maandag 22 juli 2024

Middelfart-Dyvig-Sønderborg-Dyvig

Maandag 22 juli 2024

Middelfart-Dyvig Afgelegde afstand: 35nm Wind: WNW5

We worden wakker met regen, dus doen rustig aan Na twaalven wordt het volgens de voorspelling droog. We gaan op zoek naar een kapper, Jan gaat naar een kapper waar hij eerder geweest is.Deze knipt op maandag geen dames dus ik zoek verder en vind er ook een. Als we geknipt zijn regent het nog steeds. We doen boodschappen, stofzuigen de boot, brengen vuil weg en eten een broodje.

Kwart over twaalf vertrekken we. Een half uurtje op de motor en dan kunnen we zeilen. Met halve wind stuiven we over het water. Vlak voor Årø reven we grootzeil en genua. Wind is vlagerig. Zo heb je 14 knopen wind en dan ineens een vlaag met 20 knopen. Na Årø wordt het iets hoger en hebben we een dikke windkracht 5, gelukkig iets minder vlagerig. Ik stuur de boot zelf en het gaat lekker. Met stroom mee breek ik het record van de dag: 9,9 knopen.

In Dyvig zijn niet heel veel ankeraars voor deze tijd van het jaar. Er liggen er zo’n 25. Het is net even te fris om buiten te zitten, het is maar 15˚.  Een heel verschil met gisteren.

De Anak Mas is vandaag naar Flensborg gezeild, naar hun nieuwe ligplaats. We komen bij elkaar in de buurt.

Standje 3mm is in DK toch iets anders dan in NL. Nou ja, het groeit weer aan.

Een mooi gemiddelde

Dinsdag 23 juli 2024
Dyvig Draaiende wind, weinig
Het is een drukke uittocht. Ook alle ankeraars vertrekken en wij blijven met 1 bootje achter. Wij gaan verder met de patrijspoorten. Ik verwijding voorzichtig het overtollig kit en Jan plaatst de plastic binnenkanten op hun plek. Althans dat probeert hij. We hebben bij het inzetten van de patrijspoorten geen rekening gehouden dar het raam precies in het midden geplaatst moet worden zodat je rondom 1mm ruimte hebt voor de “trim”. Gelukkig wordt de gebruikte kit niet hard en krijgt Jan het met behulp van een schroevendraaier toch voor elkaar. Voor twaalven is er ook al weer een intocht. Het is onrustig weer. Veel buien en om 13 uur krijgen wij een fikse onweersbui. De patrijspoorten gaan niet lekken, dus die operatie met de schroevendraaier is goed gegaan. Daarna komt de zon er weer bij. Het is warm. Ik ga zwemmen, het water is hier ruim 20 graden. We eten van de cobb. Wel binnen, want er komt net weer een hele zwarte wolk over. Maar het blijft droog. We liggen nu met 10 ankeraars, gisteren nog met het dubbele aantal.
Kit verwijderen

Pittige bui

Eten van de cobb

Woensdag 24 juli 2024
Dyvig Wind: NW5
Het is een winderige dag, zelfs in deze beschutte baai krijgen we vieze vlagen. We ontdekken een boot die van zijn anker afslaat en de mensen hebben het niet door. Jan gebruikt zijn Tüter een paar keer. Alle ankeraars zijn gelijk allert, maar niet degene die naar de overkant waait. Onze rubberboot ligt wel in het water maar zonder roeispanen en roeiplankje. Die er snel opgemaakt en naar de overkant roeien. Iemand anders heeft een motortje achter zijn rubberboot en is er net even eerder. Even kloppen op de boot en de mensen komen bovendeks. En net voor ze echt aan lager wal raken kunnen ze de motor starten en wegkomen.
Wij roeien naar de kant en maken een wandeling. Van de ene haven naar de andere, even constateren dat hier praktisch alleen maar Duitsers liggen.
Vanmiddag deel 2 motorruim schoonmaken. Nu onder de motor, waar je moeilijk bijkomt. Maar het is nu bijna klaar. Daarna nog even zwemmen en in de zon zitten. Echt warm is het niet met die wind.
Vanavond rond 21 uur begint de boer ineens te combinen. Het is sinds lange tijd drogend weer, de boot was vanmorgen ook niet vochtig.
Boot ligt bijna lagerwal

Schoonmaakacties 2

De boer begint laat nog te combinen

Donderdag 26 juli 2024
Dyvig-Sønderborg Afgelegde afstand: 12 nm W2
Eerst wat rondjes zwemmen, vervolgens ontbijten en dan vertrekken we. We beginnen optimistisch te zeilen, maar al snel is er veel te weinig wind. Bij het Alsik-hotel is genoeg plek. We meren af bij de waterslang. Jan pompt een tank af en vult deze met vers water.
We gaan naar de supermarkt om wat lekkers voor bij de borrel te halen. Op de terugweg zien we dat er weer een wasmachine is, dus die vul ik even. De Anak Mas heeft de brug van 13.48 uur en meert langszij af. Gezellig ze weer te zien. Ze krijgen gelijk een rondleiding op onze boot. Daarna gezellig in de kuip zitten babbelen. Om 17 uur borrelen en daarna eten we bij Fratelli. Terug aan boord wurmen we nog een potje, de jongens tegen de meisjes. Helaas voor de meisjes.

