maandag 17 juli 2017

Periode 17 t/m 23 juli 2017

Maandag 17 juli 2017

Härnösand-Lustholmen Afgelegde afstand: 3 nm Wind: NW4

Zag er vanmorgen een stuk vrolijker uit dan gisteren. Lekker zonnig en weinig wind. We hebben een beetje gerommeld in de boot, brood gehaald, wat gefietst en gelezen. Even na 3 uur arriveerden Theo en Margot. En prompt begint het te waaien en vallen er een paar spetters. Na even bij gekletst te hebben zijn we boodschappen gaan doen. Hele boot is nu propvol, vooral de koelkast. Daarna naar Lustholmen. Daar lig je leuker dan in Härnösand. Avondeten bestond uit allerlei lekkere hapjes, stokbrood met kaasjes, zalm, etc. En champagne natuurlijk.
Vanavond met Margot nog even opgewarmd in de sauna.

Dinsdag 18 juli 2017

Lustholmen- Lövvik Afgelegde afstand: 9 nm Wind: NW5

Het waaide vanmorgen al behoorlijk, weer met lelijke vlagen. Iets later op de ochtend werd het wat rustiger en zijn we vertrokken. We hadden nog even last van de kabelpont. We voeren met een gereefd grootzeil en rif in kluiver. Laatste stuk kluiver weggedraaid en alleen op gereefd grootzeil en kotterfok gezeild. We liepen toch nog tegen de 7 knopen, maar belangrijker voor Jan, we zijn niet ingehaald.

Aanleggen ging niet helemaal goed, we liggen op hekanker, maar ook langszij de steiger. Er lag al een motorboot langszij de steiger, en door de wind waaiden we er voorlangs tussen. Was een beetje krap, maar gelukkig ging de motorboot weg.

Vanmiddag hebben Theo, Margot en ik de berg Valkallen beklommen. Op de top heb je een prachtig uitzicht. Toen we boven waren begon het te regenen. Konden we mooi schuilen in het huisje. Was een mooi gezicht om de bui over de bergen te zien gaan. Er waren meer mensen die kwamen schuilen. En daar hoorden we dat er in Zweden een Nederlandse biatlonatlete  is, Chardine Sloof die erg goed is.

De berg had niet de volle laag van de bui gekregen. Gelukkig waren de rotsen warm genoeg, zodat  het regenwater al weer verdampt was, en de terugweg niet glibberig werd

Weer aan boord, kwam er een even een bui over met echt hele harde wind. Vanavond zakte de wind er gelukkig uit. Maar voor vannacht is er wel weer veel wind voorspeld.

schuilen in het huisje
Bui komt langs

Woensdag 19 juli 2017
Lövvik-Ulvö Afgelegde afstand: 26 nm Wind: NW4
Als je bezoek hebt moet je natuurlijk maar Ulvö bezoeken. Vanmorgen waaide het nog behoorlijk, maar al snel zakte de ergste wind eruit. Rond elven zijn we vertrokken. Begonnen met rif in grootzeil en gereefde kluiver, maar die konden er al in na een poosje uit. Was mooi zeilen. Onderweg de Stormvogel weer tegengekomen. Op Ulvö konden we deze keer gelukkig wel tanken. Verleden week was de tank leeg en lukte het niet. In Härnösand is ponton met tank gezonken, dus dan zijn er niet veel plekken waar je in dit gebied kunt tanken. Het is hier wel weer drukker dan verleden week, maar nog steeds niet vol. Ik denk dat het voor de Zweden een verloren seizoen is. We zijn even met zijn vieren naar het loodshuis geklommen. Op de trappen waren wat mensen aan het trainen voor cross-      skiën.  Zag er heftig uit. Jan en Theo hebben de hele dag gewurmd. Ze waren onder het zeilen zelfs ingesteld op windkracht 6. Jan was vandaag in de "winning mood". Ook met yatzee won hij dik.

Stormvogel
Windkracht 6-wurmen

Donderdag 20 juli 2017
Ulvö-Vågön  Afgelegde afstand: 14 nm Wind: NO3
Tegen de verwachting in vandaag helemaal kunnen zeilen. Tien tot twaalf knopen wind en vaartje van 5 knopen. Nog een keer naar Vågön, omdat dat een heel mooi plekje is en we daar mooi kunnen cobben. Toen we net aangelegd hadden begon het te regenen. Daarna de wandeling naar Grisslan gemaakt. Door de regen helaas veel muggen. Vanavond mooi op het terras de cobb gestart en daar heerlijk zitten eten. Jan en Theo hebben vandaag ontelbaar potjes Wurmen gespeeld. Onvoorstelbaar dat ze daar nog geen genoeg van hebben.
Vanavond zijn Theo, Margot en ik nog even de sauna ingegaan.

