maandag 13 juli 2020

Van 13 t/m 19 juli 2020

Maandag 13 juli 2020
Aarhus W2-3
Gisteren hebben we besloten om hier een paar dagen te blijven liggen. Dinsdag en woensdag lijken regendagen te worden en vandaag weinig wind. De eerstvolgende dag dat we kaarten voor Moesgaard museum kunnen boeken is woensdag en dat hebben we nu gedaan.

Vanmiddag hele middag in de stad doorgebracht. Eerst naar de nieuwe wijk gefietst. Daar hebben architecten zich echt kunnen uitleven. Twee jaar geleden waren ze daar nog bezig en er zijn nu weer nieuwe gebouwen bijgekomen. Verder zijn ze “ de vuurtoren” aan het bouwen, een gebouw dat 142m hoog wordt. Dus voorlopig blijft het nog een bouwterrein. Het is niet zo mooi als in Malmö. Minder groen, maar wel interessante gebouwen. Groot en klein, Tiny houses en langs het zwembad een beetje rommelige “vrijbuiter” sfeertje.

zwembad met eettentjes op achtergrond

rechtsboven lijkt appartement van 4 verdiepingen

Intrigerend gebouw

Vervolgens naar Domen gefietst. Dit is een soort vrijplaats waar mensen gezamenlijk allerlei dingen organiseren en duurzaamheid staat hier hoog in het vaandel. Er is een soort stadstuin waar mensen van alles kweken. In de koepel is een bar, en de ruimte wordt voor van alles gebruikt. Buiten zijn vele zitjes en er is een strandje.
De fotograaf

Domen met stadstuintjes op voorgrond

En als laatste de oude stad in. Het weer werd steeds beter en in de stad was het helemaal zomers. En druk. Behalve dat er overal flesjes staan om je handen mee te desinfecteren en op diverse plekken dat je afstand moet houden, merk je nergens iets van de Corona.
Bij Salling hebben we even op het magnifieke dakterras wat gedronken. En tegen vijven waren we weer aan boord waar we heerlijk in de zon konden zitten. Dat geeft wel een hele andere sfeer als de afgelopen dagen met die kou. Iedereen komt uit zijn hol en er is weer
Dakterras Salling

Uitkijk dakterras Salling

Foto vanaf uitkijktoren Salling

Gezellig druk

Jan alweer gewonnen
En ten slotte hebben we ons Yatzeespel dat in mei 2019 gestart is uitgespeeld.

Dinsdag 14 juli 2020
Aarhus Wind: ZW 2-3
We kwamen pas om half 10 ons bed uit. Het regende behoorlijk dus we hebben ons diverse keren lekker omgedraaid. Daarna zijn we lopend boodschappen gaan doen. Jan met de paraplu.
Vanmiddag zou het een paar uurtjes droog zijn en toen ben ik naar de Botanische tuin gefietst en heb daar wat rondgewandeld. Daarna de Brabrand-stie, een route om het Brabrand-meer rond gefietst. Tegen half zes was ik terug en een kwartier later begon het weer te regenen.

fiets/looproute

In de kassen

Botanische tuin

Brabrand meer

Woensdag 15 juli 2020
Aarhus Wind: ZW 2
Vandaag hele dag in Moesgaard museum geweest. We zaten in de eerste shift. Gelukkig maar, want we waren pas 7 uur later klaar. En dan zijn we alleen maar binnen geweest. Een paar jaar geleden zijn we uitgebreid op het dak geweest en waren we te laat om nog naar binnen te gaan. Het gebouw zelf is namelijk al een bezienswaardigheid.

Er was een indrukwekkende tijdelijke tentoonstelling over het vergaan van Pompeï en de uitbarsting van de Vesuvius.

Een ander item was “het leven met de dood”. Hoe gaan mensen om met de dood, aboriginals die hun doden herdenken met kerstmis, Mexicanen die er een feestje van maken, Afrikanen met hun geesten en de Denen die het vergelijkbaar doen als de Nederlanders.

Verder hebben we veel tijd doorgebracht bij “de mensen uit het verleden”.
Van de Steentijd, Bronstijd, IJzertijd naar de tijd van de Vikingen en de Middeleeuwen. Indrukwekkend is de vondst van de Grauballe-man een veenlijk gevonden in 1952 in Jutland.

Al met al een prachtig museum, veel interactief. En dan hebben we nog niet alles gezien.
Moesgaard museum

Donderdag 16 juli 2020
Aarhus-Knebel Vig Afgelegde afstand: 11nm Wind: ZW2
We hebben ons los kunnen maken van Aarhus. Een klein stukje naar het noordoosten. Er stond weinig wind die ook nog draaiden. Laatste 5 mijl toch nog 7 knopen, maar Jan vond het niet de moeite om de zeilen te hijsen. Voordeel was wel dat de was, die we vlak voor vertrek nog even gedraaid hebben, kon blijven hangen en ook lekker droogde in de wind die we zelf maakten.

