7 t/m 13 juni 2025
Dönso-Malmö-Simrisham-Karlshamn-Tärnö
Zaterdag 7 en zondag 8 juni 2025
Dönso-Malmö Afgelegde afstand: 127nm Wind: ZW en Z afnemend
Er staat nog steeds een stevige wind. We wandelen samen naar de supermarkt en komen onderweg langs een drukbezochte “Loppis”, een tweedehandswinkel die duidelijk hét uitje van de zaterdag lijkt te zijn. Rijen golfkarretjes staan geparkeerd. We kijken er later natuurlijk ook even rond, maar helaas – geen gieter voor Jan. Dit is de opvolger van de eierdopjes van verleden jaar haha. Jan wil een eigen gieter op zijn kantoor thuis uit een Loppis.
Rond 13:00 uur zien we de wind afnemen en kunnen we te vertrekken. Er staat nog een flinke windkracht 4, maar het lijkt te doen. Zodra we achter de eilanden vandaan de zee op gaan, blijkt de combinatie van tegenstroom en hoge golven lastig – het schip wordt bijna stilgelegd en we verliezen stuurkracht. De motor moet erbij, en gelukkig gaat het daarna beter. De eerste uren blijven echter oncomfortabel.
Gedurende de tocht wisselen we het gebruik van de zeilen af. Vaak varen we met motor en grootzeil, soms kan ook het voorzeil bij. Kleinere stukken kunnen we echt zeilen. Het belangrijkste doel is uit het Kattengat te komen – met dit instabiele weer is dat geen prettig vaargebied.
Tot ongeveer twee uur ’s nachts blijft het droog, en zelfs zonnig tot zonsondergang. Daarna volgen enkele buien. Rond 4 uur wordt het alweer licht, vlak voor we de Sont opgaan. We houden contact met de Saga en de Anak Mas, die vannacht van Ystad naar Karlskrona varen.
Als zij bij Karlskrona zijn, zijn wij bij de ingang van de Sont
Om 7 uur bereiken we de haven van Helsingør, maar besluiten door te varen – het is zonde van de dag om nu al te stoppen. De Sont ligt er glad bij, zonder wind en met stroom mee. Met dit grillige weer is het trouwens belangrijk van alle weer gaatjes gebruik te maken. Morgen is al weer een stilligdag met veel wind.
Om half twaalf meren we af in Malmö, lekker beschut achter in de haven, met de kop naar het westen gericht in verband met de wind die vannacht weer verwacht wordt. In de beginnende regen haal ik lekkere broodjes bij de supermarkt. We zijn een beetje brak, dus het is niet zo erg dat het regent. We brengen de rest van de dag binnen door.
![]() |
Onderweg macaroni ham/kaas |
![]() |
22 uur: zon is onder |
![]() |
4 uur: eerste licht bij vuurtoren bij Kullens |
![]() |
Kronborg in Helsingør |
![]() |
Ook onderweg een zondags eitje |
![]() |
Blakte bij Ven |
![]() |
Jan blij, we zijn er |
![]() |
Brakke middag |
Maandag 9 juni 2025
Malmö Wind: WNW7
We slapen lekker uit. Als ik broodjes ga halen, blijkt al snel dat het in Zweden op tweede pinksterdag gewoon een werkdag dus. Aan boord maken we eerst schoon schip: ik ga aan de slag met de stofzuiger, terwijl Jan zich bezighoudt met het stuwdruklager. Dat maakt volgens hem wat meer geluid dan normaal, dus hij stelt het bij door een paar bouten iets aan te draaien of juist losser te maken.
Daarna lopen we een rondje door de haven en halen bij de havenmeester twee fietsen . Op naar de stad! Niet best voor de portemonnee, maar wél leuk. Jan vindt eindelijk een paar nieuwe schoenen — zijn oude zijn op — en ik trakteer mezelf op een nieuw zomerjack. We struinen verder door allerlei leuke winkels en bezoeken een kunstgalerij met opvallend veel werk rond de Rolling Stones en Kuifje.
