maandag 17 juli 2023

Gävle-Granskär-Kullbådviken-Grisselham-Arholma-

Maandag 17 juli 2023

Gävle Wind:ZW6

We rijden naar Falun en bezoeken daar de kopermijn. We kunnen met de tour van 11 uur mee naar beneden. Helmen op en een regenjas om en daar gaan we, 400 treden naar beneden. Wel indrukwekkend zo diep onder de grond. En als alle lichten uitgaan, zie je hoe het is als het echt donker is. Boven de grond is ook nog van alles te zien. De verf voor de typisch rode huizen wordt ook hier gemaakt.

We rijden verder naar het noordwesten via Rättvik langs de Silvain, een groot meer met mooie bergen er omheen. We zijn nu in Dalarna met veel leuke kleine gehuchtjes. Een paar rode huisjes en vooral heel veel kleine schuurtjes bij de huizen. Het is een veel rijker gebied dan we meer in het noorden gezien hebben. Daar veel verlaten huizen, hier alles goed in de verf en mooi onderhouden tuinen. Rond Mora en Orsa merk je dat dit een heel toeristisch gebied is. Het is er druk en heel veel campers en caravans. Dat is ook de reden dat we niet door alle dorpjes rijden, file van campers. Eigenlijk zijn we ook iets te ver gereden om overal te gaan kijken.

In Rättvik staan 87 kerkstallen, veel van rond 1700, waarin de paarden werden gestald van kerkgangers die ver weg woonden. Aan 4 kanten van de kerk stonden deze stallen. De boer bouwde een stal aan de kant waar hij vandaan kwam. Er zijn nu nog 2 zones over, de andere 2 zones zijn verdwenen(brandhout) toen de fiets en auto de paarden begon te vervangen. Ik snap niet hoe ze die paarden erin kregen, het zijn maar hele lage deurtjes. Misschien waren het hele kleine paardjes?

Vlak voor Boda krijgen we een gigantische hoosbui. We moeten de snelheid aardig aanpassen. Daarna is het weer zonnig. In Boda bezoeken we de waterval Styggforsen, een waterval met sporen van een meteorietinslag. Miljoenen jaren geleden is er hier een meteoriet ingeslagen met een diameter van zo’n 4 km. Er ontstond een gigantische krater, de Siljaring. Tijdens de laatste ijstijd ontstond er een kloof. Een kloof waar tegenwoordig het water van de Styggforsen 36m naar beneden stort. In de wanden van de kloof zie je sporen van de meteorietinslag.

We gaan nog snel even boodschappen doen bij een Ica-maxi. We hebben nu toch een auto. En daarna rijden we naar de boot.

Groevemuseum in Falun

17e eeuwse paardenstallen in Rättvik

Een verzamelaar

Sporen van een meteorietinslag
Dinsdag 18 juli 2023
Gävle-Granskär Afgelegde afstand: 5nm Wind: NW
Jan brengt de auto weg. Ik stofzuig de boot, we gooien het vuil, blikjes en papier weg. We halen broodjes bij de supermarkt en dan zijn we klaar om weg te gaan. Na een paar dagen harde wind vertrekt iedereen. Buiten hijsen we de zeilen. Er staat nog 8 knopen wind. We proberen even koers op Öregrund te zetten, maar dat is voor de wind en het loopt voor geen meter. We gaan naar Granskär en zien morgen wel weer verder. Als we net hebben aangelegd begint het toch te waaien. Staat er ineens een noord 6. En dat achterop de boot met regen. Even hebben we spijt dat we toch niet doorgevaren zijn. Maar het is wind uit een bui en al snel zakt de wind weer in. En de zeilboten die later binnenkomen hebben nauwelijks kunnen zeilen, zowel de noord- als de zuidgangers niet.
We wandelen het mooie eiland rond. Daarna begint het weer te spetteren. Maar rond zessen gaat de zon schijnen en kunnen we heerlijk buiten eten.
De sauna is ook gestart en na het eten kan ik heerlijk de sauna in. Weer een met een prachtig uitzicht over het water. Echt genieten. En dit is ook de laatste houtgestookte sauna die we tegenkomen op de Zweedse kust.

