maandag 21 juni 2021

Lauwersoog-Rendsburg-Bagenkop-Sortsø-Simrishamn

Maandag 21 juni 2020

Lauwersoog

Wakker worden met heel veel regen. Dat nodigt niet uit tot opstaan. We zijn blij dat we gisteren de tent erop gezet hebben. Naast nattigheid scheelt het ook warmte met de noorder wind achterop. Het is even droog. We doen snel boodschappen en maken een kleine wandeling.

René en Monique komen van Schier en komen langs. Zij gaan nu 3 dagen naar Zuidlaren.

En wat doen wij verder? Lezen, weer en wind bestuderen,  op Vesselfinder kijken waar iedereen zit, voetbal kijken(Jan), Netflixen(Emmy), koken en afwassen en af en toe een loopje naar toilet. Eindelijk om 19 uur stopt de regen. De wind nog niet. Het is te hopen dat die vanavond nog inzakt, gebeurt nog niet terwijl dit wel voorspelt is. We denken morgen verder te kunnen varen. Er wordt N4 voorspelt.

Dinsdag/woensdag 22/23juni 2021

Lauwersoog-Rendsburg Wind: NW5 afgelegde afstand: 160 nm

We hebben uitgerekend dat het handig is om 2 uur voor LW Lauwers te vertrekken. Dan hebben we 16 uur om bij de Elbe 1 te komen. Dat is rond de 95 mijl met gemiddelde snelheid van 6 knopen. Wij hebben beiden een hekel aan getijdehavens want we willen gewoon varen en niet wachten tot 12.45 uur. Ondertussen is bijna iedereen ook al vertrokken, sommigen met andere bestemming of anderen die denken langzamer te lopen. Om 11.15 uur maken we dus los, meer geduld hebben we niet. Zoals verwacht is het laatste stuk tussen de banken door, met de noorder wind absoluut niet leuk. Wat een golven! Met grootzeil, kotter en motor komen we heelhuids buiten. Er staat nog een noord 5 dus geen ontspannen tochtje. Jan is gelijk al heel katterig en ligt binnen op de bank. Ik heb nog geen probleem. Ik stuur wel en dat is best pittig. Het spookt al door mijn hoofd dat we dat misschien wel de hele tocht moeten doen. Als Jan een paar uur later boven dek komt probeer is wat te gaan slapen. Maar dat pakt verkeerd uit. Na de vissen gevoerd te hebben, gaat het wel weer, maar van slapen komt niet veel terecht. Eten koken lukt ook niet. De automaat kan gelukkig weer hele stukken van het stuurwerk overnemen.

Ten noorden van Juist

We vliegen echt door het water en voor donker zijn we al door het ankergebied. En om 1 uur op de Elbe 1. Vijf uur te vroeg. We zeilen tegenstrooms de Elbe op. Om 430 uur te weinig vooruitgang en gaat de motor bij. We eten een bakje soep  en gaan in slakkengang naar Brunsbüttel. Het is grijs en miezerig geworden. Als we voorbij Cux zijn, kunnen we weer zeilen.

Om 9.45 liggen we in de sluis.

We doen nog het stuk tot Rendsburg. We zijn wel moe. We ruimen ondertussen de boot op. Na een enerverend nachtje zeilen is dat altijd nodig. Jan spoelt dek met zoet water. Ergens op het kanaal komen we de Myrte tegen. Jan had al contact met ze gehad dus ze zijn voorbereid. Vanaf de brug maken ze leuke foto’s van onze boot.

En rond vieren meren we af in de jachthaven. We krijgen buren, Jan en Anneke, met de Hinde. Een Sweden36. We hebben ze ooit ontmoet in Middelfart, maar wij zijn dat compleet vergeten. Zij gaan nu de oostkust van Zweden doen, dus we zullen ze nog wel tegenkomen.

Vrij constant een windkracht 5

De Elbe vroeg in de ochtend

Selfie na een nacht zeilen

Na een nacht zeilen de Elbe op

Vanaf de brug van de Myrte

De Myrte

Donderdag 24 juni 2021

Rendsburg-Bagenkop Afgelegde afstand: 49nm Wind: WNW:2

We zijn vroeg naar bed gegaan en ook weer vroeg wakker. We hebben een mail van de Blueprint, die onderweg naar de Elbe foto’s gemaakt heeft. Ze liggen hier in de haven, dus we lopen even bij ze langs. Na de boodschappen gaan we weer op weg. Om de beurt sturen we een half uurtje. Om 13 uur zijn we door de sluis bij Holtenau. Er is weinig wind, maar we proberen toch te zeilen. We lopen 3 knopen en veel te laag voor Bagenkop. Maar heel langzaam neemt de wind toe en krimpt. We lopen op het eind zelfs 6 knopen. Mooi hoor, met weinig golven. Om 19 uur maken we vast.

Na het eten maken we een wandeling rond de vissershaven en verwonderen ons weer over de Deense rommeligheid, zo typisch Deens.

Komende dagen wordt er weinig wind voorspeld. Hopelijk is het net als vandaag, dan valt het wel mee. Vanavond even uitgezocht of we over Gedser zullen gaan, of over Smalands vaarwater. De 2e optie lijkt het gunstigst. Om 8 uur krijgen we daar de stroom volledig mee. Dus dat hebben we gerouteerd.

Sluis Holtenau

Haven Bagenkop

In de vissershaven

Vrijdag 25 juni 2021

Bagenkop-Sortsø Afgelegde afstand: 57nm Wind: WNW 2

We lopen in het zonnetje naar de bakker. Het is heerlijk weer en om 8.30 uur varen we de haven uit. We hijsen gelijk het grootzeil en met de motor bij ronden we Langeland. Daarna kunnen we een stukje zeilen. Maar al snel is er geen wind meer. Pas op het Smalands vaarwater kunnen we weer zeilen. Plotseling valt de binnenplotter uit, beeld op zwart en knipperend. Jan krijgt het weer spelend, gelukkig. Tegen vijven stoppen we ermee. We hebben nog een uurtje stroom mee en op de motor gaan we onder de bruggen door. Jan start de motor en prompt valt de buitenplotter uit. Zelfde euvel als de binnenplottér lijkt het. Alleen deze krijgt Jan niet meer opgestart. We willen graag ankeren en toevallig krijgen we een appje van Ab die zegt dat je heel goed ten zuiden van Stubbekøbing kan ankeren. Dat doen we dan ook. We varen voorzichtig de ondiepte op. Dieptemeter hebben we niet veel aan, er zijn veel waterplanten. We gooien anker uit en lijkt wel alsof we goed liggen. Het is stromend water dus we liggen dwars op het beetje wind dat er nog is. Vanavond gezellige avond met eten in de kuip van de cobb, op een fantastisch mooie plek. Het wordt helemaal blak. Een zeehond kijkt nieuwsgierig om zich heen.

We balen ervan dat er dit jaar zoveel misgaat. Wat is er nou weer met de plotters aan de hand. De oude lekkage bij de hennegatskoker is terug. Motor loopt wel goed maar is lawaaiig en loopt niet fijn bij alle toerentallen. Een echt ontspannen tocht lijkt dit niet te gaan worden.

Vuurtoren Bagenkop

Zonsondergang

Het wordt steeds mooier

Er verschijnt een prachtige maan

Zaterddag 26 juni 2021

Sortsø-Falsterbokanaal  wind: W3 Afgelegde afstand: 52nm

Vanmorgen eerst wat klussen gedaan. Motor hoger stationair afgesteld. Het water dat door hennegatskoker naar binnen is gelekt weggehaald. Hoeveelheid valt gelukkig mee. Jan probeert met rescuetape de lekkage te verhelpen. Dat heeft hij ooit aangeschaft op aanraden van André W. komt nu goed van pas maar ik kan me niet voorstellen dat het werkt.

We meren even af in Stubbenkøbing om vers brood te halen. De havenmeester vertelt dat op de plek waar we afmeren zometeen een groot schip komt te liggen. Duitsers zijn bezig een serie te maken: Het “het dode meisje”, deel 3 van een serie. Maar wij mogen wel even afmeren voor boodschappen.

Er is de hele dag te weinig wind, gemiddeld rond de 6 knopen. We proberen even te spinakeren, de windmeter geeft 9 knopen aan. Maar we werken ons alleen maar in het zweet, als alles staat hebben we weer 6 knopen wind en krijgen we de spi amper vol.

Het plan is om voor anker te gaan bij de kliffen van Møn maar het is pas 13 uur en ook morgen staat op dit stuk geen wind. We besluiten door te varen en om 19.30 uur meren we af op onze steiger in het Falsterbokanaal. Er ligt al een Zweedse boot waar we langszij afmeren. Er is niemand aan boord en om 22 uur nog niemand gezien. Jan gaat al naar bed. We gaan er maar vanuit dat zeblijven liggen.

Møn’s klint

Poging tot spinakeen

Ingang Falsterbokanaal

Er lag al een boot op onze steiger

Zondag 27 juni 2021

Falsterbokanaal-Simrishamn Afgelegde afstand: 58nm Wind: geen

De buren kwamen vannacht rond een uur of 12 thuis en we hebben ze dus niet gezien, alleen maar gehoord. Wij vertrekken om 5 uur en maken voorzichtig los. Het is windstil buiten. Op de hoek bij Sandhammaren krijgen we pas een beet je wind. Al snel 10 knopen uit westen. We hijsen de zeilen en bomen uit. Het loopt wel 6 knopen, dus we gaan door naar Utklippan. Maar na een paar mijl zakt de wind in. Het is dus jammergenoeg een klipeffect. Dus toch maar Simrishamn, of misschien is Hanö een goed plan. Dat is hoger en beter te bezeilen. We veranderen koers maar wind staat met het land mee. Verder hebben we de stroom tegen, het is allemaal nogal rommelig. Voor Skillinge geen wind meer. We strijken de zeilen. Jan kijkt de start van de Formule1. Gaat prima met telefoon als hotspot. We motoren langzaam naar Simrishamn. Er komt weer wind, maar nu uit het oosten.

De Eureka van Rob en Ria Busser ligt in de haven. Ria vangt ons op. We zijn ze in 2018 in deze haven tegengekomen en ze zijn ook lid van de Kustzeilers. Het is niet druk in de haven. Er is een nieuw betalingssysteem in de haven, zeer klantonvriendelijk. Het is nog wel mogelijk bij de havenmeester te betalen, maar dan pas morgenochtend.

Vanavond hele gezellige avond gehad op de Eureka bij Rob en Ria.