maandag 2 augustus 2021

Stora Vippholmen-Kalmar-Grönhögen-Sandhamn-Malmö-Helsingør-Gilleleje

Maandag 2 augustus 2021

Stora Vippholmen-Kalmar Afgelegde afstand: 58nm Wind: van alles

Het water is hier maar 15 graden maar het went. Gewoon in het water springen en gaan. Sinds gisteren hebben we weer kwallen. Echt last heb je er niet van, maar ik schrik toch vaak als ik ze voel. Lekker in de zon drogen en daarna klaarmaken voor vertrek. Lekker makkelijk, aan een boei. Touwtje losgooien en varen maar. De eerste mijlen op de motor. We zien het zwart worden boven het vastenland. We hijsen de zeilen en het begint te regenen. We hebben even 20 knopen wind en daarna zakt het in. Lang met grootzeil en motor gevaren. De voorspelde 10 knopen wind krijgen we helaas niet. We hebben wind van alle kanten gezien en uiteindelijk grootzeil maar laten zakken. Bij Borgholm maken we de boot klaar om de haven in te gaan. Ineens 10 knopen wind uit noordwesten. Wat doen we? De afmeerlijnen en stootwillen worden weer opgeborgen, de huik gaat er af en met 7 knopen stuiven we richting Kalmar. Jan kookt ondertussen een heerlijke maaltijd. Voor we in Kalmar zijn hebben we gegeten en afgewassen. We meren af en de havenmeester is net een rondje aan het maken, dus we kunnen gelijk afrekenen. We liggen naast een Duitse Breehorn, die even een rondje Turkü, Haparanda, Höga kuste gedaan heeft. Aardig tochtje. En aan de andere kant een Deense HR 34, die gisteren bij ons in de buurt lag.  Grappig, zij heeft altijd in een Speakhugger gezeild, met de naam Skum. En heel toevallig hebben wij in een Grinde en Marsvin gevaren, ook Peter Bruun-bootjes.

Zeilpakken uit de mottenballen

Dinsdag 3 augustus 2021

Kalmar-Grönhögen Afgelegde afstand: 27nm Wind: ZW 4

We ruimen de rubberboot op, voorlopig geen ankerplannen meer. Onze Deense buren gaan naar Grönhögen. Wij hebben nog geen plannen voor vandaag. Donderdag komt er oosten wind dus daar wachten we op om de Hanöbocht door te komen en vervolgens naar Denemarken over te steken. Dus toen onze buren vertelde dat ze naar Grönhögen gaan, zijn we dat eens gaan bekijken. Dat ziet er leuk uit, het is heerlijk weer, dus wij gaan ook.

De eerste mijlen schieten niet hard op. De wind is draaiende van weinig noord naar ZW. Gelukkig wordt het 7 knopen, recht tegen de wind in dus we kruisen langzaam de goeie kant op. Onderweg verliest Jan zijn hoed,  maar gelukkig kunnen we die redden. De wind neemt langzaamaan toe tot 13 knopen en het is net aan bezeild. Golven nemen wel snel toe en het is een hobbelige invaart de haven in. We worden opgevangen door Paul en Meriam van de Walkabout, een Ovni.

Als we goed zijn afgemeerd haalt Jan de fietsjes van boord. We gaan naar de Lange Jan, een vuurtoren op het uiteinde van Oland. Eerst nog even afrekenen bij de praatgrage havenmeester die hier rondloopt. We fietsen door een heel bijzonder gebied naar de vuurtoren. Ottenby, een groot natuurgebied. Veel stenen, veel stenen muurtjes, schapen en koeien die vrij rondlopen, oude graven en grafheuvels en veel toeristen die ook richting vuurtoren gaan. Helaas is de vuurtoren volgeboekt,  maar het is ook leuk er een rondje te lopen. Er is een heel groot vogelonderzoekstation. Er liggen in het water grote stenen, waarop zeehonden liggen. Ik zie een jonge zeehond die zijn moeder als steen gebruikt en bovenop haar zit. We fietsen snel terug, want er hangen donker wolken in het noorden. Maar gelukkig krijgen we geen spetter. Meriam en Paul komen langs, zij zijn heel enthousiast over de Ålands. Zij komen nu van Visby en hebben een nacht doorgezeild.

