zondag 21 mei 2017

Van Svendborg naar Ӓspskärsfladen

Periode 20 mei t/m 28 mei 2017
Svendborg-Simrishamn-Kristianopel-Kalmar-Ekö-Stora Vippholmen-Håskö-Ӓspskärsfladen

Zaterdag 20 mei 2017/Zondag 21 mei 2017

Svendborg-Simrishamn Afgelegde afstand: 160nm Wind: W4

Rond twaalven, toen de wind wat ging liggen, vertrokken uit Svendborg.  Bovenlangs Langeland kwamen we door de scheepvaartroute waar het op dat moment behoorlijk druk was. Na wat uitwijkmanoeuvres kon er vrij gezeild worden. Wind was echt achterlijk dus voor grootste gedeelte uitgeboomd gezeild. Tegen elven bij Stubbekøbing, dus we moesten in het donker het straatje waarin onverlichte tonnen liggen door. Dit hebben we alleen op grootzeil met motor bij gedaan.  Met behulp van plotter, radar, verrekijker en zaklantaarn ging dit heel goed. Stroom mee dus ging ook snel. Daarna was het weer heerlijk zeilen. Veertien knopen wind met hoek van 100 graden, en dat de hele nacht door. Om de beurt slapen. Tegen vieren zag je de hemel al weer rood kleuren en werd het licht. Ook de hele dag vrij constante wind van ca. 14 knopen, tot we bij de hoek naar Simrishamn kwamen. We zaten lekker ontspannen in de kuip, wat kleren, fototoestel  en troep her en der verspreid. We moesten wat hoger gaan varen, en in een keer 26 knopen wind. Een kastdeurtje binnen schoot open, alle boeken eruit, alle troep vloog door de kuip, kortom we waren slecht voorbereid. Maar na alles opgeruimd te hebben, en we onszelf weer een beetje aangekleed hadden, kon er nog even hard gezeild worden. Kluiver weggedraaid en met kotter en vol grootzeil liep het behoorlijk hard. Door de vlagerige wind een inspannend einde van een ontspannen zeiltocht. In de haven opgevangen door de Wijsneusjes. Zij hadden voor ons nog een oude clubvlag. Die van ons is tot de draad toe versleten. We hebben wel 2 nieuwe vlaggen besteld, en naar Denemarken laten opsturen. Maar de Deense post is blijkbaar niet zo snel, na meer dan een week was het niet binnen bij Henning. We zijn nu weer een beetje geholpen, even het puntje omnaaien, dan kan deze er waarschijnlijk langer tegen dan de onze.

Zonsondergang fotograferen
Brug Stubbekobing

soep, smorgens
heel vroeg

strakke track

Maandag 22 mei 2017

Simrishamn-Kristianopel Afgelegde afstand: 75 mijl Wind: ZZW4-5

Om 6.30 uur weer op pad, achter de Wijsneus van Haarlem aan. Er stond geen wind tot ca. 13 uur.  Mooi weer om wat klussen te doen. Tegen enen kwam er genoeg wind om te zeilen. Met uitgeboomde kluiver liep het mooi. Ter hoogte van Utklippan moest er ook zelf gestuurd worden. Er stond ondertussen 20 knopen winden door de golven lukt het de stuurautomaat niet meer zo goed om koers te houden. Daar haalden we de Wijsneus in, die alleen op kluiver voer. De Kalmarsund in ging helemaal mooi. Surfen op de golven met snelheid van 7 tot 8 knopen. Om 7 uur lagen we vast, en een half uurtje later was de Wijsneus ook binnen. Snelle hap, opgewarmde nasi van gisteren. We liggen met 4 Nederlandse boten in de haven.

ET volgens Jan
Wijsneus van Haarlem

Met dank aan de Wijsneus

Dinsdag 23 mei 2017

Kristianopel-Kalmar  Afgelegde afstand: 29nm Wind: Z: 4

De havenmeester vanmorgen betaald. De munten zijn altijd voor de "harbourcaptain" en die was nieuw. Een bouvier van 10 maanden die al heel braaf was. Die gaat het wel redden volgens de havenmeester.

