maandag 5 augustus 2024

Ebeltoft-Tunø-Agtrup Vig-Kolding-Lyø baai-Avernakø-Thurø bund

5 augustus 2024

Ebeltoft-Tunø Afgelegde afstand:m18nm Wind: WNW4-3

Voor acht uur zijn we de haven uit, dan hebben we nog wind. Tot 4 mijl voor de haven is het heerlijk zeilen. Dan wordt het een beetje zeuren tot we de motor starten. De Anak mas is ons voorbij gezeild en ligt al in de haven. We zijn vroeg, nog veel schepen verlaten de haven. Ook wij vinden een mooi plekje aan de steiger. Het is cobb-weer. Het was handiger geweest als we dit bedacht hadden in Ebeltoft, want het supermarktje op het eiland is bijna leeg en wordt vandaag niet meer bevoorraad. Maar we sprokkelen wat bij elkaar en hebben een heerlijke barbecue vanavond.

De haven wordt langzamerhand wat voller en zowel Anak mas als wij krijgen buren. Jan en Theo Wurmen en Margot en ik wandelen langs het strand. Als we terug komen op de boot zijn Theo en Jan aan de wandel naar het kerkje met de vuurtoren. We barbecuen aan een picknicktafel. Bijna geen wind en in de zon. Top avond.

Wurmen

Heel veel appels

Dode bruinvis

Krab gevangen met spareribbot
Dinsdag 6 augustus 2024
Tunø-Agtrup Vig Afgelegde afstand: 42nm Wind: ZO3-4
We nemen afscheid van Theo en Margot, want wij willen weer ankeren. Als we Tunø verlaten, is het voor ons nog te hoog om te zeilen, maar na 1,5 uur motor/grootzeil draait de wind wat oostelijker en kan de genua erbij. Eerst nog langzaam met 7-9 knopen wind maar al snel hebben we meer dan 10 knopen wind en gaat het lekker lopen. En dat houden we vol tot voorbij Juelsminde. Daar draait de wind naar zuid en hebben we veel stroom tegen. We gaan wat meer tegen de kant aanvaren, waardoor we minder last van de stroom hebben, maar zeilen gaat niet meer. Vlak voor Strib steken we over. Na de brug mag Jan weer even de toeter gebruiken en zwaaien we naar de Anak mas, die naar Middelfart gaat. Wij draaien de genua weer uit en lopen met een knoopje of 4 naar Agtrup vig. Er liggen behoorlijk wat schepen voor anker. Het is een prachtige avond. Als cadeautje komen er 2 bruinvissen rond de boot zwemmen. We liggen meer op stroom dan op de wind, de (weinige)wind staat dwars op de boot.

Laatste keer Strib ronden dit jaar?

Genieten van de avond

Woensdag 7 augustus 2024
Agtrup Vig-Kolding Afgelegde afstand: 4nm Wind: Z 1
Vandaag doen we weer wat klusjes. Het eerst klusje is het log weer spelend krijgen. In Hou heb ik alle pokken eraf gehaald en de volgende dag naar Aarhus deed het log het prima. Maar na Aarhus zat het weer vast. Dus zwembril op, oordoppen in en weer onder de boot duiken. Ik kan nietvoelen wat er mis is, het wieltje draait vrij gemakkelijk. Ik kan er nog 1 heel klein stukje van een pok uitpeuteren. Maar als we varen doet het log het wel weer en daar gaat het om.
Het is benauwd weer en er is onweer voorspeld. We zien vanuit het westen donkere wolken aankomen. Als we afgemeerd zijn, gaan we gelijk naar de watersportwinkel waar we goed slagen. Het is een goed gesorteerde winkel. We lopen gelijk door naar de supermarkt die er niet al te ver vandaan zit. Als de 1e druppels vallen zijn we vlak bij onze steiger, net op tijd terug dus.
Jan vervangt wwe een serie oude ledlampjes in de achterkajiuit. Daar is de verlichting nu ook in orde. Probleem is iedere keer dat de ledlampjes moeilijk te krijgen zijn en vandaag konden we er zomaar 4 kopen. Nu nog voor het voortoilet, dan zijn we klaar. We hebben antislip mat meegenomen. Ik knip dit op maat en dat leggen we onder de vloerbedekking. De vloerbedekking is te glad en daardoor gevaarlijk, vooral als we scheef gaan. Dat is nu ook opgelost.
Het onweert en regent tot een uur of 4. Zodra het droog is, fiets ik naar de stad. Het stuk tussen de stad en haven is een ongezellig stuk autoweg langs industrie. Jan heeft geen zin om mee te gaan, we hebben ook maar 1 fietsje en het is bijna 2 km lopen tot je in de stad bent. Aan het eind van de dag zie ik een briefje in de toiletten hangen, dat er een leenfiets staat tegen het toiletgebouw. Dat hadden we wat eerder moeten weten.
In Kolding loop ik een rondje rond het Koldinghuis en door een aantal winkelstraten. Onze buurman vertelde dat er een groot winkelcentrum buiten de stad is gekomen waardoor er wat winkels leegstaan. Ik zie inderdaad veel winkels met bord “till leje”.
De vakantie in Denemarken is voorbij en de 1e avond wedstrijd wordt al weer gevaren. Vanavond gaan er heel wat bootjes naar buiten om mee te doen.

Uitzicht over Kolding Fjord

Koldinghuis

Donderdag 8 augustus 2024
Kolding-Lyø Afgelegde afstand: 39nm W3-5
We zeilen met een kalm vaartje het fjord uit. Af en toe duikt er een bruinvis op. Als we de bocht omgaan moet een klein stukje de motor aan, maar verder is het helemaal bezeild. We hebben wel de hele dag de stroom tegen. Voor Assens krijgen we even de volle laag van een bui. Daarna is er weinig wind, minder dan 10 knopen en een hele vervelende golf. Het wordt een uurtje zeer onrustig sukkelen. De zon gaat weer schijnen en de wind zet weer aan. We lopen we met een behoorlijke vaart naar Lyø, waar we in de baai een boei oppikken. Als we afgemeerd zijn krijgen we een appje met de foto van onze boot. Nico en Wilma van de Oceans4 zijn op de wal aan het wandelen en hebben ons gespot.
Na het eten roei ik naar de kant en wandel naar de haven. Daar kunnen nog wel een paar bootjes in. Ik zoek de Oceans4 op. Aan boord praten we even bij hoe afgelopen zomer geweest is. Zij hebben de Höga kusten bezocht. Net voordat het donker is, ben ik weer terug aan boord.
Vannacht gaat het hard waaien uit zuid, die morgen naar west gaat draaien. En veel regen.

Een korte bui

Maar de meeste regen lopen we mis

Even later is het weer zomers blauw

Foto van Nico vanaf de wal met Wilma

Vrijdag 9 augustus 2024
Lyō baai
Rond 2.30 uur begint het te waaien en rond 9 uur is de wind echt hard. De richting is zuid waardoor we er niet heel veel last van hebben. Het regent ook nog regelmatig, dus eigenlijk weer om in bed te blijven. In Denemarken mag je tot 15 ton aan de boei leggen en dat zijn wij zo’n beetje. De boei wordt dus goed getest vandaag. We hebben vannacht toen het begon te waaien, wel een ankerwacht opgezet, zodat als we de boei verslepen gewaarschuwd worden.
De Nederlandse Takatuka ligt naast ons voor anker en zij gaan kite-surfen. Leuk om naar te kijken.
Het is een (te) luie dag. We lezen veel, spelen yatzee, Jan volgt de Olympische spelen
Als je gedwongen stilligt heb ik de nare eigenschap teveel op de telefoon te kijken wat de wind doet en gaat doen en te facebooken. Nutteloos tijdverdrijf waar je een beetje vervelend van wordt. Ook kijken we regelmatig op vesselfinder wie waar vaart of wie er langs komt varen en waar die vandaan komt. Er wordt hier trouwens bijna niet gevaren.
We doen ook nog een klus, de draaipoot van de stoel bij de kaartentafel haalt Jan uit elkaar. Ik verwijder lijmresten en dan zet Jan hem deze keer goed in elkaar. Nu is deze minder wiebelig. Was weer eens een slechte reparatie van vorige eigenaar.
Rond vieren komt de zon erbij en draait de wind naar west, voor ons ongunstiger. Nu komt de wind achter een lage landtong vandaan en niet achter het eiland. De wind neemt behoorlijk toe, we hebben 30 knopen op de klok gezien in de vlagen. Er staan best golven, al merken wij daar niet zoveel van. Wel wordt het door het draaien op de boei onrustiger. Door de golven hebben we geen zin om naar de kant te gaan. Dat is dan wel weer jammer. Maar het is net te ver en met die golven waarschijnlijk een natte tocht. Als het goed is neemt wind na 23 uur af. Maar morgen wordt er weer veel wind voorspeld.
De track van vandaag haha

