zondag 23 juni 2024

Högö-Sandholmen-Källviken-Bassholmen-Henån-Skutholmen-Åstol

Zondag 23 juni 2024

Högö-Sandholmen (57˚58,95’N 11˚31,84E) Afgelegde afstand: 11nm Wind: NO2

Het is nog donker en grauw als we de ankerplek verlaten en er staat weinig wind. We varen door het Albrechtsundkanaal naar Marstrand, een smalle mooie route. Het is altijd een mooi gezicht hoe de vesting van Marstrand opdoemt. Het is er nog erg druk. Wedstrijd schepen maken zich klaar om naar buiten te varen en er liggen veel schepen die hier Midsommar gevierd hebben. Daarna varen we een stuk naar buiten tot we weer een nauwe slinger ingaan.Vlak voor Skärhamn zien we een SXK-boei vrij liggen en we besluiten hier te stoppen. In eerste instantie om even broodjes te bakken en wat te eten. De zon komt erbij en we liggen wel lekker en besluiten te blijven. Er ligt een Fantasi 37 voor anker, de Tärnan. Met de rubberboot en buitenboordmotor ga ik naar de supermarkt in Skärhamn om wat boodschappen te halen. In de loop van de middag trekt de wind toch wel wat aan. Daardoor iets swell, maar het is goed te doen. We varen met het rubberbootje naar Sandholmen en brengen de vuilnis weg. En genieten natuurlijk van het uitzicht.

Albrechtsundkanaal
Richting Marstrand

Marstrand

Het mooie weer komt eraan

Een kerkje met een glimlach

Een meertje op de berg

Maandag 24 juni 2024
Sandholmen-Källviken Wind: Z4 Afgelegde afstand: 20nm
Helemaal rustig was de nacht niet. We vertrekken met weinig zouden wind. Het is weer een mooie route. Bij Mollösund tanken we. De Bever ligt er en we maken even een praatje met Petra. Als we de Käringö fjorden ingaan begint de zon te schijnen. Het is een open stukje en we zetten de genua bij. Tot na Gullholmen kan deze blijven staan. We gaan vandaag naar de Fantasiwerf in Källviken. Een van de nieuwe ramen is niet waterdicht en we kunnen daarvoor gewoon langskomen. We varen door een prachtig stukje Zweden, een hele smalle geul met ondiepe vlakke rotsen ernaast en veel stroom tegen. Wat een mooie omgeving. We hebben de kale rotsen achter ons gelaten. Hier zijn weer bomen en ander groen.
Met een fantastische manoeuvre parkeert Jan onze boot op een passend plekje. We gaan op zoek naar Johan, een van de 2 werfbazen. Die is er niet maar ze weten van onze komst. En een half uurtje later komt er een Kjell poolshoogte nemen. Hij heeft het raam er afgelopen winter ingezet. Ze hadden toen wat moeite met de kit, het was toen vrij koud. Maar hij gaat het oplossen. Hij komt met zijn gereedschap en adviseert ons om weg te gaan, hij gaat veel lawaai maken. Het Bohuslan pad loopt hier vlak langs en is volgens hem de moeite waard. Dat doe ik dan dus ook en ik maak een prachtige wandeling. Ik wandel op mijn sandalen, dat had ik niet moeten doen. Het is op een aantal plekken erg drassig. En een korte broek is ook niet slim, ik plukt zo 2 teken weg. Maar het is inderdaad de moeite waard.
Als ik tegen vieren terug kom is het raam er nog niet uit. Met keggen wordt het langzaam los getikt, het mag natuurlijk niet breken. Johan is er ondertussen ook en neemt ook echt de tijd voor ons. Ze verontschuldigen zich diverse malen dat het raam niet waterdicht is en dat we helemaal terug naar de werf zijn gekomen.
 Jan heeft ook Ingmar gesproken, een van de 3 voormalige eigenaren en bouwers van de Fantasi. We doen deze middag heel veel kennis op van onze boot, alleen daarvoor is het al nuttig om hier geweest te zijn. In de werkplaats laat Johan zien dat alle mallen van de Fantasi’s er nog zijn. Ook heeft hij heel veel onderdelen in voorraad. We krijgen een sluiting van een kast deurtje van hem. Die hebben we nodig voor het deurtje dat op de plek van de kleine koelkast komt. Na zessen zit het raam er weer in. Morgen nog even het overtollige kit verwijderen, en dan kunnen we weer verder.

