maandag 20 juli 2020

Alrø-Horsens-Juelsminde-Dyvig-Augustenborg-Gamborg Fjord

Maandag 20 juli 2020
Alrø-Horsens Wind: NW4 Afgelegde afstand: 6nm
Alhoewel de wind op een gegeven moment in de noordhoek zat, bleef de boot vannacht onrustig bewegen.  Vreemd. Gelukkig alleen vannacht regen.

Jan werd om een uur of 3 wakker en was helemaal niet lekker. Algehele leegloop. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Vanochtend liet ik hem uitslapen, en dat ging dus mis. Een vies bed.
Gelukkig liggen we vlak bij Horsens, waar we sowieso heen zouden gaan. Want na 4 dagen anker heb je vuil dat je kwijt moet, voorraden die aangevuld moeten worden en een echte douche is ook fijn.
In Horsens gelijk de wasmachine gevuld. Deze was snel klaar en in de wind was alles ook zo droog.

Op havenfietsen zijn we naar de supermarkt gefietst. Vlak bij de haven is/wordt flink  gebouwd. Veel appartementen. Onder een van die gebouwen zit een Meny en ik denk dat dit de meest luxe supermarkt is die we tot nu toe in Denemarken gezien hebben. We hebben broodjes gehaald en zagen veel lekkere dingen. Vanavond eten we dus Stjerneskud, een Deense lekkernij.

Op de havenfietsen zijn we na de lunch de stad ingegaan. Even door de winkelstraat gelopen. De breedste winkelstraat van Denemarken, het is maar dat je het weet.
De kerken waren al om 2 uur dicht dus daar konden we niet meer in. De musea zijn op maandag gesloten of zoals het kunstmuseum dat wel open is maar al om 16 uur dicht gaat.
Na de winkelstraat is Jan naar de boot gefietst en ik heb een mooie route langs het Nørrestrand gefietst.
Vanavond is het zonnig maar met een temperatuur van 14 graden ook behoorlijk fris.

Human wall van Björn Nørgaard

fietsen langs Nørrestrand

breedste winkelstraat van DK!
de haven van Horsens

Horsens Fjord

Dinsdag 21 juli 2020
Horsens-Juelsminde Wind: NW4-5 Afgelegde afstand: 16nm

Op de fiets naar Meny om voorraden voor een paar dagen in te slaan.

Daarna op de kluiver het Horsens Fjord uitgezeild. Er stond al een windkracht 5. Aan einde van fjord met gereefd grootzeil en volle kluiver verder gezeild. Er was wat minder wind, een goeie 4. Laatste 3 mijl hoog aan de wind, ook een rif in de kluiver getrokken.

Anker uitgegooid voor Juelsminde. We waren op tijd, want het begon steeds harder te waaien. Veel windstoten, waardoor we op anker af en toe een behoorlijke gooi kregen.

Ik heb eindelijk de wandeling naar Palsgaard gemaakt. Een prachtig landgoed waar je vrij in de tuin mag lopen. Palsgaard zelf is niet toegankelijk.
Al met al een wandeling van ca. 10 km die de moeite waard was. Toen ik er was kreeg ik een behoorlijke niet voorspelde regenbui. Gelukkig staan er veel grote bomen, zodat ik een plekje had om te schuilen.
Toen ik terug roeide naar de boot, zwommen er 2 bruinvissen langs.

Vanavond was het ondanks de zon en dat we met de kop op de wind liggen, te koud om buiten te te zitten. Het is vrij helder weer. Later op de avond hebben we de olielamp maar aangedaan, om het aangenaam te houden.

Palsgaard

Woensdag 22 juli 2020
Juelsminde-Dyvig Afgelegde afstand: 53 nm Wind: W tot NW 4 tot 5
Wij dachten vanmorgen om 7 uur de eerste zeiler te zijn, maar er waren al heel veel Denen onderweg. Een grote uittocht uit Juelsminde.
Het eerste stuk nog westen wind, die langzaam veranderde naar noordwest. Daardoor banaanden we naar Middelfart. Geen hoogte klap hoeven te maken. Het stuk bij Middelfart hadden we de motor wel even nodig. Dikke stroom tegen. Ik was even binnen bezig, toen er ineens een bak met water naar beneden viel. Zomaar een dikke bui uit het niets. Maar daarna weer zon. De wInd werd ook wat rommeliger. Ineens geen wind meer en even later weer 14 knopen. Vanaf Årø huppelde de boot naar Dyvig. Knik in de schoot, 14 knopen wind en de boot wil wel.