Knebel Vig is een hele grote ankerbaai, waar je altijd wel een oppert je kan vinden. We hebben eindelijk de rubberboot opgepompt, want we zullen komende tijd wel meer voor anker gaan. Het weer is iets beter, al hadden we overdag bijna geen zon. Maar vanavond volop zon. We zijn blij met elke zonnestraal, want erg warm is het nog steeds niet. Eerst even naar de kant geroeid en wandeling langs strand gemaakt. Daarna lekker buiten van de cobb gegeten.

mooi uitzicht Knebel Vig

rubber boot weer opgepompt

Vrijdag 17 juli 2020
Knebel Vig Afgelegde afstand: 1nm Variabel 0-4
Het was vanmorgen helemaal windstil. Een prachtige ochtend. Ik heb een paar rondjes gezwommen. Verder ontbijten, krant lezen, in de zon zitten en gewoon genieten van het uitzicht. Na de middag kwam de wind. Uit het zuiden. We kregen wat golven en hebben de hoge wal opgezocht. En zijn gewoon verder gegaan waar we mee bezig waren. Weer gezwommen. De groene slijmlaag onder de boot zo veel mogelijk verwijderd. Het roer is weer mooi zwart.
Jan zit veel te appen met de Anak Mas en de Saga. Ze zijn vanmorgen vertrokken uit Nederland en varen vrij dicht bij elkaar.
We zouden wraps eten. Alles klaar, maar toen ik het pak met de wraps open maakte, bleken die helemaal beschimmeld te zijn. Moet ergens een gat in de verpakking gezeten hebben.
Na het eten naar de kant geroeid. Daar stuitte ik op een otter. Ik heb altijd een verrekijker mee, maar nu dus een keer niet. Heb de rubberboot laten drijven en kon hem, ook omdat het water vlak was goed zien.

Zaterdag 18 juli 2020
Knebel Vig-Tunø Wind: Z3 Afgelegde afstand: 26nm
Dat is altijd mooi van wakker worden op een anker. Als het lekker weer is, kan je gelijk een duik nemen. Daarna ontbijten en dan langzaam opstarten.
Tegenstroom kruisen naar Tunø. Schoot niet echt op, maar het was heerlijk weer en het zeilde fijn.

Vannacht zuider wind dus we zijn aan de noordkant voor anker gegaan. Er liggen hier ca. 12 bootjes voor anker. Ik ben naar de kant geroeid en naar de haven gewandeld. Daar liggen ook nog een aantal boten voor anker en de haven is nokkie vol. Zelfs in de haveningang liggen boten afgemeerd. Via het dorp weer terug gewandeld. Door het wandelen en roeien weer aardig warm geworden, dus voor het eten nog snel een duik genomen.

We liggen op stromend water en de stroom is sterker dan de wind. Daardoor liggen we evenwijdig aan het eiland en hebben de wind die er staat niet op kop. Hierdoor rolt de boot de hele tijd een beetje. We zullen vannacht in slaap gewiegd worden.
Ver in het westen lijken er wel buien over te gaan.

in de haven liggen de boten zelfs in de ingang

lijkt alsof we alleen liggen

Vuur/kerktoren Tunø

mooie stokrozen

Jan aan het werk

Zondag 19 juli 2020
Tunø-Horsens Fjord(bijAlrø) Wind: Z2-3 Afgelegde afstand: 22 nm
We hebben vanmorgen samen een wandeling op het eiland gemaakt en gelijk brood gehaald.

Het is een beetje onbestemd weer. Bij het terugroeien kregen we wat druppels en het leek erop dat dit wel even zou gaan duren. Maar het viel gelukkig mee. We zijn gaan varen en onder het eiland vandaan kon er tegen de verwachting in prima gezeild worden. En zelfs de zon liet zich even zien. Het is warm en met de zon erbij helemaal.

Tot de ondiepte kunnen zeilen, daarna was de wind op. Naar ankerplek tussen Alrø en vastenland. Bij ankeren nog geen wind. Tijdens eten begon de wind toe te nemen en was nog west. Voorspelling is noordwest  en noord. Hopelijk wordt dat het nog, want anders houden we wat golf.
Langs de kust loopt een wandelroute. Heb het startpunt niet kunnen vinden, maar het stuk dat ik gelopen heb was mooi. Terug aan boord weer even gezwommen.