maandag 10 juli 2017

Periode 10 t/m 16 juli 2017

Maandag 10 juli 2017
Ulvvik-Ulvö Afgelegde afstand: 11 nm Wind: ZO3
Er is geen regen gevallen. We was het vanmorgen mistig. Toen we vertrokken, hadden we al weer zon, maar op zee kregen we weer mist. Maar een klein stukje kunnen zeilen. Er stond ontzettend veel deining op zee, en met een ruime koers gingen de zeilen alleen maar klapperen.
Op Ulvö lag de Schoonheyt. Ab hielp ons even met afmeren. Zij gingen daarna gelijk weg om ergens voor anker te gaan.  Aan de overkant ligt een SXK-boei, daar zijn ze even op gaan liggen. De wind nam echter aardig toe en de boei ligt blijkbaar niet zo vast. Ze namen hem aardig op sleeptouw en toen ze bijna weer in de haven lagen, zijn ze een ander plekje gaan zoeken. Voor het eerst dat ik zie dat een SXK-boei niet op zijn plek blijft liggen. Volgens mij lag de boei al niet op zijn plek en ligt hij nu op te diep water.
Doordat de wind zo toenam lagen wij ook niet rustig. Gelukkig zakt de wind er nu wel uit, slaapt wat rustiger. We hebben wat gewandeld. We zijn even in het kerkje geweest en zagen in het gastenboek dat de Windekind uit Enkhuizen hier 6 dagen geleden was. We lagen gelijk met hen in Makkum. Ook nog naar het loodshuis geklommen om van mooie uitzicht te genieten. We proberen ook een beetje de rest van de week te plannen.  Met de zomer wil het toch niet zo erg vlotten. Morgen krijgen we waarschijnlijk echt regen. Er zijn ook weinig Zweden op het water. Hier op Ulvö, een van de populaire plekken,  is het nog lang niet vol. Er zijn wel veel Finnen op het water.

Ulvvik ligplaats
Ulvvik boothuizen

meeuwen op el draden
hekanker opruimen

mist over berg
Ulvö

Dinsdag11 juli 2017

Ulvö-Barsta Hamn Afgelegde afstand: 14 nm   Wind: ZO2-3

Na een paar spettertjes vanmorgen zijn we vertrokken. De Schoonheyt was net het anker aan het ophalen, dus we voeren gelijk Ulvö uit. Konden we nog even zwaaien.

Wij hebben tot Bönhamn kunnen zeilen. Een slag moeten maken. Kwamen de Stormvogel tegen, een prachtige Northern Comfort 43. We zijn afgemeerd in Barsta Hamn, een klein "knutselhaventje" zoals Jan het noemt. Er zijn geen passanten, maar op de camping staan wel diverse campers. We zijn bij aankomst  naar "de receptie,tevens kantine en keuken" gelopen en nu vanavond ook weer. Er staat een kassa en er ligt een inschrijfboek. Maar er zit helemaal niemand. Er staat een grote pot. Als je een ijsje wilt kopen of iets te drinken, gooi je geld in die pot. Er zitten behoorlijk wat kronen in, die je zo mee kunt nemen. Maar hoe wij nu moeten betalen, geen idee. Er is ook nog niemand langs gekomen.

Vanmiddag hebben we eerst de kapel bezocht uit 1665. Deze is echt prachtig. Het gebouw is in principe niet zo opvallend, het zou een schuurtje kunnen zijn. Dat is de reden waarom deze kapel waarschijnlijk bewaard is gebleven en niet door de Russen in de 18e eeuw in de brand gestoken.

Toen we uit de kapel kwamen, begon het te regenen, dus zijn we aan boord gegaan. Even een spelletje yatzee, thee gedronken en toen was het al weer droog. Een wandeling gemaakt naar Rotsidan, een prachtig natuurgebied. Eerst 2 km door vrij open bos, met prachtige mossen. En daarna over vrij lage rotsen langs de kust, een klapperveld en stukken met grote vierkante blokken. Prachtig! Als ik aap was, dan wist ik het wel, dan wilde ik hier zitten.

