zaterdag 9 juni 2018

Van Augustenborg naar Aarhus

Periode 7 juni t/m 10 juni 2018

Augustenborg-Gamborg Fjord-Æbelø-Marup-Aarhus

donderdag  7 juni 2018
Augustenborg-Gamborg Fjord Afstand: 39 nm Wind ZO4
Gisterenavond weer aan boord gekomen na een slecht-nieuws gesprek over mijn vader. Hij zal nooit meer de oude worden, en zal sowieso maanden nodig hebben om uit het ziekenhuis te komen. Onze  plannen nu dus ook drastisch veranderd. Helsinki wordt het niet. We zullen niet al te ver weg gaan, omdat we tussendoor naar huis willen en als het nodig is ook snel willen thuis zijn.   

Het weer is nog steeds prachtig. De wind nog steeds in de oosthoek, goeie temperatuur en in tegenstelling tot de 1e 2 weken nu wel wind. Uitgeboomd het Sønderborg Fjord uitgezeild. Ik zie nog weinig van de omgeving, leef op dit moment erg in mijn hoofd. Voel me emotioneel uitgeput. Toen we het fjord uitwaren, werd het wat hoger dan half en de wind teveel voor de stuurautomaat waardoor ik zelf moest sturen. Toen kon ik even mijn hoofd leegmaken. Vanavond voor anker in Gamborg Fjord. De wind viel helemaal weg en we draaien om ons anker heen. Prachtige zonsondergang.
voor anker in Gamborg Fjord

vrijdag 8 juni 2018
Gamborg Fjord- Æbelø Afstand: 31 nm Wind: NO1-3
Het kan niet op met de zon. We moesten tot na Strib op de motor. Bij de 2e brug leek wel of het hele Kattegat naar binnen stroomde. We hadden wel 3 knopen stroom tegen. Dan moet je er niet aan denken dat de motor er mee ophoudt. Een eind na Strib, toen we uit de ergste stroom waren, hebben we de zeilen gehesen en zijn verder naar buiten gekruist. Eindbestemming is door de variabele wind een paar keer gewisseld, Juelsminde, Endelave, Snaptun , Korshavn en het is Æbelø geworden.  Daar viel de wind weg en zijn we voor anker gegaan. Mooie plek met oostenwind. Alleen als er een groot schipvoorbij gaat, lig je wat te deinen, want achter ons is het behoorlijk open.  Ik heb de kano opgepompt en ben naar de kant geroeid. Daar een rondje eiland gelopen. Veel herten gezien. En ik had de hele tijd een hele vlucht vliegen die ook nog lawaai maakte achter me aan. Dacht eerst dat het bijen waren die ik kwaad gemaakt had, maar dat waren het gelukkig niet. Maar wel hoogst irritant.





Zaterdag 9 juni 2018
Æbelø-Marup Afstand: 24 nm Wind: O 3-1
We hadden mazzel dat we voor acht uur aan het zeilen waren. Daardoor tot 2 mijl voor de haven kunnen zeilen. Daarna geen wind meer. En erg benauwd. Marup is een van de mooiste plekken van Denemarken. Heel heuvelachtig en mooie wandelpaden. Dat hebben we dus vanmiddag gedaan, lekker wandelen. Al was het er wel een beetje te warm voor.  Vanavond een lekkere douche. Alle zonnebrand en zweet eraf gespoeld. 




Zondag 10 juni 2018
Marup-Aarhus Afstand: 16 nm Wind: variabel 0-1
Vanmorgen scheen de zon no en was het helemaal blak. Het was geen optie om te blijven liggen tot de wind kwam, want dan zou het ook gaan regenen. Dus rond achten voeren we de haven uit. Onderweg roestvrij staal gepoetst. Vlak voor Aarhus begon het al een beetje te spetteren en toen we rond twaalven vast lagen begon het echt te regenen. Na een uurtje of 2 werd de regen iets minder en zijn we de stad in gefietst naar Aros: Aarhus Art museum. Daar hadden ze een leuke tentoonstelling van James Rosenquist. Hele grote werken. Het gebouw op zich is ook al erg mooi. Vooral de bovenomloop, waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad in diverse kleuren. Echt heel bijzonder. In de kelder hadden ze ook iets leuks met spiegels. We hebben er ons prima vermaakt.

totale blakte
poetsen














Geen opmerkingen:

Een reactie posten