dinsdag 11 juli 2023

Mellanfjärden-Kuggören-Innerstön-Gävle

Maandag 10 juli 2023

Mellanfjärden-Kuggören Afgelegde afstand: 16nm Wind: ZO5

We gaan heel vroeg weg, dan is er nog geen wind. Komende week zit wind in zuid en zuidoosthoek. vervelende is dan dat er een pittige golf staat en als je daar ook nog tegenin moet is niet fijn. 3 mijl voor Kuggören zet de wind aan tot 14 knopen en gelijk staat er al een behoorlijke golf. Gelukkig maar een klein stukje. De boei is niet vrij dus gooien we het anker uit. We liggen op redelijk diep water en liggen niet helemaal goed. Degene die op de boei liggen gaan met een uurtje weg en we besluiten. Niet opnieuw te ankeren maar te wachten tot deze boot weg is. Na ruim een uur verkassen we naar de boei.

Ik pomp de kano op en roei naar het dorp. Een prachtig dorp met een mooie kapel en een oud labyrint. Bij het labyrint heb ik internet. Aan boord meeste tijd “geen service” en heel soms ploept er een berichtje binnen. Het weer komende dagen is voor de richting die wij uitwillen, lastig. Kwam die nou maar een beetje uit westelijke richting, maar nee hoor het is zuid of zuidoost. Hebben we niet veel aan.

Vanavond, de wind is weg, ga ik toch nog even zwemmen. Het water is maar 15 graden, maar als je eenmaal zwemt gaat het wel. Het is een heldere dag en we kunnen ver kijken. daardoor een prachtige zonsondergang.

Kapelletje Kuggören

De toiletten

Dinsdag 11 juli 2023

Kuggören-Innerstön Afgelegde afstand: 14nm Wind: Z4

We zijn allebei erg vroeg wakker en besluiten ook maar weg te gaan. Er is nog niet veel wind maar er staat wel 40 cm golf. Na 5 mijl zijn we bij de hoek van Hornslandet en kunnen we de zeilen hijsen. Dan loopt het ook gelijk fantastisch en met 7 knopen naderen we Innerstön. Een van de 2 boeien wordt net vrijgemaakt, dus die is voor ons. De wind begint ook aardig aan te zetten. Alhoewel we heel beschut liggen, giert de boot aardig. De andere boei komt ook vrij en even later verkassen we daar naar toe. Deze ligt iets dichter onder de wal en we liggen er veel rustiger. Tegen de avond zakt de wind in. We vermaken ons met Yahtzee, lezen, zwemmen, wat klusjes. Vanavond eten we van de cobb. Er komt wat bewolking en koelt aardig af.

Vakantiekuip

Er komt bewolking aan

Woensdag 12 Juli 2023

Innerstön Wind: ZO4-5

Zomaar een donkere dag. Maar nog steeds geen regen. Er komt vannacht wel een front over met regen en wind. En als die morgen over is, gaan we verder. We zijn vandaag de koning van de baai. Alle boten op de steiger vertrekken vanmiddag en we blijven alleen achter.

We zijn heel ijverig vandaag. We maken de kuip schoon. Jan met slang en bezem en ik met doek erachteraan. Van alle randjes en gaatjes zand en stof verwijderd. Als het droog is ziet het er weer mooi uit. Verder de waterlijn al zwemmend schoongemaakt. Er is weinig tot geen aangroei, watertemperatuur is daar te laag voor. Maar de waterlijn wordt altijd wel smerig.

Ik ga met de kano naar de wal en probeer de wandeling over het eiland naar de andere kant te maken. Met een wandelstok, die je echt nodig hebt, ga ik op pad. Onderweg heel veel mooie blauwe vlindertjes. Ook heel veel andere insecten, minder leuk. Dit eiland is een echte wildernis. Het pad staat op sommige plekken behoorlijk onder water(hoe dat kan….) dus voelen met de wandelstok waar ik mijn voeten kan neerzetten. Het lukt me 2/3e van het pad af te leggen, dan kom ik er niet meer doorheen helaas. Deze keer geen ontmoeting met een eland zoals in 2016, wel met een hertje.

De vuilnis wegbrengen
Lege steiger

Hertje
Vlinder

Waterranonkel

Er komt regen aan
Donderdag 13 juli 2023
Innerstön Wind: Z4-5
Het front is overgekomen met wat regen. Helaas heeft het ook de hele nacht gewaaid, dus de golfhoogte is nog niet fijn. We worden allebei welwater ongedurig, 3 dagen in 1 baai is een beetje veel van het goede. Rond elven gaan we buiten kijken. Maar er staat nog zeker 70cm golf en de stroom is ook nog tegen. De snelheid loopt terug naar net aan 4 knopen. Daar hebben we geen zin in en we gaan terug. We hebben al 2 dage geen boot gezien en we zijn nog geen half uur weg en er ligt een boot op onze boei. Gelukkig is er nog een boei haha. Morgen ziet het er veel beter uit, dus we moeten nog even geduld hebben. Vanmiddag hebben we wel weer zon.

