maandag 29 juli 2024

Dyvig-Middelfart-Juelsminde-Hou-Århus-Ebeltoft

Maandag 29 juli 2024

Dyvig-Middelfart Afgelegde afstand: 35 nm Wind: NW4

Voor het ontbijt zwemmen we. Het is mooi weer. René en Monique pakken hun bagage in en met de rubberboot varen we naar de haven. We brengen eerst de schaar naar de Anak mas die niet van hun blijkt te zijn. De gratis bus naar Nordborg staat al klaar. Daar moeten ze overstappen op de bus naar Sønderborg.

Ik vaar terug naar de boot en we gaan opruimen. Om half elf komt de Anak mas eraan en varen we de baai uit. Buiten kunnen we de zeilen uitrollen. Er staat nog niet veel wind. De goeie camera is tevoorschijn gehaald. Er worden veel fotos gemaakt. Anak mas met de nieuwe kleur en wij met een nieuwe boot.

De wind neemt toe en we krijgen een ideale zeildag. We hebben ook nog stroom mee. Dus we kunnen een goed stuk naar het noorden komen. De Anak mas wil graag naar een haven en belt met Nyhavn2. Box 38 en 39 zijn voor ons. De laatste mijlen zijn recht in de wind met veel stroom mee. Wild water. Jan geeft even flink gas waardoor we >10 knopen lopen.

Wij moeten volgens de instructies als eerste de haven in. De havenmeester hier begeleidt ons met een rubberboot. Als we afgemeerd zijn mag de Anak mas afmeren. Gezellig naast elkaar. Het is lang zo druk niet meer als verleden week. Volgens de havenmeester zit met dit mooie weer iedereen op de eilanden. We hebben een borrel verdiend. Margot maakt de borrelhapjes.

Daarna willen de heren, na de wilde avond van gisteren, even slapen. Margot en ik gaan het eten voorbereiden. Margot heeft nog vlees over en wij sla en aardappelsla. Daar draaien we een maaltijd mee in elkaar die we bij ons aan boord opeten. Het is heerlijke avond om buiten te zitten. Na het eten trakteert Margot op een ijsje. We lopen een rondje naar de oude haven om de kilocalorieën weer een beetje kwijt te raken.

Bepakt en bezakt naar de bus

Bus naar Nordborg

Doeg

Anak mas

Skuum
Borreltijd

Tafel à la Annelies

Dinsdag 30 juli 2024
Middelfart-Juelsmindebaai Afgelegde afstand: 18nm Wind: NW1
Er is geen wind. We gaan tegenstrooms richting Juelsminde. Vooral bij Strib stroomt het hard, verderop valt het wel weer mee. Het is heerlijk zomers weer. Onderweg halen we het luik boven de tafel eruit. Die willen we zuigend hebben en niet happend. We gaan voor anker voor een strandje van Juelsminde, vlakbij de haveningang. De Anak mas komt een half uurtje later aan en gaat naar de haven.
Ik ben bijna de hele middag bezig kit van het luik te verwijderen. Wat een klus! Maar aan het eind van de middag hebben we het luik er weer inzitten. Dan is het tijd om naar de kant te gaan. Ik roei Jan naar het strand. We drinken nog wat op de Anak mas en gaan dan naar restaurant Nior om Stjerneskud te eten. Jan heeft voor de zekerheid gereserveerd. Het is er een gekkenhuis. Zo idioot druk. Rondom het restaurant staan nu tafels en er worden uitklaptafels en klapstoeltjes bijgezet om iedereen te kunnen laten zitten.
Wij hebben plek in de zon gekregen. Veel te warm en gelukkig kunnen we een ander tafeltje regelen. De Stjerneskud is prima, alleen Jan mist 1 vis. Rond zevenen is de gekte voorbij, dus het was beter geweest als we wat later waren gaan eten. Maar we hebben prima en gezellig gegeten.
Jan en ik roeien terug aan boord. Ons log doet het niet, dus ik ga nog even het water in met duikbril op. Het is lastig om bij wieltje te komen maar het lukt om het een aantal malen goed te draaien. René heeft het gisteren ook gedaan, maar dat was waarschijnlijk niet genoeg. Nu hopelijk wel, en zo niet dan is er iets anders aan de hand.
Het is weer een super mooie avond. Er staat iets wind en er is een mooie zonsondergang.

