maandag 14 augustus 2023

14 augustus t/m 20 augustus 2023

Ven-Helsingør-Gilleleje-Sjælands Odde-Sælvig-Gamborg fjord-Torø

Ven-Helsingør Afgelegde afstand: 8nm Wind: ZO3

We zeilen alleen op de kluiver naar Helsingör. Door het water 3 knopen maar door de stroom gaat het wat sneller. Het is zonnig rustig weer. We hebben een mooie snelheid voor Arnold om te vissen. Laatste mijl op de motor omdat de wind wegvalt.

Het is warm weer. Na de lunch gaan wij de stad in en M&A naar het kasteel. Het is leuk druk in de stad. Als we op de terugweg zijn komen M&A tegen die dan nog de stad ingaan.

Na het eten lope we nog een rondje. Het is een mooie avond met een gladde Sont en een mooie zonsondergang. Daarna nog een rondje om het kasteel en dan hebben we onze kilometers weer gemaakt.

Helsingör-Gilleleje Afgelegde afstand: 12nm Wind: Z4

In de zon en met een mooie wind zeilen we naar Gilleleje. Het is een heerlijke zeiltocht. De eerste helft nog voorstrooms en ook nog lekker in de zon. Als we de haven indraaien lijkt het te gaan regenen. We vinden een box. Mazzel, want bijna iedereen is thuis. In de buitenhaven ligt een wrak op de stenen. Een triest gezicht, een schip dat tijdens de storm Hans op de keien kapot geslagen is.

We lopen naar het station waarvandaan M&A morgen zullen vertrekken en kopen alvast de kaartjes. Het station is net buiten het centrum, maar ik had het nog nooit gezien. Terwijl we hier toch redelijk vaak geweest zijn. Bij de bakker halen we brood en we lunchen vroeg.

We wandelen naar de vuurtoren. Het begint net een beetje te spetteren. De vuurtoren is open en we beklimmen de trappen. Het is niet heel helder maar toch hebben we een mooi uitzicht. Er is net een groep bruinvissen aan het jagen, je ziet de ruggen af en toe boven komen. Het museumpje is leuk. We wandelen terug, nog steeds een beetje spetters en hebben het warm. Dus we gaan het wagen: zwemmen. Het is denk ik ca. 18 graden, dus te doen. Als we eruit komen begint de zon weer te schijnen.

Vanavond eten we bij de vistent aan de haven. M eet fish&chips en wij eten Stjerneskud, een Deens gerecht van vis, garnalen en groen op roggebrood. Als we klaar zijn met eten lopen we naar de autoshow. Een typisch Scandinavisch gebeuren. Mensen met een bijzondere auto verzamelen zich met die auto’s op een plein en je kan die auto’s bewonderen. Er staan een paar mooie exemplaren bij. Ook zijn er wat oude brommers,  Puch’s, Kreidler’s etc.

Het is altijd een heerlijk levendige haven. Tegen de avond gaan er zeilboten met jeugd naar buiten, de roeiclub en kanoclub zijn heel actief, mensen komen zwemmen. Er is altijd iets te zien.

Zo ziet het wrak er nu uit

Autoshow

Zwembad

Woensdag 16 augustus 2023
Gilleleje Wind: W4-5
Vandaag was zomaar Arnold het eerste uit bed. Hij begint aan ons ritme gewend te raken haha. Jan en ik gaan boodschappen doen, terwijl M&A hun spullen inpakken. Met een kruiwagen neemt Arnold de tassen mee naar voren en daarvandaan wordt het sjouwen naar de trein. Rugzakken op de rug, Jan en Marchien een tas tussen hun in en Arnold zet zijn tas achterop mijn fietsje. Gelukkigers het niet ver. Als we ze uitgezwaaid hebben, gaan we terug aan boord. Onderweg bezoeken we nog even de galerie. Ik ben warm van het lopen en duik even het water in. Even zwemmen van de trap naar het zwembad en weer terug. Koud maar als je eenmaal door bent wel lekker. Na de lunch gaan we opruimen. De waszak vullen, slaapzakken en dekens weer voor in boot achter het luik, onze thermokleren in de mandjes, de halfwinder in het vooronder en zo zijn we lekker bezig. Daarna nog een beetje schoonmaken en poetsen. En natuurlijk ook lekker in het zonnetje zitten.
Onze rijke buurman komt aan boord van zijn motorboot de Titan. Het laatste stuk steiger is vernoemd naar de Titan en daar ligt ook het zeiljacht de Rita IV een schip uit de 10m klasse en in 1926 gebouwd. Het personeel was vanmorgen al bezig de Titan schoon te maken en van de Rita IV de dektent te halen.We hebben de hoop dat deze misschien gaat zeilen maar helaas. Wel gaat de eigenaar varen met de Titan. Ik moet erg denken aan Pa Salt uit de Zeven zussen als ik de man zie. Na een uurtje is hij terug en wordt hij met de bijboot naar de wal gebracht. Het lijkt erop dat het personeel aan boord woont. Het is wel grappig hoeveel mensen er naar de Rita IV komen kijken en foto’s komen maken.

