maandag 21 augustus 2023

Torø-Faaborg-Avernakø-Sønderborg-Maasholm-Rendsburg-Cuxhaven

Maandag 21 augustus 2023

Torø-Faaborg Afgelegde afstand: 22nm Wind: WZW3

Het lijkt wel zomer! Vanmorgen gelijk even een paar rondjes zwemmen. Daarna heerlijk zeilen. Tot de vuurtoren van Helnæs zeilen we lekker snel. Daar wordt wat ruimer en snelheid zakt in. En als het echt voor de wind wordt bij Lyø halen we grootzeil weg. Op kluiver drijven we voorstrooms nog tot de hoek naar Faaborg.

Onze lievelingsplek achterin de haven is nog vrij. Het is helemaal nog niet zo druk. We werken even een programma af. Havenmeester betalen. Water tanken. Naar watersportwinkel voor nieuwe gasfles. Het is weer uitverkoop van kleding, 3 halen, 2 betalen. En ze hebben Jan zijn lievelingsmerk: Pelle. Dus daar maken we weer gebruik van. Dan naar de supermarkt. Koelkast is bijna leeg, bier bijna op, evenals dingen zoals afwasmiddel, keukenrollen en zo. Maar eerst lopen we even door de stad. Bepakt en bezakt komen we weer aan boord. Ook bezweet, dus lekker uitgebreid douchen. En dan is het tijd om te ontspannen in de kuip. Vanavond is het zelfs mogelijk om in korte broek in de kuip te zitten. Een echte zomeravond!

Vuurtoren van helnæs

Dinsdag 22 augustus 2023
Faaborg-Avernakø Revkrog Afgelegde afstand: 7nm wind: ZW3
Na een wandeling door Faaborg verrekken we. Alleen op de kluiver drijven we naar Avernakø. Er is nog een vrije ankerboei. Ik pomp de kano op en ga bramen zoeken op het eiland. Nou ja zoeken, gewoon plukken. Zo veel bramen! En pruimen en appels. Verder wandel ik nog een eind langs de kust. Dewing is bijna weg. terug aan boord gelijk zwemmen. water is lekker. tegen de avond kano ik nog even naar de andere kant va de ankerplek en wandel daar nog even. Als ik terug kom is het eten van de cobb bijna klaar.  We eten buiten. We liggen vanavond=on met ca. 25 boten voor anker.

Woensdag 23 augustus 2023
Avernakø-Dyvig Afgelegde afstand: 33nm Wind: ZW4
Ha, de zomer is na 2 dagen al weer voorbij. Alhoewel het vanmorgen nog mooi was. Een rondje zwemmen, ontbijten en losmaken van de boei. We hebben de windverwachting voor de komende week zitten te bekijken en het kan zijn dat er volgende week dinsdag een gaatje is om naar huis te komen. Nog ver weg, maar dan is het niet verstandig om naar Svendborg te gaan. We wilden bij La Puppa gaan eten. We willen Denemarken verlaten over Sønderborg, zodat we Henning nog even kunnen zien, en gaan nu maar gelijk die kant op i.p.v. komend weekend.
De wind is wat schifterig maar het is bezeild. Er verschijnt een bui boven Als en de wind neemt toe tot 18 knopen. We reven de zeilen. Uit de bui krijgen we wat spetters. De wind zakt weer in. De 2e bui lopen we mis. Tot Nordborg is het bezeild, daar moeten we een slag maken. Dat gaat niet, te weinig wind en geen snelheid meer. Een klein stukje op de motor en grootzeil. De wind komt al snel weer terug en kluiver kan er weer bij. We gooien anker uit in Dyvig.

Maar een paar rake spetters

Zeilbroek was niet echt nodig

Donderdag 24 augustus 2023
Dyvig-Sønderborg Afgelegde afstand: 11 nm Wind: W2
Het is weer prima weer en dus gelijk een rondje zwemmen. Ik blijf me erover verbazen dat er dit jaar geen kwallen zijn in Denemarken. En dat we ze wel in Zweden gezien hebben. Moet toch ook iets met het weer te maken hebben. Er is heel weinig wind dus gaan we op de motor naar Sønderborg en meren we af onder het Alsik-hotel. Altijd een mooie plek. We gaan gelijk de stad in om onder andere brood te kopen. Het is benauwd weer.
Daarna gelijk onder de douche. Toen we mei waren, was net het nieuwe douchegebouw klaar. Maar alleen nog voor de dames. Voor de heren stonden er een aantal portables naast dit gebouw. Je zou verwachten dat het nu af zou zijn en dat ook de heren het gebouw in kunnen. Maar dat is blijkbaar toch een meerjarenplan. Het is nog precies hetzelfde als in mei. En ook de douchegordijnen bij de damesdouches zijn nog steeds niet opgehangen. Je moet goed opletten waar je je droge spullen neerzet/ophangt. Jan gaat trouwens gewoon mee de damesdouches in en neemt dan een gezinsdouche. Lekker groot.
Ik boek een tijd bij her Alsik-hotel om even van het uitzicht te genieten. Richting Duitsland is het nu helemaal blak. Na wat foto’s genomen te hebben en met de verrekijker in het rond getuurd te hebben ga ik weer naar beneden.
Halverwege de middag komt Henning aan boord. Hij heeft een raar T-shirt voor Jan meegenomen. De mannen gaan Wurmen en ik hou me met de was bezig en ga de stad in.
Tegen zessen lopen we langs de kade om iets te gaan eten. We eten bij het Colosseum het menu. Typisch Deens: Tartelet med Høns i asparges(taartje met gepocheerde kip en asperges), Kong Frederiks livret(King Frederiks favorite), een gerecht dat deze koning in een ver verleden hier gegeten heeft(reepjes vlees in romige paprika/kerriesaus, gekookte aardappelen. Rode biet, gekookte eieren en uitjes). Lekker, maar erg machtig. Vooral ook nog omdat we ook nog een toetje krijgen met rabarberpudding met mascarpone en koek. De mannen gaan nog uit op een Irish coffee maar ik ga terug aan boord. Via de droger waar nog een was van ons inzit.

Nieuw: palen bij Dyvig vernauwing

Havengeld betalen

Alsik-hotel met uitzichtpunt

Hier is iemand blij

In de tijd van de koning zat er gaan patat bij

Vrijdag 25 augustus 2023
Sønderborg-Maasholm Afgelegde afstand: 20nm W2–3
De 1e brug draait om 6.38 maar toen lagen we nog in bed. Door de week draait de brug niet om 7.38 uur dus moeten we wachten tot 8.38 uur. Door de brug gaan we gelijk tanken. Kunnen we in ieder geval thuiskomen.
We verwachten een motordagje, maar dat valt alles mee. Met grootzeil en halfwinder komend we tot een 5 mijl voor de haven. Dan valt de wind weg. Als we alles opgeruimd hebben komt de wind wel terug. Nou ja, jammer dan. Er wordt gewaarschuwd voor flink onweer. Daardoor de wind ook vreemd. Schifterig en variërend van 5 tot 10 knopen.
We vinden een mooi plekje in de haven. Precies pas. Ik wandel even door het plaatsje. Het is erg benauwd weer en er zit echt wel wat aan te komen. Tijdens het eten begint het flink te regenen. En dat gaat gestaag door. Regentent op voorluik gemaakt, zodat deze open kan blijven want het is benauwd binnen. Er komen veel wedstrijdboten binnen. Overal in de haven liggen boten met grote reclamevlaggen.

