zondag 2 juni 2024

Dyvig-Sønderborg-Flensborg-Vemmingbund-Dyvig-Sønderborg

Zondag 2 juni 2024

Dyvig-Sønderborg Afgelegde afstand: 11nm Wind: NW3-4

De zon laat het even afweten als we vertrekken. Er staat een mooie wind en we zeilen naar Sønderborg. In de Als-sund staat niet veel wind meer en worden we aan alle kanten voorbij gezeild. We hebben toch wat meer wind nodig. We meren af voor het Alsik hotel. We zien de Enterprise aan de andere kant van de brug liggen. Als ze door de brug zijn meren ze achter ons af. Leuk om ze weer te zien. Er ligt ook een Nederlandse Bavaria, van Hans en Annemiek de Vries, de Smûk. De Smûk ligt sinds 4 jaar in Augustenborg. Met Piet en Tonny gaan we naar de 14e verdieping van het Alsik-hotel om van het uitzicht te genieten. De zon is er ondertussen bijgekomen. Het is leuk om de 2 boten in de diepte te zien liggen. Als we weer aan boord zijn, komen Piet en Tonny onze boot bewonderen. Daarna gaan we havengeld betalen. Het WC-gebouw is eindelijk af, ook de herenafdeling is nu in gebruik. De wasmachine is wel weggehaald. We lopen met zijn vieren naar de supermarkt. De Føtex is verhuist naar het overdekte winkelcentrum. Daar zijn, naast de supermarkt, ook een aantal andere winkels open. Dat is voor Denemarken vreemd. Tegen vijven doen we een borrel aan boord bij ons en daarna eten we bij Fratelli. Nog een afzakkertje op de Enterprise. Als we weer aan boord gaan, is het behoorlijk afgekoeld. Dat slaapt weer lekker.

Vanuit Alsik uitkijkpunt
De Skuum, Enterprise en Smûk (foto Hans de Vries)

Skuum en Enterprise

Alle Duitsers gaan weer naar huis.

Jan, Piet en Tonny
Maandag 3 juni 2024
Sønderborg Wind: NW4
We wandelen naar de jachthaven. De wandelweg er naar toe is nog niet gerepareerd na de storm van oktober 2023. In de jachthaven zit een watersportwinkel, maar lang niet zo goed gesorteerd als in Fåborg. We hebben nog wat led lampjes nodig maar ze hebben er maar 1. Nou ja, beter dan niets. We lopen door naar de supermarkt. Piet belt, zij gaan bijna vertrekken. We zijn op tijd terug om afscheid van ze te nemen.   Zij gaan naar Dyvig en daarna door naar Oslo.
We lunchen aan boord en ruimen nog wat op aan boord. Ik loop de stad weer in en vind eindelijk een  oventhermometer en een geschikte afwasbak. We hebben regelmatig contact met Marchien en Arnold die op weg zijn naar ons. Rond vieren arriveren ze. Met bestellingen waar Jan heel blij van wordt. Kan hij weer wat klussen aftekenen. De deurvanger wordt direct geïnstalleerd, deze is gelukkig precies hetzelfde als de oude.
We trekken een fles champagne open. Gezellig weer met elkaar te zijn. Na het eten wandelen we naar het slot.

Piet en Tonny vertrekken

Gewoon met de tent op

De champagnefles kan geopend worden

Grote schildpadden

Traditie
Dinsdag 4 juni 2024
Sønderborg-Flensborg Wind: ZW4 Afgelegde afstand: 21nm
Na ontbijt doen we een rondje stad. Even naar wat leuke winkels en Jan en ik kopen een nieuw kleed voor in de kamer bij Juhl Bollighus. Kunnen M&A meenemen in de auto.
We gaan door de brug om 11.38 uur. Eerst tanken en dan verder op de motor. Als het ruim wordt en er wat meer wind staat zeilen we een stuk tot het weer hoog aan de wind wordt. Het is donker weer en in de wind best fris. Maar de beloofde regen blijft gelukkig uit.
Flensborg is een leuke stad. Vooral het gedeelte met de hofjes, waar hele leuke kleine winkeltjes zitten. Opvallend zijn de vele zwervers/daklozen/dronkaards die we tegenkomen.
Vanavond eten we bij Piet Henningsen, een vis restaurant aan het water. We zitten buiten onder de overkapping. Hier mag nog gerookt worden, niet fijn als je zit te eten. Marchien krijgt als hoofdgerecht een portie eten genoeg voor 4 personen, Jan en Arnold krijgen als hoofdgerecht vis die veel te gaar is, dus helemaal tevreden zijn we niet.
M&A maken nog een ommetje en komen terug in de regen, Jan en ik zijn wel droog over. Nog een spelletje Wurmen en dan is het bedtijd.

Gastvlagwissel

Hij mocht ook mee

Mooie hofjes

Te gare vis

Woensdag 5 juni 2024
Flensborg-Vemmingbund Afgelegde afstand: 17nm Wind: WZW 5-6
Héél veel regen afgelopen nacht. Maar het is nu weer droog en de zon schijnt. Na douche, boodschappen, bezoek watersportwinkel gaan we op pad. Gelukkig voor de wind en ruim, want het waait behoorlijk. Grootzeil gereefd en puntje genua. De genua gaat af en toe behoorlijk tekeer omdat ie uitgezeild is. Maar het gaat allemaal goed. We gaan voor anker bij de klif van Brandsnæs, waar het redelijk beschut is. Arnold gaat vissen, Marchien en ik gaan aan de wal wandelen en Jan gaat lezen. Arnold heeft al na 5 minuten een ieniemienievisje gevangen, maar daar blijft het ook bij. Marchien en ik wandelen langs de kust en een stuk door het bos. Tijdens laatste storm is Denemarken weer een stuk kleiner geworden. Er liggen veel omgevallen bomen. Het Gendarmenpad is ook gedeeltelijk weggeslagen, en het lijkt erop dat deze hier nu verlegd is want het pad loopt niet meer direct langs de kust. Vanavond eten we het restant van Marchien haar eten, dat we meegekregen hebben uit het restaurant gisterenavond. Met een beetje extra kip erbij is het genoeg voor 4 personen. Tegen de avond zakt de wind er uit.

