25 juli t/m 30 juli 2023
Runmarö-Utö-Nynashamn-Ringsön-Håskö-Rangleholmen-Kalmar
Dinsdag 25 juli 2023
Runmorö-Utö Afgelegde afstand: 24nm Wind: ZO2
Vanacht valt er al wat regen. Rond twaalven is er regen voorspeld, al lijkt het meer in het zuiden mee te vallen. Maar we gaan daarom wel vroeg op pad. Er staat weinig wind en het is heel heiig weer, heel af en toe een spettertje. Een piepklein stukje kunnen zeilen.
De 2 SXK-boeien zijn bezet in de kerkenbaai. We gooien anker ernaast uit. De wind is nog zuidoost. Het is maar een klein plekje waar we kunnen ankeren, omdat de veerponten hier vlak langs varen. Als de wind draait halen we anker op en gaan meer naar de kant liggen, iets verder van de veerponten af. De Wasa en de Siverpilen geven geen probleem, die varen heel netjes. Maar dan komt de veerpont uit Stockholm met veel geweld binnenlopen. De nieuwe plek voelt niet goed. We willen net gaan verkassen naar andere plek als de buren zeggen dat ze weg gaan. Die boei wordt dus van ons. Ondertussen is het wel een prutzooi aan dek, want we hebben ketting niet schoongespoten bij het ophalen. Als we eenmaal op de boei liggen, maken we alles weer schoon.
We wandelen naar het dorp. Het is heel erg mooi weer geworden. In de verte, op het vaste land ziet het er minder goed uit. Het is een half uurtje lopen en dan zijn we in het dorp. We zijn nooit in Sandhamn geweest, maar volgens ons is dit een 2e Sandhamn. Giga motorboten liggen hier zij aan zij. Wij denken dat ze hier een poos liggen en dit afwisselen met een poos op Sandhamn. We zijn blij met ons plekje in de baai. We wandelen weer terug en zijn aardig bezweet geraakt. Dat betekent voor mij een duik in het water. Wel koud, maar weer 15 graden, maar als je eenmaal gewend bent te doen.
|
Een grijze ochtend |
|
Het zwembad |
|
Supermarkt met parkeerplaats |
|
Ons uitzicht |
|
Uitzicht met veerpont |
|
Daarom heet het de kerkenbaar |
Woensdag 26 juli 2023
Utö-Nynäshamn Afgelegde afstand: 12nm Wind: WZW4
We hebben de wind pal tegen. Dus op de motor in rechte lijn naar Nynäshamn. We hopen dat Jan zijn zonnebril is aangekomen. Maar helaas dat is niet het geval. Jan neemt contact op met Hertz-Gävle. Hij krijgt een mail terug dat ze zijn bril niet opgestuurd hebben, zoals ze beloofd hebben. En ze niet van plan zijn dit te gaan doen. Gatverdarrie, gelijk een heleboel negatieve energie. Ten eerste, waarom beloven ze dit te doen, ten tweede, waarom geen contact opgenomen dat ze het toch niet doen. Jan gaat hierover nog een klacht indienen bij hoofdkantoor van Hertz.
We hebben een drukke dag. Eerst douchen en dan naar de kapper. Jan kan gelijk bij een barbier terecht en komt er bijna kaal vandaan. In de stad zelf heb ik geen succes, alles vol. Maar ik kan wel aan eind van de middag terecht in het winkelcentrum. Ondertussen doen we op verschillende locaties boodschappen, draaien we een was, kookt Jan spaghetti bolognese en stofzuigen we de boot.
Heet is extreem rustig in de haven. We liggen voor het restaurant met 3 boten. Als we zitten te eten komt er een JeaneauDS/43 voet binnen. Ik hoor hem aankomen en zie dat het nogal ruig gaat. Stootwillen blijven hangen achter de achterlijn en daardoor komt de voorpunt van de boot niet bij de kant. Er staat ook nog een beste dwarswind en de boot zwiepte naar ons toe. En dan is het chaos. De man weet niet meer wat hij moet doen. Gelukkig kunnen we net aan voorkomen dat het anker zich in ons schip boort. Als er eindelijk een lijn op de kant is, proberen we het schip naar de kant te trekken. De buurman komt helpen, want het is niet te doen. Ik sta voor met de buurman aan de voorlijn te trekken, terwijl de schipper de achterlijn naar binnen liert. Staan we mooi tegen elkaar in trekken. Af en toe doet hij ineens de boegschroef aan. Het duurt even voor hij begrijpt, dat als hij nog van zijn boot af wil, hij achter wat losser moet gooien. De man is echt helemaal de weg kwijt en zijn opstapper(waarschijnlijk zijn dochter) weet niet zo goed wat ze ermee aanmoet. Nou ja, het loopt allemaal goed af, maar de man is een gevaar op het water. Ons eten is ondertussen flink afgekoeld. Later komen ze een fles wijn brengen als dank voor de hulp.
Donderdag 27 juli 2023
Nynäshamn-Ringsön Afgelegde afstand: 24nm Wind: ZZW4
Gisterenavond heeft het nog even flink geregend, maar als we wakker worden schijnt de zon weer volop. We gaan vroeg op pad. Tot aan Landsort hebben we nog weinig wind uit west tot zuidwest dus dat stuk doen we op de motor. Maar voorbij Landsort draait de wind naar zuid. Dan wordt het even topzeilen. Iets ruimer dan hoog met 6 tot 7 knopen tot aan het loodshuis. De versmalling doen we op motor en grootzeil en daarna weer zeilen.
