maandag 3 juli 2017

Periode 3 t/m 9 juli 2017

Maandag 3 juli 2017

Örnsköldsvik

Vanmorgen eerst weer even goed boodschappen gedaan, met de intentie daarna de eilanden weer op te zoeken. Maar plannen veranderen en we zijn toch blijven liggen. Ik heb een wandeling gemaakt de Varvsberg op. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over Övik en naar de andere kant over de eilanden. Er zijn 2 skispringschansen. Dat ze daar af durven springen. Dat is echt heel hoog!

Vanmiddag ben ik even de stad in geweest. Even een grote Loppis (2e hands spullen) ingelopen. En naar de kapper geweest. Vanavond Hans en Aletta van de Waterkaterll aan boord gehad (C-Yacht 1250). We hadden ze al diverse malen op de AIS gezien en nu dus ook ontmoet.

We hadden de hele dag geen tot weinig zuiden wind, maar vanavond is de wind omgegaan naar Noord. Voelt gelijk stuk frisser aan. Tentje er ook weer op gemaakt, de wind komt nu van achteren in. Vannacht wordt er windkracht 6 en regen verwacht.
mooi gebouw
grote skispringschans

uitzicht over de haven
kleine schans

Dinsdag 4 juli 2017

Örnsköldsvik

Wat hebben wij een fantastische dag gehad. Vanmorgen had ik er een hard hoofd in. Om 8 uur harde wind en heel veel regen. En om 9.30 uur hadden we afgesproken met Olle Strandberg, de jongen uit de pizzeria Mamma Mia. Toen hij arriveerde, nam de regen gelukkig al snel af. Hij was met een dikke Mercedes 350 SLvan zijn vader. Stoelmassage, echte stoelen achterin, heel luxe dus. Eerst zijn we de Varvsberg opgereden, de berg die ik 2 dagen geleden bezocht heb. Jan had dus mazzel dat hij het met de auto mocht doen. Daar boven natuurlijk weer een fantastisch uitzicht. Olle vertelde dat er ook in de zomer trainingskampen skispringen zijn. Jammer dat dat nu niet het geval is, ik zou dat wel eens willen zien.

Daarna zij we kris-kras door Övik gereden, en heeft hij van alles verteld over highschool, sport en industrie. De Zweden doen echt veel aan sport. Er is een grote Fjällräven outlet, waar we even doorheen gelopen zijn. het is een toeristische trekpleister. We hebben de kerk van Själevad bezocht, een 8-kantige  kerk uit 1876. Prachtig gelegen op een heuvel aan het water.

Vervolgens zijn we naar de Höga kuste-brug gereden en hebben we geluncht in Björkuddens, een hotel  restaurant onder aan de brug. Het meubilair is afkomstig van de fabriek van Olles ouders. Daarna even over de brug en weer terug. Het is een mooie tocht door dit bergachtige gebied. Mooie uitzichten langs bergen, dalen en water.

Na de lunch zijn we naar Skuleskogen National Park gereden en hebben we 2 tracks gelopen. Een naar Långtjärnhälorna, een prachtig uitzichtpunt en de andere naar Norrsvedjebodarna, waar je kan overnachten in een hut of kan kamperen. We waren met de auto al vrij hoog gekomen, en de wandeling was dus ook vrij hoog. Af en toe over planken en heel veel boomwortels.

Daarna zijn we naar het zomerhuis van de familie Strandberg gereden. We kwamen langs hun winterhuis, maar in de zomer verblijven ze in hun zomerhuis in de buurt van Bredbyn. Een prachtig huis met heel veel ruimte eromheen en uitzicht op een meer. Wat een gastvrije mensen. Toen we aankwamen werden we heel hartelijk verwelkomd door Ann en Svenna. En daar stond de tafel gedekt voor de surströmming(gefermenteerde haring en sommige mensen noemen het stinkvis). Voor buiten was het te koud dus aten we in de gezellige leefkeuken. Svenna maakte het blik wel buiten open. Olle had ons al verteld dat zijn ouders er gek op zijn, het is een echt feestmaal voor hun. En dat was het ook. Visje uit zijn huid pellen, ik weet nu ook hoe je de graat eruit krijgt. In stukjes snijden. Aardappel in stukjes, uitjes, tomaat en wat creme fraiche erbij. En tünbröt met boter en Vesterbottenkaas erop. En daarbij moet natuurlijk snaps gedronken worden. Zweden zijn gek op zingen, dus voor de toost werd een lied gezongen. Het is de 2e keer dat ik surströmming gegeten heb, en ik begin het lekker te vinden. Dus René ik neem weer een blik mee naar huis!
Na dit voorgerecht, kwam er kip van de bbq en een Griekse meloensalade en heerlijke wijn. We hebben een fantastische avond gehad. Olle bracht ons samen met Svenna, zijn vader weer naar de boot. Wie weet zien we ze nog eens, en hopelijk zal Olle ons in december bezoeken.
Svenna, Ann and Olle, thank you verry much for the good day we've had!

