dinsdag 19 juli 2016

Härnösand-Häggvik-Bönhamn-Mjältön-Trysunda-Norrfälsviken-Härnösand

Dinsdag 12 juli 2016
Härnösand
Gisterenavond hebben we gigantisch veel regen gehad. We konden bijna niet slapen van het lawaai.
Maar vanmorgen was het weer redelijk weer. Niet heel zonnig, maar droog.
We zijn samen naar het openluchtmuseum op de Murberget gefietst en hebben ons daar tot een uur of 3 vermaakt. Druk was het er niet.

Daarna nog even naar de Maxi-Ica, e Een echt hele grote supermarkt.
Even na drieën arriveerden Theo en Margot. Zij zijn vanmorgen vanuit Stockholm vertrokken met de auto.
champagne

Vanavond een invasie van boten. Ook in de stad is het veel drukker. Dus het lijkt alsof de vakantie nu toch echt begonnen is. Opvallend is dat als je mensen vraagt waar ze heen gaan, ze zeggen dat dit Trysunda is. Lijkt toch wel erg populair te zijn.

Woensdag 13 juli 2016
Härnösand-Häggvik afgelegde afstand: 22 nm wind: ZO weinig tot 3
Wat een fantastische omgeving. We liggen echt in een ongelooflijke mooie haven. De haven is bereikbaar door een nauwe doorgang tussen 2 bergen.
Vanmorgen na uitgebreid boodschappen doen zijn we zonder wind vertrokken. Op een gegeven moment voeren we met een aantal schepen in file achter elkaar aan. Toen de wind kwam zag je iedereen gelijk de zeilen hijsen. Zo abrupt als de wind kwam, zo abrupt hield deze er na een paar mijl ook weer mee op. Na een spelletje Wurmen, kwam er weer wind en hebben we de rest uitgeboomd kunnen zeilen.
blakte
dus lekker op voordek
In de verte veel zwarte wolken, maar wij hebben de hele dag in de zon gezeild, tot dat we de nauwe toegang naar de haven invoeren. Het bleef zonnig, maar tegelijkertijd regen. Maar  gelukkig niet genoeg om echt nat te worden.
Vanavond de cobb gestart en buiten gegeten. Het is aardig benauwd.
Vanavond competitie Wurmenspel voortgezet. Voor T en mij niet zo positief helaas.

Donderdag 14 juli 2016
Häggvik-Bönhamn Afgelegde afstand: 13 nm Wind: ZZO 3
We waren pas na achten wakker. Het was behoorlijk warm vannacht waardoor ik slecht geslapen heb, en vanmorgen dus laat wakker werd. Op een havenfiets naar Nordingra gefietst, om broodjes te halen. Daarna met zijn allen op de (haven) fiets naar Mannaminne, “ een ander soort culturele ervaring”, zoals het beschreven wordt.

Het bestaat uit een terrein met zo’n 50 verschillende gebouwen, in de meeste gebouwen een tentoonstelling of een collectie  van objecten. De meest waanzinnige dingen kom je tegen. Veel oude trams, auto’s, fietsen, boten, typemachines, een straaljager, wereldbollen etc.
schoorsteen
Mannaminne

Bij het museum ook een klim de berg op naar een hoogte van ca. 130 m met een prachtig uitzicht.
top gehaald
beneden liggen we

Tegen tweeën zijn we de haven uitgevaren. Eerste stuk nog geen wind, maar toen we naar open zee gingen konden de zeilen gehezen worden. We hadden Bönhamn als doel, omdat er niet veel wind is. Maar toen we eenmaal aan het zeilen waren, en het lekker ging, wilden we toch verder naar het noorden. We zeilden net naast Högbonden, waar we foto's aan het maken waren van de vuurtoren, die daar zo mooi hoog staat. Op het zelfde moment zien we een lichtflits en horen donder van een bui die boven land hangt. Toen hebben we ons toch maar weer aan ons oude plan gehouden, en zijn Bönhamn ingevaren.
beetje wind
Vuurtoren Högbonden