Gastenvlag-wissel

Een hele bijzondere perenboom

Zaterdag 26 augustus 2023
Maasholm-Rendsburg Afgelegde afstand: 43nm Wind: WZW4-5
We gaan op tijd weg, want wind gaat aardig toenemen. Het is droog maar er trekt een aardig bui langs. En het zicht is slecht. Tot Dampf onder het schietgebied door doen we op de motor. Daarna met ruime wind naar Kiel. Het gaat razend snel, op gereefd grootzeil en gereefde kluiver.. Hoe dichter bij Kiel, hoe harder het waait. Laatste mijl doen we op de motor. Bij de sluis moeten we een klein uurtje wachten. Als we door de sluis zijn, willen we betalen. Echter, er liggen wachtende schepen op de steiger, die door de sluis willen. We willen langszij een Duitser, die beweert dat de automaat kapot is en hij wil straks de sluis door. Wij zijn een beetje verbaast en laten weer los. Maar de buurman zegt dat de automaat niet kapot is, allen moet je cash betalen. Dat wisten we wel. We draaien een rondje en iemand maakt plaats voor ons. We betalen en vertrekken weer, terwijl de amateur er nog ligt. Hadden we dus veel sneller kunnen doen. Het kanaal doen we om en om een half uur. Het waait behoorlijk, maar de zon schijnt ook. Door de hele toestand bij de betaalsteiger is Jan te laat voor de F1.
We hebben onderweg contact met Tonny en Piet van de Enterprise. Die zijn iets later dan ons door de sluis  en we spreken af dat we een tafel bespreken voor vanavond. Als wij afgemeerd zijn, proberen we bij een aantal restaurants een tafel te boeken, maar helaas. Weekend en stadsfeest, alles is volgeboekt. Dan maar zelf koken en na het eten doen we een borrel op de Enterprise.

Kiel

Sluis Holtenau

Rendsburg haven

De bomen groeien op dit schip

Enterprise
Zondag 27 augustus 2023
Rendsburg-Cuxhaven Afgelegde afstand: 54nm Wind: ZZW3
Als we om 6 uur naast ons bed staan zijn we nog steeds een beetje in dubio: snel naar Cux of gokken op komend weekend en  als die voorspelling niet uitkomt wordt het langer wachten. Jan wil graag naar huis dus we gaan voor de snelheid. En lukt het niet, dan hebben we het in ieder geval geprobeerd.
Om half 7 varen we de haven uit. Het is mooi buiten. Windstil, zonnetje, laagje mist op het water. En echt heel veel vissers langs de kant. We schieten goed op en om 12.30 uur zijn we bij de sluis. We mogen er gelijk in en om 12.44 uur varen we de Elbe op. Supersnel.
Er hangt een pikzwarte bui. Oei. Veel weerlicht, flitsen en gedonder. En wat regen. Door wat extra gas te geven gaan we net voorlangs de bui. Kostte wel weer een jaar van mijn leven. We hebben geen wind, wel wind, in de wind, ruime wind. Komt allemaal door de buien. We doen de 17 mijl helemaal op de motor en zitten op de top van het tij. 10 knopen lopen we op een gegeven moment. Gelukkig zakt de snelheid vlak voor de haven wat in. Door de snelheid heeft Jan enorme mazzel, om 15 uur begint de F1 dus hij kan het helemaal zien. Als we aangelegd hebben snel de zeilkleding uit, veel te warm.
Als Jan F1 zit te kijken loop ik een rondje langs de Elbe en door de stad. Het is gezellig druk. Veel mensen die naar de langsvarende schepen komen kijken.
Na de F1 maken we samen nog een wandeling naar uitkijkpunt voor de haven. het wordt weer pikzwart. Maar we zijn op tijd aan boord. Weer een staartje van een bui, nu geen onweer.
Vanavond eten we in restaurant aan de haven. Als we bijna klaar zijn, komt er een stel uit Nederland naast ons zitten. Ze zijn hier met een Ovni, de Mula. Ze hebben 3 weken vakantie en hebben rondje Funen gedaan. Dat is echt snel.
De weersvoorspellingen van vanavond zien er goed genoeg uit, dus plan is morgen met ochtendtij weg te gaan.

Zweefteef Rendsburg in ochtendleveringen

Beetje stroom mee

Ook van deze bui kregen we maar een staartje