maandag 7 augustus 2023

Malmö-Skanör-Dragör-Ven

Maandag 7 augustus 2023

Malmö

Ik heb vannacht in coma gelegen maar Jan is er rond een uur of 4 nog even uitgeweekt omdat het heel hard regende en waaiden. Na het ontbijt is het een beetje droog en lopen we een rondje. Het waait heel erg hard. Wind is westelijker, we kunnen heel goed aan de bouwkraan zien hoe de wind werkelijk staat. In de haven giert het om gebouwen en windvaantje klopt dus niet. Aan het begin van de haven liggen de boten minder windbeschut. Een grote Arcona haalt flink en de paal waar hij aan afgemeerd is komt steeds losser te staan. Verderop is de tent van een motorboot kapot gewaaid. Er loopt een aardige golf naar binnen bij de grote haven. Het charterschip ligt ook nog aardig te stuiteren. We gaan weer gauw aan boord. We gaan verder opruimen. Als je met zijn tweeën vaart en de ruimte hebt, neem je die ook in. Vandaag ruimen we de voorpiek op. De halfwinder gaat nar achteren. Dat geeft al veel ruimte. Ook voor de overige zooi vinden we een plek. Ik maak de bedden voor M&A in orde. Het regent weer wat minder en we hebben behoefte aan een frisse neus. We lopen naar de boulevard. Er is niets te beleven. Alles is dicht en terrassen leeg. Zo hebben we Malmö nog nooit gezien. Ook in het kleine haventjes geen passanten. We lopen langs de Systembolaget en kopen 2 dozen wijn. Als we bijna bij de boot zijn, begint het weer hard te regenen. Na het eten is het ook even droger dus nog even snel naar buiten. Wat een trieste dag. En morgen nog zo een.

Voorpiek leeggehaald en bedden opgemaakt

Jassen worden ook niet meer droog

De Fifty Fifty ligt in Gävle en Markus en Elke willen wel de zonnebril bij Hertz ophalen. Om 12 uur krijg ik onderstaande foto opgestuurd met de vraag of deze oké is. De bril is dus weg uit Gävle. Nu moet deze nog bij ons komen. Markus wil hem wel opsturen zodra hij en wij thuis zijn. Maar als ze een Nederlands schip tegenkomen, zullen ze de bril aan de eigenaar afgeven. Meeste schepen komen van het IJsselmeer en veel ook in Enkhuizen. Wordt vervolgd.

Dinsdag 8 augustus 2023
Malmö
De zon doet het weer! Na al die regen is dat echt een verademing. Tent weer open en alles lekker luchten. We wandelen naar de stad en vermaken ons daar een aantal uren. Jan wil al tijden een eierdop hebben aan boord voor zijn gekookte eitje. De sport is om die te vinden in een 2e hands winkel of Loppis. Die zijn er in Zweden heel veel. Vaak ook hele grote winkels. En vandaag had hij er eindelijk een die wel oké was.
Tijdens het eten begint het dan toch weer te regenen. Kleinen korte buien. Er staat buiten nog een windkracht 7 maar in de haven lijkt het windstil.

Deze komt uit de vorige

Het optimistenorkest

Het water staat hoog

Galerie Gustus

Jan met zijn eierdop

De wind zakt er langzaam uit
Woensdag 9 augustus 2023
Malmö
Zin om uit bed te komen hebben we niet. Het regent. Maar we krijgen gasten en we hebben nog wel wat te doen voor ze er zijn. Met de paraplu’s op lopen we naar de supermarkt. We zijn net terug of we krijgen app dat ze op de trein zitten. Nog snel even stofzuigen en laatste dingen opruimen. En als we aan een broodje zitten, stappen ze al aan boord. Ze zijn vanaf de trein met de taxi gekomen dus dat gaat snel. Gezellig.
Veel bijpraten. Gelijk wurmen. Dan spullen opruimen en als de regen wat minder wordt gaan we op de fiets een klein rondje fietsen. Naar de Turning torso en de kust. Het is droog, veel wind en absoluut niet zomers. We komen weer terug aan boord en er wordt weer gewurmd.
Vanavond gaan we op de fiets naar het visrestaurant. Johan P waar we uitstekend en vooral heel gezellig eten.

Turning torso

Rondje Turning Torso
Diana

Donderdag 10 augustus 2023
Malmö
Na het ontbijt gaan we met zijn vieren boodschappen doen.
Er wordt ook weer gevaren en er vertrekken wat boten uit de haven. Wij blijven nog een dagje. Het is donker weer met af en toe een spettertje. Buiten staat er nog een goeie 5 en golf van 80cm. Het wordt in de loop van de dag wel steeds beter weer.
Terug aan boord eten we wat, er wordt gewurmd of gelezen. Als het echt droog is, gaan we de stad in en vermaken ons daar prima. Morgen begint het Malmö Festival. De kermis wordt opgebouwd. Op de pleinen staan tenten, diverse podia, toiletten etc. Het lijkt een gigantisch festival te worden. Als we genoeg gezien hebben gaan we weer aan boord. Tijdens het eten gaat de zon schijnen. M&A en ik gaan nog een rondje lopen naar de Sont. Mooie avond.

