donderdag 17 juni 2021

Enkhuizen-Kornwerd-Lauwersoog

Zaterdag 12 juni 2021

Andijk-Enkhuizen Wind: WNW 4 Afgelegde afstand:9 nm

We geloven er niet zo erg in dat de boot in Andijk snel gerepareerd wordt en Jan belt met Brovo. Bart belooft dat hij er voor zal zorgen dat de reparatie zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Pieter in Andijk is hier blij mee en we zeilen de boot naar Enkhuizen.

We zijn beiden behoorlijk gestrest door de situatie. De afhankelijkheid van monteurs is niet fijn en we willen zo graag weg. Wind en weer zijn ideaal voor de Duitse bocht en thuis hebben we alles klaar. Maandagmorgen is Jan om 9 uur bij Brovo en hoera, ze zijn begonnen. Als we maandagavond gaan kijken zitten de motorsteunen er al onder. Dinsdag zit alles ook vast en wordt motor uitgelijnd. Woensdagmorgen wordt de motor gestart en alles doet het weer.

Woensdag 16 juni 2021

Enkhuizen-Kornwerd Afgelegde afstand: 24 nm Wind: Oostelijk weinig

We varen naar de Oosterhaven en laden de boot vol. Om 13 uur varen we de haven uit. Het is even wennen met de nieuwe steunen. Ze zijn zwaarder, waardoor boot wat meer trilt.

Op motor/grootzeil varen we naar Kornwerd. De brug draait pas weer na 18 uur i.v.m. de avondspits, dus de sluismeester houdt ons even vast in de sluis. Kunnen we snel even wat eten. Na de sluis meren we af en gaan we naar bed

Boot bij Brovo

Slapen bij Kornwerd

Donderdag 17 juni 2021

Kornwerd-Lauwersoog  Afgelegde afstand: 77 nm Wind: oostelijk

Om 1.30 uur staan we op. We zetten koffie en thee maken los. Op motor en grootzeil varen we naar Harlingen. Voorbij Harlingen wordt het al een beetje licht. Grootzeil moet naar beneden. Met stroom mee spoelen we het zeegat uit.

1e daglicht op het Wad

Om 6 uur zijn we buiten en kunnen we zeilen tot een uur of 9. Dan weer even op de motor. We houden niet van hoppen maar besluiten dit toch te gaan doen i.v.m. de weersvoorspelling. Lauwersoog wordt het, dan kunnen we zeilen. Alternatief is vrij hard doorvaren op de motor, maar dan komen we ook niet verder dan Borkum i.v.m. kans op onweer. Het zeilt nog best wel mooi. Eerst iets te hoog maar wind draait naar zuidoosten en dan lopen we koers. We zijn een eiland voor heel veel vlinders, bijen en zweefvliegen. Omdat we op blote voeten lopen, moeten we wel uitkijken niet op een bij te gaan staan Als we in westgat zitten bouwen de wolken zich op en wind neemt ook toe. Plotseling een invasie van hele kleine vliegjes. De hele boot zit onder, ook binnen. Het is vreselijk benauwd. Stofzuigen van al die vliegjes maakt het er niet beter op.

Insectenvervoer

Onweersvliegjes

Er ontwikkelen zich wat buien

Vrijdag 18 juni 2021

Lauwersoog

Als we wakker worden is de temperatuur een stuk lager dan gisteren. Aangenamer. We wandelen naar het supermarktje op de camping. We lopen ook nog even naar de sluis. Daar hebben ze verleden jaar 2 stalen deuren ingezet, met een vismigratiesysteem, zodat vissen van zoet naar zout kunnen zwemmen en omgekeerd natuurlijk.

Rond twaalven zijn we weer aan boord voor de lunch. René appt dat hij op de boot naar Schier zit met Monique. We zwaaien ze uit.

Vanmiddag fiets ik een rondje langs het Lauwersmeer en via Vierhuizen en Ulrum naar de waddendijk. Veel fietspaden doorkruisen militair terrein en regelmatig kom ik wat tanks tegen en hoor ik schietgeluiden. Ik neem de buitenroute over de dijk, vlak langs het water. Er lopen veel schapen en er ligt heel veel schapenstront. Wel jammer dat het hoogwater is.

Tegen zessen stap ik weer aan boord. Er stond een beetje veel wind, maar verder was het lekker fietsweer.

Vanavond krijgen we eindelijk onweer. Heel Nederland heeft al 2 dagen code oranje of geel en hier merkten we er niet veel van. De wind gaat in de buien helemaal rond. Het is zo donker dat de verlichting aan moet.

Molen Vierhuizen

Huh?

Kerkje Vierhuizen

Schapen buitendijks

De 1e echte onweersbui

Zaterdag 19 juni 2021

Lauwersoog

Vandaag hebben we een dagje Schiermonnikoog gepland. Met onze eigen boot kunnen we daar niet komen dus we gaan om 9.30 uur aan boord van de veerpont. Drie kwartier later stappen we van boord en fietsen we met een gehuurde tandem naar Hotel Graaf Bernstorff. René en Monique zitten daar 3 dagen in een appartement. Onderweg er naar toe over de veerdijk zien we heel veel scholeksters met jongen. Een mooi gezicht.

Na een uurtje koffie en thee fietsen we zo’n beetje het hele eiland rond. Het is laagwater en dat is mooi te zien bij de jachthaven. Er is nog een minimaal stroompje water te zien wat bij hoog water de toegangsgeul is. Diverse schepen liggen droog. Daarna naar de vogelhut, waar we in de verte een kolonie lepelaars zien. Langs het fietspad bloeien heel veel orchideeën. Bij de vuurtoren lopen we naar de zee. Dat is nog een aardig eindje lopen. Het is een bultig strand waar het lekker stuift. We gaan bij een strandpaviljoen De Marlijn wat drinken en eten we veganballen en biterballen.

We fietsen door naar het baken in de Kobbeduinen. Dit is echt een prachtig stuk natuur waar wat koeien rondlopen. Die zijn niet bepaald schuw dus kinderen grijpen hun kans om een koe te knuffelen. Het loopt tegen vijven. René en Monique hebben vissoep besteld bij de visboer. Die halen we op en in het appartement warmt René de zeer rijk gevulde soep op. Lekker eten met wat broodjes, garnalen en aardbeien toe. Tegen 7 uur is het tijd voor ons om op te stappen en om half acht zitten we op de laatste boot.

De tandem

Laag water bij de haven

Zondag 20 juni 2021

Lauwersoog

Na de regen van vannacht staan we klaar om naar Norderney te gaan, Cux gaat het niet worden maar Norderney moet kunnen, al zijn de windvoorspellingen niet eenduidig. Maar dan gooit de buurman roet in het eten. Hij heeft het weer opgevraagd bij de vuurtoren van Schier en er staat buiten een windkracht 7, noordoost. We besluiten dan toch maar te blijven liggen en hopen deze week in een keer in Cux te komen.

Dit wordt voorspeld, best wel prima

Dit is het geworden, vlagerig dus.

Het is een lekker dagje. Hier schijnt regelmatig de zon en wind valt mee. Ik splits een oog in een lijn voor de bijboot. Ik krijg het niet mooi voor elkaar, maar internet biedt uitkomst. Jan klust ook wat en zo zijn we lekker bezig.

Jan gaat Formule 1 kijken en ik maak een mooie wandeling langs het Nieuwe Robbengat. Na 13 km stap ik weer aan boord en heeft Max ondertussen gewonnen.