Daag, tot snel

Rita IV

Rita IV met de Titan
Donderdag 17 augustus 2023
Gilleleje-Sjællands Odde Afgelegde afstand: 33nm Wind: NW->NE2
Om 7 uur ben in bij de bakker. Op de steiger is het al weer druk met zwemmers uit het dorp. Om half 8 varen we de haven uit. Weinig wind, geen golven en iets stroom mee. Voor Odde varen 2 fregatten heen en weer. Op de AIS is te zien dat er overal in de Deense wateren militaire schepen rondvaren. Het lijkt alsof elk stuk water bewaakt wordt.
De wasmand is aardig vol en in Odde draai ik snel een was. Er is niet veel wind maar de was is op tijd droog.
Tegen vijven haalt een militair schip, die hier in de haven ligt een groep bemanningsleden van een fregat af. Ook komt er een rubber boot met militairen de haven invaren. Na het eten komt er een bergingsschip met een Grinde langszij de haven invaren. De Grinde mist zijn roer. We zien aan de track van het bergingsschip dat de Grinde bij Sejerø is geborgen.

2 fregatten die voor Odde varen

Track van 1 van de 2 fregatten

Waterspeeltuin

Wasboot

Militairen zijn opgehaald

Grinde wordt binnengebracht
Vrijdag 18 augustus 2023
Sjællands Ode-Sælvig Afgelegde afstand: 39nm Wind: NO4-5
Het regent vannacht behoorlijk. We hebben de wekker om half zeven staan maar zijn al eerder wakker. Even op de buienradar kijken. Rond achten moet het droog zijn. We ontbijten dus wat trager en lezen de krant. Om half acht varen we de haven uit. Zeilpakken aan want anders kan je niet zitten. En wat temperatuur betreft ook wel fijn. Maar we hebben geen regen meer gehad.
Als we door het rif zijn kijken we welke koers het prettigst is, Samsø of Korshavn. Korshavn is voor de wind, dus die valt af. Het is heerlijk zeilen. De stuurautomaat kan het aan. Soms een stukje met wat meer stroom en dan is het even wat onrustiger.
We zien vandaag geen militaire schepen. Wel straaljagers. En heel vreemd, een sportvliegtuigje, begeleid door een straaljager.
Achter Samsø gaan we helemaal als een speer. De wind neemt toe. We willen barbecuen en dus voor anker en duiken de hoek onder Mårup in. De wind is nog noordoost en er staat 20 knopen wind. Nog een beetje onrustig. Maar na de barbecue draait de wind zoals voorspeld naar oost. Af en toe nog een vlaag maar neemt ook af. Als het goed is gaat de wind nog doordraaien naar zuidoost.

Achter uitzicht

De enige zon die we zien vandaag

Zaterdag 19 augustus 2023
Sælvig-Gamborg fjord Afgelegde afstand: 43nm Wind: OZO5 afnemend
D nacht is heel rustig. We hebben mooie wind als we vertrekken. 14 knopen en we lopen meer dan 7 knopen over de grond. Het is hoogvochtig en grauw en we varen in het niets. Weinig zicht. Van Endelave hebben we even een schaduw gezien gezien. De wind neemt toe naar 18 knopen en we reven eerst de kluiver en dan toch ook maar het grootzeil. We gaan als een speer. Dan doemt Æbelö op en wordt het zicht langzaam beter. De koers wordt ruimer, de zon komt er bij en ineens is het heel warm. De wind zakt er even uit maar komt weer terug. Uitgeboomd gaan we richting Strib. De tegenstroom wordt steeds sterker en vlak voor Strib zetten we de motor bij. Na de 2e brug strijken we de boel. Het begint te spetteren.
Tegen Fænø ligt de Jager voor anker. We varen even langs en maken een praatje met Wilco en Christa. Zij zijn in Noorwegen tot Bergen geweest en langs de zuidkust gevaren en nu ook op de terugweg. Wij ankeren in het Gamborg fjord. Er wordt voor vanavond een bak met water verwacht. Nu spettert het af en toe een beetje en het is bijna windstil en als toetje zwemmen er 2 bruinvissen rond de boot.

Raar stromend water bij Strib

De Jager van Wilco en Christa

Zondag 20 augustus 2023
Gamborg fjord-Torø Afgelegde afstand: 20nm Wind: ZZO2-3
Als we het gat uit varen zien we een visarend een poging doen een vis te vangen. De 1e keer mislukt dit, maar de 2e keer lukt het hem de vis voor de neus van een bruinvis weg te kapen. Mooi gezicht. Het is rustig weer en er worden veel bruinvissen gespot.
We kunnen als we het gat uitvaren gelijk zeilen. Het gaat niet snel. Tegenstroom aan de wind, 3 knopen over de grond. De wind is nog west. Maar na een uurtje draait deze naar zuid en zuidoost en krijgen we helemaal niet de voorspelde zuidwesten wind. We blijven zeilen, maar schifting is erg ongunstig. De hoeken die we maken lijken nergens op. Maar we gaan niet ver en het is lekker weer.
Vlak voor Bågø geven we op en gaan het laatste half uur verder op de motor. Zijn de accu’s ook weer vol. We ankeren in de baai bij Torø. We raken af en toe een steen met de ketting. Niet zo een prettig geluid binnen. De wind is nog ZO maar gaat draaien naar west. Hopelijk zijn we er dan vanaf. Het water is 17 graden, dus ik ga wel zwemmen. Opvallend is dat we tot nu toe helemaal geen kwallen zien in Denemarken. Vanavond gaan veel ankeraars naar huis, weekend is weer voorbij.