maandag 24 juli 2017

Periode 24 juli t/m 30 juli 2017

Maandag 24juli 2017
Härnösand-Skatan Afgelegde afstand: 38 nm Wind NW4/NO4
Vandaag redelijk mazzel gehad met het weer. Het fjord uit op de motor. Daarna bijna helemaal kunnen zeilen. Grootste gedeelte uitgeboomd. De regen in het noorden zag je dichterbij komen, en rond enen hebben we een uurtje in de regen gezeten. Maar daarna weer droog en een beetje zon. Er zijn redelijk wat zuidgangers. We hadden circa 8 boten in het zicht.
Skatan was nog een spannende aanloop. Een paar hele smalle stukjes, met weinig water volgens de kaart. We zijn niet onder de 3 m gekomen en de betonning was gelukkig erg goed. Een prachtig gebiedje, met kleine eilandjes en een groot meer. Het haventje is heel klein. Je wordt keurig opgevangen door de havenmeester. We liggen naast de Oberon uit Harlingen. Even later kregen we nog een Stockholmer naast ons. Het dorp is prachtig onderhouden.  Alle huisjes mooi in de verf, mooie tuinen, leuk havenhuisje, restaurant en een hele goeie visrokerij. Bij de visrokerij hebben wij ons avondeten gehaald.
De havenmeester installeerde zich vanavond op het steigerbankje met een kartonnen doos waarin hij het havengeld bewaard. En iedereen komt van boord om te betalen en een praatje te maken.

Dinsdag 25 juli 2017
Skatan-Stocka Afgelegde afstand:20 nm Wind: NO4
Het uitvaren was leuk. Als je eenmaal weet dat het overal diep genoeg is, is het minder spannend. Helaas erg donker weer, we hebben een uurtje lichte miezer gehad. Mooi windje, 14 tot 18 knopen waardoor we best snel gingen. De wolken verdwenen en het werd zonnig. We hebben afgesproken niet te lange stukken te doen de komende week. Het is dan ook tegennatuurlijk voor ons om al in Stocka te stoppen als je zo een mooi lopend windje hebt. Maar  we hebben het toch gedaan.
Stocka is niet heel bijzonder. Rond de haven is het leuk met een restaurantje annex havenkantoor. De eigenaar is van oorsprong een Belg en zijn zoon die ons hielp probeerde dit in het Vlaams te doen. Er zijn 2 ruimtes waar diverse "Handwerkspullen" verkocht worden. Leuk om even rond te kijken. We zijn naar Rönnskär gelopen, een eilandje dat met vasteland verbonden is door een aangelegd dammetje. Maakt een beetje verwaarloosde indruk. Er is een "zelfbedienings"viswinkel. We zijn er even binnen geweest maar hebben niets gekocht. Er staan een aantal koelkasten met visgerechten/vis en je kan pakken wat je nodig hebt en geld in een bakje doen.
In de baai waar we liggen zwemt in ieder geval 1 zeehond rond, die heb ik bij de boot gespot. Ben benieuwd of er meer zijn.
Vanavond nog een rondje gefietst. Gaat hier weer gemakkelijk, het is vrij vlak. En het was echt windstil.

Woensdag 26 juli 2017
Stocka-Segelvik Afgelegde afstand: 44 nm Wind: NO3
We begonnen vanmorgen zeilend maar na een uurtje konden de zeilen opgeborgen worden. Wel 10 knopen wind maar te veel golven. Uurtje op de motor tot Kuggören. We hebben een spelletje yatzee gespeeld, dat ging net aan met al dat geslinger. Bij Kuggören ga je tussen eiland Bålsön en vastenland door, dus even geen deining en toen we aan de andere kant kwamen was de wind iets gunstiger en konden we weer zeilen. Ging niet hard, tussen de 4 en de 5 knopen maar wel gestaag en rustig. Heerlijk om wat te rommelen en te lezen. Rond een uur of vijf hield de wind er mee op en waren we bij Segelvik. Hier werden we weer hartelijk verwelkomd door de Havenwacht en zijn vrouw. Hij herkende ons nog van verleden jaar. Ze waren heel geïnteresseerd naar wat we allemaal gedaan hebben. Vooral in het verre noorden, zij komt namelijk uit een gebied in de buurt van Lapland. Ze waren zelf met de auto naar de Noordkaap geweest en waren 2 dagen later dan wij in het kerkdorp bij Luleå, en ze hebben ook Kukkola bezocht. Zij is opgegroeid tussen Lappen en vond het erg leuk dat we Jokkmokk geweest zijn.
Het was vanavond windstil weer dus we hebben op de kant de cobb gestart. Klein beetje zon er bij. Ik denk dat we vanavond voor het eerst weer een donkere nacht zullen hebben. Zon gaat hier onder rond 21.43 uur en komt op om 4.10 uur op en het is ook nog bewolkt.

Donderdag 27 juli 2017

Segelvik-Gävle Afgelegde afstand: 43 nm Wind: NO1 ->NO4

Bah, helemaal geen wind. En we willen naar Gävle omdat het morgen een regendag is en een stad dan leuk is. En de dag daarna wordt de wind ZW wat weer gunstig is vanaf die plek.  Net toen ik de motor echt zat was en Jan op zijn zenuwen gewerkt had met mijn gemopper ging het gelukkig waaien. En zo konden we de laatste 20 mijl met een vaartje van tegen de 7 knopen zeilen. Zonnetje erbij, tegen de 20 graden, dus ik was weer helemaal blij.

De haven van Gävle wordt alleen  nog maar vermeld in een toeristisch blaadje omdat de haven spiksplinternieuw is.  Maar in het blaadje staat niet waar de haven is dus wij  moesten gokken waar we naar toe moesten en of we er in konden. Maar dat is gelukt. We voeren een kanaal in en bij de brug waren booms waar we tussen pasten. Mooi nieuw havengebouw met alles erop en eraan. Maar havengeld kon nog niet betaald worden, systeem werkte nog niet volgens het meisje op kantoor. Misschien volgende week maar dan zijn wij er niet meer. Dus we liggen gratis in een luxe jachthaven, in het centrum van een grote stad.

Het toeval wil dat Theo en Margot nog een nachtje in een hotel in Gävle zitten. Toen wij net afgemeerd waren, kwamen zij toeterend over de brug rijden. Met zijn vieren uit eten geweest in de stad. Berggrenska Gården, een tent waar je alleen buiten kan eten. Gedeeltelijk onder afdak met verwarming, en de rest echt buiten. En daar zaten wij, want het was te vol om onder afdak te zitten. Leuke tent, die alleen in de zomer open is. Daarna op het plein nog iets gedronken.

Vrijdag 28 juli 2017

Gävle

Vanmorgen begon het miezerig. En daarna echte regen en dat hield pas vanavond tegen achten op. We zijn wel de stad in geweest. Zeiljack aan en lopen maar. Wat een mooie stad is dit. Een stad van bomen, parken, bruggen, mooie lanen en torentjes. En overal fietspaden.  Gamla Gefle, een oud stukje stad is een heel mooi stukje om doorheen te lopen. Aan de overkant waar wij liggen staan oude pakhuizen. En aantal zijn al gerestaureerd en worden nu bewoond. Het is een hele bijzondere aparte wijk aan het worden. Langs het water staan stenen pakhuizen, daarachter een aantal houten pakhuizen.  Jammer dat het regende, we konden daardoor geen mooie foto's maken.

Zaterdag 29 juli 2017
Gävle-Gräsö Wind: Z4 Afgelegde afstand: 49 nm
We waren vroeg wakker en voeren rond 7 uur de haven uit. Alles op dek is nog zeiknat van de regen van gisteren. De tent hebben we het eerste stuk laten staan zodat deze in de zon kon drogen. Het eerste stuk moest toch op de motor door een vaargeul. We voeren langs een eiland waar een visarend achterna gezeten werd door een meeuw. Toen ik met de verrekijker keek, bleken er wel 5 visarenden op dat eiland in een boom te zitten. Na een uurtje konden de stootwillen en tent opgeruimd worden, en de zeilen gehesen worden. Mooie wind en we konden mooi achter 2 bootjes aanjagen, die een paar mijl voor ons uitvoeren. Na de hoek bij Björn kregen we wat meer wind, en hebben we een rif gestoken. Toen haalden we de 2 boten ook in. Helaas draaide de wind naar zuidoost en was het niet meer bezeild. We zijn hoog aan de wind verder gegaan tot de wind bijna wegviel. Zeilen gestreken en de laatste 15 mijl op de motor afgelegd.
We zijn naar een ankerplek tegenover Öregrund gegaan. We wilden sowieso niet naar Öregrund, omdat daar deze week motorbootraces zijn met allerlei ander lawaai en drukte eromheen.  Toen we voor anker gingen, hoorden we in de verte een race langs gaan, niet normaal wat een kabaal.
Het is vandaag bijna een zomerse dag. Negentien graden en in de zon meer dan 20 graden. Het water is hier 17 graden, dus dat is een graad of 5 hoger dan we gewend zijn. En doordat de watertemperatuur veel hoger is, voelt het veel warmer aan, zowel op zee als binnen in de boot. Vanavond is het windstil weer. Buiten gegeten van de cobb.
zoekplaatje: 5 visarenden

voor anker

Zondag 30 juli 2017
Gräsö-Grisslehamn Wind: ZW4 Afgelegde afstand: 20 nm
Vandaag een prachtige zeildag door een mooi gebied. Grisslehamn stond nog altijd op ons lijstje om te bezoeken. We zijn eigenlijk een beetje te groot voor de haven. De ankerboei ligt dan ook veel te dicht achter de boot. Dan is heet altijd een geknutsel om goed af te meren. We hebben een lijn naar de middenkikker gezet, maar daardoor tikt de boei weer tegen de boot. Daar weer een stootwil tussen, en nu liggen we goed.
Grisslehamn is op de een of andere manier heel populair. Er zijn ontzettend veel campers en er is een grote camping vlakbij de haven. Er zijn veel eettentjes en overal uitstallingen met kunstwerken, handwerken en oude zooi. Het is mooi weer dus veel mensen op straat. Vanmiddag alles bekeken. Nog even het kerkje bezocht, waar we een uitgebreide toelichting kregen door een aardige dame.
Aan de zeekant is ook een haven, en wij dachten dat deze niet zo veel voorstelde. Blijkt dat dit een veel mooiere haven is dan waar we nu liggen. Nu moeten we eerst weer 10 mijl naar het noorden, en dan 28 mijl zee op om bij Arholma te komen. Als we naar de buitenhaven waren gegaan, waren we al een heel eind op weg geweest naar Arholma. Wel een beetje jammer, want de windverwachting komende dagen is niet zo gunstig.