Wij bewaren een groot gedeelte van onze voorraad op 4 plekken onder de vloer. Waarschijnlijk is de losse watertank omgevallen, en niet helemaal afgesloten geweest. Dat water is onder de vloer terecht gekomen, waardoor een pak suikerklontjes is opgelost. Alles wat daar onder de vloer logt plakt en is vies. We wassen alle blikken, pakjes etc. af. De ruimte maak ik ook weer schoon. Wat een klus. Zelf word ik er ook plakkerig van.

Rubberboot opruimen

Muur uit 1653

Veel stenen

Resten van een kapel

Oude vissershutten

Lange Jan

Woensdag 4 augustus 2021

Grönhögen-Sandhamn Afgelegde afstand: 23 nm Wind: ZW 3

We fietsen naar de kerk Ventlinge. Deze is gesloten en we wandelen er even omheen. We komen langs een golfbaan. In het grote meer bij de golfbaan is een eiland gemaakt waar ook nog golfballen op liggen. Er zijn dus mensen die die afstand kunnen overbruggen. Er liggen wel veel ballen in het water. We gaan brood halen bij de ICA-Nara. Wat een goeie ICA, helemaal geen Nara. Jan gaat aan boord en ik ga op zijn fiets weer naar het natuurgebied Ottenby. Ik probeer nogmaals de vuurtoren, maar hoewel het nog vroeg is en het lijkt alsof er weinig mensen boven zijn, is er pas om 11.30 uur plek. Jammer dan. Er zijn heel veel vogelaars, allemaal met grote kijkers. Ik fiets een eindje terug en loop,de wandeling langs de Kungsstenarna(koningssteen) 2 stenen die een gebied van grafstenen markeren en langs een oud zeebaken: Orminge rör. Net na twaalven ben ik weer aan boord en begint er een beetje wind te komen. Na een klein uurtje op de motor staat er genoeg om te zeilen. Hhog aan de wind komen we iets te laag uit voor Sandhamn. We maken 1 klap en tegen vijven maken we vast op een mooie  en de laatste plek op de kop van de pier. We worden geholpen door de Westhinder, die we ook in Mariehamn hebben zien liggen.  Vanavond meert de Ia-Orana naast ons af, die dachten dat ze in Sandhamn van Sandhamn-murders waren aangekomen. Niet dus. Zij zijn voor het eerst in Zweden en kijken hun ogen uit.

Kerkje Ventlinge

Koningssteen

Orminge rör

Mooiste plek in de haven van Sandhamn

Donderdag 5 augustus 2021

Sandhamn-Falsterbokanaal Afgelegde afstand:116 nm Wind: oostelijk

We hebben het met de buren niet gehad over een vertrektijd, maar als we om 6.45 uur kloppen op hun dek staan ze binnen een minuut aan dek. We zijn een van de laatste zuidgangers die vertrekken, iedereen wil de oosten wind goed uitnutten. Ystad is het doel.

Het is buiten prachtig. Helemaal blak met mistvlarden. Dat betekent ook dat we tot na Utklippan op de motor varen. Daarna op spi en grootzeil, reachend, dus veel zelf sturen en ook nog geconcentreerd. Het gaat hard. We halen een aantal zeilers in die vanaf  Utklippan vertrokken zijn. De wind neemt toe tot 14 knopen, af en toe te hoog voor Ystad en het is vermoeiend, we halen de spi eraf. We zijn helaas iets te vroeg, want wind zakt weer iets in. We leveren 1,5 à 2 knopen aan snelheid in en het wordt meer  hobbeliewobbelie. We kunnen net voor het donker in Ystad zijn maar besluiten door te varen, want morgenmiddag kan het wel eens hard gaan waaien. We hebben de hele nacht noordoosten wind 14 tot 16 knopen. We maken af en toe flinke schuivers. Het lukt  mij niet om te slapen. We zetten rif in grootzeil en in de kluiver, de boot loopt iets rustiger. Jan gaat proberen te slapen. Na een poosje zie ik hem weer, hij heeft kramp in zijn benen van het schrap zetten. Hij maakt een zeekooi en bijna direct hoor ik hem snurken. Daar ben ik echt jaloers op, hoe hij dat kan op zo een hobbelige koers. Het is een lege koers, alleen bij Trelleborg moeten we even uitkijken voor in- en uitlopende schepen. Ik kan dus lezen op de e-reader, ook al verpest dat je nachtzicht. Af en toe bij een rare golf even schrap zetten en dan gaat het weer een poosje goed. Bij Trelleborg komt er een schip naar binnen. Na Trelleborg wordt het water wat rustiger. We proberen nog wat te remmen door eerst kluiver nog verder te reven en  tenslotte zelfs weg te halen omdat we het liefst in licht willen aankomen. Maar dat mislukt, om 4 uur meren we af in het donker. We komen gelijk aan bij het kanaal met een Pools schip. Zij varen net zo langzaam naar binnen als wij. Aan de steiger ligt helaas al een schip maar we kunnen aan de sauna aanleggen. Om 6 uur draait de brug. We willen de brug van 9 uur nemen en gaan een paar uurtjes slapen.

Het zit er prachtig uit, zo mooi blak

Uittocht naar het zuiden

reachend naar het zuiden

De avond valt, uitgeboomd gaan we verder

Vrijdag 6 augustus 2021

Falstersbo-Malmö Afgelegde afstand: 17 nm wind: ZO4-5

Om 8.30 uur gaat de wekker. We maken los en varen naar de brug. Pech helaas, de brugtijden zijn veranderd. 6-8-10….22 uur wordt er gedraaid. Dus nog een uurtje wachten en dan gaan we met een bootje of 6 door de brug. Het is benauwd zweterig weer. We zeilen voor de wind naar de grote brug. Na de brug begint de wind flink toe te nemen. Het is nu hoog aan de wind naar Malmö. Jan trimt en ik stuur. Gaat wel mooi, met meer dan 7 knopen op de haven af. We meren af in de zeer beschutte haven. We gaan allebei lekker even douchen. Dat frist een beetje op. Ik haal 2 fietsen bij de havenmeester. Die kunnen we tot morgenochtend gebruiken. Jan tankt water, doet de motor en nog wat klussen en ik fiets een rondje stad. Vanavond moeten we moeite doen onze ogen open te houden. Ik denk dat we voor 22 uur in bed liggen.  Gelukkig koelt het vanavond flink af.

The bridge

Zaterdag 7 augustus 2021

Malmö-Helsingør Afgelegde afstand:30 nm Wind:  ZO 3-4

We worden wakker met regen. Gelukkig houdt het snel weer op. We fietsen naar de supermarkt en vullen de boel weer aan. We zeilen met een met een rustig gangetje naar Helsingør. Af en toe een beetje regen. Boven Denemarken gaan gigantische buien over. Na Ven begint de zon te schijnen, maar in de verte zien we een onweersbui heel langzaam noordwaarts trekken. Bij Helsingør worden we bijna gemangeld door veerponten. Daar ontkom je bijna niet aan. Het overkomt ons in ieder geval iedere keer. De haven is vol. We gaan langszij een Duits schip. Er komt een onweersbui over en tot na het eten valt er regen. Het is droog en we maken een wandeling rond het kasteel. Een van de torens van het kasteel fungeert als vuurtoren. Het is een groot kasteel, dus een groot rondje. Vanavond weer een mooie zonsondergang.

Tussendoortje 10 uur

Schuilen voor de regen

Boven land ziet het er zo uit

En hier zeilen we naar toe

Zondag 8 augustus 2021

Helsingør-Gilleleje Afgelegde afstand: 12nm wind:Z3

We gaan vroeg op pad en doen een zondagse afstand. We liggen langszij en maken heel zacht los. Eerste stuk hebben we stroom mee. Het is lekker in het zonnetje. Er is een scherpe grens te zien waar de stroom ophoudt en zelfs tegen gaat staan. Daar hebben we even te kort wind. Maar stukje verder op staat er weer 10 knopen, genoeg om lekker te zeilen.  We vinden nog een box in de jachthaven, ver weg van alles maar wel met mooi uitzicht over het water. We gaan de wal op en lopen een rondje haven. Dit is nog een echte vissershaven. Maar onvoorstelbaar rommelig. Wij liggen in de jachthaven, maar je kan ook afmeren in de gasthaven, waar ook een aantal vissersboten liggen. Iedereen prakt zijn boot maar ergens neer. Het maakt die Denen niets uit. Als we weer aan boord zijn maken we snel het regententje erop. We krijgen een flinke onweersbui, zonder wind. Daarna is het weer zonnig en lijkt het wel een sauna in het tentje. Alles weer opengegooid. Maar ik ga wel even afkoelen aan de oostkant van de haven waar een mooie zwemplek is. Water is hier 18 graden. Het is vanmiddag wel een mooi gezicht, buien die langs trekken, nog een met onweer. Hier valt niet veel meer.