maandag 15 mei 2017

Vlieland-Brunsbüttel-Rendsburg-Schleimunde-Augustenborg-Svendborg
Zondag 14 mei 2017/ maandag 15 mei 2017
Vlieland-Brunsbüttel  Afgelegde afstand: 165 nm Wind: ZW4, W4->2
Is voor ons toch iet makkelijk om tot juiste tijdstip te wachten voor vertrek. Naar Elbe 1 is 130 nm en daar doen we ca. 22 uur over. We moeten daar maandag rond elven zijn voor juiste tij de Elbe op. Dat wil dus zeggen, dat we moeten wachten op Vlieland tot zeker 1 uur maar om half elf hebben we toch maar los gemaakt. Getijdehavens, niks voor ons. Met als gevolg, dat we onderweg moeten remmen.
zonsondergang
zonsopgang

Tot bijna einde van Ameland konden we zeilen. Wind draaide langzamerhand van zuidwest naar west en werd echt achterlijk. Toen de stroom mee ging lopen en wind iets afnam, moesten we verder op grootzeil en motor. Vannacht begon het zeil te klapperen, dus toen hebben we het naar beneden gehaald.
We hebben een prachtige dag en nacht gehad. De buien gingen over land, we hebben even een paar spetters gehad. Maar verder zonnig en daarna een hele heldere avond met een mooie maan. En niet echt koud.
schepen op de reden voor anker

Al met al een gemakkelijk tochtje, totdat we de Elbe opgingen. Ineens dichte mist. Nog maar 200 meter zicht. En dat is verrekte weinig. Konden we mooi de nieuwe kaartplotter testen, gecombineerd met de AIS en radar op zelfde scherm. Tjonge, wat is dat mooi en duidelijk.  Nog niet alles gaat al goed, maar Jan raakt er aardig bedreven in.  In de mist doemde eerst de Swaene op en vlak voor Cuxhafen liepen we de Schoonheyt op.
dichte mist
Schoonheyt

Twijfel of we mee gaan naar met Ab en Agaath naar haven 40km verderop of dat we stoppen in Brunsbüttel. Maar de vermoeidheid slaat toe, dus als we de sluis uitvaren besluiten we te stoppen en om 17.00 uur liggen we vast.
Op terras aan de haven asperges gegeten. Heerlijk, we zitten wel alle drie te schommelen.
sluis Brunsbuttel

Dinsdag 16 mei 2017
Brunsbüttel-Rendsburg  Afgelegde afstand: 36 nm
Het is vandaag geen moment droog geweest. We hebben de tent erop gezet en zo gevaren. Op het kanaal was weinig verkeer. Om de beurt een half uur sturen. Zeilpak aan en paraplu in de hand.  En als Jan en Henning vrij waren speelden ze snel een spelletje Wurmen.
In de haven de kachel gestart om het vocht er een beetje uit te krijgen. Voor de temperatuur was dit niet nodig, want die is prima.

De Schoonheyt kwam een uurtje later binnen. Met zijn allen de stad in gelopen. Wij zijn even naar een Vodafone-winkel geweest, want het lukt niet om de Ipad aan het internet te krijgen, terwijl deze wel 3G te heeft. Maar oorzaak is niet gevonden.  Later hebben we het kaartje in Jan zijn telefoon gedaan en toen werkte deze direct, dus daar ligt het niet aan. Dus zullen we een Apple-winkel moeten vinden, wellicht weet daar iemand een oplossing.
Henning trakteerde vanavond op een etentje In de stad.

Daarna, het was uiteindelijk mooi weer geworden,  met Ab en Agaath voor de boot op het "haventerras" koffie en borrel gedronken.