Clubhuis met een paar picknicktafels

De wind vandaag, net voor het piekje van 6 zijn we afgemeerd

Hier nog met wind op de kont

Uitzicht met meeuw
Woensdag 19 juli 2023
Granskär-Kullbådviken Afgelegde afstand: 45nm Wind: W2
We vertrekken vroeg, rond 2 uur wordt regen voorspeld. Het is prachtig weer, maar helaas geen wind. We balen, Jan heeft zijn zonnebril in de huurauto laten liggen. Hij stuurt een mailtje naar Hertz, hopelijk hebben ze hem gevonden. Gelukkig heeft hij een reservebril.
Ik zit groot gedeelte van de tocht op het voordek te lezen. Ver weg van het motorgeluid. Als we richting Öregrund varen neemt de bewolking toe en over de kust gaan flinke buien met donder. Ze komen niet het water op gelukkig. We zijn iets te laat weggegaan, want vlak voor Öregrund krijgen we regen.
Vlak voor Öregrund krijgen we ook een storing van de AIS. Jan denkt in 1e instantie dat we overstraalt worden door de AIS-boei die hier ligt. Maar dat is niet eerder gebeurt, dus niet echt logisch. En als we er voorbij zijn, blijft de melding komen. Irritant is dat je de melding niet kan wegdrukken, elke minuut plopt  deze weer op het plotterscherm op en moet je op ok drukken. Is dan het onweer de oorzaak? Maar dat is verder weg. Als we voor anker liggen zet hij de AIS weer op de noodantenne, misschien is er een kabelbreuk. Gelukkig doet de AIS het dan weer goed en krijgen we geen storingsmelding meer. We zijn nu minder ver te zien, maar zo hebben we verleden jaar het hele seizoen rondgevaren.
We zien voor ons enorme buien langsgaan, maar wij worden er net niet door geraakt. Af en toe een spettertje. Vanavond is het fris, rond de 13 graden maar gelukkig windstil. Het is gewoon pantoffelweer.

Dit hebben we naast ons, met gedonder

Wij varen nog in de zon

Mooie ankerplek vlak bij Öregrund

Donderdag 20 juli 2023
Kullbådviken-Grisslehamn Wind: ZW3 Afgelegde afstand: 23nm
We worden pas om 7.30 uur wakker. Dat is het voordeel als het zo fris is, je slaapt heerlijk. De zon schijnt en het is windstil. Ik duik even het koude water in en dan gaan we varen. Er staan 8 tot 10 knopen wind. Het is fijn dat we tussen de scheren zitten, dan is er te zeilen met zo weinig wind.
Jan heeft een ankerplek uitgezocht met een SXK-boei. De boei is echter bezet en de plek is niet ruim genoeg om ernaast op zwaai te gaan met de draaiende winden die vandaag voorspeld worden. Dus dan maar door naar Grisselhamn. De voorspelling is dat het om 15 uur gaat regenen. Maar de buien ontwikkelen zich snel en naast ons horen we het al weer donderen. Op zee hebben we de wind even van alle kanten en daarna pal tegen. We draaien de haven in en op moment van aanleggen begint het te spetteren. Een uur te vroeg. Snel vastmaken en gauw naar binnen. En dan begint het echt te hozen.
Als het droog is en er weer een zonnetje schijnt lopen we een rondje. Een iets te lang rondje want we krijgen een wolkbreuk. Na 10 minuten onder een afdak gestaan te hebben, ren ik het laatste stukje naar de boot en haal de paraplu’s op, zodat Jan droog aan boord kan komen.
Dit is een vreemd dorp. Toeristisch met kraampjes, kleine handwerk-ateliers, viswinkels en eethuisjes maar verder is er niet veel. Dit komt door de Eckerö-linjen, de veerboot naar Eckerö. Er zijn mensen die een heen en weertje vanaf de Åland-eilanden doen en die zoeken natuurlijk vermaak. Maar vanavond komen we erachter dat de veerboot vanaf Zweden nog veel populairder is. Bij het betalen van het havengeld krijg je, evenals in Eckerö, een gratis kaartje voor 4 personen met de veerboot. Ik dacht altijd dat dit was om het restaurant vol te krijgen. Maar vanavond, als de veerboot terugkomt, blijkt het een “butterfahrt” te zijn. De mensen van onze buurschepen in de haven komen met zoveel drank terug dat hun boot een flink stuk dieper komt te liggen haha. Rolkoffers, karretjes en tassen vol. Op de parkeerplaats van de veerboot staan bussen van de Eckerö-linjen, ook gratis, met bestemming Stockholm. En die gaan vol terug met mensen met drank.
Jan zijn zonnebril is gelukkig terecht. Deze wordt opgestuurd naar Nynäshamn, dus zolang moet hij met zijn reservebril doen.

