17 mei t/m 23 mei 2025
Cuxhaven-Gieselau-Rendsburg-Dyvig-Tunø-Mårup
Zaterdag 17 mei 2025
Cuxhaven-Gieselau Afgelegde afstand: 38,6nm Wind: WNW 6-7
Hoewel we pas laat in bed lagen, zijn we om 7 uur alweer wakker. We maken een ochtendwandeling naar de bakker en lopen een rondje door een nog rustig en stil Cuxhaven.
We vertrekken om 12 uur, op laagwater. De wind is inmiddels flink aangetrokken en vlagerig. Zodra we de Elbe op varen, krijgen we direct flinke kuilen in het water. We steken gelijk over naar de andere kant en rollen de genua gedeeltelijk uit. De wind is echt ongekend krachtig – op een gegeven moment blaast het gewoon windkracht 7. Zodra we de stroom mee krijgen, verdwijnen gelukkig de ergste golven en wordt het varen wat comfortabeler. Vlak voor de sluis worden we nog getrakteerd op een bui, maar daarna zakt de wind wat in. We mogen direct de sluis in – dat scheelt wachten.
Cuxhaven-Gieselau Afgelegde afstand: 38,6nm Wind: WNW 6-7
Hoewel we pas laat in bed lagen, zijn we om 7 uur alweer wakker. We maken een ochtendwandeling naar de bakker en lopen een rondje door een nog rustig en stil Cuxhaven.
We vertrekken om 12 uur, op laagwater. De wind is inmiddels flink aangetrokken en vlagerig. Zodra we de Elbe op varen, krijgen we direct flinke kuilen in het water. We steken gelijk over naar de andere kant en rollen de genua gedeeltelijk uit. De wind is echt ongekend krachtig – op een gegeven moment blaast het gewoon windkracht 7. Zodra we de stroom mee krijgen, verdwijnen gelukkig de ergste golven en wordt het varen wat comfortabeler. Vlak voor de sluis worden we nog getrakteerd op een bui, maar daarna zakt de wind wat in. We mogen direct de sluis in – dat scheelt wachten.
Daarna varen we door naar Gieselau. We nemen om beurten het roer, telkens een half uur. Om 18.00 uur maken we vast. Een enerverende, maar mooie dag.
![]() |
Hard werken |
Gieselau-Rendsburg Afgelegde afstand: 15,8 nm Wind: NNO4-5
Het is zondag, dus traditiegetrouw begint de dag met Jan zijn eitje. We nemen de ochtend rustig: eerst wat klusjes aan boord. De stuurstoel vertoont kuren – dat lossen we op. Ook de stalen strip bij het fornuis zit los; die wordt opnieuw vastgezet.
In Rendsburg is het verrassend levendig. Op de kade is van alles te zien: reddingsdiensten, brandweer, autoverkoop – zelfs de winkels zijn open. We lopen een rondje en Jan eet een braadworst. Jan keert terug naar de boot om Formule 1 te kijken; ik maak nog een ommetje door de stad.
Bij terugkomst staat er bij het sanitairgebouw een vrouw die niet naar binnen kan – ze kent de code niet, en de “hafenmeisterin” is er pas tegen vijven. Ik help haar uit de brand: de code is nog steeds dezelfde als vorig jaar. Maar ze staat met een teckel aan de lijn, die niet mee naar binnen mag. Of ik haar even mee wil nemen naar hun schip, waar haar man is? Geen probleem. Toch blijkt het beestje een eigen wil te hebben en zet af en toe de rem erop. Gelukkig verschijnt haar man net op tijd vanaf de steiger om het over te nemen.
’s Avonds eten we veel – te veel – bij de Italiaan. Maar lekker was het wel.
![]() |
Stoelreparatie |
![]() |
Schoonmaken onderdelen stoel |
Maandag 19 mei 2025
Rendsburg-Dyvig Afgelegde afstand: 68,4nm Wind: NW/N 4 afnemend naar 0
Vandaag staat een lange tocht op het programma. Er waait een lichte noordenwind —perfect om flink noordwaarts te komen. Morgen wordt er westenwind voorspeld, en die willen we optimaal benutten om snel richting Källviken te varen. Daarna volgen waarschijnlijk een paar dagen van stil liggen. Maar eerst: deze dag.
We beginnen met een bezoek aan de Edeka. Vers fruit, groenten, brood — alles voor de komende dagen aan boord. De sluis bij Holtenau verloopt soepel, en al snel varen we weer.De rest van de dag draait de motor onafgebroken. De wind zwakt al snel verder af tot bijna niets. Onderweg kook ik asperges en nog voor we Sønderborg bereiken, hebben we gegeten én is de afwas gedaan.
Rendsburg-Dyvig Afgelegde afstand: 68,4nm Wind: NW/N 4 afnemend naar 0
Vandaag staat een lange tocht op het programma. Er waait een lichte noordenwind —perfect om flink noordwaarts te komen. Morgen wordt er westenwind voorspeld, en die willen we optimaal benutten om snel richting Källviken te varen. Daarna volgen waarschijnlijk een paar dagen van stil liggen. Maar eerst: deze dag.
We beginnen met een bezoek aan de Edeka. Vers fruit, groenten, brood — alles voor de komende dagen aan boord. De sluis bij Holtenau verloopt soepel, en al snel varen we weer.De rest van de dag draait de motor onafgebroken. De wind zwakt al snel verder af tot bijna niets. Onderweg kook ik asperges en nog voor we Sønderborg bereiken, hebben we gegeten én is de afwas gedaan.
We mikken op de brugopening van 19.38 uur, maar ter plekke blijkt de tijd aangepast naar 19.45. Geen probleem: het is windstil en de avond is adembenemend mooi. De zon zakt langzaam richting horizon en werpt warm strijklicht over het water. Alles is kalm – het water rimpelloos, de bomen in volle bloei. Het ruikt zoet door de in bloei staande bomen.We spotten bruinvissen, en zelfs een zeehond laat zich even zien.
Om 21.45 uur gaat het anker erin in de baai van Dyvig
Om 21.45 uur gaat het anker erin in de baai van Dyvig
![]() |
Sluis Holtenau |
![]() |
Veel tijd om te lezen |
![]() |
Onderweg asperges koken |
![]() |
We worden gespot in Sønderborg |
![]() |
Brug Sønderborg |
Dinsdag 20 mei 2025
Dyvig-Tunø Afgelegde afstand: 71 nm – Wind: W5
De dag begint vroeg: om 5.31 uur gaat de wekker, en een halfuur later varen we de baai van Dyvig uit. De nieuwe dekwaspomp bewijst meteen zijn waarde – de ankerketting is zo schoon.
Zodra we buiten zijn, kunnen de zeilen voluit. Tot aan Årø zeilen we op de genua en het gaat fantastisch. De combinatie van de nieuwe zeilen en de verbeterde schroef heeft een positief effect – het schip loopt als een trein.
Als de koers iets draait en de wind vlageriger wordt, wisselen we de genua om voor de keerfok. Ook daarmee blijven we stevig doorvaren. Na Strib wordt het een ruime koers en gaat de genua er opnieuw op. De snelheid blijft indrukwekkend, al zit de stroom helaas niet mee.
Grenå lijkt aanvankelijk haalbaar, maar na het rif draait de wind licht naar het zuiden. De genua valt regelmatig in. We merken dat het tempo eruit raakt. Tegen etenstijd besluiten we het plan bij te stellen – doorvaren zou betekenen dat we erg laat in Grenå aankomen. En eerlijk gezegd: het is mooi geweest voor vandaag.
We zijn voor Tunø, en draaien de haven in. Het is er heel rustig en we vinden een mooie plek.
Zodra we buiten zijn, kunnen de zeilen voluit. Tot aan Årø zeilen we op de genua en het gaat fantastisch. De combinatie van de nieuwe zeilen en de verbeterde schroef heeft een positief effect – het schip loopt als een trein.
Als de koers iets draait en de wind vlageriger wordt, wisselen we de genua om voor de keerfok. Ook daarmee blijven we stevig doorvaren. Na Strib wordt het een ruime koers en gaat de genua er opnieuw op. De snelheid blijft indrukwekkend, al zit de stroom helaas niet mee.
Grenå lijkt aanvankelijk haalbaar, maar na het rif draait de wind licht naar het zuiden. De genua valt regelmatig in. We merken dat het tempo eruit raakt. Tegen etenstijd besluiten we het plan bij te stellen – doorvaren zou betekenen dat we erg laat in Grenå aankomen. En eerlijk gezegd: het is mooi geweest voor vandaag.
We zijn voor Tunø, en draaien de haven in. Het is er heel rustig en we vinden een mooie plek.
![]() |
Bij brug Middelfart |
![]() |
Bijna lege haven |
Woensdag 21 mei 2025
Tunø Wind: W5-6
We starten de dag met een korte wandeling naar de supermarkt voor vers brood. Binnen is het stil: de jonge kassier heeft niets te doen en staat zich zichtbaar te vervelen. We maken een praatje. Vervelend hoor, een hele dag werken en bijna geen klanten.Het weer is prachtig en uitnodigend voor een wandeling. Ik besluit het eiland rond te gaan –een route van zo’n 9 kilometer. Net op tijd ben ik terug aan boord, want er valt een kort buitje. Nauwelijks noemenswaardig, maar precies genoeg om je blij te maken dat je droog zit.
We starten de dag met een korte wandeling naar de supermarkt voor vers brood. Binnen is het stil: de jonge kassier heeft niets te doen en staat zich zichtbaar te vervelen. We maken een praatje. Vervelend hoor, een hele dag werken en bijna geen klanten.Het weer is prachtig en uitnodigend voor een wandeling. Ik besluit het eiland rond te gaan –een route van zo’n 9 kilometer. Net op tijd ben ik terug aan boord, want er valt een kort buitje. Nauwelijks noemenswaardig, maar precies genoeg om je blij te maken dat je droog zit.
We spelen een potje Yahtzee, waarna ik me op het dek stort. Het schrobwerk werpt zijn vruchten af: het dek is weer stralend wit, klaar om in de was gezet te worden – maar dat is een klusje voor een andere dag. Jan vult ondertussen de watertank.
Tegen het eind van de middag draait de wind naar noordwest en komen we aan de hoge wal te liggen. De boten in de haven schuiven allemaal iets naar voren: er wordt flinke wind voorspeld, en zo liggen ze beter beschut.
Dan verschijnt er leven in de haven. Een groep van zes zeilboten komt binnenvaren –scholieren uit Hou, begeleid door een snelle rib. We hebben dit eerder gezien: de rib vaart vooruit, zet iemand af op de kade, en begeleidt daarna de jongeren naar hun ligplaatsen. De afgezette begeleider helpt vervolgens bij het afmeren.De sfeer is gemoedelijk en sociaal. De groep bestaat uit jongeren van zo’n 16 tot 18 jaar. Opvallend is dat ook een leerling in een rolstoel meedoet. Vanavond zitten ze allemaal rond de barbecue.
Tegen het eind van de middag draait de wind naar noordwest en komen we aan de hoge wal te liggen. De boten in de haven schuiven allemaal iets naar voren: er wordt flinke wind voorspeld, en zo liggen ze beter beschut.
Dan verschijnt er leven in de haven. Een groep van zes zeilboten komt binnenvaren –scholieren uit Hou, begeleid door een snelle rib. We hebben dit eerder gezien: de rib vaart vooruit, zet iemand af op de kade, en begeleidt daarna de jongeren naar hun ligplaatsen. De afgezette begeleider helpt vervolgens bij het afmeren.De sfeer is gemoedelijk en sociaal. De groep bestaat uit jongeren van zo’n 16 tot 18 jaar. Opvallend is dat ook een leerling in een rolstoel meedoet. Vanavond zitten ze allemaal rond de barbecue.
Donderdag 22 mei
Tunø
De wind trok vannacht stevig aan. Rond vieren stapt Jan naar buiten om een paar klapperende vallen vast te zetten. Op dat moment is de wind zuidwest en liggen we aan lagerwal. Maar als we later wakker worden is de wind gedraaid naar noordwest. We liggen nu aan de hoge wal. De hele dag staat er een stevige windkracht 7 tot 8. De lijnen hebben het flink te verduren. En het is koud- echt koud. De thermometer zegt 10 graden maar de gevoelstemperatuur is 4 graden. We hebben dan ook lekker de kachel aan.
Vanmiddag zijn er veel buien en tussen de buien door maken we snel even een strandwandeling. We zijn net voor de volgende bui terug. We maken er een knusse dag van aan boord. Lezen, een potje schaken (J), kijken een serie (E), spelen yahtzee en doen nog een klein klusje tussendoor.
![]() |
Even snel een strandwandeling maken |
Vrijdag 23 mei 2025
Tunø-Mårup Afgelegde afstand: 4 nm Wind: NW4
We maken vandaag een korte oversteek naar Mårup, op de genua. Het is nog droog en de zon schijnt, maar het blijft guur – handschoenen zijn geen overbodige luxe. Rond het middaguur worden er buien verwacht, dus we vertrekken op tijd.
Een uurtje nadat we aangelegd hebben slaat het weer om. De eerste bui is goed raak: 35 knopen wind. We liggen even aan lagerwal, maar gelukkig zakt de wind snel weer in.
We zijn de enige passanten in de haven. De middag brengt een aaneenschakeling van buien – soms met veel wind, dan weer bijna windstil.
Aan het eind van de middag arriveert er nog een andere boot, maar verder blijft het stil. We maken een wandeling langs het water de berg op om een foto van de haven te maken. We besluiten te eten in het havencafé. Binnen is het aangenaam warm en het uitzicht over het water is prachtig. We zijn de enige gasten. Tegen de tijd dat we van ons glaasje wijn beginnen, wordt er nog een tafeltje bezet door twee stellen.
![]() |
Nog even en er staat 35 knopen wind |
![]() |
Even de boot stofzuigen |
![]() |
Restaurant aan de haven |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten