maandag 16 augustus 2021

16 augustus t/m 22 augustus 2021

Maandag 16 augustus 2021

Vejle ZW 4

We worden wakker met regen. Sokken en langebroeken zoeken we weer op. Het is even droog en we zien op de voorspeling dat het rond twaalven weer gaat regenen. We maken een wandeling naar Skyttelhushaven, een park iets verder op. Daarna wandelen we naar het hertenbos. Het begint echter nu al te regenen en voor we terug op de boot zijn zijn we aardig nat. Jan zijn zeiljas is duidelijk niet meer waterdicht. Als we weer binnen zitten begint het zelfs te onweren. Rond een uur of drie is het weer even droog en fiets ik nog even naar de stad. We willen uit eten in restaurant in de haven. We hebben niet gereserveerd, en hebben pech, want het is vol. En dat op maandagavond. We hebben geen zin om naar de stad te fietsen in de regen, dus het worden de laatste Zweedse ballen. Ook lekker.

Mooie weerspiegeling

Lief! Volliere in park

Dinsdag 17 augustus 2021

Vejle Wind: WNW6

Het is vandaag niet de regen die ons in de haven houdt maar de wind. Vandaag kunnen we de boot lekker open houden. Gisteren met al die regen is de boel behoorlijk klam geworden, dus vandaag goed luchten. We hebben lekker uitgeslapen.Jan heeft allerlei klussen gedaan en ik heb een eind gefietst: Grejsdalsti. Het is een wandelroute van 16 km door een dal gevormd door de Grejs Å. Maar een groot gedeelte kan je ook fietsend doen en ik heb ca. 10 km met een havenfiets gedaan, tot het fietsverbod. Daar heb ik een stuk gewandeld. Mooi hoor, hoge wallen met bomen en stromende beekjes.

Vanavond zijn we wezen eten bij Madrick, een goed restaurant in het centrum. Goed eten en leuke bediening.

Woensdag 18 augustus 2021

Vejle-Brejning Wind: W5-6 Afgelegde afstand: 6nm

Gatsie, we zijn echt in herfstachtig weer beland. Het miezert en af en toe windvlagen en het wordt maar 17 graden. Harde overgang na al die zomerse dagen. We willen een stukje verder maar vanwege de wind/windrichting nog maar niet te ver. Als Jan de motor wil starten, gebeurt er niets. Jan moet motor starten met startkabel. Oorzaak probleem moet Jan uitzoeken. Op kluiver lopen we met 7 knopen naar Brejning. Lekker beschutte haven. Tent er weer op en hopen op beter weer. Als het even droog is, maken we een boswandeling. Helemaal droog houden we het niet, dus we brengen veel tijd door onder een boom. Vanavond weer veel reuring in de haven. De kajakkers en de wedstrijdzeilers hebben clubavond dus rond zessen gebeurt er van alles. Alles moet de haven uit. De Denen zeilen altijd naar buiten en af en toe valt er een kajak om.

Donderdag 19 augustus 2021

Brejning-Kolding Fjord Afgelegde afstand: 22nm Wind: W5-6

We vertrekken al om 7 uur omdat er harde wind voorspeld wordt: vlagen van 7. We zien de zon boven de horizon uitkomen. Tot de hoek van Vejle-fjord hebben we ruime wind. Als we de hoek om zijn en richting Strib varen is het hoog aan de wind. We hebben flinke stroom mee. De vlagen zijn vervelend maar goed op te vangen. En inde vlagen kunnen we goed hoogte halen, dus we komen in een keer voorbij Strib. We lopen met een meer dan 10 knopen voorbij Strib. Het water klotst en gaat flink te keer en de boot stuurt raar. Stroom tegen wind. Bij de 1e brug strijken we de zeilen, nu is het recht tegen de wind in. Bij de 1 e brug zien we draaikolken en worden we aardig opzij gezet. Bij de 2e  brug moeten we echt even gas geven, we worden naar de pilaar gezogen. Blijft altijd een fascinerend gezicht, krachten van wind en stroom. Vlak na Skærbæk, Drejens Odde, vinden we een mooi oppertje. Er ligt een ankerboei, dus die pakken we. Er staat de hele dag nog een pittige wind en af en toe een beetje miezer, maar ook zon.  Vanavond wordt het rustiger.

