zondag 9 juni 2024

Sønderborg-Dyvig-Kolding fjord-Tunø-Grenå-Anholt

Zondag 9 juni 2024

Sønderborg-Dyvig Afgelegde afstand: 11nm Wind: W5-6

We varen weer anar Dyvig. Het is nog droog, maar we als we de hoek omgaan naar Dyvig krijgen we toch een bui. Als we anker uitgooien regent het en hebben we meer dan windkracht 6. Het anker pakt gelijk en we gaan lekker naar binnen. We doen zelfs de kachel aan. Tussen de pittige buien door soms heel even een straaltje zon en dan warmt de kajuit al snel op tot 23 graden. We liggen met 5 boten voor anker. De havens zijn bijna leeg. De koekoek laat zich niet meer horen, warmer oord opgezocht? Aan eind van middag klaart het op. Na het eten roei ik naar de kant en maak een wandeling en Jan kijkt F1.

Pittige buien

Even wandelen

F1 kijken
Maandag 10 juni 2024
Dyvig-Kolding fjord Afgelegde afstand: 34nm Wind: W4-5
Gelukkig ziet het er vandaag beter uit dan gisteren. Er zijn wel wat buien om ons heen, waar we af en toe een spettertje van krijgen. Maar we zien ook regelmatig de zon. Door de buien hebben we wel aan-uitwind, het ene moment 10 knopen en het volgende moment 22 knopen. Maar daar is goed oefenen voor ons. We beginnen met de keerfok. Die vervangen we later voor de genua die reven om daarna weer uit te reven. En dat ook met het grootzeil. Soms lopen we 5 knopen en even later 8. Als Jan zijn tosti aan het bakken is hebben we ineens 22 knopen wind. Lekker handig. We meren af op een ankerboei in de baai bij Kolding. Er komt een bruinvis even kijken. Die hebben we vandaag veel gezien.
Tijdens eten valt de wind weg, er zijn aantal roeiers actief, er vaart een visbootje en er zeilen wat kleine bootjes.

Tosti van Jan
Dinsdag 11 juni 2024
Kolding Fjord-Tunø Afgelegde afstand: 42 nm Wind: West 4-6
We liggen aan een boei. Altijd gemakkelijk wegvaren, alleen een touwtje losmaken.Na de 1e brug rollen we de zeilen uit. Tussen 10 en de 15 knopen wind WNW. Mooi want dat is niet voor de wind, maar iets hoger. We bomen kluiver uit als wind west wordt. Bij Juelsminde wordt het te hoog en halen we de boom er weer uit. De wind zet ook door. Er zitten weer diverse buien om ons heen. Af en toe krijgen we er wat miezer uit. Er is veel meer wind dan voorspeld. We hebben een dikke 5 met vlagen van 26 knopen. We zien zelfs 30 knopen ware wind op de klok. En dat terwijl er hoogstens windkracht 5 voorspeld is door DMI. Maar het is ruim dus het kan lang aan. Soms een rif in de genua en als het wat minder wordt reven we weer uit. Het bootje loopt gemakkelijk en stuurt heel licht. Dat lichte sturen is nog echt wennen, heel anders dan op de Victoire waar je best wat druk had. Als je nu even niet oplet, stuur je zo een andere koers.
Op Tunø vinden we een mooi plekje hoger wal aan de hoge steiger, helemaal voorin de haven. De kachel gaat vandaag voor het eerst overdag aan. Ik ga een stuk wandelen en Jan blijft aan boord. Tunø is een mooi eiland, maar de havenfaciliteiten mogen wel eens aangepast worden. De toiletten en douches zien er niet meer uit en het stinkt er behoorlijk naar riool. Voor ons, met bijna 14 meter is dit een dure haven, we zijn bijna 50 euro kwijt. En dan moet je ook nog voor stroom en douche betalen.

Bij veel wind zelf sturen

Max wkr 5……..

Ondertussen wordt er gekookt
Woensdag 12 juni 2024
Tunø Wind: W 3-6
Het is vandaag weer klusdag. Met regelmatig de zon, best lekker buiten klus weer. Ik haal het stuurboord rooster, dat ook vrij los zit eraf en ben vervolgens een paar uur bezig de kit te verwijderen. Jan maakt een nieuwe draad op het zwemplatform, zodat deze weer ondersteuning heeft. Jan is ook bezig met nieuwe brandstof filters die hij later als we in een drukker oord zijn, wil monteren. Er moet in ieder geval een motorman in de buurt zitten, voor het geval het niet lukt. Er is door de werf een nieuw filter geïnstalleerd, waar geen waterafscheider tussen zit. Jan is daar zeer verontwaardigd over, dat ze dat niet gedaan hebben.Hij heeft van thuis een dubbel filter systeem meegenomen, maar daar moeten onderdelen van gelijmd worden, en dat doet hij vandaag. Komende week kan hij het dan installeren.
Ook ontdekt hij dat het oliedrukpompje dat door de werf geïnstalleerd is, helemaal geen functie heeft. Hoorde bij de aggregaat, die er niet meer is. Zit nu dus op een loze leiding.
Aan eind van de ochtend arriveert Brik, een Jupiter 33, van Fons en Welmoed. Zij komen s’middags op de borrel.
De wind is vandaag zekere variabel, vanmorgen hard, daarna wat minder, dan zelfs even geen wind om. Daarna weer toe te nemen. Ook zien we buien langs gaan, maar op Tunø bijna hele dag zon.
Een k-klus om de kit te verwijderen