Achteraf niet nodig geweest, want we hebben geen regen gezien, en een prachtig zonnige dag gehad. In de haven was het vrij warm en er is een mooie zwemplek. Margot en ik waren dapper en zijn gaan zwemmen. Koud! Maar het koelde ook wel weer lekker af.De mannen gingen het havengeld betalen en aansluitend een biertje halen.
daar zitten ze
Vanavond hebben T&M gekookt en na het eten hebben we de wandeling vanaf de haven een berg op gelopen. Ook weer een beetje klimmen. Na afloop heeft Theo op een ijsje getrakteerd.
ligplaats Bönhamn
en weer een wandeling

Vanavond weer het Wurmenspel gespeeld. Helaas hebben Theo en ik weer verloren.

Vrijdag 15 juli 2016
Bönhamn-Mjältön Afgelegde afstand: 11nm wind: geen
We hadden het plan om vandaag naar Ülvöhamn, maar de buurvrouw waarschuwde ons dat we beter naar Mjältön konden gaan, omdat het regattaweek op Ülvö is en dan is het daar overvol. Dit advies hebben we opgevolgd, en daar hebben we absoluut geen spijt van. Wat een mooie haven. Bij Theo staat deze haven op nummer 1. Het is een natuurhaven, we liggen aan een steiger met hekanker. Er is een vuurplaats op de kant, hout ligt erbij en moet alleen met de bijl die er ook ligt aan mootjes gehakt worden. Er staan een aantal picknicktafels, ook overdekt. En er zijn droogtoiletten. Even verderop is er ook een sauna.

Toen we aankwamen hebben we eerst de berg beklommen. Een wandeling naar 236 m hoogte, in 2,1 km. Dus gelukkig niet al te steil. Dit is een eiland met de hoogste berg in Zweden. Het uitzicht is fantastisch. Je kan bijna de hele Hoge kust bekijken. Terug op de boot waren we aardig bezweet en hebben we even gezwommen.

Jan is hout in mootjes gaan hakken en samen met Theo heeft hij een vuur gemaakt. We hebben nog wat vlees over van de cobb, en Margot en ik hebben van gehakt hamburgers gemaakt. En met wat sla en restjes aardappel hadden we een geïmproviseerde bbq. Nadat we de hamburger op hadden, kregen we 2 donderklappen en een heleboel regen. Wij zijn snel verhuist naar een overdekte picknicktafel. Jan heeft de entrecotes onder de paraplu gebakken. Na de bbq heeft Theo het vuur gaande gehouden.
Na de afwas hield de regen op en zijn Jan en Theo het vuur weer gaan opstoken. Jan heeft nog wat hout voor de sauna in mootjes gehakt en ik heb met een Zweedse familie in de sauna gezeten. Tussendoor gezwommen, en na afloop een douche onder regenwater. Toen ik terugkwam hadden de mannen nog een feestje bij het kampvuur.
vuur maken
Wurmen

buiten eten. voor de bui
Jan redt het vlees

die paraplue blijft voor altijd stinken

Zaterdag 16 juli 2016
Mjältön-Trysunda Afgelegde afstand: 15nm wind:Z4
Eindelijk eens een dag met wind. We hebben  een rondje Mjältön gedaan en konden de stapel stenen zien met de stok die Theo er ingestoken had.

Daarna doorgezeild naar Trysunda. Voor in de haven was het vol, dus zijn we even doorgevaren naar achteren. Daar een veel mooier plekje gevonden. Niet zo hobbelig als in de haven en met de kop op de wind. Alleen zijn we een beetje te diep en kunnen niet bij de kant komen. Daarom de rubberboot er voor gelegd, om van de boot af te kunnen komen. Gelukkig kregen we een aardige buurman, die het niet erg vond dat we over zijn schip afstappen.
Trysunda is een mooi eiland met een leuk vissersdorp. We hebben vanmiddag weer een behoorlijke wandeling gemaakt door het bos. We zouden alleen even het dorp ingaan. Er was een swimrun aan de gang en het leek ons leuk om ze het water in te zien gaan. De run ging gedeeltelijk over een uitgezette wandeling, dus we hebben het pad gevolgd. Dat hebben we geweten. Wat een muggen. En ik was er niet op gekleed met sandalen en blote benen. Gelukkig had ik wel wat DEET bij me dus dat hebben we flink gebruikt. Maar we zijn toch nog wel gestoken.