En weer hetzelfde uitzicht maar net even anders
Vrijdag 15 juli 2023
Innerstön-Gävle Afgelegde afstand: 58nm Wind: Van alles
Hèhè, we zijn los. Er staat iets zuidoosten wind en de golven zijn minimaal en de zon schijnt. Helaas is eer niet te zeilen, al kan al wel snel het grootzeil erbij. We hebben contact met de FiftyFifty die de haven van Skärså uitkomt en naar het noorden gaat. Het grootzeil gaat erop als het kan en er weer af als de wind plat tegen is en dat gebeurt regelmatig. Het houdt ons bezig. De wind komt van zuidoost tot west en is over het algemeen onder de 8 knopen. In de loop van de middag ontwikkelen zich onweersbuien boven land. We horen het donderen en uit 1 bui krijgen we wat spetters. Maar verder varen we er mooi tussendoor.
We naderen de jachthaven. Oh nee hè, het is weekend. En er is een Metal-festival. We varen erlangs maar het lijkt erop dat we er in de haven geen last van zullen hebben. Er lopen veel figuren in een Metal-uniform rond: zwarte kleding. We worden opgevangen door een X uit Lelystad. Later komt er ook nog een Belgische Breehorn binnen uit Oostende.
Jan probeert een auto te huren met zijn telefoon. Maar iedere keer als hij alles ingevuld heeft kan hij het niet afmaken. Er mist een bevestigingsknop. Ook op zijn tablet zelfde verhaal. Hij is bok-chagerijnig. En hij wil het niet op de computer proberen. Op een geven moment ben ik het zat en start ik de computer op, en ja hoor het lukt in een keer. Zondag en maandag gaan we dus weer een stukje rijden.

Zaterdag 15 juli 2023
Gävle
Ik draai vanmorgen vroeg een was. De supermarkt zit hier direct aan de overkant, dus haal ik verse broodjes. Deze supermarkt is al om 7 uur open, erg vroeg voor een Zweedse supermarkt. Jan maakt gebakken eieren met spek. Als de wasmachine klaar is, hang ik alles buiten op en in een uurtje is alles droog. We doen nog wat klusjes en dan gaan we wandelen. Langs de rivier naar het park is een mooie wandeling. En er staan hier zo ontzettend veel mooie bomen. Dan nog even het centrum in, maar het winkelaanbod stelt niet veel voor en het is ook niet gezellig.
Vanmiddag fiets ik een rondje door de nieuwbouw aan de overkant van de rivier. Leuk opgezet met aftakkingen van de rivier door de wijk. Vanavond eten we aan de andere kant van de brug bij een Italiaan.

Zondag 16 juli 2023
Gävle
Vannacht is er al wat regen gevallen en voor vandaag wordt er heel veel regen voorspeld. Jan fietst tegen negenen naar de auto die we gehuurd hebben bij Hertz. Het is gelukkig nog droog. Ik heb ondertussen de spullen klaargezet om mee te nemen. Maar het duurt erg lang voor Jan terug is. De automaat via welke hij de sleutel in ontvangst moet nemen werkt niet en hij heeft de helpdesk nodig van Hertz. En komt in de wachtrij terecht. Hij komt niet blij terug.
Hij haalt mij op en als we wegrijden begint het te regenen. En dat heeft het tot 2 uur gedaan. En flink ook. We rijden via binnenwegen naar het zuiden. Hoogtepunt is NP Färnebofjärden. We maken een kleine wandeling met paraplu op langs stroomversnellingen. Er staan overal schuilhutjes met barbecueplekken en hout voor de barbecue of kampvuur. Het is een gebied dat bij veel water overstroomt. En in de stromende regen ook al muggenrijk. Maar wel heel mooi. Heel veel bomen langs het water zijn beknabbeld door bevers, hele gaten zitten erin.
We bezoeken Naturum in Gyssinge, waar veel te zien is over dit gebied. Het gebouw van Naturum is een van de gebouwen van de voormalige “fabriek” De waterkracht werd onder andere gebruikt om meel te malen, hout te zagen, ijzer te smeden. Van de graanmaalderij zijn alleen de restanten nog zichtbaar. De waterlopen zijn nog goed zichtbaar.
In Koversta bezoeken we een 18e eeuws dorpje dat door vrijwilligers in stand gehouden wordt. We worden door een enthousiaste mevrouw ontvangen en mogen even snel een huisje bezoeken waar een schilder mooie muurschilderingen gemaakt heeft. Daarna gaat de deur weer op slot. Niet alle gebouwen hebben hier altijd gestaan, maar komen wel uit de buurt.
We rijden nog wat verder om het gebied heen en rijden naar Hemön, dat op het eind ligt van een “Ås”, een weg aangelegd over een tijdens de ijstijd opgestuwde heuvelkam. Het is droog geworden en de zon gaat zelfs schijnen.
Via Högbo rijden we terug naar Gävle. We hebben veel mooie boerderijen gezien. Er is wat veeteelt en akkerbouw. Mooie wegen gereden, ook erg mooie gravelwegen. Tegen zessen zijn we weer terug aan boord en hebben we nog net even het staartje van de harde wind, die vandaag voorspeld is(windkracht 7). Maar gelukkig zakt deze er na zessen uit. Maar het blijft vannacht en morgen hard waaien. We liggen lekker rustig met wind op kop.
De automaat die weigerde een sleutel af te geven