zaterdag 10 mei 2025

Van Enkhuizen naar Cuxhaven

 10 mei t/m 16 mei 2025

Enkhuizen-Harlingen-Dokkum-Lauwersoog-Cuxhaven

Zaterdag 10 mei 

Enkhuizen-Harlingen Afgelegde afstand: 32 nm Wind: O en NO 3

We zijn vertrokken! Bart en Caroline kwamen nog even langs om afscheid te nemen. De afgelopen dagen kregen we regelmatig bezoek van belangstellenden. Om 10 uur gaan we door de brug. Het is Reddingbootdag, en de KNRM vaart met passagiers langs om ons uit te zwaaien. Er staat een mooie wind, die na Stavoren even inzakt. Daar krijgen we een ‘muggendouche’. Gelukkig komt de wind snel weer terug, maar nu uit noordoost. Het schip loopt mooi; de nieuwe zeilen en de andere schroef hebben duidelijk een positief effect.

We tanken in Makkum. Op de website staat dat ze GTL hebben, maar helaas: dat klopt niet meer. Dus vullen we maar één tank een stukje bij. 

Daarna varen we door naar Harlingen. Er ligt al een boot in de sluis, en daar blijft het bij. We verlaten de sluis precies op pal laagwater – mooi, zo tussen de platen. De Boontjes is tegenwoordig ook bij laagwater diep genoeg. Er steekt wel een frisse tegenwind op. Om 17.25 uur varen we de brug door, de haven van Harlingen binnen. Als we bij de havenmeester zijn geweest, lopen we nog een klein rondje.








Zondag 11 mei 2025

Harlingen-Dokkum Afgelegde afstand: 28nm Wind: O4

Vandaag trekken we het Friese binnenland in. Met onze diepgang zou dat weer moeten kunnen. We vertrekken vroeg en nemen de brug van 8.55 uur. Het is prachtig weer, met een frisse oostenwind. De bruggen onderweg openen vlot en zonder oponthoud.

Om 12.15 uur meren we aan in Leeuwarden, waar we – net als de brugwachters – pauzeren tot 13.00 uur. Het is een drukte van belang in de stad: afgemeerde boten, suppers, kanoërs, roeiers, kleine sloepen, grote schepen en zelfs zwemmers vullen het water. Ook de Leeuwarder Run is bezig, en overal zijn mensen op de been.

Er staat een bord dat de brugtijden aangepast zijn vanwege het evenement, maar daar merken we gelukkig niets van – ook deze bruggen passeren we zonder problemen. Even later lezen we op Teletekst dat er 9.000 lopers meededen, maar dat de run voortijdig is stilgelegd wegens de hitte. Eén deelnemer is helaas overleden.

Het laatste stuk naar Dokkum verloopt rustig. Ondanks onze diepgang van 1,95 meter lukt het om langs de kant af te meren. We maken nog een wandeling door het prachtige stadje. De zon heeft ons vermoeid, en bij terugkomst zijn we stiekem blij dat de boot in de schaduw ligt.



Zondagse eitje
De sluis



De mooiste brug
Door Leeuwarden
Drukte in Leeuwarden
Volle terrassen

Met klomp


Maandag 12 mei 2025

Dokkum-Lauwersoog Afgelegde afstand: 13,2 nm Wind: ONO 5-6

Na het doen van de boodschappen vertrekken we op ons gemak richting de Lauwers. Er staat een stevige wind en de brugbediening verloopt wat trager dan gisteren. Het water is hier wat dieper, tussen de 2,30 en 2,60 meter.

Na het passeren van de Willem Lorésluis komen we op het Lauwersmeer. We rollen de genua uit en lopen daarmee een mooie 6 knopen. De wind blijft flink doorstaan.

We kiezen voor de jachthaven aan de zuidkant, omdat we nog niet zeker weten wanneer we de zee op kunnen. Zodra dat duidelijk is, verhuizen we naar de buitenhaven of we vertrekken vanuit deze haven. Voor vanmiddag wordt er een stevige 5 Bft voorspeld, met flinke windvlagen. Met deze windrichting is het geen goed moment om de zee op te gaan.

Vlak voor het invaren van de haven, duidelijk binnen de tonnen, raken we nog even een bultje waar we gelukkig snel overheen schuiven.

We maken een wandeling naar de buitenhaven en bezoeken de watersportwinkel. Ook nemen we even een kijkje bij de sluis. Op de harde wind na is het verder prachtig weer.

 










Dinsdag 13 mei 2025

Lauwersoog

We worden wakker met weinig wind. Laagwater is pas om 17.55 uur, dus we kunnen pas vlak daarvoor vertrekken. Dat betekent dat we de hele dag nog voor ons hebben. Maar omdat we weten dat we straks weg willen, voelt zo’n dag altijd een beetje rommelig.

Ik haal brood en omdat we onderweg graag bananen eten, ga ik later op de ochtend nog een keer terug naar de supermarkt – de bananen waren er eerder nog niet, maar rond twaalven gelukkig wel.

Na het middaguur trekt de wind aan. Al snel staat er een stevige 5 tot 6 Beaufort uit het noordoosten – niet echt gunstig. Ik wandel naar de buitenhaven om te kijken hoe het er buiten uitziet, maar het ziet er niet goed uit. De voorspelde wind van 12 tot 13 knopen, die zou afnemen, blijkt juist door te zetten. We besluiten daarom om toch niet te vertrekken. Jammer, want dit leek een serieus gaatje – vooral vannacht zou er weinig wind uit het noordwesten zijn.