Voor ons doen laat vertrokken uit Kristianopel(10.30 uur). Om 7uur had ik al een was in de wasmachine zitten. Alles kon buiten opgehangen worden, en om 10 uur was alles al droog en konden we vertrekken.

Buiten gelijk de zeilen gehesen en uitgeboomd gevaren. Wind zwabberde tussen west en zuid, dus met die boom wilde niet erg. Na een poos achter de wind aangevaren te hebben, kluiver weggehaald. Op grootzeil alleen ging prima tot de golven hoger werden. Gratis kermisattractie! Op gegeven moment motor erbij. Toen dat te lastig werd, grootzeil laten zakken en kluiver uitgerold en motor weer uit. Dat ging weer een stuk beter. De wind draaide nog meer,iets door zuiden heen naar zuidoost, en waarschijnlijk stond er stroom waardoor het allemaal niet zo soepel ging. Maar we zijn er gekomen en hebben bijna alles gezeild.

Bij de Wijsneus geborreld. We zouden een spelletje Wurmen, maar zijn daar niet aan toegekomen. Te veel te vertellen. Daar zo veel toastjes gegeten dat we eigenlijk geen zin meer hadden in een echte maaltijd, en er ons vanaf gemaakt hebben met een kopje soep.

Vanavond de FIfty-Fifty, Elke en Markus gebeld. Ze liggen een dag achter ons. Morgen komen ze naar Kalmar, en wij hebben besloten een dagje in Kalmar te blijven. We zijn eigenlijk toe aan een verwaaidag, omdat we allebei nog wat werk te doen hebben. Die lassen we nu maar op deze manier in. Elke en Markus gaan hierna naar Gotland, en als wij nu zo snel noordwaarts blijven gaan, is kans groot dat een ontmoeting er niet meer inzit.

De was drogen

Kristianopel: een van de mooiste havenkantoren
 Woensdag 24 mei 2017

Kalmar
Prachtig weer vandaag . Allerlei klussen gedaan. Stuk geschreven voor de NVvK over de Åland-eilanden. Jan heeft wat bankzaken geregeld en mailtjes geschreven. Boodschappen gedaan. En tegen drieen kwam de Fifty-Fifty binnen. Dat was een leuk weerzien. We hebben hun nieuwe schip bewonderd: een Nordship 38. Een degelijk en goed afgewerkt schip. Een kajuit waar je rondom naar buiten kan kijken, een prachtig 2-persoonsbed, een mooie werkruimte en veel bergruimte.  Vanavond bij hun aan boord gegeten. Het was zulk mooi weer dat dit in de kuip kon, en daar hebben we wel tot 23 uur gezeten. Het was een mooie avond.
De nieuwe fifty-fifty
Eten bij Elke en Markus

Donderdag 25 mei 2017
Kalmar-Ekö (N57˚19',79 E16˚ 35',09) Afgelegde afstand: 45nm Wind: Z4, later NO3
Vanmorgen afscheid genomen van Elke en Markus. Wij willen toch in grote stappen naar het noorden, zij gaan maar tot Stockholm en willen dit in kleinere stappen doen.
Om 8 uur voeren we de haven uit. Na 1,5 uur op de motor konden we uitgeboomd zeilen.
Om 13 uur was de wind even op om na een half uur terug te komen uit het noordoosten. Onderweg kwamen we een kleine rubberboot tegen met 8 militairen erin die hard aan het roeien waren. De boot bleef net aan drijven en geen land in de buurt Toen we langs voeren begonnen ze heel hard te roepen Hup Holland, hup. Ik maakte me al een beetje zorgen om ze, zo ver van land, maar een paar mijl verderop kwamen we 2 militairen tegen in een rubberboot met buitenboordmotor die ze in de gaten hielden. Deze hadden wel een buitenboordmotor.
Onze boot zit al weer een aantal dagen helemaal onder het stuifmeel. Op het water zag je vandaag allemaal gele balletjes stuifmeel drijven. Soms, als je er doorheen voer, vielen ze uit elkaar en was het water helemaal geel. Jan heeft een beetje last van het stuifmeel, hij is een beetje niezerig.
Vlak bij Figeholm de scheren in gevaren. Was even heel geconcentreerd varen naar een prachtige ankerplek. Het is een windstille avond met prachtig licht en er is niemand. Echt genieten.
een heleboel militairen in een te klein bootje
Onze ankerplek