In Dyvig is het ontzettend druk met ankeraars. We vonden nog een redelijk plekje.
Even later ankerde de Dione lV, een Koopmans 40 zwaardjacht naast ons.
Na het eten keek ik even op De IPad en zag ik een foto van onze boot op Facebook staan. De buurman is dus ook lid van ZeilNoord.
Vanavond hebben we een gezellige avond gehad met Babette en Wim van de Dione bij ons aan boord.
Na de Coppelstock zijn dit de 1e Nederlanders die we tegenkomen in Denemarken. En er ligt nog een Nederlander.

Donderdag 23 juli 2020
Dyvig-Augustenborg Afgelegde afstand: 11nm Wind: ZW3-4
Zomaar weer een beetje normale temperatuur. Kwam ook omdat de zon in de kajuit scheen toen we wakker werden. Veel ankeraars waren al weer vertrokken om 8 uur wakker werden. Na ontbijt zijn wij naar Augustenborg gezeild. Was nog lekker weer. Anders zag ons aankomen. Hij stond te roeptoeteren dat er helemaal voor in de haven 2 plekken voor ons beschikbaar waren en of we wel wisten dat het geen vrijdag was. Want we dachten pas vrijdag hier te zijn. Een uurtje na ons arriveerde de Anak Mas. Gezellig dat we zo naast elkaar kunnen liggen.

De Claudia is gelukkig ook weer bemand en we hebben thee gedronken bij Rien en Joke. Die zijn de zeilen erop aan het maken en gaan dan ook nog een tochtje maken.

In de middag regen, iets vroeger dan voorspeld.

Jan kan zich weer uitleven met het Wurmen-spel.

Vanavond met zijn vieren bij Nang en Xanh gegeten. Het was er enorm druk. Heeft te maken dat de Denen niet op vakantie gaan en nu geld hebben om het hier op te maken.

Vrijdag 24 juli 2020
Augustenborg Wind: WZW 5
Toen wij uit bed kwamen had Theo al boodschappen gedaan, en snel daarna is de Anak mas vertrokken. Wij blijven hier in ieder geval tot zondag. Vandaag een dagje niks en morgen weer een stuk van de Gendarmenstie wandelen met Henning. En dan zondag maar kijken of we weg komen, want er wordt dan veel regen voorspeld. Ook vandaag wat regen en af en toe hele harde wind.  Gelukkig ook wat zon.
We zijn van plan de Anak mas weer ergens op te lopen.

We hebben vandaag wat klussen gedaan.
Vanavond op de Claudia gezeten. Die hebben verdrietig nieuws gekregen dus konden wel wat afleiding gebruiken.

Beschut hoekje in Augustenborg

Anak mas vertrekt

Zaterdag 25 juli 2020
Augustenborg Wind: Z3
Om half 10 was Henning er en zijn we naar Kragesand gereden. Dit om een volgende etappe van de Gendarmstien te lopen. Verleden keer hebben we Sønderborg-Kragesand gelopen, 20 km en vandaag Kragesand-Egernsund ook weer 20 km.
Het was een mooie dag om te lopen. Niet al te zonnig, geen regen, weinig wind. Wel benauwd.
Tegen zessen kregen we pas regen.

Henning rekent een steen af.

Steenfabriek Cathrinesminde

kerk Egernsund

Jan heeft ons opgepikt in Egernsund. We zijn aan boord gegaan en Jan en Henning hebben een spelletje gewurmd. Daarna met zijn drieën eten bij Xanh en Nang. Het was er minder druk dan afgelopen donderdag, maar ze hadden het wel erg druk met afhaalmaaltijden.

Van Henning kregen we een boek waarbij we het Synnejysk kunnen oefenen, het dialect dat hier gesproken.

Zondag 26 juli 2020
Augustenborg-Gamborg Fjord wind: WZW5 afgelegde afstand:39 nm

Vannacht en vanmorgen veel regen. Daardoor Laar wakker: half 10 terwijl we hadden afgesproken om om 10 uur koffie te komen drinken op de Haaks van Wim en Jet met een hele grote Dooggersbank. We waren er dus iets later. Om half 12 werd het droog en zijn we de boot gaan klaarmaken voor vertrek. Nog even afscheid genomen van Rien en Joke van de Claudia die vandaag weer naar huis gaan.

In de Als-fjord kregen we nog even een hele nare bui over. Maar daarna droog en zon/wolken. Ik heb hele tocht zeiljack en korte broek aangehad en dat ging prima, want echt koud is het niet. Na Årø rif in grootzeil en kluiver. Het ging nog even zo hard dat we kluiver ook weggehaald hebben. Tot 27 knopen ware wind. Later weer een puntje kluiver bijgezet. Voor anker in Gamborg Fjord.