Totale blakte met Æbelø

Luik wordt losgemaakt

Kit verwijderen

Zomers tafereel

Hier is het veel te warm

Dit is een beter tafeltje
Terug roeien

Mooie afsluiting

Woensdag 31 juli 2024
Juelsminde-Hou Afgelegde afstand: 17nm Wind: NW4
Er staat een mooie wind en tot 2,5 mijl voor de haven van Hou kunnen we zeilen. Daarna wordt het voor ons te hoog. Er is veel plek in de haven en we vinden een mooi plekje langszij aan de hoge wal. De Anak mas is later vertrokken en arriveert een uurtje later. Zij meren aan dezelfde steiger af, een paar boxen verder. We zitten even aan boord en gaan daarna betalen en een ommetje maken. Er is hier niet veel bijzonders, dus dat is snel klaar. Ik ga daarna fietsen. Doe een rondje Søby-Fensten-Gosmer-Spøttrup-Hou. Het lijkt hier wel de graanbelt van Denemarken. Grote boerderijen tussen mega graanakkers. Terug aan boord komen Theo en Margot borrelen en Wurmen. Margot is de mannen de baas. Ik ga zwemmen, het log nogmaals proberen draaiende te krijgen. Ik heb nu een touw om de boot gebonden waar ik me mee naar beneden kan trekken. Dat kost geen energie om onder de boot te komen en daardoor kan ik het met duikbril veel beter bekijken. Er zitten pokken tussen de schoepen die ik ertussen uit pulk. Hopelijk gaat het log nu weer werken. Ik maak gelijk de schroef ook weer pokkenvrij, daar zaten er ook een best aantal op. Nog even douchen en dan kunnen we aanschuiven op de Anak mas, eindelijk de preischotel die Theo zo graag wilden. Margot heeft goed haar best gedaan.

Heel vroeg in de ochtend

We kunnen mooi de steiger in de gaten houden

De “gezonde” ingang van de supermarkt

Grote boerderijen

Veel graan

Koolzaad wordt geoogst

Donderdag 1 augustus 2024
Hou-Århus Afgelegde afstand: 15nm Wind: WNW2-3
We gaan eerst tanken. Er staat weinig wind en we beginnen op de motor. We zijn helemaal blij, het log doet het weer. Deze moet wel opnieuw afgesteld worden, nu lijkt het alsof we 10 knokken lopen in plaats van 5. We gaan een uurtje zeilen. We lopen tussen de 2 en 5 knopen, maar gemiddeld 2,5 knoop. Het laatste stuk wordt het te hoog en gaan we verder op de motor. Marcelisborg is veel rustiger dan verwacht. We vinden 2 lege boxen naast elkaar, maar die zijn te breed. Je betaald hier voor de breedte van de box. We vinden 2 geschiktere plekken en gaan. Daar naar toe. De Anak mas is intussen ook gearriveerd en komt gezellig naast ons liggen.
Vanmiddag fietsen we de stad in. Jan wil een fiets huren, waarvoor een app gedownload moet worden. Het lijkt heel simpel, maar op moment van betalen gaat het mis. Ik probeer het ook maar ook bij mij lukt het niet. Waardeloos. Vervolgens lukt het Jan wel om een stoepje te activeren, en Jan gaat dus op de step. Bij het zwembad parkeren we de fietsen en lopen we een rondje. Via de haven lopen we terug naar de fietsen. Het 29er world championship is vandaag gestart. Het is er een gezellige drukte. Trainingsgroepjes die het water op gaan, in de hal worden schepen, zeilen en masten gemeten. REr doen 15 Nederlandse 29ers mee en we spreken er een paar.
Vanavond eten we op de haven bij het visrestaurant. We eten buiten, nog lekker in het zonnetje. Daarna nog een spelletje Wurmen, de meisjes tegen de jongens. En weer hebben de jongens gewonnen.

