dinsdag 16 juli 2024

Grenå-Ebeltoft-Århus bucht-Korshavn-Æbelø-Middelfart

Maandag 15 juli 202324
Grenå Wind: ZZW6
Ik begin een beetje moedeloos te worden van het weer. We worden wakker met regen en harde wind. Als het droog is fiets ik naar de supermarkt voor vers brood. Voor ik daar ben heb ik een bui op mijn kop en ben doorweekt. Vanmiddag huren we voor Jan een fiets en fietsen we naar het dorp. Halverwege begint het weer te hozen en schuilen we in een Loppis van het rode kruis. Als we de winkel uit hebben, spettert het nog een beetje maar even later komt de zon tevoorschijn. Het dorp is niet heel bijzonder maar het is fijn er even uit te zijn. We doen nog even goed boodschappen, want morgen kunnen we weer varen. Weliswaar bijna geen wind is de voorspelling maar dat is beter dan wind tegen met een golfhoogte van 1.10m zoals vandaag. Morgen een golfhoogte van 20 cm. Vanavond is het ineens windstil en rustig weer.

Jan vindt het nog niet nat genoeg.

Dinsdag 16 juli 2024
Grenå-Ebeltoft Afgelegde afstand: 26 nm Wind: O3
Als we om 5.45 uur de haven uitvaren zijn we lang niet de eersten. Er is al een hele uittocht aan de gang. Als je later weggaat vandaag heb je veel stroom tegen. Een klein stukje motor/grootzeil en dan kunnen we afvallen en echt zeilen. Na 20 mijl valt de wind weg en de stroom wordt te sterk. De Ebeltoft Vig  doen we op het voorzeil.
Rond elven zijn we in de oude haven en hebben we zelfs een box. Na de lunch lopen we een rondje naar de jachthaven. Het terrein tussen de jachthaven en de oude haven is flink veranderd. In elk huisje, hal of schuurtje zit wel wat, eettentjes, koffie tentjes, ijstenten. Het is druk. We bezoeken een enorme Loppis, waar ze naast wat troep ook echt mooie spullen hebben. Ze verkopen spullen voor mensen, dat is toch weer anders dan dat het geld voor een goed doel is. Daarna nog even naar de watersportwinkel en dan is het weer regentijd. Dat duurt tot na het eten. Dan komt de zon er voorzichtig bij en lopen we nog een rondje richting museumboot en glasmuseum.

6 uur, klein ochtend zonnetje

Verstaging controleren

En aanpassen

Nog even mooi zeilen

Bij Hjelm is de wind weg

Woensdag 17 juli 2024
Ebeltoft-Århus bucht (56˚05,3’N 10˚15,1’E) Wind: Z3 Afgelegde afstand: 19nm
Vannacht hebben we nog wat regen. Maar als we uit bed komen lijkt het alsof de zomer begonnen is. Warm en zonnig, weinig wind. We gaan even de stad in. Het is gezellig druk. Klokslag 12 varen we de haven uit. De klokken luiden ons uit. Het eerste stuk op de motor maar daarna zeilen we heerlijk. Soms een wolk waar wat miezer uitvalt maar ook heel veel zon en aangename temperatuur.
We gaan voor anker voor het strand bij het Moesgaard museum. Achter hoge bomen want er kan vannacht in de vlagen 28 knopen staan volgens windfinder. We gooien de rubberboot in het water en ik maak een wandeling op het strand naar het riviertje de Giberå die hier het Kattegat instroomt. Het is mooi wandelen langs het riviertje maar door alle regen erg zompig. Het Moesgaard museum heeft diverse infoborden neergezet maar na 1 bord heb ik het wel gezien, te modderig.
Het begint wat vlageriger te worden.  We hebben af en toe last van de golven van de Mols-linien, grote snelle veerponten die van Århus naar Sjælands Odden varen. Ik had mijn bootje best ver het strand opgetrokken, maar strandgangers hebben hem nog verder het strand opgetrokken omdat het vanwege de golven van de veerponten niet goed ging. Na het eten lijkt de wind er al uit te zakken.Volgens windfinder is het om 2 uur vannacht op zijn hardst, maar de wind lijkt er al veel eerder uit te zakken. We gaan het meemaken.

Zomers!