De handschoenen zijn voor het gijpen

Gevonden op strand

Schade door de storm van oktober 2023

Donderdag 6 juni 2024
Vemmingbund-Sønderborg Afgelegde afstand: 4nm Wind ZW 4
Sønderborg-Dyvig Afgelegde afstand: 11nm Wind: ZW 4-6
Om een uur of 4 wordt ik wakker omdat de wind iets te zuidelijk gedraaid is en we daardoor wat golfjes krijgen. Niet heel erg maar ik ben er toch wakker van. Rond vijven ga ik er uit. Jan komt er om half 6 ook uit en dan maken we M&A ook maar wakker. We gaan richting brug van 6.38 uur. We leggen aan om boodschappen te doen. Arnold blijft aan boord, dan kan hij de havenmeester vertellen dat we alleen even boodschappen komen doen. Als we terug komen blijkt dat Arnold toch moest betalen. Daar was geen discussie over mogelijk. Als we de boodschappen hebben opgeruimd, ga ik toch nog even naar het havenkantoor. Een uurtje liggen voor 30 euro vind ik nogal onredelijk. Maar de havenmeester is niet over te halen. Iedereen die in zijn haven ligt moet gewoon betalen. Maar mensen die voor de brug liggen te wachten en even aanleggen, betalen toch ook niet. Ook dat helpt niet en dat ik hem de track kan laten zien dat we echt door de brug van 6.38 uur zijn gekomen heeft ook geen effect. Als ik hem vertel dat we morgen terug komen, schrijft hij voor deze ene keer een sticker die we morgen kunnen gebruiken, en dan dus niet hoeven te betalen.
We wachten een bui af en dan gaan we verder. We zeilen de Als-sund uit. 2 tot 3 knopen op de genua. Arnold kan met deze snelheid vissen. In de Als-fjord trekken we er een puntje grootzeil bij. Er beginnen zich buien te ontwikkelen en we krijgen er wind uit. We lopen dik over de 7 knopen, tussen de buien door. Bij de ingang van Dyvig wordt het wel erg zwart en horen we ook onweer. We halen de zeilen weg en gaan verder op de motor. En dan krijgen we toch een bak met water over ons heen. Arnold is gaan slapen en merkt er niets van. Het onweer zit ook erg dichtbij(zit het al snel voor mij). Naar de ankerplek is een mijltje of 2 en dat gaat echt in de stromende regen. We gooien het anker uit en gaan snel naar binnen. M&A en Jan gaan wurmen. We krijgen nog even een flinke hoeveelheid wind over ons heen. Het anker ligt gelijk goed vast. Behalve Marchien, pikken we alledrie een uurtje slaap. Aan eind van de middag klaart het wat op en kunnen we de jassen drogen in de wind.  Buiten is het koud, het is nog geen 14 graden. Binnen is het aangenaam, ook al staat er geen verwarming aan. Dat is toch wel heel anders dan onze vorige boot, waar we nu zeker verwarming nodig zouden hebben gehad. Maar deze boot is goed geïsoleerd met dubbel glas en we zitten bovenop de motor.

Daar komt de bui aan

We krijgen de volle laag

Binnen is het aangenaam
Vrijdag 7 juni 2024
Dyvig-Sønderborg Afgelegde afstand: 11nm Wind: WZW4
Tijdens het ontbijt komt de Pintail langsvaren, een Scanmar391 van Frits en Ineke Berkel, medekustzeilers. Zij gaan naar Fåborg. We zeilen het ALS-fjord door, in de Sund gaan we verder op de motor. We hebben vandaag mazzel met het weer. De meeste buien gaan boven en onder ons langs. M&A gaan naar het museum in het kasteel. Jan en ik wandelen de stad in. We zijn afgemeerd bij de waterslang en als we terug komen gooien we de watertanks vol. Vanavond gaan we met de auto naar Augustenborg om bij Sanh en Ngan te eten. Ngan heeft het niet te druk en tijd voor een praatje. Ze verheugt zich op vakantie in Nederland binnenkort. Wel 4 dagen, al laat ze merken dat ze waarschijnlijk wel langer gaan. Vanavond nog een potje Wurmen met zijn vieren, Marchien en ik winnen voor de 2e avond op een rij glorieus.

Heel veel kwallen bij de vernauwing bij Dyvig

Bekend plekkie

We eten in Augustenborg
Zaterdag 8 juni 2024
Sønderborg Wind: WZW 5-6
Wat een herfstige dag. Veel regen en in de buien veel wind. M&A zijn rond negenen vertrokken Wij hebben vanwege het weer geen plannen en blijven liggen. De gasten zijn weg, dus kan er weer geklust worden.We halen het vooronder leeg en maken alles onder de luiken schoon. Ik had weer veel eer van mijn werk!
De jachthaven van Sønderborg heeft een rondje Als georganiseerd en tegen vieren arriveert de 1e groep, voornamelijk X-yachts. Ze hebben net de brug gemist en moeten bijna een uur rondjes draaien, en dat in de stromende regen en pittige wind. Als deze groep weg is komt de volgende groep met kleinere bootjes. Ook net weer te laat voor de brug en nog steeds in de stromende regen.
Tijdens eten zien we heel even de zon, maar al snel volgt er weer wat regen. Niet zo heftig meer, maar toch.