maandag 26 augustus 2024

Gieselau-Brundsbüttel-Harlingen-Enkhuizen

Maandag 26 augustus 2024

Gieselau-Brundsbüttel Afgelegde afstand: 22nm Wind: ZZW4-5

We staan om 5.30 uur op. Gauw koffie zetten, cobb opruimen, vuil weggooien en dan gaan we. We zijn er nog niet uit of we doorvaren naar Cux of in Bruns stoppen. Het begint wel steeds harder te waaien en wind wordt zuidwestelijker dus we besluiten in Bruns te stoppen. We hebben nog even contact met de Enterprise. Die zijn net de sluis door en gaan naar Cux.

In Brunsbüttel vinden we een mooi plekje langs de kant met stroom. De Stingray komt gelijk langszij, want er komen nog heel veel schepen aan. We gaan broodjes en nog wat boodschappen halen. Daarna fiets ik een stukje langs de Elbe en een zijriviertje de Braake.

Als we zitten te yatzeeën beginnen de boten binnen te lopen. De Everjoy meert langszij de Stingray af. Die zijn aan het wandelen, dus wij vangen ze op. Dan meert er een solovaarder naast de Everjoy af, die naar een andere plek moet, maar daar problemen mee heeft omdat het behoorlijk waait. Jan en ik stappen even aan boord en helpen hem af te meren. Vervolgens klimmen we op een Engels schip waar niemand aan boord is om een Breehorn te helpen afmeren. Dan kunnen we weer verder met yatzee spelen.

Carla komt terug van boodschappen en vraagt of we een borrel komen drinken. Als we dan eindelijk klaar zijn met ons spel gaan we daar aan boord. Omdat het ook een deksaloon is willen we het schip graag bekijken. Mooi schip hoor, heel anders ingedeeld. Bart en Caroline komen terug van de wandeling en komen ook op de Everjoy. Carla en Piet zijn enorm gastvrij en we hebben het heel gezellig met zijn allen. We eten daardoor laat. Ondertussen komen er steeds meer bootjes binnen. En als het tij keert gaan er ook weer bootjes uit. Een beetje Vlieland-taferelen van vroeger. Als de rust is weergekeerd ligt het bijna overal 4 dik. De wind is er gelukkig wel uitgezakt. Caroline en Bart komen nog even een spelletje Wurmen spelen.

Nog vroeg op de dag

Eind van de dag
Aan boord van de Everjoy
Dinsdag 27 augustus 2024
Brunsbüttel-Harlingen Afgelegde afstand: 178nm Wind: ZO1-5
We zijn op weg naar huis. Het is 20.33 en we zitten op dit moment boven Norderney. De zon is bijna onder en we hebben het schip klaargemaakt voor de nacht. We hebben vanmorgen de hoogwatersluis bij Brunsbüttel genomen en waren om 8.30 uur buiten. We waren precies op kentering bij Elbe 1, maar wij hebben dit wel op de motor gedaan. De Stingray heeft het wel gezeild. Is sneller en heeft betere zeilen. Na Elbe 1 zijn wij ook gaan zeilen en dat ging een paar uur goed. Maar om 16 uur moest motor weer gestart worden. De vliegenmepper draait overuren. Ik denk dat we er al minimaal 50 hebben doodgemept binnen.
Jan is nu gaan slapen en ik zit nog lekker buiten. De temperatuur is nog goed, het zal geen koude nacht worden. Nog even een stukje stroom mee.

Wachten bij de sluis

De Everjoy

Op naar het grote water

De “Vleut”vloot op weg naar NL

We spoelen met meer dan 10 knopen Cux voorbij

Motor/grootzeil
Stingray kan al mooi zeilen

Wind is op

Avondeten

Woensdag 28 augustus 2024
We hebben een makkelijke nacht. Weinig verkeer, geen golven, kleine maan, heldere hemel, niet koud. We varen de hele nacht op met de Engelse Celina. We slapen om de beurt een uurtje of 3. Rond 8 uur, boven Terschelling, kunnen we weer zeilen. En tussen Vlie en Harlingen zeilen we ook nog een stukje, al is dat meer met de stroom mee laten de drijven. We hebben nog een hele klus om alle vliegen dood te meppen. Zelfs nu we in Harlingen liggen, komen er nog een paar tevoorschijn. Het is een hele warme dag. We moeten wachten bij de brug in de brandende zon. In de haven liggen we gelukkig onder de bomen. We maken een korte wandeling. De visserijdagen zijn vandaag begonnen. Nu kermis, veel muziek en optredens. Zaterdag is de leukste dag, maar daar gaan we niet op wachten.