Wind tegen stroomgolven

10,6 knopen!

Mooie avond

Maan komt op

Vrijdag 20 augustus 2021

Kolding fjord-Sønderborg Afgelegde afstand: 45nm Wind: ZZW3-4

We gooien los van de ankerboei en eerste uurtje op de motor tot na Middelfart. Als we uit de bomen zijn hijsen we de zeilen en dat houden we vol tot 3 mijl voor Sønderborg. We hebben 1 klap moeten maken en daarna bananen we de Als-fjord in. Het is best fris op het water. We meren af voor de brug bij het nieuwe Alsik-hotel. Als we gaan betalen krijgen we van Henning een foto vanaf de overkant geappt. Terug aan boord komt Henning een biertje doen. We bezoeken de Alsik-view en hebben een prachtig uitzicht vanaf de 17e verdieping. Het is helder weer dus uitzicht is prachtig. Na het eten komt komt Fannie Klijn van de Helleveeg langs met haar man. Gisteren had ik een foto geplaatst op ZeilNoord van de uittocht van Nederlanders op het NOK en zij reageerde dat ze het enige onzichtbare scheepje zijn dat nog richting Oostzee vaart. En nu zag ik ze voor de brug liggen.

We hebben een feestboot achter ons liggen. Een motorboot vol Deense jeugd die denken dat ze kunnen zingen. Hoop dat ze het niet al te lang volhouden.

Zaterdag 21 augustus 2021

Sønderborg

Om 23 uur heb ik de motorboot gevraagd of ze de muziek zachter willen zetten. Dat doen ze, maar ik denk dat ze tot een uur of 2 doorgegaan zijn om met elkaar te zingen/blèren. Jan valt gelijk is slaap maar mij kost het toch wel enige moeite om in slaap te vallen.

Henning en ik wandelen vandaag weer een etappe van de Gendarmestie: Egernsund-Kollund, ca. 15 km. Het is heerlijk wandelweer, windstil en zon en wolken wisselen elkaar af. Ook deze etappe weer veel afwisseling, bos, heuvels, water en strand. Jan haalt ons op en we drinken een bier bij Henning. Jan en ik wandelen terug naar de boot. De Helleveeg ligt nu voor ons, die hebben een dagje vrij. Henning is er rond vijven en na een paar spelletjes wurmen gaan we uit eten.

We eten in restaurant Colosseum, een heel oud restaurant waar de specialiteit een de koningsmaaltijd is, Koning Frederik schijnt dat in een ver verleden daar gegeten te hebben. Patat zal hij echter wel niet gehad hebben, dus het is iets gemoderniseerd. Het is lekker maar veel. Maar goed dat we geen voorgerecht genomen hebben. Jan en Henning gaan daarna de stad in voor een Irish coffee, maar dat red ik niet meer.

Ca. 15 km

Bier bij Henning

Wurmen

Zondag 22 augustus 2021

Sønderborg-Augustenborg Afgelegde afstand:11nm Wind:O4

Op grootzeil en kotterfok zeilen we naar Augustenborg. Anders heeft een plek voor ons naast de Sepia van Peter en Anneke. Lekker met de kop op de wind. Maar vanmiddag toen de zon echt doorbrak ook wel warm. We zijn erg teleurgesteld dat Sanh en Ngan op vakantie zijn. Moeten we toch nog boodschappen doen. Maar morgen zijn ze er weer. Na het eten gaan we bij de Claudia aan boord. Rien en Joke zijn even na vieren gearriveerd. Gezellig even bijpraten.