We zeilen

Het log doet het weer

29ers

Meten van bootjes, masten en zeilen

Nederlandse zeilster

\

Vrijdag 2 augustus 2024
Århus
En natuurlijk nog een dagje Århus. Een te leuke stad om direct weer te vertrekken. Er is ook weinig wind vandaag. Wel een heerlijke temperatuur om een dag in de stad door te brengen. Tegen elven gaan we de stad in. Jan weer op een step. Na een verkeerde afslag belanden we toch nog in een winkelstraat waar we de fietsen parkeren. We spreken af elkaar bij Salling te ontmoeten voor de lunch. We bezoeken leuke winkels. Om half 1 zijn we bij Salling en gaan naar de Rooftop Het is gezellig druk. Het blijft een bijzondere plek, het gigantische dakterras met overal leuke zitjes, uitkijkpunten, eet- en drankgelegenheden etc. Als we alle uitzichten gehad hebben zoeken we een terras op het dak dat in de schaduw ligt en vrij rustig is. Na de lekkere lunch gaan we ieder weegs.
Het is maar goed dat we niet vaak in een grote stad liggen, kost altijd weer veel geld. Maar we kopen mooie dingen, onder andere een prachtig ledlamp. We borrelen op de Anak mas en eten op de Skuum.

Rooftop

Jan op de step

Nieuwe lamp
Zaterdag 3 augustus 2024
Århus-Ebeltoft Afgelegde afstand: 20nm Wind: Z1-2
We hebben pech met de wind: bijna niets. Langzaam gaan we op de motor richting Ebeltoft. Wij wilden voor anker maar omdat er voor morgenochtend regen voorspeld is met kans op onweer en de wind nogal draait, gaan we toch naar de haven. We kunnen een mijltje of 4 zeilen. De Anak mas blijft op de motor varen. Zij vinden een plek aan de kade en wij gaan langszij.
We gaan de stad in. Het is gezellig druk en ondanks heet al 2 uur geweesst is, blijven veel winkeltjes toch op open. Jan en ik bezoeken het oude stadhuis. Daarna zoeken Theo en Jan een terras op. Margot is ondertussen ergens in een winkel verdwenen. Ik loop de hele straat uit en bezoek ook een aantal winkels, een glasblazerij en de Farvergården, een oude wolververij. Terug aan boord pak ik de fiets naar Skelhøj. Hiervandaan heb je mooi uitzicht over zowel de Ebeltoft Vig als het Kattegat.
Daarna borrel bij ons. Vanavond Wurmen we waarbij de jongens weer winnen van de meisjes.

Afgemeerd langs de kade

Met bruid

Museum Farvergården

Glasblaaster aan het werk

En weer winnen de jongens met Wurmen
Zondag 4 augustus 2024
We blijven een dagje in Ebeltoft. In de ochtend is er regen voorspeld met kans op onweer. Wij krijgen gelukkig geen onweer. Jan en Theo houden zich bezig met Wurmen.
Tegen twaalven is het droog en gaan Jan en ik de stad in. Lekker even wandelen. Musea, winkeltjes en andere bezienswaardigheden zijn open en het is gezellig druk. Bij het glasmuseum is een Loppis-markt. Die Denen gooien echt niets weg, de dichtheid van Loppiswinkeltjes en stalletjes in Denemarken is echt heel erg hoog.
Eind van de middag borrelen we bij ons aan boord. De wind zet wat aan en het wordt zonnig. Theo wil na het eten nog een ijsje halen, maar om 20 uur is alles al dicht. Of dit is omdat het zondagavond is of omdat de vakantie van de Denen voor bij is weten we niet. Dat zullen we komende week merken.