Vrijdag 26 mei 2017
Ekö-Stora Vippholmen(N57˚32',27 E16˚42',26) Afgelegde afstand: 16 nm Wind: NO5
Stond een pittig windje vanmorgen, en tegen dus op de motor. Het is prachtig weer, maar in de wind is het aardig fris. We waren blij dat we de scheren weer in mochten, daar is het beschut. We hebben een mooie ankerbaai uitgezocht en aangelegd op een SXK-boei. Een uurtje later voer de Wijsneus de baai in. In het boekje stond dat er 2 ankerboeien lagen, maar dat was niet zo. Zij zijn toen weer verder gegaan. Wij hebben de rubberboot opgepompt. Ik heb de boot aan de buitenkant schoon gemaakt en in de was gezet. Jan heeft zitten lezen. Vanavond nog even een rondje eiland geroeid.
boot in de was zetten
rondje roeien

Zaterdag 27 mei 2017
Stora Vippholmen-Håskö Afgelegde afstand: 48 nm Wind: Z4, W4
Vanmorgen op tijd op pad. Al snel de Wijsneus in het zicht. Zij zijn in de scheren gebleven, wij zijn naar buiten zee opgegaan en hebben heerlijk gezeild. Na een uurtje of 3 uitgeboomd zeilen draaide de wind naar alle kanten en was weg. Er werd gelijk een lading insecten op onze boot losgelaten, alles wat kon vliegen landde op onze boot: vliegen, bijen, muggen, kevers en andere ondefinieerbare beesten. Ik ging op een bij zitten en werd prompt gestoken in mijn bil. Pijnlijk!
We hebben 3x de zeilen gestreken en weer gehesen omdat er weer even wind die dan weer wegviel, en ook van andere richting kwam. Na een uurtje kwam er weer goeie wind uit het westen, en kon er weer hard gezeild worden. De insecten verdwenen toen gelukkig ook weer.
Je hebt tegenwoordig de Colour-run, waarbij mensen tijdens het rennen bestoven worden met gekleurd stof. Wij deden vandaag aan Colour-sailing. Alles is geel aan boord van de stuifmeel.
Afgemeerd in Håskö. Op zee hadden we een aangename temperatuur. Maar toen we de scheren weer invoeren, voelden we pas goed hoe heet het vandaag was. Dik boven de 25 graden. Om 16 uur gingen we voor anker in een prachtige baai bij Håskö. Voor het eerst dat we in een baai komen waar het druk is.

zeil uitbomen
Jan in zijn hoek

Colour Sailing

Zondag 28 mei 2017
Håskö-Ӓspskärsfladen Afgelegde afstand: 40 nm Wind: W4
Het was vanmorgen nog steeds heel warm. Op de motor door de scheren. Laatste stuk naar Oxelösund op de kluiver. Toen stond er ook af en toe een 5. We hadden bedacht in Oxelösund te tanken, boodschappen te doen, te douchen en een was te draaien. Maar de hele haven was nog dicht. Ik ben toen snel op de fiets boodschappen gaan doen en Jan heeft water getankt. Dat kon gelukkig wel. Even na 3 uur  hebben we weer los gemaakt om nog zo'n 12 mijl af te leggen naar de prachtige baai Ӓspskärsfladen. Het weer zou omslaan en we hoopten op tijd binnen te zijn. In de baai was de SXK-boei vrij. We hadden net vastgemaakt of het begon te waaien en te regenen. Na het eten werd het weer mooi weer en ben ik naar de kant geroeid om een wandeling te maken. De eilandjes zijn verbonden met hangbruggen en overal zijn bbq-plekken. Toen ik weer aan boord was, trok er een onweersbui voorlangs. Later kregen we nog echte regen en koelde het lekker af.