maandag 6 juli 2020

Kalvø-Årøsund-Middelfart-Asvig-Hov-Aarhus

Maandag 6 juli 2020
Kalvø Wind: W7
Een beetje minder wind dan gisteren, met nadruk op beetje. Het waait dus nog steeds heel hard. En er zijn korte felle buien met tussendoor ook zon. We liggen iets dwarser op de wind dus maken soms wat slagzij. Als je bovendeks bent moet je je soms schrap zetten om niet weg te waaien. Nog 1 dag met veel wind en dan moet het weer zeilbaar weer worden.
Vandaag een fietstocht gemaakt naar Løjt Kirkeby, ca. 6 km verderop om verse broodjes te halen. Ik hou niet zo van die afbakbroodjes dus dat heb ik er wel voor over. De supermarkt in Kirkeby is de dichtstbijzijnde supermarkt. Gelukkig staan hier veel bomen langs de weg, zodat als er een bui was er geschuild kon worden. Ik was op mijn eigen fietsje, dus heuvel op moest er gelopen worden.
Vanavond hebben we de hele avond TV gekeken. Jan kijkt meestal wel het nieuws(en ik kijk een beetje mee), maar een hele avond doen we niet vaak. Maar vanavond is het buiten koud en winderig, en er was wel leuke TV.
 Veel bomen om onder te schuilen
Samen TV kijken
Dinsdag 7 juli 2020
Kalvø-Årøsund Wind: W4-5 Afgelegde afstand: 14 nm
Om 6 uur werd ik wakker en er was weinig wind. Gauw DMI gecheckt en tot een uur of 9 zou het redelijk blijven. Wij kunnen als een razende vaarklaar zijn en even voor 6.30 uur voeren we de haven uit. We zagen echter wel de buien over land gaan. Op kluiver en motor en met stroom mee waren we zo in Årøsund.
Snel even brood halen op de camping, 1,5 km verderop. Mooie wandeling in de zon. En toen we terug aan boord kwamen de buien en de wind. Een paar fikse buien. De wind was wel iets minder vlagerig dan de afgelopen dagen en na 3 uur begon de wind er echt uit te zakken.
Voor het eten nog een wandeling gemaakt.
In deze haven lijkt de vakantie te beginnen. Veel Denen komen met karren vol aan boord. Dus waarschijnlijk wordt het weer weer beter.

Årø aan de overkant

Teruglopen van de camping winkel

Badhotel

Woensdag 8 juli 2020
Årøsund-Middelfart Afgelegde afstand: 20nm Wind: WNW 4
In de haveningang de tank weer eens volgegooid. Daarna een mooie zeiltocht naar Middelfart. Wel zo koud, dat ik mijn handschoenen heb opgezocht.
In Middelfart naar NyHavn 1 waar nog een plekje was voor ons. De perfecte plek om boodschappen te doen. Een hele grote Kvickly aan de overkant van de straat. We zijn weer compleet bevoorraad, eten, water en diesel.

ligplaats in Middelfart

Donderdag 9 juli 2020
Middelfart-Asvig afgelegde afstand: 23nm Wind: ZW 2
Weinig wind. Eerste stuk op de motor tot er 7 knopen wind stond. Op kluiver liepen we nog 3 knopen want we hadden de stroom mee. Veel bruinvissen gezien.
Tijdens zeilen wat poets werk gedaan. De lieren en luchthappers zien er weer picobello uit.
 Voor anker in Asvig, tegen de kerk aan. Vanavond 1 medeankeraar. Dit is een hele grote baai met veel vakantiehuizen erom heen. Dus af en toe zien we wat zwemmers, suppers of kanoërs. Vanmiddag zagen we ook een zeehond even zijn kopje boven het water uitsteken.
Het is jammer genoeg te koud om te zwemmen. Als de zon achter de wolken zit is het maar 14 graden.
Komende dagen moet het langzaam wel weer  wat warmer worden.
 vuurtoren Strib

medeankeraar

uitzicht op kerk Kirkholm

Vrijdag 10 juli 2020
Asvig-Hov Afgelegde afstand: 25nm Wind: W1

Vanmorgen was het helemaal blak. De voorspelling is weinig wind tot een uur of 5.

Op de motor naar Hov, een plek waar we nog nooit geweest zijn. Vertrek haven voor Tunø en Samsø. Omdat het zo blak was, en er dus geen golven zijn, zie je de bruinvissen heel goed. We hebben echter meer zeehonden gezien dan bruinvissen. Die zien we eigenlijk nooit zoveel in Denemarken.

Onderweg is het ontzettend koud. Halverwege deze tocht heb ik het zo koud dat ik me ineens realiseer dat we in het voorjaar standaard thermokleding aantrekken. Maar het is nu zomer. Maar het is gelijk een stuk aangenamer als ik het aan heb.