Rond vijven een soepje

Rond 6.30 uur

Eindelijk wind

We spoelen naar binnen op het wad

Blij met kibbeling
Donderdag 29 augustus 2024
Harlingen-Enkhuizen Afgelegde afstand: 31 nm Wind: NW3-4
Het is een warme nacht maar we zijn moe en slapen goed. Vandaag is het minder warm maar omdat het zo vochtig is toch wel zwetig weer. We halen onze 1e Nederlandse boodschappen. Moet weer even wennen bij AH. Eerst de app bijwerken want anders werkt scanapparaat niet. Ook weer Nederlands brood gehaald. Altijd lekker, maar veel elastischer dan al het buitenlandse brood dat we gegeten hebben. We proberen op de Boontjes te zeilen, maar daar staat te weinig wind voor. We drijven een beetje op de stroom.Op het IJsselmeer gaat het wel goed. Wind is wat toegenomen en gestaag lopen we naar Enkhuizen. We ankeren nog een nachtje in de kom. Jammer voor de Stingray die ons ook in de Oosterhaven verwacht had. Zij zijn vandaag vanuit Makkum naar huis gezeild.
Jan heeft in Duitsland VW-curryworsten gekocht op aanraden van Peter Kramer. Er zitten er 5 in een verpakking en Jan denkt er wel 2 op te kunnen. Leek mij al wat veel. Hij bakt ze in de braadpan, maar die dingen worden 2x zo groot. En zo hebben we een hele pan vol met vlees, veel te veel.
Tijdens het eten gaan er diverse EWVA-boten wedstrijd varen. Dus we hebben haven-kino. Als de wedstrijd voorbij is, komt Skip Intro langszij en de bemanning krijgt een korte rondleiding door de boot.

Harlingen

Platen komen tevoorschijn, bijna LW

Een pan vol worst

Thuis!
Vrijdag 30 Augustus 2024
Enkhuizen/kom-Oosterhaven Afgelegde afstand: 1nm
De laatste mijl van deze tocht leggen we vandaag af. Vlak voordat we ankerop gaan, komen de havenmeesters nog even geld innen: ankergeld. We wisten niet dat dit nog steeds bestond.
In de Oosterhaven meren we af langszij de steiger. Sam en Theo hebben geregeld dat we er weer kunnen liggen. Heel fijn, Dan kan komende tijd daar de motor gedaan worden, voor we naar de winterstalling in Andijk gaan en kunnen we gemakkelijker nog wat klussen doen. We krijgen gelijk wat aanloop: Eelco zijn vader komt even kijken, daarna onze buurman Dick en Sam komt ook nog even informeren of we goed liggen.

We hebben 1904 mijl afgelegd met onze nieuwe boot. We zijn heel blij dat we zonder al teveel problemen thuisgekomen zijn. Want dat was nog wel even de vraag, om met een boot die niet zo goed onderhouden is zo’n eind te varen. We zijn heel dankbaar dat Peter geholpen heeft met het overvaren van de boot van Zweden naar Denemarken en dat hij samen met Annelies gezorgd heeft dat de auto weer thuis kwam.
We hebben enorm genoten van goed gezelschap: de Saga, de Enterprise, de Anak Mas, de Fluks, de Stingray, de Everjoy en nog veel meer mensen die we onderweg zijn tegengekomen. En van onze logees van dit jaar, Peter en Annelies, Henning, Renė en Monique en Marchien en Arnold.
Havenmeesters die ankergeld komen halen