mooie mosjes
wandeling is nietgemakkelijk

Na een hele dag mooi weer, rond etenstijd even regen. Daarna weer heel mooi weer. Om 22 uur is het echt begonnen met regenen, en dit zal voorlopig wel even door gaan.
regen

Zondag 17 juli 2016
Trysunda-Norrfälsviken  afgelegde afstand: 16 nm wind: ZZO 4-5
Trysunda
Door de regen konden we uitslapen. Tegen elven klaarde het op en konden we klaarmaken voor vertrek. Het ophalen van het hekanker ging wat problematisch omdat er een lijn van een ander hekanker mee omhoog kwam. Met boegschroef erbij kon Theo hem loskrijgen. Wat dat betreft is het wel lekker om met 4 personen te varen. Overal handen en hulp.
Eerste stuk konden we zeilen, lekker in de zon. Vervolgens een stukje op de motor en daarna werd het kruisen. Helaas kregen we ook een gigantische bui over ons heen en wind wakkerde ook iets aan.  Jan en Theo zaten binnen, Margot aan het stuur, en ik voor de zeilen. Drijfnat waren we. We besloten naar niet veel verder te zeilen en in Norfällsviken af te meren. We gingen als een speer de baai in, we haalden de 8 knopen.
Na een uurtje klaarde het weer op en werd het weer zonnig. Alles buiten gehangen om te drogen. In de boot zelfs even de kachel aangehad, i.v.m. de vochtigheid.
De haven is niet echt leuk. Het is een camping met haven. Heel commercieel, en dat valt wel een beetje af na al die leuke haventjes van de afgelopen dagen, met een bus waar je zelf havengeld in moet doen, met een schriftje ernaast om in te vullen. In deze haven moet je zelfs borg betalen voor een sleutel voor het toilet. En het is ook nog een dure haven, terwijl alles oude troep is. De steiger en toiletten zijn het in ieder geval niet waard.
Het vissersdorpje is wel weer mooi.
Vanavond weer zitten Wurmen, echtparen tegen elkaar. T&M waren winnaar. Het spel is weer goed gebruikt afgelopen dagen.
Norfällsviken

Maandag 18 juli 2016
Norrfälsviken-Härnösand Afgelegde afstand: 28 nm Wind W 4
Weer een mooi zeildagje. Mooi lopend windje, zonnetje erbij. In begin liepen we een knoop of 4, en konden de heren een spelletje Wurmen spelen. Maar de wind nam toe, en toen kregen ze wat problemen met de stenen. Die tuimelde van de tafel, maar overal is een oplossing voor,dus de stapel gewonnen stenen kwam op de bank terecht. De wind nam zoveel toe dat we zelfs even moesten reven. De laatste mijl die nog bezeild was, viel de wind weg. Laatste stuk zouden we toch al op de motor doen, omdat dit stuk in de wind lag.
Later in de middag kwam er wat bewolking binnen en een paar spetters, maar vanavond was het al weer zonnig. Ik heb al weer 1 was gedraaid, en morgen als T&M weg zijn zal ik de rest doen. Vanavond met zijn vieren uit eten geweest bij de andere jachthaven. We zaten er mooi met uitzicht op het water(kan je nooit genoeg van krijgen) en hebben lekker gegeten. Terug op de boot nog een potje Wurmen, echtparen tegen elkaar. Gelukkig voor Jan waren we deze keer de winnaar, want  hij heeft heel wat keer verloren van Theo vandaag.