We wachten dus weer op het volgende geschikte moment.

Ondertussen ben ik verdergegaan met het schuren van de latjes bij de kajuitingang. Het geeft flink wat stof, maar het resultaat mag er zijn. Jan zet de vlaggenstok naar de bakboordzijde, zodat de vlag niet meer voor het heklicht wappert. 

’s Avonds eten we bij Waddengenot aan Zee. De naam klinkt verschrikkelijk, maar we hebben prima gegeten. Jan moest wel flink worstelen met zijn ongepelde gamba’s – dat was even afzien, haha.





Woensdag 14 mei 2025

Lauwersoog

Vandaag verhuizen we van de binnenhaven naar de buitenhaven. De sluis met zijn beperkte openingstijden vormt nu geen obstakel meer, dus dat geeft wat meer vrijheid.

We maken een mooie fietstocht naar Zoutkamp. De heenweg gaat vlot, met de wind in de rug, over een prachtige route langs het Lauwersmeer. In Zoutkamp eten we kibbeling – altijd goed – en daarna beginnen we aan de terugweg.

Die gaat via Vierhuizen en nog een ander klein gehucht. Helaas blijkt de route verderop afgesloten vanwege een grote militaire oefening. We zien meerdere groepen helikopters overkomen en ook s’avonds horen we de helicopters. We keren om en pikken de oude route op.

Jan heeft veel gemak van zijn elektrische vouwfiets. Ik probeer zoveel mogelijk in zijn wiel te blijven; dat scheelt aanzienlijk in de tegenwind. Alles bij elkaar hebben we zeker 30 kilometer gefietst.

Terug aan boord klopt Hein van de Pollux op het dek. Hij is met de trekker gekomen om een boot naar de jachthaven te brengen. Leuk om hem weer even te zien. We lopen nog even mee richting de trekker wanneer hij vertrekt.

Eenmaal terug aan boord vallen we allebei prompt in slaap. Blijkbaar hebben we het echt nodig – we slapen de laatste tijd veel.






Kerkje Zoutkamp
Molen Vierhuizen
Kerkje Vierhuizen


Hein op bezoek

Weer op weg naar Anjum

Donderdag 15 mei

Lauwersoog Wind: NO5-6

We wandelen naar de winkel om wat boodschappen te doen. Er staat een koude, harde noordoostenwind die ook vannacht flink heeft doorgestaan. Gelukkig is het wel zonnig, en ligt de boot met de kop in de wind – dat scheelt.

De dag staat in het teken van kleine klusjes. Ik maak de buitenkant van de boot schoon; er zit nog een flinke laag winterstof op, dus dat frist meteen lekker op. Ook draai ik een wasje. De haven heeft sinds kort een splinternieuw gebouw, waarin het Wadden Educatief Centrum zit, maar ook moderne sanitaire voorzieningen én wasmachines voor de haven. Heel prettig. We hangen de was buiten op, en dankzij de combinatie van zon en wind is alles binnen een uur droog.

We hopen morgenochtend te kunnen vertrekken, mits de wind eindelijk afneemt. Vooralsnog blijft hij stevig doorstaan, dus het is even afwachten.

Ondertussen raken we steeds meer in vakantiemodus: beetje wandelen, lekker lezen, af en toe een spelletje, hier en daar een klusje – precies goed.

De was wappert lekker
Nog even wat draadjes wegbinden

Vrijdag 16 mei 2025
Lauwersoog-Cuxhaven Afgelegde afstand: 116,7nm Wind: NW4
We vertrekken om 6 uur, op het laatste stukje ebstroom. Dat stuk is met noordelijke wind vaak onaangenaam, maar omdat we precies op kentering zijn, valt het dit keer mee – al blijft het een pittig stukje van zo’n 3 mijl. De inhoud van de boot is in ieder geval even flink geschud. 
Om 8 uur zijn we buitengaats en kunnen we de zeilen uitrollen. We maken meteen goede 
vaart. Als dit tempo aanhoudt, komen we veel te vroeg aan bij Elbe 1 – daar willen we pas 
rond 22.00 uur zijn, met laagwater. Jan voelt zich behoorlijk beroerd en ligt tot aan het ankergebied binnen op de bank. Vroeger was hij nooit zeeziek en was ik er gevoeliger voor, maar inmiddels is het helemaal 
omgekeerd.
Rond 17.00 uur, als we het ankergebied voorbij zijn, draait de wind iets en neemt af. We hebben te weinig druk in de zeilen, dus zetten de motor er even bij. Na 45 minuten kan die alweer uit – de wind trekt gelukkig weer iets aan.
Om 20.00 uur bereiken we Elbe 1, twee uur te vroeg. Maar er staat nog genoeg wind om verder te zeilen. Rond zessen draaide de wind al langzaam van noordwest naar noordoost. Omdat we geleidelijk de Elbe opdraaien, blijft het bezeild. We twijfelen nog even of we door zullen varen naar Brunsbüttel, maar met alle verlichting, drukke scheepvaart en de vermoeidheid besluiten we dat het genoeg is geweest. We komen precies op kentering aan bij Cuxhaven en liggen om 0.45 uur in de box.


Bij Lauwersoog het gat uit



1 opmerking:

  1. De wereld is 1 grote speeltuin. (Als je het maar ziet).

    BeantwoordenVerwijderen