zondag 16 juni 2024

Anholt-Hals-Skagen-Högö

Zondag 16 juni 2024

Anholt  Wind: ZO3

Als we wakker worden waait het nog stevig, windkracht 6. Wij hebben geen plannen om weg te gaan, dus doen rustig aan. Tegen tienen begint de wind in te zakken en gaan de eerste boten weg. Om 12 uur zwaaien we de Bever met Bert ben Petra uit. We wandelen een rondje over de berg naar de camping. Het wordt zowaar warm. Echt heerlijk zomers weer. De wind zakt helemaal in en de boten die er nu aankomen varen op de motor. Terug aan boord trekken we nog even de korte broek aan.

We eten in de Spiserit, heel lekker. Toptent en ook heel duur. Een kasje met wat tafeltjes en de keuken in een oude foodtruck. Met deze foodtruck zijn ze ooit begonnen.

Terug in de haven .spreken we Ria en Frank van de Hygge, die vandaag zijn aangekomen. Hij, een voormalige piloot. De wereld is weer klein, we hebben een gezamenlijke kennis, Henk E. We staan een poosje te praten, en als we net aan boord zijn  begint het behoorlijk te regenen.

De bever verlaat Anholt

Alkjes, ze blijven leuk, vliegen onder water

Mooi weer, wandelen
Denen houden van troep

Eten in de Spiserit

Met uitzicht op zee

En dan komt er toch nog een bui
Maandag 17 juni 2024
Anholt-Hals Afgelegde afstand: 44nm Wind: Z 3
Om 6 uur varen we de haven uit. Er is genoeg wind en met een lekker vaartje lopen we richting rif. Richting Zweden is na het rif voor de wind, dat plan laten we lopen. Te weinig wind. Dus houden we deze koers aan en kunnen 22 mijl mooi zeilen. De zon komt erbij en thermokleding kan uit. Het is heerlijk weer, maar na 22 mijl houdt de wind het voor gezien. In Hals vinden we een mooie plek aan de kade. De supermarkt is aan de haven en we doen goed boodschappen. Er komt een Noorse zeilboot de haven invaren en die zet zijn boot kopvoor tegen de kade aan. gaat achteruit en schampt een Hallberg. En legt daarna ook slordig aan. Voor en na het eten krijgen we een onweersbui over. Vooral die na het eten is gigantisch. Veel bliksem en dikke knallen.
Vanavond op de Papillon, een HR40C een wijntje gedronken bij Vera en Mark uit België. We kregen een uitnodiging omdat we met onze rubberboot gekeken hebben of ze schade aan hun boot hebben na de aanvaring met de Noor.

Buien 1

Dinsdag 18 juni 2024
Hals Wind: W5-6
We hebben een klusdag. Maar eerst verhalen we de boot naar een andere plek, achterin de haven. Veel luwer en geen auto’s die even een rondje haven rijden. Jan gaat eindelijk zijn navigatielichten installeren. Nog best een klusje. Maar hij is reuzeblij als het gelukt is. Ik haal de vloerdelen in de keuken eruit om eronder schoon te maken. We zien ook gelijk hoe leidingen en draden onder de vloer lopen. Ook dit is een beste klus en rond tegen 3 uur zijn we klaar. De haven begint vol te lopen. Veel Nederlandse schepen, een groep die met elkaar opvaart. De beslissing om te blijven liggen is niet verkeerd, richting Skagen was de bovenwind toch wel een windkracht 7. Heel erg om te blijven liggen vinden we het niet, we hebben genoeg te doen. Maar het zou wel eens leuk zijn om een beetje normale wind te krijgen en niet dat vlagerige weer. Voor donderdag is er ook weer een windkracht 7-8 voorspeld.

Lampjes installeren
Rood doet het

Onder de vloerdelen in de keuken

Kluut-speeltuin

Woensdag 19 juni 2024
Hals-Skagen Afgelegde afstand: 51nm Wind: W5-6
We durven het aan om te vertrekken. Bij Skagen wordt vanmiddag afnemende wind voorspeld. Tot Frederikshavn is het pittig. Een goeie 5 en met behoorlijke vlagen,  we hebben zelfs een poos 24 knopen ware wind. Maar gelukkig neemt het daarna af tot een kleine 5. Met een recordsnelheid van 7,1 knopen, van haven tot haven. Het is erg rustig in Skagen, ruimte genoeg om langs de kade af te meren, zelfs op een van de beste plekjes. Over een paar weken ligt het hier propvol en moet je op hekanker. Morgen wordt een verwaaidag met zon, dus dan blijven we hier liggen. Op de kade veel dagjesmensen en er ligt een Aida afgemeerd, dus lopen er ook rondleidingen met groepjes mensen. Wij lopen het centrum in. Leuke gele huisjes tegen een blauwe lucht geeft altijd een mooi effect. Vanavond eten we Stjerneskud in een van de vele tentjes aan de haven.

