dinsdag 13 augustus 2024

Thurø bund-Rudkøbing-Søby-Lyø-Fåborg-Dyvig-Sønderborg

Maandag 12 augustus 2024

Thurø bund-Rudkøbing Afgelegde afstand: 7nm Wind: W1

Het is prachtig weer als we uit bed komen. Even lekker zwemmen. Maar er is geen wind naar Rudkøbing en het is ook nog tegenstrooms. We leggen aan in de stadshaven. We hebben veel boodschappen nodig, we zijn bijna leeg. Ik ga brood halen voor de lunch en doe gelijk de 1e boodschappen.

Daarna fiets ik naar de jachthaven om te kijken of er een wasmachine is. Er zijn er 2 en allebei vrij. Dus ik kan alle was in een keer doen. Daarna hangen we de hele boot vol met was en binnen 1 uur is alles droog.

We gaan de stad in om eten voor vanavond te halen: cobb. Bart en Caroline zijn met de Stingray op weg hier naar toe, ze komen uit Nyborg. Ze hebben onze boot nog niet gezien, dus als ze langszij zijn afgemeerd doen we eerst een rondleiding.

Vanavond met zijn vieren gebarbecued. Er staat een picknicktafel voor onze boot op de kade waar we heel gezellig aan gezeten hebben. Daarna nog koffie/thee bij ons aan boord.

Geen wind

Mooie avond

Dinsdag 13 augustus 2024

Rudkøbing Wind: OZO5

We blijven vandaag een dagje in Rudkøbing. We bezoeken de stad zeer uitgebreid. Eer zijn hier veel leuke winkeltjes. Op de terugweg langs de bakker. Na de lunch ga ik fietsen. Het is vandaag heel warm en staat een behoorlijke wind. Zweten dus. Ik heb een route uitgestippeld naar Lindelse Noor om daar dan langs te fietsen. Als ik er ben mag er helaas alleen gewandeld worden. Ik fiets een andere route terug. Ook mooi. Terug aan boord onder de Bimini met Jan yatzee gespeeld. Dan strekken we nog even de benen en wandelen naar de jachthaven, waar druk gezeild wordt met kleine bootjes, gezwommen en geroeid wordt. Er zijn weinig passanten meer. Het lijkt dat de Duitsers met kinderen nu ook vertrokken zijn. Ook in de haven waar wij liggen, is vandaag niemand bijgekomen. Caroline en Bart zijn achter ons gaan liggen, zodat we de vrijheid hebben om te gaan als we willen. Vanavond Bart en Caroline leren Wurmen

Trekkers rijden af en aan meet tarwe

Wegen op de brug en bemonsteren voor vochtgehalte

Mooi straatje

Ook dit kom je tegen in een winkel

Antiekwinkel, maar meer museum

Nu achter elkaar

Woensdag 14 augustus 2024
Rudkøbing-Søby Afgelegde afstand: 19nm Wind ZO4
We vertrekken met zon. We worden uitgezwaaid door Caroline en Bart. In het zuiden zien we al een bui komen. De 1e schampen we, van de 2e krijgen we wel flink water. We kunnen de hele tocht zeilen, er komt ook niet veel extra wind uit de buien. Als we afgemeerd zijn, is er geen wind meer, we zijn precies op tijd. Søby ligt, voor ons onverwacht, vrij vol. Voornamelijk met Duitsers. Gek dat Rudkøbing dan zo leeg was. De Eureka ligt in de haven. Vanmiddag lopen we daar even langs en hebben we een leuke middag bij Ria en Rob aan boord.

We verlaten Rudkøbing

Natte boel

Donderdag 15 augustus 2024
Søby-Lyø Afgelegde afstand: 10nm Wind: W3
Om een uur of 6 wordt er al druk geboegschroeft om ons heen. Wij draaien ons nog even lekker om.
Het is wat mistig. We lopen naar de bakker en als we terug zijn maken we klaar om te vertrekken. Het is nog steeds donker weer. Als we een stukje uit de kust zijn kunnen we zeilen. Lyø is voor ons bezeild. Met een vaartje van 4 tot 5 knopen lopen we relaxed die kant op. Halverwege is de mist weg en wordt het heerlijk zonnig weer. Onze boei is ook nog vrij. Lekker makkelijk.
Ik had het idee dat onze schroef wat vreemd trilde. Ik ga toch zwemmen, dus kan gelijk de schroef controleren. Daar zit een hele bos zeegras omheen. Het is, terwijl ik aan het zwemmen ben en met de schroef bezig ben, helemaal windstil geworden.  Het water is heel helder, ik kan heel goed de bodem zien. Ineens komt de wind uit het oosten en draait het schip 180˚. Later varieert de wind tussen zuid en west.
We varen met de rubberboot naar de jachthaven en gaan een eind wandelen. De Oceans4 is ook weer gearriveerd in de haven, nu met kleinkinderen. Helaas treffen we ze niet. We grappig, 6 dagen geleden lagen we precies hetzelfde, wij op de boei, zij in de haven. Het verschil op de ankerplek is wel groot, lagen we toen met 4 boten voor anker, nu zijn het er bijna 30.