Woensdag 17 mei 2017
Rendsburg-Schleimunde  Afgelegde afstand: 40nm Wind: NO3
In de supermarkt even brood en nog wat spullen gehaald. We merken iedere keer dat de Duitsers graag cash betalen. In deze supermarkt moest betaalapparaat er speciaal bijgepakt worden.  En dan werkt het ook nog niet. Volgens de caissière waarschijnlijk door het weer..... Gelukkig had ik nog wel genoeg contant geld bij mij.
Laatste 30 km van kanaal gedaan. Voor de sluis zeker een uur moeten rondvaren. Van de 4 sluizen werkt er maar 1 sluis. Er gingen eerst een aantal grote boten de sluis in. En toen mochten de jachtjes. Een van de grote schepen bleef met een draaiende schroef liggen, en daar kwamen wij achter te liggen. Dat ging allemaal goed, we lagen net vast. Maar bij de contest Sacramento die achter ons wilde afmeren ging het helemaal mis. Toen ze op de gladde drijvende balken moest springen gleed ze uit en viel in het water. Henning  sprintte naar haar toe om haar vast te houden, want ze kon er onmogelijk zelf uitkomen en hij kon haar met geen mogelijkheid uit het water krijgen.  De schipper wilde zijn vrouw redden, maar door het schroefwater dreef zijn schip naar ons toe, waar net een Belgisch schip aan het afmeren was. Dus dat werd een zooitje. Waarbij wij helaas wat schade opgelopen hebben. Een paar lelijke krassen!
Maar de vrouw kon gelukkig heelhuids uit het water gehesen worden.
Puinhoop in de sluis
Groene contest veroorzaakt schade

We zijn nog een stukje met de Contest opgevaren, om telefoonnummers uit te wisselen. Hij overhandigde met een schepnetje een fles schnaps, waar wij een glaasje van moesten nemen op de goede afloop.  Morgen zullen we dus eerst naar Augustenborg  gaan om de schade te laten opnemen.
In de sluis lagen toevallig ook nog Chris en Theo uit Antwerpen met de Ritser, waar we verleden jaar een leuke avond mee gehad hebben in Simrishamn.
We hebben heerlijk gezeild naar Schleimunde. We hebben niet eerder in deze haven gelegen, vaak is het er vrij vol. Maar er was nu ruimte zat. We lagen net vast toen er een invasie van wedstrijdschepen binnenkwam. Zo'n 25 deelnemers aan de Baltic Regatta gingen hier afmeren.  En dat paste voor geen meter, dus alles werd aan elkaar geknoopt en in een 2e rij ertussen geknoopt. Daar ging ons mooie avondje op een bijna uitgestorven plekje. Maar het blijft een mooi omgeving.

Donderdag   18 mei 2017
Schleimunde-Augustenborg  Afgelegde afstand: 29 nm Wind: ZO 3
We moesten vanmorgen al snel het zeilen opgeven. Voor de wind met golven uit een andere richting. Dat schoot niet op en is slecht voor de zeilen. Onderweg even naar de Sepia met Peter gezwaaid. We hebben Henning in Sønderborg afgezet, die is lopend naar huis gegaan en heeft zijn auto gehaald. Wij zijn doorgevaren naar Augustenborg. Een klein stukje gezeild. In Augustenborg diesel en water geladen. Daarna zijn Henning en Jan naar Flensborg gereden om drank in te slaan.  Vanavond met zijn drieën bij Nang en Sun gegeten.  Daarna hebben de mannen een laatste spelletje Wurmen gespeeld en hebben we afscheid van Henning genomen.
Eindelijk weer in Denemarken
Augustenborg
bier bunkeren

Vrijdag 19 mei 2017
Augustenborg-Svendborg  Afgelegde afstand: 48nm Wind: variabel
We lijken wel weer een motorboot. Hele dag bijna geen wind. Na Dyvig behoorlijk in de mist gezeten. Wel af en toe zon, de mist hing dus laag. Maar we moesten wel weer op de uitkijk staan. En de nieuwe radar bewijst ook zijn nut. Het is wel luxe hoor, dat je op de kaartplotter AIS-beeld + radarbeeld over elkaar kan zien. Je ziet op de plotter de schepen(weinig  hoor) langs varen, maar ze zijn niet zichtbaar voor ons. Toen we bijna aan de over kant waren brak de zon pas echt door, en was het gelijk erg warm. De bruinvissen hebben we ook weer gezien.
Er is voor komende nacht behoorlijke wind en onweer voorspeld, dus vandaar dat we voor Svendborg  gekozen hebben en niet voor anker gegaan zijn.