Woensdag 5 juli 2017

Örnsköldsvik

Vanmorgen was de wind nog behoorlijk vlagerig. We hadden beide zin in een lui dagje en zijn dus blijven liggen. Even naar het museum geweest, de loppis bezocht en de winkelstraat doorgelopen. En verder 3 wassen gedraaid. Morgen gaan we weer op pad.
Loppis
museum

Donderdag 6 juli 2017

Örnsköldsvik-Häggvik Afgelegde afstand: 44nm Wind NW4

De 1e 20 mijl heerlijk gezeild. We liepen vaak meer dan 7 knopen. Nog wel steeds vlagerig. Daarna af en toe op de motor. Soms even maar 6 knopen wind, en dan ineens weer 14 knopen en konden de zeilen weer uitgerold worden. Na Högbonden draaide de wind ineens naar zuidwest en hebben we laatste stuk op de motor gevaren. Het is prachtig weer maar op zee met 16 graden toch behoorlijk koud. Het aanvaren van Häggvik is altijd behoorlijk indrukwekkend. Steile heuvels en de toevaart is behoorlijk smal. In de haven kon de korte broek aan, lekker beschut en warm. We konden afmeren naast de Schoonheyt van Ab en Agaath. Zij kwamen net terug van het museum. Leuk weerzien na een lange tijd(Rendsburg). Jan heeft de cobb gestart en we hebben gezamenlijk gegeten.

Ovik
Högbonden

Vrijdag 7 juli 2017

Häggvik-Bönhamn Afgelegde afstand: 10nm Wind ZO2

Mooie ochtend, helemaal windstil. Op de havenfiets naar Nordingrå om broodjes te halen. Ab en Agaath nodigde ons uit voor het eten vanavond. Naar Bönhamn gevaren. Dat is met weinig wind nog leuk om te doen. Jan en ik hebben de wandeling over de berg gemaakt. Vanavond heeft Ab zijn bbq op de kant gezet en hebben we heerlijk in de zon gegeten. Toen de zon achter de bomen verdween werd het snel frisser. Het is hier in de avond nog steeds fris:: rond de 14 graden. Vuurtje gemaakt dat ons tot een uur of 10 warm heeft gehouden. Daarna werd het toch wel echt heel fris en zijn we aan boord gegaan.

Zaterdag 8 juli 2017
Bönhamn-Tarnättholmarna Afgelegde afstand: 15 nm Wind: NO3
Eerst een slag naar buiten en daarna hoog aan de wind naar het noorden. Er was niet veel wind, maar omdat het hoog was, liep het lekker. Geankerd in het Näskefjärden, op een plek waar je zo Skuleskogen National Park inloopt. Ik ben met de kano naar de kant geroeid en heb de track naar Slattdalsskrevan en de Slattdalsberget gelopen. Een tochtje van 3,5 km maar omdat er serieuze bergbeklimmingen bij zaten heb ik er toch wel 2 uur over gedaan om de top te bereiken. Het was een hele avontuurlijke en gevarieerde wandeling. Door een ravijn, langs een grot, veel klauterwerk, een meer op hoogte en magnifieke uitzichten. Een wandeling die bij mij in de top 10 komt.
Het is weekend, mooi weer en vakantietijd. Je komt her en der rugzakken tegen, die neergezet zijn door mensen die later terug komen om te kamperen. En als ik op de terugtocht ben, staan er op diverse plekken tentjes. Waar wij voor anker liggen, ruik je de kampvuurtjes.
We zouden na de wandeling anker opgaan, omdat de wind naar het noorden gaat draaien vannacht. Maar er wordt zo weinig wind voorspeld, dat we zijn blijven liggen. Hopen dat het uitkomt, anders wordt het slecht slapen vannacht.
Zweeds pad
Skuum in de diepte

Tarnätt-meer
hier zie je dat het meer hoog ligt

top bereikt
ravijn

Zondag 9 juli 2017
Tarnättholmarna-Ulvvik Afgelegde afstand: 19nm Wind: NO3-2
Goed geslapen, maar vanochtend wel om 6.15 uur op omdat de wind recht de baai in stond. Anker opgehaald en op de kluiver naar het zuiden. Snel ging het niet, maar dat was fijn om te ontbijten en wakker te worden. Zonnetje scheen al goed. Helaas zakte de wind in , in dus motor heeft ook weer zijn best kunnen doen. We liggen in een heel mooie beschutte baai, alleen wel weer helemaal alleen. We dachten voor anker te gaan, maar er is een steiger van de Nordingrå-bootclub. Wij waren zo brutaal daar aan te leggen. Al snel kwamen de eigenaars van deze plek naar ons toe. Ze wilden vandaag hun motorboot te water laten. Maar omdat wij er nu lagen, stellen ze dat een dag uit. Heel aardig. Konden wij fietsen. Ik ben naar de Omneberg gefietst en heb daar de steile wandeling naar de  top gemaakt. Ook hier weer een prachtig uitzicht. Daarna met Jan naar de Krikberget gefietst. Hier kon een groot gedeelte met de fiets, maar dat was wel zwaar. Dan nog een klein eindje lopen naar de top. Niet te moeilijk gelukkig. Hier vandaan hadden we mooi uitzicht op de baai waar we liggen.
Vanavond komt er regen.

uitzicht Omneberget
grote fabriek hier in dorp

uitzicht Krikberget, in midden liggen wij