Lekker zeilen in het zonnetje en vlak water

De buien ontwikkelen zich

Deze missen we

Als het droog is gaan we een rondje om

Schuilen bij een kraampje

Paraplu’s gehaald

Weer aan boord

Eten we kaneelbullar van de bakker

Ons toetje

Avondwandeling
Vrijdag 21 juli 2023
Grisselham-Arholma Afgelegde afstand: 19nm Wind: ZW3
Gisteren hebben we heerlijke kaneelbullar gehaald bij de bakker. In Zweden komen wij bijna geen bakkers meer tegen, al het brood komt uit de supermarkten. We halen hier heerlijke broodjes, toch net even anders dan uit de supermarkt.
Het is prachtig zeilweer. Halve wind, we lopen tussen de 5 en 7 knopen. Topdag. In Arholma gaan we voor anker. We liggen in 1e instantie niet goed. Te dicht bij de kant en er worden buien voorspeld met wind uit het noorden waarbij wij helemaal rond moeten kunnen gaan. Na eieren met spek gaan we ankerop en meer midden in de baai liggen. We hebben last van een hekankeraar, die het hekanker als hoofdanker gebruikt. Altijd lastig, omdat ze niet op ketting liggen maar op band en daardoor anders zwaaien en dus meer ruimte nodig hebben. Maar uiteindelijk liggen we goed.
We genieten van de zon. Lezen lukt hier amper, omdat het druk is en dus veel te zien. De steiger komt vol te liggen en er komen nog heel wat ankeraars blij. Aan eind van de middag komen er wat buitjes over, maar tussendoor ook nog genoeg zon. Als we zitten te eten, draait de wind inderdaad even naar noord. Daarna draait deze terug, maar er is een moment waarbij de een nog met de kop naar het noorden ligt en de ander tegengesteld. Een zooitje! Tot er weer wat wind komt. Dan liggen we allemaal weer netjes in dezelfde richting. Het water is maar 14 graden. Vanavond koelt het ook weer af tot 14 graden.

We verlaten Grisselham

Zaterdag 22 juli 2023
Arholma Wind:ZW4-5
We worden pas na achten wakker. Ik ga even zwemmen. Brrr, wat koud. Na het ontbijt pompen we de rubberboot op en gaan we naar de wal. We wandelen over het eiland naar de landhandel. Het is heel wat groener dan toen we hier op 11 juni waren. Er is de laatste tijd veel water gevallen. Van Arholma blijven we genieten, zo mooi. Er zijn vandaag minder ankeraars dan gisteren. De steiger ligt wel weer vol. Vanmiddag zwem ik nog een rondje. Vanavond eten we van de cobb, we eten wel binnen want het koelt weer aardig af.
Nog even wat lucht bijkomen

Al heel vaak gefotografeerd

Terras bij de dansbana

De landhandel

We liggen mooi

Ook een manier van Zweeds douchen