klus maar lukt goed. Dan Enkhuizen op de achterkant. Als ik dat gedaan heb is de Formule 1 afgelopen en gaat Jan het houten bord met Rhapsody er af halen. Daar zit toch een berg tape onder. Dat kost me nog minstens een uur om dit met  stickerverwijderaar en aceton eraf te krijgen. Wat een troep. Jan maakt de schroef gaten dicht. Zo hebben we een zeer productieve dag achter de rug.

Douche gordijn inkorten

Westen wind bomen

Only the lonely

Letters plakken

Eindelijk onze naam weer op de boot

Rhapsody verwijderd

Maandag 27 mei 2024
Korshavn-Juelsminde Afgelegde afstand: 22 nm Wind: Z draaiend ZW3
Als we de motor gestart hebben, draaien we nog 20 meter ankerketting naar buiten. Vervolgens halen we het weer binnen, maar zorgen ervoor dat het meer voorin de bak komt te liggen. Daardoor krijgen we minder op een hoop en kunnen we de ketting zonder dat deze vastloopt in de nesten schijf naar binnen draaien. Korshavn geeft altijd een prutzooi en nu missen de vuilwaterslang echt! Wat een bende. Ben nog een hele poos met de puts in de weer geweest om al die prut weg te krijgen.
Zeilen en op de motor varen wisselen elkaar af. Er staat gewoon niet veel wind.
In Juelsminde ontmoeten we Grietje, een vriendin van Hein en Ant van de Pollux. Een ervaren zeilster, die nu met een camperbusje door Denemarken reist.  Jan stuurt een foto naar Hein die prompt opbelt.
We eten bij het vis restaurant Stjerneskud, een Deens visgerecht. Het is hier nog steeds prachtig weer, maar daar schijnt nu wel een eind aan te komen. Morgen wordt er veel regen voorspeld.
Na 4 weken vind ik eindelijk de knijpers die ik al 3 weken kwijt ben. Ondertussen hebben we natuurlijk al lang nieuwe knijpers gekocht. Net als de vaatdoekjes. De dag dat ik nieuwe kocht vond ik de meegebrachte vaatdoekjes.

Restanten prut wegspuiten

Grietje

Stjerneskud
Dinsdag 28 mei 2024
Juelsminde Wind NW4
Als we rond zevenen wakker worden, draaien we ons nog eens om en slapen verder. De regen nodigt niet uit om op te staan. Half 10 komen we uit bed.
Als de wasmachine vrij is draai ik een was. Ik let niet goed op en schakel een katoen programma van 3,5 uur in. Veel te lang. En daarna in de droger duurt ook weer heel lang. Afgelopen keren in de buitenlucht was het in een half uur droog, nu duurt het bijna 3 uur. Je snapt niet dat ze zulke machines in een haven zetten.
Jan is op overtollige-draden-jacht. Die lopen van schakelpaneel achterlangs kaartentafel naar voren. Aan de ene kant trekken en aan de andere kant voelen welke je moet hebben. Zo kunnen we er een aantal verwijderen. Later op de dag wordt het droog en ga ik een stuk fietsen. vanavond schijnt de zon weer en maken we een wandeling.
Dradenoogst

Kerkje Juelsminde

Nederlandse asperges

Opslag van de zeilclub

Uitzicht op Æbelø

Avondzonnetje

Donderdag 29 mei 2024
Juelsminde Wind ZZO 5-6
Het is geen uitnodigend weer. Het waait pittig. We hebben geen zin om te vertrekken. Als we zitten te ontbijten komt er een grote vrachtwagen met een Najade 40 die daar te water wordt gelaten. Maar eerst moeten de Duitsers weg die daar gisteren geparkeerd zijn.Bord stond op rood maar daar trokken ze zich niets van aan. Maar om 8 Duitsers snel in volledig zeiltenue te krijgen valt niet mee. En vervolgens krijgen ze ook nog instructie. De mannen van de vrachtwagen gaan zich er ook n og mee bemoeien want de kade moet leeg.  Het is een indrukwekkend gezicht hoe de kraan van de vrachtwagen de boot hijst en in het water gooit. Als dat gedaan is gaat de vrachtwagen weg. Dan de mast aan de beurt, die ligt op een andere wagen.
 Omdat het vanmiddag echt gaat regenen, maak ik nadat ik brood gehaald heb een fietstocht naar Bjørnsknude, een landpunt bij Juelsminde. Er staan mooie golven die tegen elkaar inlopen. Als ik weer terug ben begint het echt te regenen. Als het weer een poosje droog is, gaan we wandelen. Jan heeft het ankerlicht aangezet. Hij heeft idee dat ankerlicht verwisseld is met het toplicht. En als we een stukje lopen zien we inderdaad dat niet het ankerlicht aanstaat maar het toplicht. Dus dat word de klus van de dag: draadjes verwisselen. We krijgen een enorme bui op onze kop en komen zeiknat weer aan boord.
Maar gelukkig klaart het vanavond op en kunnen we de jassen even in de wind hangen. Droogt sneller dan  in de kajuit.
De Duitsers moeten ophoepelen

Een beetje kleur op een grijze dag

Vrijdag 30 mei 2024
Juelsminde-Gamborg Fjord Afgelegde afstand: 24nm Wind: Z2-3
He is mooi weer en om de beurt komen de 2 havenmeesters langs voor een praatje. Zo horen we dat de dam om de jachthaven aardig aan het verzakken is. Het is op sommige plekken nog een heel klein randje en als het water hoog staat, probeert er wel eens een schip doorheen te gaan.
Langzaamaan zakken we weer af naar het zuiden. Er staat vandaag weinig wind. Gelukkig ook niet veel stroom tegen, behalve dan vanaf Strib en tussen de bruggen. We komen heel veel boten tegen die naar Bogense gaan. Komend weekend is de wedstrijd Funen Rund.
We ankeren voor de nudistencamping, want de wind wordt noordoost. Jan doet wat kleine klusjes en ik poets wat. De wind is helemaal weggevallen. Ik zwem wat rondjes rond de boot. Het water is 17 graden. We eten buiten. Na het eten zwemt er een bruinvis traag om de boot. Hij komt boven, laat zich drijven en duikt langzaam weer onder. Komende nacht is er weer regen voorspeld.

Strib

Drogen in de zon

Cobb op zwemplatform
Vrijdag 31 mei 2024
Gamborg fjord-Dyvig Wind: NO 3-4 Afgelegde afstand: 31nm
Ik heb vannacht wat onrustig geslapen. Rond vijven begint de wind toe te nemen en er zijn geluiden die ik niet herken. Ik moet ook nog vertrouwen krijgen in het anker. Het regent behoorlijk. Het voorspelde onweer komt gelukkig niet bij ons in de buurt maar er zijn wel windvlagen.
Als het droog is gaan we ankerop. We hebben het nu in de vingers. Jan kan in de kuip ook het anker ophalen, dan kan ik de ketting wat naar voren leggen en het laatste stuk draai ik naar binnen. Dit gaat zonder problemen omdat de ketting nu ruimte heeft.
De wind is nog wat vlagerig dus we gaan met ruime wind alleen op genua. Het loopt lekker. Later zakt de wind in en als we door een X99 voorbij worden gelopen, bedenken we pas om het grootzeil bij te zetten. Het wordt steeds mooier weer. We besluiten door te varen naar Dyvig, morgen is er bijna geen wind. Maar de laatste mijlen zakt de wind zodanig in en is er wat deining, dat we op de motor verder moeten.
Als we Dyvig binnenvaren schijnt de zon volop. We gaan voor anker bij de boer. Er ligt maar 1 schip voor anker. We gooien de rubberboot in het water en ik maak de buitenkant van de boot schoonmaken en zet een helft in de was. Het wordt wel schoon, maar er is niet echt veel eer aan te behalen, met al die krakkelee.

Hier nog alleen op genua
Dyvig binnenvaren met de nieuwe boeien is niet meer spannend

Funen rund is gestart
Zaterdag 1 juni 2024
Vandaag een lui dagje op anker. Het is heerlijk zomers weer. Ik zet de rest van de boot in de was. We bakken broodjes en constateren dat de oven het goed doet. Jan probeert het zonnepaneel actief te maken. Hij komt erachter dat een 12Volt zonnepaneel niet werkt met een 24 Volt boordnet. We verzamelen spullen die M&A mee naar huis mogen nemen. Jan geeft de motor onderdelen een vaste plek. Ik maak het rooster bij het achtertoilet schoon, dat er spontaan uitvalt. Het zit alleen maar vastgekit. Dat is weer een k-klus. Het moet helemaal schoon. Maar ook dat lukt uiteindelijk. Nu kan het ook echt schoongemaakt worden. Jan lijmt het met nieuwe kit weer op zijn plek. Ondertussen is half Duitsland langs gevaren. De koekoek heeft het ook druk. De hele dag is ie aan het koekoeken. Alleen de plek waar het vandaan komt varieert.
Aan eind van de middag duik ik nog even het water in. Een aantal rondjes rond de boot. We hebben niet veel eten meer aan boord dus Jan krijgt zijn lievelingseten, tortelientjes. Ik bak de restjes groente op en met een beetje tomatensaus en kaas hebben we een top maaltijd. Tijdens het eten loopt er nog een Engelse X vast, ging de ondiepte op met aftuigen. Kunnen we mooi allemaal bekijken tijdens het eten. Hij wordt uiteindelijk losgetrokken door een lokalo.
Kit randen moeten nog verwijderd worden

Rooster krijgt nieuwe kit randen

Rooster weer op zijn plek

Luxe in- en uitstap rubberboot