Deze bos zeegras zat om het roer

Kussentjes in de kerk

Bramen plukken

Nieuwe oogst
Vrijdag 16 augustus 2024
Lyø-Fåborg Afgelegde afstand: 5nm Wind: ZW4
We worden wakker met regen. Dat gaat door tot een uur of 12. Wij hebben nog een verlengkabel nodig voor de stuurautomaat, het kompas van de automaat ligt op een verkeerde plek waardoor stuurautomaat onrustig stuurt. Er zit een kabel van 5m aan, dat is tekort. Als het om 12 uur droog lijkt te worden besluiten we naar Fåborg te zeilen, naar de watersportwinkel. Net even daarvoor is de Stingray aangekomen in Lyø. Die hebben in de regen gezeild. We kunnen alleen maar naar ze zwaaien, maar komende week zien we ze wel weer ergens.
In Fåborg kunnen we aan de kade afmeren. De watersportwinkel heeft de goeie kabel dus Jan is helemaal blij. Maar als hij de boel wil verplaatsen, blijkt dat hij nog een kabel nodig heeft. Die heeft hij wel thuisliggen, en hij heeft geen zin om die nu ook nog aan te schaffen. Dus het blijft voorlopig bij het oude.
Wij hebben in ons t-shirt kunnen zeilen, maar als we aangemeerd zijn begint het toch weer te regenen.
Als het even wat minder regent lopen we naar een grote hal waar vroeger een slachterij in zat. Hier exposeren diverse kunstenaars en er worden workshops gegeven. We lopen er een rondje. Rond vijven wordt het droog en loop ik een rondje stad. Ik beland bij een orgelconcert in de kerk. Terug aan boord begint er een optreden van Jensen&Jensen op de kade. Niet om aan te horen, maar het trekt veel bezoekers bij de eet- en dranktentjes. Ook wij halen eten op de kant. Jan een hamburgermaal en ik een pokebowl. Ze hebben mazzel dat het vanavond mooi weer is. Wij wat minder met de zanger. Volgens mij rookt hij meer dan een pakje shag per dag.

Wij zeilen langs Lyø, foto van Bart

De Kunsthal

Jensen &Jensen

Jan blij met hamburger

Zaterdag 17 augustus 2024
Fåborg-Dyvig Afgelegde afstand: 27nm Wind: W2
Te weinig wind om te zeilen vandaag. Komende dagen niet veel beter, dus we gaan op de motor naar het westen. Bij Lyø komt de Stingray naar buiten. Er staat nog wat wind, zij kruisen naar het westen. Jan maakt met de goeie camera wat foto’s en dan gaan wij door. De Stingray moet het zeilen ook al snel opgeven.
We ankeren in Dyvig. Voor Bart en Caroline de 1e keer met dit schip. Als ze liggen, zwemmen we tussen de 2 boten. De Stingray heeft een baardje, die we proberen te verwijderen.
Bart en Caroline pompen hun rubberboot op en roeien met eten naar ons toe. We eten gezellig met zijn vieren van de cobb. Daarna Wurmen. Gelijkspel. Het is ondertussen donker en zij moeten nog terugroeien naar hun boot. Jan schijnt bij met de zaklantaarn.

Bij de bakker

De bemanning van de Stingray arriveert
barbecue met Bart en Caroline

hele stille avond met mooie maan

Zondag 18 augustus 2024
Dyvig-Sønderborg Afgelegde afstand: 11nm wind: weinig
We zijn weer in Sønderborg, ook nog op onze lievelingsplek aan de lage steiger voor het Alsik-hotel. Vanmorgen was het windstil in de baai. Lekker om even te zwemmen. Gelijk weer naar het log gekeken, die weigert nog regelmatig. Helaas heeft het niet geholpen, het log deed het eventjes en gaf er toen de brui aan. Meestal is het omgekeerd, log doet het niet en als we een poosje varen, begint hij plotseling.
De Stingray is wat later weg. Ze hebben op de ondiepte gezeten met het omhoog halen van hun anker. Dat kostte wat tijd en daardoor missen ze net de brug. Zij meren ook af op de steiger. Omdat ik net brood aan het halen ben apt Jan of ik voor hun ook een brood mee wil nemen. Als ze dat ontvangen hebben en de brug weer draait gaan ze door naar Flensborg.
Wij bezoeken Henning, die aardig in mineur is. Hij heeft aan stress gerelateerde gezondheidsproblemen. Na een uurtje loop ik terug naar de haven, waar ik een was heb draaien. Even later komen Jan en Henning ook aan boord om Wurm te spelen.
Er meert een Duitse schip naast ons af, dat met nogal geweld gaat. Gelukkig alles op de stootwillen. Ik heb het niet gezien, maar als ik terug kom van de wasmachine staan deze mensen nogal beteuterd te kijken, alsof ze niet weten wat te doen. Jan heeft nogal lelijk gedaan en de schipper vertelt dat hij een amateur is door zo aan te komen varen, geen rekening houdend met wind en stroom. Het schip ligt niet goed afgemeerd. Als ik binnen kom merk ik dat Jan behoorlijk pissig is en ze nu even in hun sop laat gaarkoken. Als ik weer buiten kom laten ze weten dat ze graag een lijn op de achterbolder willen hebben zodat ze niet meer zo ongelukkig halverwege onze boot liggen. Na een poosje helpt Jan ze wel fatsoenlijk langszij afmeren.
Vanavond eten we met zijn drieën bij Fratelli.

10-uur tussendoortje

Summersong op weg naar Augustenborg

Stingray gaat naar de brug