Ruit er bijna uit

Het kitten

Kjell bezig het raam eruit te halen

Een nachtje drogen

Fantasi-mallen in de hal
Dinsdag 25 juni 2024
Källviken-Bassholmen Afgelegde afstand: 2nm Wind: ZW2
Ingmar komt de kit verwijderen. Hij is nog niet tevreden, het is beter het nog wat te laten uitharden en eind van de middag zal hij terug komen. Hij bedekt de hele constructie met een zeil, want het is zwarte kit en dat kan in de zon gaan bubbelen. Ik ben ondertussen naar Fiskebäcskills aan het fietsen, 5 km verderop om wat kleine boodschappen te halen. Na 2 km kom ik bij Ladan een winkel met leuke spullen. Ik koop een paar sierkussenhoesjes en een shirt en overhemd. Alles veel goedkoper dan normaal. Het is een mooie fietstocht en er is maar 1 stukje waar ik de berg niet haal.
Als ik terug kom aan boord heeft Jan weer veel geleerd van Ingmar. Wij zeggen dat deze boot van gebruikers is geweest, Ingmar noemt dat “ice cream eaters”. Hij laat ook zien hoe je hel gemakkelijk bij de dekdoorvoer van de mast komt. Jan krijgt een stukje van de deur van de hal. Het is de gewoonte dat de werknemers als ze klaar zijn. Net e gelcoat van een boot, de roller uitsmeren op de deur. Daar zit dus een hele dikke laag op, om der andere van onze boot. Ingmar neemt later op de middag een stuk mee die wij als souvenir mee mogen nemen. L jeuk!
We doen een veel kleine klusjes. We smeren de kogels van de stuurautomaat en maken die ruimte gelijk schoon. Jan heeft de kaarten ge-update, we laden marifoon en accu van de buitenboordmotor op, ik reorganiseer wat kastjes. Het is heel mooi weer en dus tijd om de bimini op te zetten. Deze staat echter erg voorover en ineens snappen we hoe het achterstag moet zitten. Johan heeft in het voorjaar de mast erop gezet, maar de splitsing van het achterstag loopt aan de ene kant aan de binnenkant en aan de andere kant aan de buitenkant van de biministang. Vandaag hebben we ineens door hoe het moet en we herstellen de fout. Ingmar heeft veel plezier om de fout die Johan gemaakt heeft.
Tegen vijven maakt Ingmar de klus af en vertrekken wij naar de ankerbaai bij Bassholmen. Het is een hele mooie slingergeultje naar de prachtige baai. De bimini staat er nog op, de buiskap is naar beneden, zodat Jan goed kan zien hoe hij moet sturen. De 3 ankerboeien zijn helaas bezet, dus we gooien ons eigen anker uit op 11 meter diep water. Eindelijk een echte zomerse cobb-avond.
We zijn zo blij dat we terug moesten naar de Fantasi-jachtwerf, we hebben echt ontzettend veel geleerd over onze boot. En het is fijn dat je de mensen nu ook beter kent, dat is gemakkelijker met contact opnemen. En bovenal: wat een ontzettende gastvrije en leuke werf!

Hier staat de bimini nog voorover

Nou staat de bimini goed
Ingmar bezig kit te verwijderen
Jan sturen onder een bimini, wie had dat ooit gedacht

23.30 uur
Woensdag 26 juni 2024
Bassholmen-Henån Afgelegde afstand: 6nm Wind: Z3
Vanochtend eerst wat rondjes om de boot gezwommen. Daarna een goed spel yatzee gespeeld(voor mij dan haha).
We hangen de buitenboordmotor achter de rubberboot en gaan naar het eiland. We proberen het korte rondje te wandelen, maar raken hopeloos verdwaalt en moeten door het bos, door struikgewas en over rotsen het pad weer zien te vinden. Kost wat moeite en helemaal bezweet komen we weer bij het museum uit. Het is een oude scheepswerf dat nu gedraaid wordt door vrijwilligers. We vertellen dat we eerst gewandeld hebben. Zij waarschuwen dat er op dit moment heel veel teken in dit gebied zitten. Die ervaring had ik deze week al aan de overkant, dus we zijn blij dat we een langebroek en sokken aangetrokken hebben. Het museum is vrije entree. Gelukkig maar want we zijn vergeten contant geld mee te nemen en je kan alleen met Swiss betalen of contant.
Als we weer naar de rubberboot lopen, zien we een zwaan die de kolder in zijn kop heeft. De zwaan verdedigt zijn vrouw en kuikens en probeert 2 gansjes te vermoorden. Als de ganzen boven water zijn, vliegt hij er als een gek naar toe zodat ze onder water moeten duiken. En dat blijft hij herhalen tot hij er een zo klem heeft en deze probeert te vermoorden. De gans komt uteindelijk toch weer vrij en vlucht naar een rots onder een steiger en blijft daar versuft zitten.
Na een uurtje zijn we terug aan boord en halen we 30 meter ankerketting naar boven. Helaas met heel wat stinkblubber. We missen de dekwaspomp wel heel erg. Het is gelijk weer spannend varen. Voorzichtig slingerend de boeien volgend in heel hard stromend water. Het is een hele mooie tocht. In het Koljöfjord krijgen we weer de ruimte en trekken we de genua erbij.
In Henån meren we af tussen de palen, wat vrij uniek is in Zweden. Een plek met mooi uitzicht. De bimini doet ook weer goed werk vandaag, de zon is fel en warm, en onder de bimini is het lekker.
We gaan vandaag een Zweedse gasfles halen. Onze huidige 10-liter propaanfles bevalt veel beter dan de 3-liter campinggasflessen met butaan die we op de Victoire hadden. Het gas kookt namelijk veel heter. Toen we de boot kregen, wisten we niet hoeveel gas er in de fles zat. Hoewel de fles nog steeds niet leeg is, ruilen we hem vandaag om. Voor 45 euro zijn we klaar voor dit seizoen, en de meegenomen campinggasflessen zullen ongebruikt blijven. Het is wel even een gedoe met zo een zware fles achterop de fiets.
Ik zou graag een was draaien, maar in het servicegebouw staat dat de wasmachines buiten gebruik zijn. Ook op de camping geen wasmachines. Dat is nou wel weer jammer.
Als we terug aan boord zijn ga ik het dek een keer grondig wassen en de blubber van het anker verwijderen. Jan gaat op de fiets naar Magnus, de makelaar.
Vanavond eten we weer in de kuip. Na het eten zwem ik nog een rondje.
Het is weer een prachtige avond.