Net de haven uit

Haveningang

Met uitzicht op onze boot

Toplocatie

Seizoen nog niet begonnen

In de haven zal het wel wat minder zijn
Donderdag 20 juni 2024
Skagen Wind: W6
We starten rustig op. We wandelen naar de watersportwinkel. Een soort coöperatie en daardoor net even anders dan een normale watersportwinkel. Alles wat een groot schip aan boord nodig heeft kan je er kopen. We vinden een goeie dek was borstel, waar Jan heel blij mee is.
Vanmiddag wandelen we naar Maskinrummet, een machine museum, alles met motoren van schepen, uit landbouw, van auto’s, motoren en brommers en nog veel meer. Echt een museum, opgezet door liefhebbers en heerlijk volgepropt. Naast de jachthaven waar wij liggen wordt een nieuw gebouw neergezet, waar ze eind 2025 naar toe gaan verhuizen. Maar of dat dezelfde sfeer kan behouden is onzeker. Jan zijn ogen gaan helemaal glimmen bij al dat moois. Leuk om te zien hoe enthousiast hij daar van kan worden, en mij dan probeert uit te leggen hoe het werkt. Maar omdat het absoluut mijn interesse niet heeft, gaat dat mijn ene oor in en het andere weer net zo snel uit. Maar ik vond het museum wel erg leuk. In elk hoekje en gaatje kon je weer iets ontdekken.
Omdat we nu toch vlak bij de jachthaven zijn, lopen we nog even door naar de jachthaven, om te kijken waar de Bluster ligt. Zij voeren gisteren voor ons uit naar Skagen. Ah het is een decksaloon, een Moody 43. Als we bij de haven zijn, komen ze toevallig net de steiger af. We maken een praatje en dan blijken ze de ouders te zijn van Peter Schermer. Zij hebben hun schip nu 4 jaar en zijn erg blij met een decksaloon. Ze wonen er zelfs op.
 Wij lopen terug de stad in. Wat dat betreft ligt die jachthaven niet zo gunstig, midden in de industrie. Het is een eind lopen. De zon begint er een beetje door te komen dus het wordt tijd om naar het uiteinde van Skagen te gaan, Grenen. Met de fiets wordt ik zo’n beetje ernaar toe geblazen. De laatste 1,5 km loop ik over het strand naar het uiteinde. Het is een populaire wandeltocht. Het is indrukwekkend hoe de golven van het Skagerak botsen op die van het Kattegat. Het lijkt wel een kokende zee. Daarna fiets ik terug naar de vuurtoren “Det grå Fyr. Deze is elke dag open tot zonsondergang. 220 treden voor je boven bent en daar wordt ik er bijna vanaf geblazen. Jammer dat het niet echt helder is, maar het uitzicht is magnifiek. Nog even tegen de wind in fietsen en dan ben ik weer op de boot. Het is nog steeds vlagerig weer met harde wind. Het is heel stil, zelfs de eettentjes zijn bijna allemaal dicht. Heel anders dan gisterenavond. Denemarken is aan het voetballen tegen Engeland.
Stootwillen fabriek

Machine museum

Vippelfyret

Hvide Fyr

Det grå Fyr

Grenen

Vrijdag 21 juni 2024
Skagen-Högö(57˚50,99’N 11˚37,86’E) Wind: W2 Afgelegde afstand: 38nm
De wind is er vannacht eindelijk uitgezakt. We varen de haven uit en hijsen de zeilen. We bomen de genua uit. We bevestigen de bulletalie van de Victoire op de giek en experimenteren wat om de juiste hoek te krijgen. Helaas zakt de wind er al snel uit en met de golven lukt het niet meer te zeilen. De zon laat het ook afweten. In de scheepvaartroute is het even afzien want daar krijgen we veel dwarsgolven waardoor de boot haalt van de ene kant naar de andere kant. Maar als we daar voorbij zijn, wordt het al snel beter. We hebben een poosje een verstekeling aan boord, een klein vogeltje. Er passeert een dolfijn. Wat een groot beest, veel groter dan een bruinvis, met een opvallende vin. Hij komt nog 1x boven en verdwijnt dan helaas. Het laatste stukje op zee zeilen we op de genua. Dan gaan we de scheren in. De zon komt er weer bij en we trekken snel luchtigere kleding aan. We zoeken even contact met de Bever die op Rörö liggen, die melden dat het daar vol is. Het is Midsommar, dus dat was te verwachten We gaan voor anker. In de baai die we uitzoeken liggen 4 SXK-boeien maar die zijn bezet. Gelukkig is de bodem hier geschikt om op eigen anker te gaan.  Op deze kust zijn dat soort plekjes niet heel talrijk, tenzij je op een rots afmeert met hekanker. We hebben een luie middag. Na het eten gooien we de rubberboot in het water en roei ik naar Högö en wandel naar het hoogste punt. Wat is dat toch weer genieten, zo tussen de rotsen. Jan doet ondertussen de motor. Die heeft ook weer zijn draai uren gemaakt.

Zaterdag 22 juni 2024
Högö Wind: NO4
Vannacht begon het te regenen. We draaien ons dus vanmorgen nog eens om tot
9 uur omdat het ineens flink begint te waaien. En voor ons uit de verkeerde richting
want we de rotsen zijn nu wel heel erg dichtbij. Rond elven wordt de hevigste wind verwacht.
We zetten de ankerwacht aan om te zien of we op de plek blijven liggen, we hebben geen
zin om te verhalen. En dat is dan ook verder het enig spannende wat er vandaag gebeurt is.
Een pyjama dag. De wind zakt eruit, het regent en later wordt het miezerig. We lezen, Jan kijkt F1,
we spelen yatzee, luisteren naar muziek, koken en eten en doen allebei 1 rondje over het dek.