Anak mas

Borrelen

Eten bij Fratelli

Nog even een potje wurmen
Vrijdag 26 juli 2024
Sønderborg Wind: Z4/W4
Het is een trieste ochtend. Donker weer en er valt heel veel water. We zijn ook laat uit bed. Voor het echt hard begint te regenen, haal ik broodjes. Jan gaat Wurmen met Theo op de Anak mas. Gelukkig duurt de regen niet de hele dag, vanmiddag wordt het droger. We gaan met zijn vieren de stad in. Het miezert af en toe nog een beetje. Na bezoek van wat leuke winkels gaan Jan en Theo een hotdog eten en Margot en ik gaan boodschappen doen voor het avondeten. Margot wil graag een ovenschotel maken. Als we klaar zijn lopen we terug naar de boot. Maar Jan en Theo zijn daar nog helemaal niet. Die blijken op een terras te zitten en hebben ons niet voorbij zien lopen. En wij hebben hun niet zien zitten.
We krijgen een 3e schip naast ons, de Nederlandse Telermeet.
We gaan nog even omhoog in het Alsik-hotel. Het is helderder geworden, zodat we een goed uitzicht hebben.
We borrelen bij ons aan boord en eten aan boord van de Anak mas. Na het eten wandelen we langs de kade naar het kasteel. Het is gezellig druk en de terrassen zitten vol. Terug aan boord doen we nog een spelletje wurmen.

3 Nederlandse bootjes naast elkaar

Eten op de Anak mas

Het lijkt weer zomer

Meesterworp van Jan
Zaterdag 27 juli 2024
Sønderborg
Het is rustig weer. Ik ga broodjes halen. Raar Deens systeem op zaterdag. Ik haal 6 broodjes en het meisje vertelt mij dat ik er 10 voor 40 kronen kan krijgen. Een beetje veel, dus ik hou het bij 6. En dan ben ik 42 kronen kwijt.
~los ik weer aan boord ben, vertrekt de Anak mas. Na 10 minuten zijn ze weer terug, ze hebben een landvast van ons meegenomen. Komen ze even terug brengen.
De Summersong,  komt vanuit Augustenborg naar Sønderberg. We helpen ze afmeren. We bewonderen hun nieuwe boot, een Contest 50. Els en Peter hebben er veel aan gedaan. Peter heeft een heel handig cameraatje, die gaan wij ook bestellen. Daar kan je bijvoorbeeld de tanks mee controleren.
Als we weer aan boord zitten, zien we de Eureka varen. We zwaaien en roepen en dan zien ze ons. Ze meren langszij af bij ons. Het is een paar jaar geleden dat we elkaar gesproken hebben, de laatste jaren was het meestal alleen maar even zwaaien. Nu hebben we dus de kans om elkaar weer te spreken dus ze zitten al snel aan de thee bij ons. Met Ria gaat het minder door en gebroken ruggenwervel waar ze nog behoorlijk last van heeft.
Er drijft een bootje op de Sund waarvan de motor het niet doet. Ze zwaaien naar een bootje maar worden niet gezien. Wij kunnen een bootje attent maken zodat ze net niet echt aan lage wal raken en slepen hem weg.
Jan gaat de F1 kijken en als dat afgelopen is komen Peter en Els op de borrel en onze boot bewonderen.
Dan gaan we koken en eten.
Na het eten arriveren René en Monique. Die hebben een week vakantie en zijn bij vrienden in Duitsland geweest en komen nu 1 of 2 dagen bij ons aan boord. Gezellig!
De Anak mas gaat naar Dyvig

Daar gaan ze

De Eureka

Ria en Rob

De Eureka en Skuum (dronefoto van Peter Kramer)

Zondag 28 juli 2024
Sønderborg-Dyvig Afgelegde afstand: 11nm Wind: NW5
Na ontbijt doen we boodschappen. Als we terugkomen op de boot, ligt de Eureka voor ons, dus wij kunnen gemakkelijk weg. Het waait flink, maar het is wel mooi weer. Tegen de wind in, dus we doen het hele stuk op de motor. Voor we voor anker gaan, varen we langs de Anak mas en spreken we af om vanavond te barbecuen. Wij vinden een beschutte plek om te ankeren. René is gelijk al aan het zwemmen. Ik volg even later. Ik maak ook nog even de boegschroef zo veel mogelijk schoon, er zitten nogal wat pokken op.
Jan gaat F1 kijken en wij gaan met zijn drieën naar de wal. We maken de wandeling naar Mjels.
René en ik gaan terug naar de boot, Monique blijft achter. We verzamelen alles voor de barbecue en gaan weer terug, nu met Jan erbij. We hebben een mooie tafel op de barbecue plek. We steken de cobb aan en gebruiken ook de gas barbecue, die door de havenmeester is aangestoken. Al snel zijn alle tafels bezet. Er is nog een Nederlandse tafel. Het is een gezellige avond.. Koffie en thee doen we op de Anak mas. Dan brengt René Monique en mij terug aan boord. Monique en ik wassen af en ruimen op. René haalt Jan op.