We zijn weer op het pad.

Zwaan met gans

Zwaan achter gans aan

Smal vaarwater

Stroomt lekker

Hier even extra gas geven ivm stroom

Gasfles

Ons uitzicht om 23.00 uur
Donderdag 27 juni 2024
Henån-Skutholmen (57˚56,25’N 11˚40,10’E) Afgelegde afstand: 32nm
Vol met boodschappen en water vertrekken we uit de haven. Er is weinig wind en het is warm. We hebben contact met de Saga en spreken uiteindelijk af in een baai bij Lilla Dyrön.
Ik moet uitwijken voor een schip en zet de stuurautomaat even uit. Als ik deze weer aanzet gaan we ineens  180 graden de verkeerde kant op. We zijn een uurtje bezig met kalibreren en zo en gelukkig krijt Jan het weer in orde. Maar waardoor dit nu gebeurt is, weten we niet. We kunnen een klein stukje zeilen, maar al snel staat er weer te weinig wind of te hoog voor onze voorzeilen.
De Saga is er al. We ankeren zo, dat we goed kunnen draaien want er komt een regen front aan met draaiende wind. Al snel zitten we op de Saga. Zo leuk elkaar weer te zien. Zij moeten al weer de terugtocht gaan plannen. En komende week komt er niet zulk fijn weer aan.
We gaan terug aan boord. Het is 27 graden in de boot. Ik zwem een rondje en dan ga ik het eten voorbereiden. Jan haalt Peter en Annelies op met de rubberboot en buitenboordmotor. Annelies heeft weer heerlijke groente- en kipspiesjes gemaakt.
Het weer begint te veranderen. In de verte horen we gerommel. Jan brengt Peter en Annelies weer naar de Saga via de Eaumega, een Nederlandse Najaad, die hier ook geankerd ligt. Als Jan terug aan boord is, ruimen we de boot op. We zien nog 2 zeehonden met elkaar spelen. We liggen op 5 meter water met 30m ketting. Maar we zijn vaarklaar, mocht het mis gaan met het anker. Rond 2 uur komende nacht komt het front over en is er kans op harde wind.

Vrijdag 28 juni 2024
Skutholmen-Åstol Afgelegde afstand: 3nm
We nemen afscheid van de Saga. Zij gaan weer zuidwaarts, hebben “maar” 4 weken vakantie. Wij varen naar Åstol, een piepklein rotseiland vol met witte huizen. Heel mooi! Prachtige rotsen en zwemplekken. We meren af op een toplocatie, voor in de haven langszij de kade. Havenkino. Het was al een beetje nevelig dat we hier haan varen en het begint al snel te regenen. Op het moment dat het droog werd wandelen we naar de havenmeester. We zien een man die uitgebreid foto’s staat te maken van onze boot. Als we hem aanspreken, vertelt hij dat hij op het eiland woont en foto’s maakt van bijzondere boten. Hij heeft een vriend in Götenborg die dat daar doet en die foto’s wisselen ze uit. Jan gaat F1 kijken. Als de zon gaat schijnen maken we de grote wandeling over de rotsen. Vanmiddag trekt de wind flink aan. Er is een zeilwedstrijd van Uddevalla naar Strömstad en de boten varen vlak langs de haven. Het gaat er heftig aan toe en er komen 2 schepen binnen met schade. Dan schepen die nu nog binnenkomen gaan niet meer aan een boei liggen. Is lastig met die zijwind en wij krijgen een motorboot als buurman. Ons uitzicht is gelijk weg.

De Saga vertrekt

Een beetje onbestemd weer

Je mag niet hardlopen op de steiger

Betalen bij de havenmeester

Zaterdag 29 juni 2024
Åstol
Vannacht was het een beetje onrustig. Er stond een harde westen wind 6-7. De buurboot lag iets te strak en daardoor kregen we af en toe een ruk(je). In de loop van de ochtend zakt de wind eruit. Er komt een regenbui over. En daarna wordt het weer steeds beter en vertrekken de eerste boten. Ook onze buren vertrekken en we hebben weer uitzicht. Het is een beetje een rommeldag. Ik draai 2 wassen. Hebben we weer eens een schoon bed. Jan stofzuigt de boot en doet de motor. Wat jammer is, is dat de grote koelkast het weer begeven heeft. gelukkig hebben we een vriezer die we op koelen kunnen zetten. Deze is wel kleiner, dus lastiger om er iets in te vinden.