Mooie fossielen in kerktegels

Poes heeft nu droge voeten

Avondwandeling

Vrijdag 11 augustus 2023
Malmö-Skanör Afgelegde afstand: 19nm Wind: ZW3-4
We bewegen weer. Maar het gaat moeizaam. Tegen wind en stroom in. We proberen te kruisen maar het schiet niet op. Na een paar slagen gaan we verder op motor en grootzeil. Na de brug kan er weer even gezeild worden.
De haven is compleet veranderd in vergelijking met verleden jaar. Nieuwe steigers en in een 90 graden andere richting dan verleden jaar. We zien een mooie kopplek aan de hoge wal waar we afmeren. De nieuwe steigers moeten wel betaald worden. Betaaldenwe verleden jaar 370 kronen, nu zijn we wel 480 kronen kwijt(excl el).
We zetten de fietsjes op de kant en huren er 1 fiets bij. Jan blijft aan boord. We fietsen eerst naar het Falsterbohus Borgruin, een restant van een oud kasteel. Daarna fietsen we naar de vuurtoren. Deze is open en we klimmen naar boven. Mooi uitzicht! Daarna fietsen we naar de vogelhut en hebben mooi uitzicht over Måkläppens natuurreservaat en de Sont. Met een grote omweg fietsen we terug. De haven is ondertussen volgelopen met boten. We hebben zelfs een schip langszij.
We eten van de cobb. Jan heeft eland gekocht om te proberen en het is best lekker. Na het eten maken we nog een wandeling. En dan komt heel even de zon tevoorschijn.

Zaterdag 12 augustus 2023
Skanör-Dragør Afgelegde afstand: 13nm Wind: ZO4-3
Wat een nacht. Het restaurant op de haven vindt het leuk om tot 3 uur in de nacht heel hard boem-boem muziek te draaien Echt asociaal. Volgens de havenmeester gebeurt dit in de zomer altijd op vrijdag en zaterdag en naar zijn weten heeft er nooit iemand over geklaagd. Voor ons een reden om op die dagen hier niet meer te komen.
Als we de haven uitvaren hebben we nog 12 knopen wind. We varen alleen op de kluiver. Het is een hotseklots. Als de snelheid onder de 4 knopen komt en de wind onder de 10 knopen halen we zeil weg en varen verder op de motor. We gaan eerst tanken en daarna vinden we gelukkig een box. Het is een redelijk warme dag, tijdens zeilen is het even zonnig. We liggen net, of we horen weer harde muziek. Feestdag in Dragør. Als we er later gaan kijken staat er gelukkig een eindtijd bij. 22 uur is laatste optreden. Dus als het goed is wordt het geen 3 uur. Maar jammer is het wel, de hele dag in het lawaai. Dragør is een prachtig stadje. We lopen er met veel plezier rond. De prachtige gele huisjes, de stokrozen en andere bloemen. Heel mooi en kleurig. We bezoeken het atelier van Christian Mølsted waar we ontvangen worden door een zeer enthousiaste bewoner van Dragør. Mooie schilderijen. Daarna bezoeken we het museum, waar heel wat beschreven staat over de Hollandse geschiedenis van  Dragør. Een groep Hollandse immigranten vestigden  zich in de 16e eeuw in Magelby, legden de haven aan en naast de visserij en scheepvaart  zorgden zij voor diverse landbouwproducten.
Het is een warme middag. Marchien en ik lopen naar het fort. Arnold gaat vissen. Rond half 6 gaat het dan toch regenen.

Toch nog beetje zon

Atelier Christian Mølsted

Enthousiaste gastheer van het atelier

Uitzicht vanaf fort

Arnold aan het vissen op het havenhoofd

En dan toch regen
Zondag 13 augustus 2023
Dragør-Ven Afgelegde afstand: 20nm Wind: ZW4
We worden wakker gemaakt door het gekwetter van de zwaluwen. Er zit een hele groep op de lijnen. We hadden wel weer pech met de muziek vannacht, het ging door tot 24 uur.
We hebben mooie wind en ook nog stroom mee en lopen regelmatig tegen de 7 knopen. Het is ook nog mooi weer. Een mijltje of 4 voor Ven valt de wind weg. We ruimen de zeilen op. Maar een klein stukje verder is de wind gedraaid naar zuidoost en staan er weer 8 tot 9 knopen. We gaan toch op de motor verder.
Het is druk op Ven, We vinden een plekje langszij een grote Hanse waar niemand aan boord is. Maar het ziet eruit als een geparkeerde boot. Niet veel later krijgen wij ook weer buren.
We gaan aan de wal en wandelen naar de kerk die hier zo mooi hoog boven de haven uit toornt. Hiervandaan heb je prachtig uitzicht over de Sont en de haven. Daarna wandelen we nog naar de vuurtoren.
In de haven is het ondertussen een komen en gaan van schepen. Er gaan veel mensen nog laat weg. Ze genieten nog van een fijne middag op Ven. Maar lastig voor de nieuwe passanten. En dan hebben wij ook pech. Onze binnenbuurman komt terug en wil ook weg. Dus wij en onze buurman moeten losmaken. We liggen nu aan de kade. We maken kennis net Gerte en Guido van de G-force. Zij varen met de oude LadyB, de Spirit die ooit van Bea en Nanne de Jong geweest is. Ze komen een biertje drinken. Ondertussen loopt de haven zo’n beetje leeg.
Op de haven onder een steiger leeft een marter. Een heel nieuwsgierig en speels beestje. Arnold is aan het vissen. Veel succes heeft hij niet.
De Myrte komt langs. We zwaaien naar ze vanaf het havenhoofd. Ze toeteren.
Alle dagjesmensen zijn weg, heel veel schepen zijn ook weg. De rust is teruggekeerd op het eiland.

Gezellig kwetterende zwaluwen maken ons wakker

Vliegtuigen en grote schepen

Op het havenhoofd

Uitzicht op de haven

Vanaf de heuvel bij de kerk