dinsdag 9 mei 2017

Enkhuizen-Hindeloopen-Makkum-Harlingen-Vlieland
Zondag 7 mei 2017
Enkhuizen-Hindeloopen Afgelegde afstand: 22 nm Wind: N5
Weggaan vanuit Enkhuizen is wel even anders dan vertrekken vanaf Denemarken. Afgelopen week hebben we veel mensen aan boord gehad, die even willen kijken in wat voor een ruimte wij komende 5 maande verblijven. Veel afscheidsetentjes. En als laatste eten met de KNRM-bemanning na afloop van reddingsbootdag.
Gisterenavond is Henning aangekomen(Flixbus van Flensborg naar Amsterdam en daarna trein naar Enkhuizen). Hij is komende 2 weken het 3e bemanningslid en we hopen hem weer terug te kunnen brengen naar Sønderborg. Een leuk streven, maar met de huidige windvoorspelling niet verzekerd van succes. Tot volgende week wordt wind uit noordelijke/noordoostelijke richting voorspeld, en dat is nu net de richting waar we heen willen. Hij kwam aan in korte broek. Hij weet dat wij daar altijd grappen over maken, dus hij had voor hij de trein uit stapte snel de pijpen van zijn broek afgeritst.

Voor een 1e tocht ging het prima. Vooral ook omdat we moesten opkruisen met pittige wind en bijbehorende golven. Na Stavoren werd het bezeild en kwam de zon er bij. Alles ziet het er gelijk een stuk vriendelijker uit en werd het wat comfortabeler aan boord.
De nieuwe zeilen stonden er mooi op  en de stuurautomaat deed het prima. De nieuwe plotter valt nog niet mee, de instelling die we willen hebben is er niet of is nog niet gevonden door ons. En er lijkt geen lekkage te zijn en we hebben toch behoorlijk op een oor gelegen.
In Hindeloopen bezoek gebracht bij de KNRM. Daarna de stad rondgelopen.
De wind zette nog even een beetje aan, waardoor het weer erg koud werd. Het nieuwe tentje aan de buiskap is geweldig. Het geeft net even meer beschutting en houdt de boot binnen warmer.
De havenmeester(nog steeds dezelfde als 8 jaar geleden) heeft een eigen havenkantoor gekregen en schenkt nu een beerenburg als je komt betalen. Vroeger haalde hij het geld op aan boord en kreeg dan zelf vaak een beerenburg aangeboden.  Met als gevolg dat hij lang bezig was met geld ophalen en in mijn herinnering niet altijd meer zo stevig op zijn benen stond.
We verlaten Enkhuizen

Opstapper Henning

Hindeloopen

Maandag 8 mei 2017
Hindeloopen-Makkum Afgelegde afstand: 11 nm Wind N-NO 4-5
De dag begon koud en miezerig. Rond 10 uur op motor vertrokken. Helemaal achterin de stadshaven aangelegd, daar was het wat meer beschut en dat is met de lage temperaturen mooi meegenomen. Toen we vastlagen, trok de lucht open en Henning gelijk zijn korte broek weer tevoorschijn haalde. Maar hij had wel gelijk, want het werd echt warm in de kuip.  Bij de brug zag Henning een klomp aan een touwtje van de brugwachter. Helaas gingen er geen boten door de brug, dus hij heeft niet kunnen zien hoe dit werkt. De Annies kwam binnen. Deze mensen nooit eerder ontmoet, maar wel regelmatig hun weblog gelezen. Zijn nu voor de 2e keer op weg naar de Noordkaap. Leuk ze nu een keer gesproken te hebben. Vanavond is het helder en heel koud.

Dinsdag 9 mei 2017
Makkum-Harlingen Afgelegde afstand: 11 nm  Wind: N3
We hoppen langzaam naar het noorden. De windvoorspellingen worden in weekend en na weekend goed, dus haast hebben we nog niet. En nu kunnen we Henning iets van Nederland laten zien. Vanmorgen op eind van het tij vertrokken, zodat we nog stroom mee hadden en precies op hoog water Harlingen binnenvoeren. Rond elven lagen we vast. Lekker een hele dag om wat te rommelen en te wandelen.

Henning zit zich te verbazen over het water in de haven dat wegloopt en weer terugkomt. We zakken zo'n 2m.
Vanmiddag, ik was de boot aan het poetsen, stond ineens André Wijsenbeek op de steiger. André en Hetty komen we meestal pas in het hoge Noorden tegen. Ze wilden graag weten welk spel wij nu altijd spelen, waar we vaak over schrijven. We hebben ze gelijk even Regenwurmen geleerd, en Jan heeft het snel even voor ze gekocht. Ben benieuwd of ze er ook zo verslaafd aan raken. Henning en Jan spelen het elke dag wel een aantal keer.

Harlingen
Lesje "Wurmen"

Woensdag 10 mei 2017
Harlingen-Vlieland  Afgelegde afstand: 17,8 nm Wind: W2
Zo'n 2,5 uur na hoogwater, zijn we richting Vlieland vertrokken. Er stond te weinig wind om te zeilen. Gelukkig kwam halverwege de tocht de zon erbij, waardoor de temperatuur wat aangenamer werd. Vlieland is vrij leeg. Voor ons was alles nieuw in de haven, want deze is verbouwd in de tijd dat wij in Denemarken lagen. Het voormalige voetbalveld is water geworden, de rijdende winkel zit nu in een nieuw pand met restaurant, sanitair en de havenmeester, en dit pand staat helemaal aan de andere kant.
windstil wad
 Vanavond trakteerde Henning ons op etentje bij Plezant. Heerlijk gegeten en gezellig gezeten.

Donderdag 11 mei 2017
Het ziet er naar uit dat we zaterdag of zondag vertrekken. Vandaag staat er een straffe oostenwind en morgen gaat het regenen.
We hebben de fietsen tevoorschijn gehaald en Henning heeft een fiets gehuurd . We kwamen er jammer genoeg nu pas achter dat we voor mij de verkeerde fiets meegenomen hebben. Is niet heel erg, alleen had Jan verleden jaar de andere fiets opgeknapt met de onderdelen van deze fiets. Nu heb ik bijvoorbeeld geen standaard.
We zijn eerst naar de vuurtoren gegaan. Daarna via de waddenkant naar het posthuis gefietst. Daar geluncht. Broodje kroket voor de Deen. Jan is toen terug naar de boot gefietst en Henning en ik hebben een rondje Kroonpolder gelopen. Er waren echt heel veel vogels, o.a. lepelaars. Laatste stuk terug over het strand. Het is daar erg breed en er is niemand, tot je bij de volgende overgang komt. Daarna nog terug gefietst dus we hebben 21 km fietsen in de benen en 8 km lopen. Vooral de terugtocht fietsen viel de Deen niet mee. Mij trouwens ook niet hoor, windkracht 6 tegen en af en toe een heuveltje.

Vrijdag 12 mei 2017
Voor de regen uit hebben we een wandeling gemaakt. Even naar het uitkijkpunt, langs de camping naar de Noordzee en over het strand terug. Het was hoog vochtig en dus erg slecht zicht. Daarna werd het een poos binnen zitten omdat het af en toe regende en soms even droog was.
Bart, bevriend met Theo en Margot ligt met zijn contest een paar boxen verderop en kwam even aan boord kijken. Even de Anak Mas vergelijken met de Skuum. Rond half vier werd het weer prachtig zonnig weer. Ik ben samen met Henning nog even naar het dorp gefietst en hebben we nog even gewandeld. Verder Yatzee, Wurmen en lezen.
Planning voor de Duitse bocht wordt bijna zeker zondag. Morgen nog kans op buien, dat wordt zondag minder. Waarschijnlijk wel wat weinig wind, maar in ieder geval wel uit de juiste richting. En de temperatuur is ondertussen ook wat aangenamer geworden.

Hoog water
laag water

Zaterdag 13 mei 2017
Het viel vandaag mee met de buien. Veel aanloop gehad. Pauline was er met zus, nicht en vriendin en zij kwamen, nadat ze een zeehondentocht gemaakt hadden, even aan boord kijken en glaasje wijn/thee drinken. Rob van Asch ligt naast ons met zijn V1200 de Schollevaer en is ook even aan boord geweest en kwam 's avonds nog even aan met zijn dochter Lieke.
Jan is met Henning een haring wezen eten. Hij heeft nu naast de haring, een broodje kroket, een uitsmijter en witlof gegeten.
Vanmiddag ging de wind wat doorzetten. Het is weekend dus er kwamen veel schepen binnen. Mooi kijken bij het havenhoofd.