maandag 29 juli 2019

Bokö-Västervik-Strupö-Borgholm-Kalmar-Kristianopel-Sandhamn

Maandag 29 juli 2019
Bokö-Västervik Afgelegde afstand: 29 nm Wind: NO4
Vanmorgen vroeg aan de wandel. MenA door eht bos en Jan en ik naar het dorp. Daarna een duik in het water. Om 10 uur losgemaakt en uurtje op de motor, tot de wind kwam. Stond een mooie wind. Alleen laatste open stuk voor Västervik was erg vervelend. Voor de wind en hoge golven. Even alles gestreken, tot het wat hoger werd. Genoeg plek inVästervik. Met MArchien en Arnold naar station gelopen. Nog een pittige wandeling. Zij gaan morgen met de trein naar Malmö, en hebben veel bagage.
Vanavond gezellig gegeten bij de Smugglaren.
wandelen in Bokö
Bokö

ligplaats Bokô

zwemmen
Västervik

eten in Smugglaren
Dinsdag 30 juli 2019
Västervik Wind: NO6
Arnold en Marchien zijn vandaag vertrokken. Al vroeg waren ze alles aan inpakken. Jan is met ze meegelopen naar het station, waar bleek dat ze eerste stuk naar Kalmar met de bus moeten en daar pas op de trein naar Malmö kunnen stappen.
De wasmachine in de haven was al voor de hele dag gereserveerd door diverse mensen, maar toen ik er vanmorgen vroeg was, draaide de machine niet. Ik heb 2 wassen gedraaid, zonder iemand te zien. De wasmachines zijn gratis, en blijkbaar schrijven mensen er zich voor in, maar zijn ze er niet meer.  De handdoeken en al het beddengoed was voor elven al weer gewassen en gedroogd.
Het was vervelend weer tot een uur of 3. Regenachtig, harde wind en koud. De haven liep aardig vol. Na drie uur werd het droog en vanavond al weer een strak blauwe lucht. Maar wel met een koude wind, het is nog maar 16 graden(MenA hebben echt het warme weer hier naar toegebracht en nu ook weer meegenomen). Maar het zal wel lekkerder slapen. Jan heeft de watertank weer gevuld. Toen het droog was even naar de stad gewandeld voor de boodschappen voor de komende dagen. Morgen nog even vers brood halen, en dan kunnen we weer een paar dagen vooruit.

daar gaan ze
Västervik

trotse moeder
en toen was de lucht weer blauw

Woensdag 31 juli 2019
Västervik-Strupö/Mjölkhamnsflagen Wind: NO4 Afgelegde afstand: 19 nm
We zijn rond: vanaf deze plek vertrokken we 5 juni naar Gotland. En nu, 1032nm verder liggen we er weer. Het blijft een mooie baai. Heel kleurrijk en mooi beschut. Mooie zeildag ook, zelfs in de scheren genoeg wind. Zeilend is het nu wat frisser. Dat zie je vooral aan de mensen die aan de wind zeilen: die zijn behoorlijk ingepakt. Vanmiddag op anker in de zon was het te warm en hebben we de parasol gebruikt. Zwemwater is hier maar 18C, en door de frisse wind en de vele kwalletjes heb ik deze keer maar geen duik genomen.
baken

uitzicht
Donderdag 1 augustus 2019
Strupö-Borgholm Afgelegde afstand: 40nm Wind: N4

Vanmorgen kregen we een een hele plantenwereld mee naar boven toen we het anker ophaalden. Donker en saai weer. Moesten weer wat dikkere jassen aan. Er stond een vervelende golf in de Kalmarsund. Bij 14 knopen wind ging het lekker, maar dan ineens weer 9 knopen, en dan wordt je ingehaald door de golven. Toen we de wind recht achter kregen, konden we uitbomen, en nog weer iets later werden de golven wat minder en ging het beter. Een mijltje of 6 voor de haven was de wind op en kregen we regen. Toen we net vast lagen stopte de regen en konden we even de stad in. Tijdens het eten kwam de wind weer opzetten en voelden we ineens wat schokken, alsof je de steiger raakte. We lagen waarschijnlijk net aan aan de grond, tegen een steen aan. Dat voelde niet goed, dus moesten we verhalen. Nu een mindeer beschutte plek, maar wel weer los van de grond.

de eerste  regen
winkelstraat Borgholm

de 1e ligplaats
Vrijdag 2 augustus 2019
Borgholm-Kalmar Afgelegde afstand: 17 nm Wind: N4
Was een beetje onrustig nachtje, met westen wind in de haven. Het is prachtig weer. We hebben de kano en de rubberboot schoongemaakt en opgeruimd. Warm klusje. Daarna zijn we de stad in geweest. Rond enen zijn we de haven uitgevaren. Mooie wind en met grootzeil en uitgeboomde kluiver,zeilen we op ons gemakkie naar Kalmar. In Kalmar liggen we naast de Motion, die op weg naar huis zijn. Het is weekend en zomers, dus erg gezellig in Kalmar. De straten zijn afgezet voor de wielerronde. We hebben er bij staan kijken, wat gaat dat eng hard, vlak langs stoepranden en kasseien straten. Alle terrassen zitten vol. Helaas is er geen dansen op de bryge.
lekker in het zonnetje
Kalmarbrug in zicht

Kalmar
Wielerronde

Zaterdag 3 augustus 2019
Kalmar-Kristianopel Afgelegde afstand: 29nm Wind: ZW 2-3
Zag er hoopvol uit vanmorgen toen we Kalmar uitvoeren. Maar na een halfuurtje zeilen was het gedaan met de wind. Op de motor verder. Vlak voor Kristianopel begonnen zich dikke buien te ontwikkelen. Omdat het verder niet bezeild was, wilden we al niet verder gaan, en nu helemaal niet meer. We waren net aan het aanleggen toen het geweld losbarstte. Even heel veel regen met wat donder en bliksem. Er zat niet veel wind in gelukkig. Toen de bui afgelopen was, hebben we de boot goed vastgelegd. Na betalen van de havenmeester, (met het mooiste havenkantoor van Zweden) zijn we de kerk in geweest en hebben we stukje gewandeld. Aan eind van de middag heb ik nog een stukje gefietst naar het natuurgebied Högasand.
Vanavond rondje stadsmuur gelopen. En dat is nog best een eind. De stadsmuur is zo breed, dat je erover heen kan wandelen. Binnen de muur zit ook de camping.
Om 22 uur begon er een concert van een recoverband die  bestleuk speelde.Nummers van o.a. AC DC en Deep purple. We hebben er met plezier naar gekeken en lagen pas rond enen in bed.
ziet er niet leuk uit

veel muur

Zondag 4 augustus 2019
Kristianopel-Sandhamn Afgelegde afstand: 14 nm Wind: ZW2
Zoals voorspeld weinig wind. We zijn een beetje aan het remmen en vonden 14 mijl op de moter wel genoeg. En we zijn nog nooit in Sandhamn geweest. Er staan fietsen klaar die je zo kan meenemen. We zijn naar Torhamn gefietst. Jan moet weer op tijd terug zijn voor Max Verstappen. Toen dat begon ben ik naar Torhamn Uden gefietst, een natuurgebied met ontzettend veel vogels. Leuke wandeling gemaakt.Tegen zessen kregen we wat onweer en begon het echt te regenen.