maandag 3 juli 2023

Häggvik-Lustholmen-Härnösand-Söråkersviken-Mellanfjärden

Maandag 3 juli 2023

Häggvik-Lustholmen Wind: NNO3-4 Afgelegde afstand: 19nm

De harde wind is er vannacht langzaam uitgezakt en vanmorgen staat er volgens de voorspelling een NNO4 die later naar O  en Z gaat draaien en dan komt er regen. We varen de haven uit en krijgen van de Oceans4, die uit Lustholmen naar zuid zijn vertrokken bericht dat het super varen is. Nou, dat is bij ons niet het geval. Het eerste stuk achter een berg op motor en grootzeil. Dan zee op. Lager wal, dwarse golven van bijna 1 meter en wind tussen de 6 en 10 knopen recht achter. De zeilen doen helemaal niets. Ja, klapperen.  Na Berghamn wordt de windhoek iets beter, maar zakt de wind nog meer in. We komen de Pallieter tegen, op motor/grootzeil tegen de golf in. Schiet ook niet op. Daarna lijkt het even of het seizoen begonnen is, maar het is een eskader van 15 boten op weg naar Häggvik. We slaan Lövvik over, morgen wordt een regendag en we willen dinsdag in Härnösand zijn. Dat is dan 3nm en dat is niet zo erg in de regen. Woensdag en donderdag hebben we een auto gehuurd.

Lustholmen is praktisch leeg. Vanavond liggen er 3 zeilboten en 3 motorboten. Rond vijven begint het dan eindelijk te regenen. De sauna is al heet en ik doe 3 rondjes. Heeft ook wel wat, donker regenachtig weer, en dan heerlijk in die warme sauna. Het is ook wennen, het is al zo lang geleden dat we echt regen hebben gehad. We hebben voor het eerst verlichting aan in de boot.

Bijna lege haven

Lang geleden

Verlichting aan

Dinsdag 4 juli 2023

Lustholmen-Härnösand Afgelegde afstand:3nm Wind: W4

We worden wakker met regen. Als het even droog is vertrekken we naar Härnösand. Helemaal droog houden we het niet, maar echt nat worden we ook niet. We varen met de tent er nog op. In Härnösand bezoeken we de kunsthal. We lopen even de kerk in. Gaan naar een winkel, waar ze naast 2e hands spullen ook mooie nieuwe spullen hebben. Deze zijn door lokale mensen of mensen van de sociale werkplaats gemaakt. We kopen er mooie pannenlappen. We halen een broodje. Bezoeken een grote 2e hands winkel aan de overkant van het water. Jan is al een poosje op zoek naar een eierdop voor aan boord. Hij ziet een mooie set, maar moet even wachten, want er staat iemand voor. En ja hoor, die persoon neemt de set mee. Wat er verder aan eierdop staat is niet bijzonder, dus missie weer niet geslaagd. Aan eind van de middag begint het echt te regenen. We hebben wel veel buren gekregen. We liggen hier met 7 zeilboten en een motorboot. Onze buurman, Pernilla heet de boot en dus een Deen, heeft behoorlijke tochten gemaakt, van Noord-Noorwegen, Shetlands tot Frankrijk en hebben ook de staande mast route door Nederland gedaan van Zeeland tot Lauwersoog.

Geen fijn weer

Grappige poten

Opgeviste fiets

Woensdag 5 juli 2023

Härnösand

Om 9 uur zijn we bij Hetz om de auto op te halen. Er staan allemaal Volvo’s maar we krijgen een Ford Kuga. We zijn nu toch vlak bij de supermarkt dus halen we gelijk even wat eten voor onderweg. We kunnen geen parkeerkaart in de auto vinden dus die halen we nog even op.

We rijden de toeristische route over de Hoga Kustenbrug naar Lövvik via Nora naar Nordringå, Ådal, Barsta, Bönhamn, Ulvik en Ullånger. Het is leuk om nu iets meer van het achterland te zien van plekken die we goed kennen. Vooral het stuk na Häggvik is erg mooi en stijl. En…… we zien er een eland. Yes. Hij staat op de weg en bekijkt ons nog even voor hij in het bos verdwijnt. Even later zien we ook een paar kraanvogels in een weiland lopen. Wat zijn die beesten groot zeg.

Onderweg bezoeken we een kerk in Nora, een zeer populaire gårdsbutik en een atelier. Daarna over de snelweg naar Docksta. We kunnen het niet laten even de haven te bezoeken. De Italiaanse eigenaar roept ons gelijk naar binnen en vertelt veel over de omgeving. En ook moeten we de mooie toiletten en douches bewonderen. Het ziet er inderdaad goed uit en de ligging naast de Skuleberget is natuurlijk ook zeer aantrekkelijk, maar je ligt wel naast de snelweg.

We willen naar de top van de Skuleberget. Er is een lift, dus Jan wil wel mee. Voor Jan een retourtje, voor mij een enkele reis. Boven heb je een machtig mooi uitzicht. We lopen de Kalottstigen, een rondje rond de top, op de hoogte waar de zeespiegel was na de laatste ijstijd. Gedurende de laatste ijstijd werd het land door de ijslaag naar beneden gedrukt. Nadat het ijs is gesmolten wordt het grootste gedeelte van de hoge kust bedekt door water. Van de Skuleberget steekt alleen de top boven het water uit, als een eiland. Het land begint te rijzen omdat de zware ijslaag verdwenen was. Het eens 9 meter hoge eiland is vandaag de dag een 295 meter hoge berg. De top is altijd bedekt geweest met een laag grond, terwijl de wanden van de berg kaal zijn, erosie door het water na de ijstijd. Alleen de top die altijd boven zeeniveau is gebleven is begroeit. Het land komt nog elk jaar 8mm omhoog en men verwacht dat er nog 100m bijkomt voor het stopt. Onvoorstelbaar.

Na het rondje gaat Jan terug met de lift en neem ik de moeilijkste afdaling, de Grottstigen. Het is een 600 meter, bijna verticale afdaling. Die valt niet mee. Na 200 meter klim omlaag ik nog even 100 m omhoog naar een grot. Smalle richeltjes en ook zeer steil. Daarna echt naar beneden. Af en toe zittend op de grond, kettingen goed vasthouden. Er staat dat je deze wandeling het beste omhoog kan maken, maar ik ben blij dat ik naar beneden ga. De mensen die omhoog komen hebben het niet gemakkelijk. Maar het is echt genieten.

Jan is al naar de plek gereden waar ik uitkom. We bezoeken nog even het Natuurcentrum en dan rijden we weer verder. Een onverharde weg via Risnås naar Kramfors. Prachtige route, met mooie plekken en binnenmeren. Maar wat staan er veel verlaten huizen. Rond zevenen zijn we weer aan boord, waar het nog even heerlijk genieten is in het zonnetje. We kijken het nieuws en zien de vreselijke gevolgen van de zomerstorm in Nederland. Ik zag dat Trintelhaven iets meer dan windkracht 11 heeft gehad. Veel schade overal. Met Dick contact gehad en we zijn thuis geen dakpannen kwijtgeraakt.

Over de brug

Kerk Nora

Ja echt, een eland

Leuk museumpje

Huisje met kunst

Het klimmen doet de lift

Mooie uitzichten

Kallottstigen
De afdaling, hier gemakkelijk gemaakt door trappertjes

Dit is wat lastiger

Het is een mooie grot

Mooie manier om duidelijk te maken hoe berg ontstaan is

Einde gehaald

Donderdag 6 juli 2023
Härnösand
Afgelopen nacht ging het weer flink tekeer bij het restaurant waar we tegen aan liggen. Het begint met een live optreden, Dat is goed te doen. Maar als dat klaar is zet hij de versterker behoorlijk open en dat gaat tot ver na middernacht door. Maandag geen last, regen. Maar gisteren was het weer terrasweer. Het is dus niet alleen in het weekend. Ik heb er geen last van gehad, oordoppen, maar Jan wel. Maar rond een uur of 2 schrok ik wel wakker van veel geschreeuw. Twee figuren die net niet met elkaar op de vuist gingen, waarvan een verschrikkelijk aan het schreeuwen was.
We rijden richting Sundsvall en komen bij Lögdö Bruk, een dorpje waar vroeger een ijzerfabriek heeft gestaan. De restanten van de oven staat er nog. Er staat een oud kerkje uit 1717 en we mogen er van een werkman even binnen kijken
We gaan over een binnenweg naar de 86 waar we langs de Indalsälven rijden. Deze bevindt zich ergens in de diepte. De bergen zijn hier al behoorlijk hoog. Af en toe rijden we naar beneden het dal in. Het is een prachtige tocht  met als hoogtepunt het bezoek aan de Döda Fallet, in het Ragundadal. In 1796 voltrok zich hier een ramp. Men wilden de 38m hoge waterval Storforsen omzeilen en legde hiervoor een kanaal aan. Het kanaal was te zwak en de rivier forceerde een nieuwe route waardoor het 27km lange meer in 4 uur leegstroomde en zoveel aarde meevoerde dat aan de riviermonding Zwedens grootste rivierdelta werd gevormd. Je loopt over plankieren over wat eens de waterval was. Er zijn heel veel mooie potholes.
We rijden terug in de regen.

Kerkje Lögdö Bruk

Kerkje Ragunda

Vrijdag 7 juli 2023
Härnösand-Söråkersviken Afgelegde afstand: 24nm Wind: NO3
We leveren de auto voor 9 uur in en vertrekken daarna. We lopen met halve wind en vol tuig met 6 knopen Härnösand uit. Maar op zee is het weer uit met de pret. Het is voor de wind en de hoge golven zijn de spelbreker. We proberen nog motor/grootzeil maar het wil niet. Wind zakt ook nog verder in, dus we geven het op.
We meren af in Söråkerviken, waar wel wat veranderd is sinds we hier voor de laatste keer in 2016 geweest zijn. De steigers zijn uitgebreid, er is een mooi nieuw clubhuis en er liggen hekboeien. De SXK-boei is vrij, daar meren wij op af.
Jan heeft een spannend boek en wil niet aan de wal dus ik maak de kano klaar en ga naar de wal. Ik wandel naar Skepshamn. Het is daar uitgestorven. het museumpje is dicht en zelfs de kapel zit op slot. En bij deze kapel hangt geen sleutel. Ik maak nog een mooie wandeling en als ik weer bij de steiger ben herken ik het hondje van mensen die we verleden jaar een aantal maal ontmoet hebben. Het is een heel lelijk hondje, klein boxerachtig type, die altijd stenen begraaft en ze daarna achterstevoren als een idioot weer opgraaft. Als je de hond herkend, herken je de bijbehorende mensen ook. En de Bavaria32, Tove. En ook zij kennen ons nog. Ze hadden ons al in Härnö gezien en wilden ons gedag zeggen, maar we waren niet aan boord.
Druk wordt het niet. De andere boei wordt nog ingenomen en aan de steiger nog zo’n 5 bootjes We eten in de kuip van de cobb. We hebben een heerlijke avond in deze prachtige baai. Windstil, af en toe een zonnetje en mooi uitzicht.

Met de kano naar de kant

Kapel is gesloten

Nieuwe steiger

Mooie mossen

Eten op het mooiste terras
Zaterdag 8 juli 2023
Söråkerviken-Sundsvall Afgelegde afstand: 13nm Wind: NW4
Vanmorgen heel vroeg zitten de zwaluwen al te kwetteren aan boord. Het is helamaal blak in de vik. Ik zwem een rondje, we eten en gaan op pad. Buiten staat er toch een mooie wind en alle zeilen kunnen erop. We lopen tussen de 6 en 7 knopen. Vergezeld met veel hommels naderen we Sundsvall. het laatste stuk zeilt wat lastiger, tunneleffect door de eilanden. Wind schift en varieert in sterkte. De laatste 4 mijl is in de wind, dus halen we de zeilen weg.
Er is genoeg plek in de haven. Het is nog mooi weer. Gauw nog even het dekbed luchten en ondertussen haal ik broodjes. Daarna gaan we op de fiets naar de watersportwinkel. Echt een goed gesorteerde winkel. Die kom je niet veel tegen in Zweden.
We gaan ook nog even de stad in. We komen midden in de Sundvalls-pride terecht. Het is veel lawaai en veel mensen lopen mee in de optocht. Het is benauwd en we krijgen een klein beetje regen. Aan eind van de middag gaat het echt even hozen en is er wat onweer. Maar vanavond is het al weer prima weer. Ik loop nog een rondje en kom terecht bij een Thai-festival, aan de overkant van de haven. Een grote tent met optreden van Thaise bands en karaoke. En echt heel veel eetkraampjes met heerlijk eten. Als we dat geweten hadden, waren we daar wel gaan eten.

Lekker zeilen

Sundvalls pride

Een van de buien

Redelijk vol in de haven
Zondag 9 juli 2023
Sundsvall-Mellanfjärden Afgelegde afstand: 35nm wind: ZO3-4
We moeten er toch eens meer rekening mee gaan houden dat je niet in een stad moet gaan liggen in het weekend, begin van de vakanties met mooi weer. Wat een lawaai kunnen die Zweden dan maken. Tot ver na middernacht veel luide muziek. Gelukkig slapen we er niet veel slechter door,.
We zijn op tijd wakker en varen vroeg. Ter hoogte van Lillubban krijgen we genoeg wind en kunnen we zeilen. Tussendoor nog een keer de motor aan. In Mellanfjärden liggen nog maar 2 zeilboten. Als we aangelegd zijn, lopen we een rondje naar de camping en bezoeken we het cultuurmagazijn, waar veel mooie spullen verkocht worden. Om 16 uur gaat Jan de F1 kijken. het loopt aardig vol met boten. De meesten noord gaand. De voorspelde regen komt niet, het blijft zelfs zonnig. Vanavond eten we bij het restaurant waar we tegenaan afgemeerd zijn. Als we binnenlopen, zien we dat het vol geboekt is. Er komt een jongen die verteld inderdaad dat ze vol zijn. Wij reageren verbaasd, want zo ziet het er absoluut niet uit. Maar dan blijkt dat iedereen in de serre wil zitten, en dat er binnen geen enkele tafel bezet is. En wij hoeven nou niet perse in de serre te zitten. Dus krijgen we toch een tafeltje. Vreemde manier van werken. We eten heerlijk. Terug aan boord is de wind bijna volledig gaan liggen. Een mooie rustige avond.

Brug Sundsvall, het is nog blak