Zo een dag dus
De buren aan het kiten

Na regen komt zonneschijn

Je zou het niet zeggen, maar van deze golven hebben we weinig last
Zaterdag 10 augustus 2024
Lyø-Avernakø Nakke odde Afgelegde afstand: 7nm Wind: W5
Jan is vroeg wakker en we besluiten gelijk weg te gaan, want het gaat vandaag weer hard waaien. De zon is net op. Een klein stukje op de motor, prettig voor de accu’s. We rollen de genua uit. Op de ankerplek is nog een mooie boei vrij, die is voor ons.
We doen weer een klus, we vervangen de patrijspoorten in de achterkajuit. We worden er bedreven in, binnen 2 uurtjes zijn de ouden eruit en zitten de nieuwen er in.
Ik roei met de fiets in de boot naar de kant en fiets naar de haven aan de andere kant van het eiland. Het is ca. 7 km fietsen. Met tegenwind en heuvels een beste tocht. De haven ligt pal op de wind en de wind giert hier echt door de masten. Er staat nu een dikke 6. De haven is nog niet volledig herstelt van de storm van 20/21 oktober 2023. Voor de wind fiets ik terug naar Nakke odde, onze  ankerplek. Er is een festival op het eiland, Avernax. Het festival is donderdag begonnen. Op diverse akkers wordt gekampeerd. Het festival is op het strand. Er zijn kano’s en supboards, er wordt gezwommen en er zijn workshops. Het is een inclusief festival, dat wil zeggen eten en drinken zit bij de prijs in. Iedereen loopt met een mok rond die je kan laten vullen. Geen plastic dus. Er wordt gezamenlijk gekookt en de artiesten worden niet van tevoren bekend gemaakt.
Als ik weer aan boord ben ga ik zwemmen. Helaas deed het log het vanmorgen weer niet, dus daar pruts ik weer even aan. Snap er niets van want wieltje lijkt heel soepel te draaien. Ik zwem nog even naar het strand en weer terug. Doordat het zo hard waait hebben we een beetje deining op de ankerplek.
Dan roei ik weer naar de kant om bramen te plukken. Ik oogst een zak vol.
We eten van de cobb. We eten binnen, buiten is net niet aangenaam genoeg.

Schoonmaken

Festivalterrein

Met fiets in rubberboot

Bramen oogst

Als afsluiting van de dag een spelletje yatzee
Zondag 11 augustus 2024
Avernakø-Thurø bund Wind: W5-6 Afgelegde afstand: 13 nm
Jan kookt zijn zondagse eitje en ik zwem naar het strand. Het waait nog behoorlijk. Wel is er veel meer verkeer dan gisteren. Wij dubben nog maar maken dan toch los. Te mooi weer. Op de genua varen we richting Svendborg. De stroom staat tegen dus vanaf de brug gaan we op de motor verder. In Thurø bund gooien we het anker uit. In de baai is het nog aardig winderig, maar we weten dat de wind gaat afnemen en naar noordwest gaat draaien. En om 20 uur is de wind inderdaad bijna weg. Ik heb lokaal gehakt van Avernakø gekocht en vanavond heb ik daar een pasta mee gemaakt. Wat een lekker vlees.

Emmy’s ontbijt
Jan zijn zondagse eitje

Er staat nog een pittige wind