We waren al vroeg in Hov. Het is een redelijke grote haven, met veel voorzieningen voor invaliden. Er liggen een heleboel 2.4R boten, 1- en 2-persoonsbootjes die heel geschikt zijn om mee te zeilen als je gehandicapt bent. Er zijn tilliften bij.

Toen we vanmorgen aankwamen ging er net een Zweed weg. Illegaal in Denemarken, dus zonder nationaliteitsvlag en zonder gastenvlag. Viel nog mee dat de thuishaven niet afgeplakt was.

Nadat we broodjes gehaald en gegeten hebben zijn we een eind gaan fietsen. Ook om weer een beetje warm te worden. Het is vreemd weer, helemaal geen wind en vreemd licht. En er wordt veel wind voorspeld. Langs het strand is een pier is waar gehandicapten het water in kunnen met behulp van een lift. We zijn nog even bij een ruïne van een oude burcht wezen kijken: Bjørnkær. Daar leven waarschijnlijk een aantal dassen. Er zaten flinke holen in de grond.

Wij liggen helemaal op het eind van een steiger, waar weinig mensen komen. Twee duiven hebben bedacht een nest te maken op dit stuk van de steiger. Als we aangelegd hebben, en het nog windstil is, zien we een nest met 1 ei erin. Maar vanmiddag begint het te waaien. Het ene ei rolt er uit. Even later is er een 2e ei gelegd. Naast het nest. Ze proberen het hele zaakje nog bij elkaar te krijgen. Maar dan waait het hele nest weg. Dus nu liggen er 2 eieren voor onze boot met het en der een verspreide tak op de steiger.

Vanavond hebben we heel even de kachel aangehad.

2.4 boten

Bjørnkær

Duif met tak

Nest voordat het begint te waaien

En dan de ravage

Duif wil eieren terug in nest krijgen
Maar dan waait hele nest weg
Zaterdag 11 juli 2020
Hov wind: WNW5-6
Vandaag weer een dag met aan-uit wind. Als de wind uit is en de zon schijnt, vraag je je af waarom je niet aan het zeilen bent, tot je 5 minuten later weer bijna van het dek geblazen wordt en nat wordt van de regen. Dat soort weer dus. Lekker blijven liggen.
We hebben een flinke wandeling gemaakt naar het bos ten zuiden van de haven. Heel veel frambozen in het bos, helaas nog niet allemaal rijp. Maar met goed zoeken hadden we er wel een aantal.
Verder niet heel actief geweest. En vanavond de olielamp aan, om het warm te houden.
Tussen de buien door is
Zomaar een hut in het bos

Mooi gebied aan rand van het is

Zondag 12 juli 2020
Hov-Aarhus Afgelegde afstand: 15nm Wind: WNW 4-6
Het is donker maar rustig weer als we vertrekken. 10 knopen wind en als we een bui krijgen schiet de wind niet aan. Maar als we een mijl of 7 voor Aarhus zijn, en het wat hoger wordt, wordt de wind vervelender. Van 8 knopen naar 20 en weer terug met vervelende schiftingen. Vermoeiend zeilen.

Vandaag hebben we wel gelijk thermo- en zeil kleding aangedaan. Helaas zijn de zonnige momenten heel kort.

In Aarhus is Jan naar de Formule 1 gaan kijken. We liggen onder de WiFi-antennen, dus dat ging zonder haperingen. Ik ben gaan fietsen. Ik wilde graag de tuinen van Marselisborg-slot bezoeken. Maar het is de zomerresidentie van de koninklijke familie en als die er zijn, is de tuin niet toegankelijk. En het schijnt zomer te zijn en de koningin was dus thuis. Dus helaas geen tuin kunnen bezoeken. Het is rond het slot een en al park en zo kwam ik in het hertenpark terecht. Een zondagsuitje voor veel Denen die met zakjes wortelen rondlopen. Een lekkernij voor de herten. Vervolgens naar de kust waar ik bij de “oneindige steiger” terecht kwam. Hier met je wel een rondje op lopen.

Het doel van deze trip is een bezoek aan Moesgaard Museum. Na het eten zat Jan even op internet te kijken, hoe ver het was. En wat we niet bedacht hadden: het is Corona-tijd en je moet dus reserveren. Dat kunnen we dus wel vergeten voor morgen. De laatste keer dat we hier waren konden we er niet heen, omdat het buiten het seizoen niet op maandag open is, en nu lukt het dus niet i.v.m. Corona. Balen is dat.
Morgen maar even bedenken wat we dan wel gaan doen. De Aarhus-bocht in en later hier weer terug komen zal het wel worden.

We hopen wel dat het snel wat beter weer wordt. Vanavond hebben we de tent er maar opgezet om de warmte beter vast te houden. Nu hadden we de olielamp niet nodig, want de tent zorgt er voor dat er minder kouval is.

Het wil niet meer zomers worden