Donderdag 18 juli 2024
Århus bocht -Korshavn Afgelegde afstand: 35nm Wind: W4, ZW5
Het was vannacht prima te doen op de ankerplek. Beschut genoeg dus. Maar er lag wel een steen onder de ankerketting die soms wat lawaai gaf.
Als we wakker worden schijnt de zon volop, om na een uurtje weer te verdwijnen. Met een westen wind zeilen we vlak onder de kust naar het zuiden. We beginnen in korte broek, maar al snel hebben we langebroek en jas nodig. Nog steeds niet zomers. Helaas draait de wind na Hou naar zuidwest, waardoor we besluiten naar Korshavn te gaan. dat is bezeild. In plaats van afnemen neemt de wind toe en trekken we rif in grootzeil en reven we de genua. Het loopt fantastisch ondanks de klapperende genua. Helaas zijn we vergeten het fonteintje in het voortoilet dicht te doen, waardoor het daar een natte zooi is. Gauw de kraan dichtgezet en het meeste water opgeruimd.
Er komt een Duitse X61 voor de wind aanvaren over stuurboord. Wij liggen over bakboord. Ik vertrouw het al niet en roep Jan erbij. De X61 is niet van plan te wijken. Jan ook niet, waardoor ik paniek schop. Jan drukt op de toeter en krijgt een dikke vinger van de Duitser. Maar Jan kan nog goed verstaanbaar Amateur naar hem roepen. We zijn beide een beetje beduusd van het gebeuren.
Een half uurtje voor Korshavn starten we de motor om stroom te draaien. De wind begint nu ook in te zakken. Hoewel het niet echt warm is, starten we toch de cobb. Buiten vlees barbecuen en binnen eten. Tijdens het eten komt eindelijk de zon tevoorschijn.

De amateur

De zon gaat schijnen!

Vrijdag 19 juli 2024
Korshavn Wind: ONO2
Er is vandaag geen wind dus blijven we lekker liggen. Het wordt een echte zomerse dag. Jan heeft het zwemplatform al uitgeklapt als ik uit bed kom. Dus dat wordt verplicht zwemmen. En het water is toch koud, net aan 16 graden. Maar ik heb toch mijn 10 rondjes gedaan. Na het ontbijt vervangen we 2 patrijspoorten, die boven de keuken en er tegenover. Dat is binnen een uurtje gepiept. Morgen nog even verder aandraaien en dan is dat af.
We zetten de bimini op. Vanmiddag maak ik maak een wandeling. Het blijft toch een unieke plek en zo mooi. Nu staat heel veel St.Jacobskruid in bloei, prachtige gele velden.
We hebben nog vlees voor de cobb en nu kunnen we ook buiten eten. Als de zon weg is zetten we de kuip in de Boracol.
Het is vanavond windstil, helder met een mooie zonsondergang en een prachtige maanopkomst.
Patrijspoort eruit

Kit aanbrengen

Nieuwe patrijspoort monteren

We liggen helemaal vooraan

St. Jacobskruid in bloei

Buiten eten onder de bimini

Zwemmen
Windstil en mooie maan

Zaterdag 20 juli 2024
Korshavn-Æbelø Afgelegde afstand: 17 nm Wind: O4
We monteren een nieuw patrijspoort in het toilet. Die ertegenover willen we ook doen, maar die is te lastig door de plek, dus laten we even zitten. Ik roei en wandel naar de camping en haal vers brood. Terug aan boord zwem ik een paar rondjes en dan halen we het anker op. We zeilen op de genus maar dat schiet niet op. Met grootzeil erbij halen we 4 knopen. Nog niet snel. Als de wind echt achterlijk wordt halen we genua weeg en met alleen grootzeil lopen we nu 5 knopen. Bij Æbelø, waar zo’n beetje een hele jachthaven voor anker ligt, gooien we het anker uit. Jan gaat F1 kijken. Dunne verbinding, 1 blokje, maar het lukt.Ik roei naar de kant en maak een wandeling naar de vuurtoren. Daarna goed het water gecontroleerd om de boot en heel kort even zwemmen  Er zijn hier van die enge kwallen. Niet veel maar die hebben zulke lange draden. Ik ben bang dat ik ze niet zie als ik zwem.

Veel ankeraars

Zondag 21 juli 2024
Æbelø-Middlfart Afgelegde afstand: 17nm Wind: O2
We beginnen nog optimistisch met de zeilen op maar er is bijna geen wind. Helaas, volgens de voorspelling zouden we een mooie windkracht 4 moeten krijgen. Het is wel mooi weer, een tikkeltje benauwd. Rond elven zijn we in al de haven van Middelfart, in Nyhavn1 waar nog veel plek is. We moeten naar een haven om onze voorraden aan te vullen. We besluiten ook maar te blijven. Er is geen wind en vanavond wordt onweer voorspelt met draaiende winden.
We wandelen naar het Clay-museum. Annelies is hier erg enthousiast over. Voor we daar zijn, komen we langs een hobbymarkt. Prachtig houtdraaiwerk,  gevlochten matten, mooie breiwerken en andere dingen die mensen maken. Er staat iemand met afbeeldingen van historische auto’s gemaakt van uurwerken. Heel bijzonder.
Ook het bezoek aan het museum is leuk. Het museum is veel groter dan verwacht, omdat er een heel stuk ondergronds zit.
We hebben vanaf onze havenplek mooi uitzicht op de brug en alles wat er binnenvaart. Tegen 3 uur zijn beide havens vol. Maar er komen nog minstens 20 schepen binnen die zowel in de ene als de andere haven gaan kijken of er nog een plek is.
Rond achten komt er een onweersbui over. We hebben wel wat verkoeling nodig dus zijn er blij mee.