In een tweedehands winkel gaan we op zoek naar een gieter voor Jan, en jawel: hij vindt een schitterend exemplaar. Maar nu hebben we een probleem… zonder doel kunnen we eigenlijk niet naar zo’n winkel. We zullen dus snel iets nieuws moeten verzinnen.
Aan het eind van de middag doen we nog boodschappen bij de ICA Maxi. Ik fiets daarna nog een stukje langs de kust. Malmö blijft ons fascineren. Zoveel steen, zoveel bebouwing — en tóch voelt het luchtig. De hele kuststrook is ingericht voor recreatie: brede wandelpaden, waterpartijen, skatebanen, speeltuinen, groenstroken. Zelfs tussen de gebouwen is er verrassend veel ruimte en speelsheid.
Vanavond zakt de wind eindelijk wat weg. Morgen kunnen we weer verder — hopelijk valt de regen mee…
![]() |
Stofzuigen |
![]() |
Examenstudenten |
![]() |
jan met zijn gieter |
![]() |
Op de havenfiets |
![]() |
Een geweldige speeltuin |
Dinsdag 10 juni 2025
Malmö-Falsterbokanaal Afgelegde afstand: 18 nm Wind: Z5
We vertrekken op tijd: het plan is flink door te varen, om in de buurt te komen van de Saga en de Anak Mas, die inmiddels in Kristianopel liggen. De lucht is dreigend en nog voor we goed en wel buiten zijn, barst de regen los. Geen miezer, maar serieuze buien.
We mikken op de brugopening van 11 uur en tanken nog snel net voor de brug. Na de passage besluiten we eerst maar te stoppen — we varen naar de bekende steiger net ná de brug. Tot onze verrassing is die volledig vernieuwd: mooi, maar je kunt er nu niet meer aan wal komen. Bovendien blijkt het officieel alleen nog een wachtplek voor brugpassages te zijn.
We zijn eigenlijk van plan om hier de nacht door te brengen. Maar na een warme maaltijd en wat opgedroogd te zijn, besluiten we toch om door te gaan. De voorspelling belooft een goede wind in de nacht — dus we gaan!
Falsterbokanaal – Simrishamn
Afgelegde afstand: 76 nm
Rond zeven uur ’s avonds laten we de steiger achter ons. De wind staat nog uit het zuiden, met later een draai naar noordwest. De eerste uren blijft het regenen, maar tegen 22:00 wordt het droog. Heerlijk.
We maken goede voortgang. Dit stuk onderlangs Zweden is rustig: weinig vaarverkeer, weinig betonning, dus het vraagt minder constante aandacht. Tegen de ochtend, ergens ter hoogte van Ystad, begint de wind te draaien zoals voorspeld. Het wordt echt perfect zeilweer: windkracht 3, vlak water, en we lopen makkelijk 6 à 7 knopen.
We overleggen wat we gaan doen. Er komt later harde wind aan — aan de kust is het dan meestal het rustigst. We besluiten naar Karlshamn te varen, en afhankelijk van hoe het loopt, kunnen we onderweg het plan nog aanpassen. Maar plotseling draait het weer om: we krijgen veel meer wind dan voorspeld.
Gelukkig hadden we het voorzeil al gereefd. Jan wil nu het grootzeil verder inrollen, maar als hij op de knop drukt, gebeurt er niets. Ook handmatig werkt het niet. De furler is kapot. En dat betekent: grootzeil naar beneden.
Wat volgt is een stevig gevecht met wind en zeildoek. We moeten ook de vier zeillatten verwijderen — geen makkelijke klus in deze omstandigheden. Na ruim een half uur ligt het grootzeil los van mast en giek, en zoveel mogelijk opgebonden. Eén zeillat is nu niet te vinden. We zijn nog maar acht mijl van Simrishamn, dus besluiten we daar naartoe te gaan.
In Simrishamn meren we eerst langszij bij het tankstation, helemaal achter in de haven. Daar ruimen we het grootzeil op. Ondertussen komt er plek vrij aan de passantensteiger en verhuizen we daarnaartoe. Jan belt met de verzekering — gelukkig krijgen we snel toestemming om de schade zelf af te handelen.
Daarna bellen we met een Seldén-dealer. Hij wil typenummers en foto’s. We spreken af dat we morgen naar Karlshamn komen. Hopelijk lukt het snel, want het voelt zuur om nu net de aansluiting met de Anak Mas en de Saga te missen. Er zat nog maar één dag tussen….
![]() |
7 uur in de ochtend, veilig afgemeerd in Simrishamn. Nog even de zeilen opruimen. |
Donderdag 12 juni 2025
Simrishamn-Karlshamn Afgelegde afstand: 40 nm Wind: N3-4
We worden pas om zeven uur wakker — iets later dan gepland, want we willen op tijd in Karlshamn zijn, en dat is nog flink wat mijlen varen. Om acht uur zijn we onderweg. Het weer zit mee: rustige omstandigheden en nauwelijks golven. Pas bij Hanö trekt de wind aan tot een 4 Bft, recht op de neus. Maar met weinig deining en volop zon is het prima te doen. Voor het eerst sinds Nederland kunnen we weer eens in korte broek — achter de buiskap is het heerlijk warm.
We meren af in Karlshamn-Vägga, aan een kade. Het is een mooie haven, bereikbaar via een smalle doorgang, en beschut door een hoge rotswand. Langs de kade is het levendig: een visrokerij, een bar, een ijstent, en meerdere restaurantjes zorgen voor een gezellige aanloop van mensen.
Jan belt met Hans Hamel, en nog geen kwartier later staat hij bij ons aan boord. Goed nieuws: de mast hoeft er waarschijnlijk niet af. Minder goed nieuws: Seldén levert traag, en Hans schat dat de onderdelen pas dinsdag binnen zijn. Bij Seldén weten ze gelukkig precies om welke mast en boot het gaat — dat scheelt weer gedoe.
Na Hans’ vertrek maken we een rondje door de haven. We liggen echt prachtig, ingeklemd tussen rotsen en de kade. De visrokerij blijkt ook een mooie winkel te hebben — we nemen wat lekkers mee voor vanavond. Daarna wandelen we nog wat tussen de rotsen door. Vlak voor het eten spring ik op de fiets voor een ritje naar het centrum van Karlshamn, zo’n drie kilometer verderop.
![]() |
De visrokerij-winkel |
Vrijdag 13 juni 2025
Karlshamn-Tärnö Afgelegde afstand: 4nm Wind: Z3
Wat een heerlijke dag vandaag. We beginnen rustig: de douche ligt pal voor de deur — en is ook nog eens verrassend goed. Bij de watersportwinkel slaagt Jan eindelijk voor een laadrelais. Een fijne, goed gesorteerde zaak. Daarna nog even langs de rokerij voor wat aanvulling voor vanavond.
Dan is het tijd om te vertrekken. We varen het scherengebied in, naar het eiland Tärnö. De SXK-boei is vrij en er staat nauwelijks wind, dus we kunnen er op afmeren. Ondertussen komt er een appje van de Anak Mas: ook zij liggen aan een boei, samen met de Saga.
Aan boord klappen we het achterplatform uit. Daar blijkt nog flink wat vuil van de winterstalling op te zitten, dus dat wordt een mooi schoonmaakklusje. Verder doen we nog wat kleine karweitjes. Later in de middag pomp ik de kano op en gaan ik aan wal.
Ik wandel vrijwel het hele eiland rond — alleen de paarse route sla ik over, die is voor morgen. Tärnö is prachtig: veel natuurgebied, met aan de randen wat bebouwing. Opvallend: er zijn geen koeien of schapen te zien, dat is wat ongewoon voor zo’n eiland. De bewoners lijken daarentegen wel een onderlinge wedstrijd “mooiste gazon” te houden — alles ligt er piekfijn bij.
Terug aan boord eten we de restjes van gisteren op. Meer dan genoeg, en nog lekker ook. De wind valt volledig weg, de zon schijnt — heerlijk genieten.
![]() |
Deze oudste eik van Blekinge werd in de 17e eeuw als navigatiemarkering gebruikt. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten