maandag 15 juli 2019

Rödhamn-Mariehamn-Tjockö-Lökaön-Huvudskär-Nåttarö-Nynäshamn

Maandag 15 juni 2019
Rödhamn-Mariehamn Afgelegde afstand: 10 nm Wind: ZO3
Met een rustig gangetje naar Mariehamn gezeild. In de verte zien we de regen aankomen. Het is een beetje benauwd, ook al is het onder de 20 graden. In de haven was nog genoeg plek. Dat was later op de middag wel anders. De havenmeester propte er steeds weer boten tussen. We hebben rondje stad gedaan. Rond vieren begon de regen, en dit gaat voorlopig nog door tot morgenochtend. De voorspelde harde wind moet rond middernacht beginnen. We zitten precies in het midden van lage druk gebied.Dus afhankelijk of het een beetje midden over komt of iets afwijkt bepaald de wind die we krijgen. Ben benieuwd.

Dinsdag 16 juli 2019
Mariehamn Wind: W1
Vannacht is het niet meer dan windkracht 5 geweest, en lang niet de harde wind die voorspeld was. Vanmorgen hebben we eerst goed boodschappen gedaan. Daarna zijn we op de fiets naar Sjökvarteret gefietst. Een haven voor traditionele schepen met een werf waar wat "projecten" liggen, maar ook een hal waar een traditioneel schip gebouwd werd. Er zijn mooie boothuizen en een heel lief zeemanskerkje. Je kon het museum inlopen, waar je kon zien hoe het hier vroeger toeging, met bouwen van boten, en er was een hal met oude motoren. In een winkeltje werden prachtige eigengemaakte spullen verkocht.
 Terug aan boord begon het weer een beetje te spetteren. Tegen achten ging onze Poolse buurman, sy-Sloni weg. Die willen vannacht naar Lauterbach op Gotland zeilen. Van zeilen zal wel niet veel komen, er is niet veel wind. Ik hoop dat er morgen wat meer wind staat, want dan willen we naar Zweden oversteken. Vanavond nog even de sauna in geweest. De laatste keer in een Finse sauna.

oud baken
boothuizen

winkeltje
zeemanskapel

mooi zitje met tafel
zeemeermin

Woensdag 17 juli 2019
Mariehamn-Tjockö Afgelegde afstand: 38 nm  Wind: NW4
Een ideale tocht. 60 graden aan de wind, 10-15 knopen, weinig golven, dan wil het wel lopen. Toen we tussen de Zweedse eilanden kwamen, trok het achter ons dicht. Zeemist. We voelde het kouder worden. De veerpont naar Mariehamn verdween in de mist. Plan was naar een buitenscheer te gaan, maar dat is niet verstandig met mist. Bij Tjockö mooi plekje gevonden, nog lekker in de zon. Klein tochtje met de kano gemaakt. Vanavond konden we buiten eten van de cobb. Tijdens eten zagen we de eilanden ten noorden van ons in de mist verdwijnen. Wij beleven er net juit. We hebben de klok ook weer een uurtje terug gezet, en leven nu weer op Zweedse tijd.
Op naar Zweden
binnenkomende mist

Donderdag 18 juli 2019
Tjockö-Lökaön(Tistronskären) Afgelegde afstand: 23nm Wind: geen
Vanacht dichte mist op onze ankerplek. Toen we uit bed kwamen, was de mist bij ons opgetrokken, maar op zee hoorden we de grote schepen nog steeds hun misthoorn gebruiken. Het was een grappig gezicht, toen zo'n jumboveerpont uit de mist tevoorschijn kwam. We zijn maar niet naar een buitenscheer gegaan, wamt daar kan het mistig zijn. We zijn gestopt bij Rödlöga, waar ik een rondje om heen ben gevaren met de kano, en een wandeling op het eiland gemaakt heb. Het is wel een muggeneiland, veel vochtige paadjes. Ik had bij de wandeling dus spijt dat ik niets anti-mug bij me had. Maar de schade valt achteraf mee. Maar je had me er ook niet moeten zien lopen: constant om mij heen meppend. Terug aan boord zijn we ankerop gegaan en naar  Tistronskären gevaren. Lekker in de zon gezeten, rondje gezwommen(water nog steeds maar 16C) en daarna de cobb gestart.
mistwolk op zee
pont komt tevoorschijn

mooi baken om ondiepte aan tewijzen
rommeltje

mooie avond

Vrijdag 19 juli 2019
Lökaön-Huvudskär Afgelegde afstand: 35 nm Wind: ZW3
Een wonderschone ochtend. Helemaal blak en stil en zonnig. Er voer nog bijna niemand. Jan had een mooie route tussen eilanden door geplot. Tegen de middag kregen we een knoop of 10 wind en zijn we gaan kruisen. Veel meezeilers, dus leuk zeilen. Geankerd naast een Nederlands schip. We zijn tot nu toe weinig Nederlanders tegen gekomen. Zal komende week wel meer worden. Ik ben met de kano de wal opgegaan en heb een rondwandeling gemaakt. Prachtig eiland met mooie rotsen, diepe geulen met water, mooie bloemen en grassen en wat huisjes rond de vuurtoren. Weer aan boord bleken we een eind naar achteren gegaan te zijn en kwamen we te dichtbij andere ankeraars. Dat gebeurd eigenlijk nooit met ons Rocna-anker. Opnieuw geankerd, en nu bleven we wel liggen.
mooi stil

vuilnis wegbrengen

Zaterdag 20 juli 2019
Huvudskär-Nåttarö  Afgelegde afstand: 33nm Wind: ZZO1
Al weer zo een mooie ochtend. Iedereen is laat op dus het is nog zo mooi stil in de haven. Op de motor naar Nåttarö. Er is hier veel strand, en dat trekt veel boten met kinderen. Veel bootjes op de rotsen en strand. Veel suppende en zwemmende mensen, veel varende bootjes, voor je rust lig je hier niet. We hebben de rubberboot opgepompt en zijn naar de kant geroeid. Leuke wandeling naar de kiosk gemaakt. Er staan veel vakantiehuisjes op het eiland, behoorlijk verspreid. Er was ook nog een bezienswaardigheid: een grot....
Na de tocht het zweet eraf gezwommen. Water is nog steeds maar 16C. Als je eenmaal door bent gaat dat wel, maar het blijft een ding om et water in te gaan.

fwas doe je buiten

24.00 uur

Zondag 21 juli 2019
Nåttarö-Nynäshamn  Afgelegde afstand:7nm Wind: ZZO3
Rustig op de kluiver naar Nynäshamn gezeild. Het is nog mooi weer, een beetje benauwd. Voor afmeren diesel getankt. We zagen al dat onze lievelingsplek vrij was: helemaal voorin de haven tegen de winkeltjes en restaurant aan. Onze Finse buren, hunboot heet Yatzy! kwamen net uit Kalmar en hadden dus een nachtje doorgehaald. Is altijd vreemd als je mensen om 11uur aan een biertje en borrel ziet zitten. Ze hebben ligplaats in buurt van Nagu, en kennen Göran van gezicht.
Vanmiddag gestart met schoonmaak/opruim. Rond vieren begon het te regenen. Voor die tijd even vis gehaald voor avondeten bij de rokerij. Morgen nog wat opruimen en een was draaien, en dan komen dinsdagochtend MenA aan boord.