We gooien anker uit midden in de Ringsön-baai. Het is zonnig met een koude wind. Te koud om te zwemmen. Er zijn hier kwallen. Dat nodigt ook niet uit. Nee, ik zit zelfs met een dekentje in de kuip.
Vanavond wel gecobt, maar we eten binnen. Over land gaan donkere luchten, maar we hebben de hele dag zon.
|
Koud |
|
Even controleren of er niets aankomt |
|
Binnenvaren Ringsön |
|
Buiten cobben |
|
Binnen eten |
Vrijdag 28 juli 2023
Ringsön-Håskö Afgelegde afstand: 39nm Wind: van alles
Er is westen wind voorspeld in de loop van de ochtend. Dat zou mooi zijn, kunnen we misschien zeilen. Het is koud en donker als we vertrekken. Na Oxelösund is het zelfs blak met rechts een hele donkere lucht en links zon en wij ertussenin met een beetje zon en wolken. Halverwege Oxelösund en Arkösund krijgen we wind uit een bui en kunnen de zeilen erbij. Er valt ook een spettertje, maar het is mooi zeilen. Na de bui kakt de wind wel wat in, maar we kunnen blijven zeilen. We hebben de binnenroute geplot, maar besluiten toch de buitenscherenroute te nemen met hopelijk meer wind. En dat komt ook zo uit. Twee keer worden we getroffen door een staartje van een bui. De wind draait plotseling naar noordoost. Een mijl of 2 voor Håskö wordt de lucht zwart en we halen de zeilen weg. Het regent even flink, maar op het moment dat we de baai invaren schijnt de zon en wordt het mooi weer.
Jan gaat de F1 kijken. Daarna roeien we naar de kant. Bij de steiger zwemmen gigantisch veel vissen. We lopen een klein stukje en gaan weer aan boord. Ik meet de temperatuur van het water. Elf graden! Dat is toch geen zomerse temperatuur. Vanavond draaien we nog een rondje op de wind. De wind gaat van west naar oost dus lekker nog even zon in de kuip.
|
Uitzicht links |
|
En rechts |
|
Baai Håskö |
Zaterdag 29 juli 2023
Håskö-Rangleholmen Afgelege afstand: 41nm Wind W3en Z4
Omdat we van de voorspelde westen wind willen profiteren staan we vroeg op. Om half zeven zijn we de baai uit en hijsen we de zeilen. Achter wat eilandjes moet de motor erbij maar tot Stora Askö kunnen we goed zeilen. Daarna wat eilanden en bochtjes die te hoog zijn. De wind begint toe te nemen en draait naar ZZO. Het is gelijk een paar graden kouder, wind over zee. Op motor en grootzeil redden we het tot de vernauwing bij Idö, daar gaat de boel naar beneden. Met 16 knopen wind op kop varen we verder. De wind neemt toe en draait naar ZZO en daardoor wordt het ook ineens koud aan boord. Wind over zee, dat merk je gelijk. Bij Eknö gaan we naar de baai Rangleholmen. Er ligt niemand, dus we gooien anker in het midden uit. Het is een mooi plekje.
Het eiland bestaat uit een soort plateau, hele vlakke rotsen. In de baai is de temperatuur trouwens heerlijk. We eten zelfs weer een keer buiten. Maar zwemmen zit er niet in. Het lijkt alsof alle kwallen zich hier verzameld hebben.
|
Heel veel kwallen |
|
Geen idee wat dit geweest is |
|
Stille avond |
Zondag 30 juli 2023
Rangleholmen-Kalmar Afgelegde afstand: 62nm Wind: zuid 0 tot 5
We gaan op weg met verschillende scenario’s. Ver weg als het lekker gaat en anders wordt het ergens in de buurt van Oskarshamn, Paskalavik of Borgholm. We gaan op de motor want de wind is pal tegen. Tussen de laatste eilanden wordt het ineens mistig. Met radar en AIS goed te doen gelukkig en het duurt ook niet lang. Dan komt er een zwarte wolk met wat regen waar we doorheen varen. Kort en nat en daarna schijnt de zon weer. De wind valt helemaal weg. Niet erg als je er tegenin vaart. Ook geen golven. We varen lekker door. De Kalmarsund is sowieso niet ons favoriete water en omdat het gemakkelijk gaat, zetten we gelijk door naar Kalmar.
Om 3 uur gaat Jan F1 kijken. We zijn in de buurt van Borgholm en hebben bereik. Hij heeft mazzel, want even eerder was het bereik slecht. De wind begint nu door te zetten. Ineens 18 knopen, lijkt uit een bui te komen die voorlangs gaat. Want even later is het weer 10 knopen. Golven bouwen zich wel wat op. We hebben ook de hele dag stroom tegen. Maar rond 19 uur draaien we de haven in. We hebben opwarm eten en terwijl ik dit opwarm, ruimt Jan de rubberboot op.
Na het eten gaat Jan naar de Fluks van Henrik van Bornholm en Lene. Ze zijn naar de boei in Töre geweest, de meest noordelijke boei in Zweden. We hebben ze al diverse keren op de AIS gezien, omdat ze op de Höga kusten waren en in een beetje dezelfde etappes terug varen als wij. Maar sinds Arholma zien we ze niet meer op de AIS. Die zendt niet meer. Jan probeert ze te helpen, maar krijgt het ook niet voor elkaar. Daarna hebben we een gezellige avond bij ze aan boord. Ze hebben hun schip zelf gebouwd. Twaalf jaar over gedaan. Ze komen van Thurø, wij liggen daar vaak voor anker.
|
De laatste mist verdwijnt |
|
Blå Jungfrun |
|
Rubber boot wordt opgeruimd |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten