maandag 8 juli 2019

Lappo-Näsby-Korppoo-Aspö-Utö-Kökar-Rödhamn

Maandag 8 juli 2019
Lappo-Näsby Afgelegde afstand: 17nm Wind: NNW4
Aan de haven werden vers gebakken broodjes verkocht. Daar wat van gehaald en toen vertrokken. Donker weer, maar wel goeie wind. Tot 4 mijl voor Näsby gezeild. Toen werd het wat ingewikkelder, en zijn we op de motor verder gegaan. We verbazen ons erover dat we bijna geen boten tegenkomen onderweg. We vragen ons af of het hier altijd zo rustig is, of dat het door het weer komt. Vandaag hebben we niet meer dan 10 boten gezien. De havens druppelen in de loop van de dag half vol, maar meer ook niet. En het is nu hoogseizoen. We waren net voor de echte regen binnen. Grappig is dat de Finnen, die na ons binnenkwamen, en dus in de echte regen voeren, allemaal hun navigatieverlichting aan hebben. Alsof je ze anders niet ziet. Het wordt hier in deze maand niet donker, en misschien willen ze het toch af en toe gebruiken. Ook de lichten op de steiger gingen aan.
Na de regen hebben we een rondje dorp gelopen. Er is een erg mooi scheren-museum, maar het is maandag, en dus gesloten. Het houten kerkje en klokkenstoel zijn erg mooi.
Toen we weer aan boord waren, stond Göran op de steiger en drop-ijsjes. Hij was met de auto hier naar toe gereden om ons te verrassen. Heel leuk. Na een biertje zijn we in het restaurant, Skagen, gaan eten. Heerlijke zalm gegeten. Jan had fish and chips, maar de chips waren gebakken aardappelen. Daarna nog een uurtje aan boord gezeten, want de veerpont van Göran ging pas om 21.40 uur weer varen. Dat is toch lastig als je in de scheren woont, want hij gaat naar Armi, die in Turkü is. Nog geen 100 km ver maar hij moet 3x een veerpont nemen en is er dus pas rond middernacht.
Ik ben daarna nog naar de sauna geweest. Dat ga ik straks nog wel missen. We liggen nu veel in havens, omdat het hier allemaal nieuw voor ons is, en dan is het leuk om aan land te kunnen gaan. En in elke haven is een sauna, en die moet natuurlijk altijd uitgeprobeerd worden.
best wel ingewikkeld

museumbootjes
vinden de Finnen lekker ijs

verrassingsbezoek
Met Göran eten in "Skagen"

Dinsdag 9 juli 2019
Näsby wind: NO4
De regen is weg maar het is donker en koud. Net aan 14 graden. De wasmand puilt uit dus hebben we de was gedaan. Het Skärgardsmuseum ging om 12 uur open dus dat was het volgende doel. En later op de middag heb ik over het eiland gefietst om van het uitzicht vanaf de Borgberg te kunnen genieten. Er zijn hier een heleboel postzegelveldjes met graan. Dan vraag je je toch af of dat rendabel kan zijn.
Jan is niet mee wezen fietsen en is aan boord gebleven. Er kwam iemand langs die in een Arcona36 vaart. Deze man heeft deze boot 11 jaar geleden in Lelystad gekocht en had nog steeds een Nederlandse vlag aan boord liggen. Het is dit dezelfde maat die wij voeren, dus kregen we deze cadeau. Jan heeft ze 3 blikjes Heineken gegeven.
museum

uitzicht museum
een van de huisjes in museum

de berg

uitzicht
postzegelveldje met graan

mooie brievenbus
en nog een mooie brievenbus

Woensdag 10 juli 2019
Näsby-Korppoo/Verkan Wind: NW4 Afgelegde afstand: 8nm
Wat een heerlijke zomerse dag. Op land was het wel 26 graden. We zijn naar het dorpje gelopen, een wandeling van 2 km. Onderweg de bermen bewonderd. Die zijn hier zo mooi, vol met een grote variatie van bloemen en grassen. In het dorp stond een hele mooie kerk van rond 1400 met indrukwekkende muur- en plafondschilderingen. En hele oude houten beelden.
Aan de overkant was een supermarkt. Wel grappig is hoe een mens werkt, als je dagenlang hele kleine buurtsupers bezocht hebt, en nu weer een supermarkt tegenkomt die alles heeft en ook nog vers. Daar wordt je heel hebberig van.
onderweg

echte zomers, toch?

Donderdag 11 juli 2019
Korppoo-Aspö wind:O 3 Afgelegde afstand: 23nm
Vandaag een mooie kans om de buitenscheren te bezoeken. Het blijft een paar dagen rustig weer. Helaas vandaag oosten wind, dus moesten we een heel stuk op de motor. Het eerste stuk was best spannend, heel smal met erg ondiep water naast ons. Laatste mijlen lekker kunnen zeilen. De zon was er niet de hele tijd, zodat het behoorlijk koud was.
Er kwamen veel zeilboten uit de richting van Aspö. Toen wij er aankwamen lagen er echter maar een stuk of 4 boten. Bleek dat het gisteren een feestdag was met veel muziek. Toen was het dus wel vol. Voor het eerst hekankeren. We zijn eerst naar de kade gevaren, want volgens de kaart staat er net aan 2 meter water. Maar er stond water genoeg, dus hekanker kon uitgegooid worden.
Op het eiland zijn geen auto’s, weinig huizen, een sauna, droogtoilet, winkeltje tevens kroeg, tevens restaurant en havenkantoor.
Vanmiddag doemde er ineens een hele grote veerpont op. Deze ging vlak achter ons langs. We knepen hem even, omdat we ons hekanker best wel ver hadden uitliggen. Maar gelukkig ging het goed. Je moet er toch niet aandenken dat hij de hekankerband in zijn schroef draait.
We hebben een wandeling gemaakt naar de midsummerstang. Later heb ik het natuurpad gelopen. Veel steen, erg ruig gebied. Bij het winkeltje zitten wat muziekanten(accordeon/viool/gitaar) fijne muziek te spelen. Vanuit de boot hebben we prachtig uitzicht op de scheren. Jammer dat het wat aan de frisse kant is.
traditioneel scheepje
zeilend

winkel Aspö
tevens kroeg en havenkantoor

natuurpad: volg de witte stippen
de familie Zaag?

die kwam vlak achterlangs
hele eiland loopt uit

veel bloemen
en dit is de weg

en daar liggen we
Vrijdag 12 juli 2019
Aspö-Utö Afgelegde afstand: 16nm Wind:NNW 4
Was een snel tochtje vandaag. Er was net een plekje vrij bij het hotel aan de steiger. Aan een ankerbaai met kop op de wind. Dat was gemakkelijker dan in de haven met hekanker en dwarse wind. We liggen net aan beschut, en achter de steiger. De boten tegenover ons aan de andere kant van de steiger hebben het iets slechter. Vooral ook toen in de middag de wind toenam tot een dikke 5.
Vanmiddag een rondje eiland gelopen. Erg groot is het niet. Er zijn nog 2 stukken niet toegankelijk: militair gebied. Het dorpje is leuk, gravelpaadjes tussen de houten huizen door en veel boothuizen.
Het is te zien dat het voor militaire doeleinden gebruikt (is) wordt. Veel bunkers en restanten van bunkers en opslagplaatsen munitie.  De vuurtoren is behoorlijk pompeus aanwezig en overal vandaan te zien. Het havenhotel zijn ook voormalige militaire gebouwen. We liggen met de kop op de wind, dus konden vanmiddag lekker in de zon zitten. Dan is het lekker warm. Maar het werd gelijk fris toen de zon uit de kuip was tegen de avond. Het is zo jammer dat we eigenlijk nog bijna geen avond lang in de kuip kunnen blijven zitten. Voordeel is wel dat we nog geen mug gezien hebben.
We hebben ons een beetje in een lastige positie gemanoeuvreerd door zoveel naar het zuiden te varen. Maar we wilden allebei graag naar Utö. Nu wordt het alleen weer lastig om naar het noorden te komen met de noorden wind.

lekker zeilweer
hotelsteiger

boothuizen
zeehondenpoten

alle brievenbussen bij de winkel
spaart reddingsboeien

vuurtoren
kerkje

Zaterdag 13 juli 2019
Utö-Kökar/Sandvik Afgelegde afstand:23nm Wind:NW4
Eindelijk weer eens op een ankerplek. We hadden door naar Utö te gaan veel hoogte weggegeven en moesten daarom vandaag een heel stuk op de motor varen. Laatste stuk was erg mooi en bezeild. Hebben een mooi hoekje in de ankerbaai gevonden. Met kano even naar de kant geweest. Mooi gebied hier om te kanoën. Heerlijke weer met veel zon en een koude wind.
baken en boei
ankerplek in San

wrak in da haven van Sandvik
onderweg in de kano

Zondag 14 juli 2019
Kökar-Rödhamn Afgelegde afstand:38 nm Wind: ZO3
Na enige twijfel, deze plek toch verlaten, zonder veel van het eiland gezien te hebben. Dit komt vooral door komende dinsdag, dan wordt er hele harde wind verwacht uit noordhoek en heel veel regen. En we willen rond de 23e in Nynashamn zijn, of daar in de buurt, zodat M&A gemakkelijk aan boord kunnen komen. Dus of hier blijven en pas vanaf woensdag weer verder kunnen, en dan grotere stukken moeten afleggen, met waarschijnlijk weinig wind. We kiezen ervoor toch weg te gaan, en dan dinsdag schuilen in Mariehamn.
Gelukkig een heel stuk kunnen zeilen. Ging niet snel, maar wel vooruit. En Jan zat Formule 1 te kijken, dan heeft hij niet zo in de gaten dat het niet zo snel gaat.
Waren laat in Rödhamn. Zijn voor anker gegaan in de baai achter de haven. Lag al een motorboot. En later kwamen er nog 4 zeilboten bij, omdat haven vol is. Mooie avond.
kom je altijd op de smalste stukjes tegen
en zijn een beetje groot