Jan is een boek aan het lezen van Brusselmans, en heeft de hele tijd dikke pret. Wel raar hoor, iemand die de hele tijd zit te schateren, en als hij verteld waar het over gaat, kan ik er de lol niet van inzien. Ik zal ook eens een paar bladzijden proberen.
wegvaren bij Ulvo
Schoonheyt

Kapel Barsta
lijkt een schuur

links de vrouwen, rechts de mannen
mooie mossen

klapperveld
mooie rotsen

Woensdag 12 juli 2017
Barsta Hamn-Häggvik Afgelegde afstand:  8nm wind: Oost 3
Vanmorgen was er zomaar een havenmeester, dus konden we ons havengeld betalen. We moeten weer boodschappen doen, dus zijn naar Häggvik gegaan. Veel supermarkten zijn er nu eenmaal niet in dit gebied. Alternatief is Harnösand, maar daar moeten we eind van de week al zijn, omdat Theo en Margot daar opstappen. Weervoorspelling is ook lastig voor de komende dagen. Er wordt veel NW wind voorspeld, en voor de nacht lig je in Häggvik in ieder geval goed. Verleden week lagen we hier nog met een paar bootjes, maar nu is het praktisch vol. Alhoewel, als elk bootje dat binnenkomt vindt nog wel een gaatje. Vanavond tijdens eten kregen we een regenbui. Iedereen die op de kant aan het eten was moest naar binnen vluchten. Vanavond maar weer eens een serie gestart. Het is namelijk niet echt buitenweer(vrij fris).

Donderdag 13 juli 2017
Häggvik -Lövvik Afgelegde afstand: 14nm Wind: NW2-4
Vanmorgen eerst weer even wat vers-waren ingeslagen bij de supermarkt. Op de havenfietsen naar Norderingå gefietst. Konden genoeg meenemen, omdat de havenfietsen mandjes hebben, waarin je veel kwijt kan.
Herfstige dag vandaag en maar 13 graden. We hebben geprobeerd te zeilen, maar hadden vanuit Häggvik te weinig wind. Het leek alsof we wat regen zouden krijgen, dus zeilen opgeborgen. Later kregen we toch genoeg wind, maar vlagerig en van diverse richtingen, soms te hoog. Maar we hadden geen zin meer om ze te hijsen. De Schoonheyt lag langszij de steiger, en wij daar weer langszij gegaan. Fijn met de kop in de wind en aan de hoge wal. Wind nam ook, zoals voorspeld, behoorlijk toe, en af en toe wat regen. Weinig boten in deze haven. We hebben de kachel weer opgestart. Kan me niet herinneren dat we dat eerder in juli gedaan hebben. En tentje erop.
Vanmiddag met Ab en Agaath zitten Wurmen. Alvast weer een beetje oefenen voor volgende week.

Vrijdag 14 juli 2017
Lövvik-Lustholmen Afgelegde afstand: 13 nm Wind: NW 4-6
We zijn eerst naar de Höga Kuste brug gevaren. Daar moeten we toch een keer geweest zijn vinden we. Het is koud en donker weer en er stond een pittig windje.  Daarvandaan naar het zuiden, naar Lustholmen. Op de kluiver, voelde gelijk wat warmer aan. Het was dat we met ruime wind voeren, maar anders is het lastig zeilen. Het is al de hele week vlagerig weer, en vandaag dus ook weer. Van windkracht 3 tot vlagen van 6. In Lustholmen was er genoeg plek(het was er erg rustig). We konden afmeren naast de Schoonheyt. Af en toe kwam de zon tevoorschijn, maar ook af en toe een beetje regen. Na het eten ben ik even naar de sauna geweest. Daar was helemaal niemand. Tussendoor gezwommen. Water is rond de 14 graden. Vanavond spelletje Wurmen gespeeld op de Schoonheyt. Mannen tegen de vrouwen. Hoe dat afgelopen is, noem ik maar even niet.
Valkallen, met de Schoonheyt ervoor
Grote brug

Zaterdag 15 juli2017
Lustholmen
Vandaag een heerlijke zomerse dag. Lekker blijven liggen, en er een lui dagje van gemaakt. Het waaide wel weer behoorlijk. Vanavond met Ab en Agaath op het strand gegeten. Daarna nog even de sauna in.

Zondag 16 juli 2017
Lustholmen- Härnösand Afgelegde afstand: 3nm Wind: Z4
We waren op tijd wakker en lagen daarom al rond negenen in Härnösand. Daar een was gedraaid. Fijne snelle machine: 20 minuten. We hebben de klaargemaakt voor onze gasten. Voorin wordt op een gegeven moment toch een rommelhok, dus dat moest even anders. Schone lakens en schone slopen om de kussens, alle troep weg. Ziet er weer netjes uit. hadden we vanmorgen nog zon, rond 2 uur begon het te regenen. Tent er weer op en lekker zitten lezen. Er is ook goed internet, dus Jan kon de kaarten voor de plotter updaten. Tegen vijven "afscheidsborrel" op de Schoonheyt gedronken. Als het goed is, zien we elkaar nu voorlopig niet meer. Zij gaan morgen zuid, wij noord.