Vrijdag 21 juli 2017
Vågön-Balesviken Afgelegde afstand: 6 nm Wind ZO2-3
Vandaag maar een klein stukje naar Balesviken, een plek die Katja en Robert ons ooit verteld hebben.
Er lag al een zeilboot op de rots, en de eigenaar heeft ons geholpen af te meren. Altijd weer spannend, maar ging heel goed. Diep water en mooie rots. Afgemeerd aan wat bomen en onze eigen bergankers. We zijn vrij snel na aankomst gaan wandelen. Eerst langs het meer met heel helder water en veel boomstammen erin. Om het meer heen gelopen naar Balesuden. Gedeeltelijk door een stuk bos dat door blikseminslag afgebrand is. Bij het meer kwamen we 5 Nederlandse studenten uit Delft tegen, die gedurende 10 dagen op het Höga Kuste pad gewandeld en gekampeerd hebben. Ze hebben veel energie.  Op de berg had je een prachtig uitzicht en het is een vrij steile berg. Toen we terugkwamen, was de buurman weg en de 2 kleine motorbootjes vertrokken ook. Toen hadden we dus een privé-baai.  Theo heeft houtjes gehakt voor het kampvuur vanavond. Ik ben gaan zwemmen in het meer.  Margot heeft de sla en aardappelsla gemaakt en Jan heeft de cobb-spullen naar de picknickplaats voor bij de boot gebracht. En daar hebben we een prachtige avond gehad. Windstil, mooi vuurtje en lekker eten. Aan eind van de avond kregen we toch nog een Zweed als buurman.
Vanavond nog een potje Wurmen gespeeld, echtparen tegen elkaar. Jan en ik staan al 2-0 achter.

Zaterdag 22 juli 2017
Balesviken-Berghamn Afgelegde afstand: 26 nm Wind: O2
Weinig wind vandaag. Beetje toeristisch gevaren. Tussen west en oost Strängön door. Twee eilanden  met een smalle geul ertussen. Ziet er mooi uit. We hebben nog wel een uurtje gezeild, maar door de deining ging dit niet erg snel. Jan en Theo hebben bijna de hele dag zitten Wurmen.
We zijn afgemeerd in Berghamn, een vissersdorpje met kapel. We hebben bij de plaatselijke visser gerookte zalm gehaald. Vanmiddag in de zon in de kuip lekker op zitten eten. We liggen met 3 zeilboten aan de steiger. Het is een heerlijk rustig plekje.
En met Wurmen is het slecht afgelopen, wij hebben met 3-0 verloren van Theootje en Margootje.

Zondag 23 juli 2017
Berghamn-Härnösand Afgelegde afstand:17 nm Wind: ZO3
We waren vanmorgen de laatste die vertrokken. En we maakten al rond negen uur los. Vandaag een echt zomerse dag. Rond de 20 graden en een stralende zon. Windkracht 3 erbij, dus we konden nog zeilen ook. We zijn wel buitenom gegaan, zodat we geen last van de bergen hebben. Het is ons laatste dagje op de Höga Kuste. We hebben er met veel plezier 3 weken rondgevaren. Bijna alles wat we wilden doen hebben we gedaan. Jammer dat het dit jaar zo koud was. Veel Zweden hebben voor een andere vakantie gekozen, want in vergelijking met verleden jaar waren die weinig op het water. Er zijn wel genoeg Finnen. En de laatste dagen beginnen er ook wat Duitsers te verschijnen.
Theo en Margot zijn vanmiddag vertrokken naar Björkuddens, het hotel bij de Höga Kuste brug. Wij hebben daar met Olle geluncht. Zij gaan nog een poosje met da auto door Zweden rijden. We hebben weer een gezellige week gehad met zijn vieren. Afscheid genomen in de Konditorei aan de overkant van de weg met taart en koffie/thee.
Wij zijn ons weer aan het klaarmaken om te gaan reizen. De was is gedaan, de boot schoongemaakt, voorraad ingeslagen en water getankt. Morgen nog wat kleine dingetjes inslaan. De weersvoorspelling is redelijk, komende week wind uit oostelijke richting. We willen niet al te snel in de buurt van Stockholm zijn, want daar is het nog erg druk. Ergens in de 1e week van augustus in die buurt zou mooi zijn.