Maar trots op resultaat

Dan het rooster kitten

Dat ziet er weer mooi uit

Rechts nieuw draadje

Even stiekem
Donderdag 13 juni 2024
Tunø-Grenå Afgelegde afstand: 32 nm Wind: ZW 5-6
We hebben een prachtige zeildag maar de wind blijft vervelend. Van windkracht 4 tot een goeie 6. Door de gunstige koers is het goed te doen, maar helemaal ontspannend is het niet. We zien de buien voor en achter ons langs trekken. We hebben ontzettende mazzel, we varen er iedere keer tussendoor. Laatste 3 mijl is het wat rustiger, minder golven omdat het wat meer hoger wal wordt. We vinden een mooie plak langs de kade waar we afmeren. We hebben een berg was en hier hebben ze industriemachines. Kan ik mooi 2 wassen draaien in een korte tijd. Er komt een V1270 binnen, de Bever. Bert en Petra komen na het eten op de koffie. We hebben een hele gezellige avond met ze. In 9 weken willen ze richting Zweedse westkust, maar ze balen van de wind en de kou.

Weer een beetje meer dan voorspeld.
Vrijdag 14 juni 2024
Grenå-Anholt Afgelegde afstand: 28 nm Wind: ZZO 5
Voor vanmiddag is er veel wind voorspelt. Ik ben al om 4 uur wakker en kan daarna niet meer slapen.Jan is even later ook wakker. Het is al licht en we besluiten weg te gaan. Om 4.30 uur maken we los. Er staat een mooie wind en het zeilt prachtig. De wind is eindelijk een beetje constant. Met een gemiddelde van 6,6 knopen komen we aan op Anholt. Helaas begint het dan net te regenen.
We varen een paar rondjes in de haven om alles klaar te maken en om te verkennen. Afmeren op hekboeien met behoorlijke dwarse wind, dat valt niet mee. Er is een steiger voor boten >13 meter. De 1e keer aanvaren mislukt, te ver weg van de boei zodat ik deze niet kon inhaken. Jan kan het ook lastig zien. Dan de haak aan de andere kant en de boei aan de lage kant proberen op te pikken. Ik heb de boei maar dan gaat de communicatie tussen Jan en mij niet helemaal goed, en we raken de voorkant. Geen schade. Het is met deze boot en onder deze moeilijke omstandigheden wezenlijk anders aanleggen. De boeien liggen ook op een te korte afstand voor >13m lengte. We zijn bijna een uur bezig om de boot goed vast te leggen. Met de rubber boot pakken we de in de boei die in de wind ligt erbij. Deze pakken we dubbel: 1 lijn naar de achterkikker en 1 lijn naar de middenkikker zodat we de boot voldoende van de kant kunnen houden. Verder ook nog een lijn naar voren vanaf de middenkikker en voor een normale lijn plus een lijn met een rubber. Hopelijk liggen we zo goed vast voor de harde wind die vandaag komt en morgen nog heftiger wordt: voorspelling rond 11 uur 27-37 knopen=windkracht 6 tot 8.
Ik haal broodjes voor ons ontbijt. We starten de kachel, het is fris en nat. Daarna ga ik nog een uurtje slapen en als ik weer wakker ben schijnt de zon. We wandelen naar de Nordbjerg, vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt over de haven. Ik ga nog een stukje fietsen naar het dorp. In het dorp staan veel wat verwaarloosde verveloze huisjes en toch heeft het iets moois.
Ondertussen komen er toch wat schepen binnen druppelen, En nu waait het zo hard, dat de meeste geen boei meer pakken maar gewoon dwars aan de steiger gaan liggen.
Na het eten maken we een strandwandeling en op de terugweg trakteren we onszelf op een ijsje: de 1e ijsjes die we eten!

Zaterdag 15 juni 2024
Anholt Wind: ZO6-7
Het heeft de hele nacht behoorlijk gewaaid, maar we slapen prima. Pas om 9 uur wordt ik wakker. Ik kleed me aan, heel stil want Jan ligt nog lekker te knorren. Als ik terug kom met verse broodjes, zit hij toch al aangekleed in de kajuit. Na het ontbijt ga ik wandelen. Het is nog zonnig en vanmiddag komt er een bak met water over. Langs het strand en door de duinen naar de Sønderbjerg, een hoge berg met prachtig uitzicht op de noorwestpunt van Anholt, 4,5 km van de haven. Terug helemaal langs het strand. Het begint donker te worden en de eerste druppels vallen als ik vlakbij de haven ben. Rond een uur of 2 is de storm op zijn hevigst met behoorlijke hoeveelheid water. We hebben de wind nog dwars en het gaat gelukkig allemaal goed. Tegen vijven is het ergste leed geleden. We eten restjes en verwarmen dit in de magnetron. Wat een luxe.
De regen houdt op en de wind zakt wat in, draait gunstig voor ons naar zuid-west (nu hebben we de wind op kop) en het klaart op. De boten die nu ineens lagerwal langszij de steiger liggen hebben nu wat werk te verrichten met stootwillen. Er staat nog steeds een windkracht 7. Wij hebben nu een aangenaam schommeltje in de boot. We gaan havengeld betalen en maken een kleine wandeling. We moeten oppassen dat we geen slakken pletten. Die zijn met al die nattigheid uit hun schuilplaats gekomen.

Er wonen veel alkjes op de buiten steiger